Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ezumii schreef:1 ding is sowieso belangrijk, dat je er 100% zeker op afstapt. Als je een beetje onzeker erop afgaat bijten ze absoluut. Dus of zeker weten dat je doorloopt en haar pakt of niet doen, krijg je gevaarlijke toestanden van.
...).
) en was ze nog moeilijker als in het begin.
. Op een gegeven moment had ze zoiets van "of ik moet zien dat ik op een of andere manier met haar samen kom, of ik breng d´r naar de slacht, want nog een verkoop en dat paard draait kompleet door!"
), maar besloten dat het iig de moeite van het proberen waard was.
) weer de stal uitbonjouren
. Daarna was mijn vriendin aan de beurt!
.
. Dit groepje van 4 gaat super goed en ik heb ook geen probleem om mijn paarden van de paddock te halen omdat ze mij goed kent én ik niet (meer
) bang van d´r ben. Alleen als mijn bijrijdster komt moet er even iemand mee om de merrie vast te houden, want daar vliegt ze dus wel met klapperende tanden op af
.
, kan je d´r meteen belonen met woorden of als het mogelijk is, over d´r hals aaien.
.
!
Ik heb wat tegen haar gepraat, en haar aandacht bleef erbij.

marjoleinft schreef:gewoon door gaan waar je mee bezig ben dwing het paard niet neem een snoepje mee en je eigen geduld en uiteindelijk zal je geduld beloont worden maar hoe lang dat gaat duren dat ligt geheel aan het paard
ikke129 schreef:marjoleinft schreef:gewoon door gaan waar je mee bezig ben dwing het paard niet neem een snoepje mee en je eigen geduld en uiteindelijk zal je geduld beloont worden maar hoe lang dat gaat duren dat ligt geheel aan het paard
GEEN snoepje! een leider(wat we uiteindelijk willen) geeft geen eten!
Miss is een join-up ook wat.. en idd rustig praten en niet in de ogen kijken. als je op haar afstapt niet recht op paard afstappen maar beetje slingerend, wel zelfverzekerd, Een roofdier wil namelijk zo snel mogelijik bij zijn prooi zijn en kijkt hem hypnotiserend aan..
) naar je toe komt. Zo niet, maakt niet uit, paardje moet aan je wennen 

russel schreef:Ik zou eerst maar eens met de eigenaar gaan praten, je kunt hier behoorlijke problemen mee krijgen als je alles zonder toestemming doet. Ook als jouw iets overkomt, ben je of alleen of heb je gewoon een probleem, immers jouw is niets gevraagd. Gebeurd er wat met het paard, zeker nu ze een veulen heeft, dan zijn de rapen helemaal gaar.
Het klinkt allemaal heel penny, maar soms zijn paarden beter af als ze met een ander paard op een wei staan en genoeg water en gezond eten hebben, dan vinden wij het zielig, maar als het dier trauma's heeft is het zielig het dier niet met rust te laten. Kennelijk is de eigenaar zich bewust dat het dier beter af is met af en toe een veulen dan pennyhandjes. Ik zou nl gruwelijk pissed zijn als een onbekende met mijn paard grondoefeningen e.d. ging doen of ging voeren.
, dat heb ik 6 weken ofzo volgehouden en uiteindelijk was het dan als ik kwam met de scooter hij al bij het hek stond... Red_Savage schreef:Ik ben toen blijven staan,maar ben daarna wel voor de zekerheid heel onopvallend een stukje naar achter gegaan. Daarna gingen de oren wel weer naar voren toe.

aesoth schreef:probeer het paard naar je toe te laten komen.
Dit is een manier die in het boek "grondwerk" van Teblick wordt gebruikt.
Ik heb het nooit geprobeerd omdat ik er met mijn paard de kans niet toe krijg want ze komt direct als je in de wei komt, maar ze gaat als volgt :
Ga in de wei en hou afstand. Blijf recht achter of schuin achter haar. Let op de reactie van het paard, als ze intresse toont in jou, hoe klein ook, zet je een stap achteruit om haar te belonen. Je gaat zo weer iets verder, telkens het paard interesse toont ga je weer een stap achteruit. Als je ziet dat het paard toch nerveus is als je in de wei komt, zet je dan op je hurken zodat het paard je niet als bedreiging ziet en ga dan pas verder met stap voor stap dichterbij gaan. Uiteindelijk zal het paard nieuwsgierig zijn en zelf naar je toekomen. Dan natuurlijk heel goed belonen (ze moet het idee krijgen dat het in jou buurt altijd goed is).
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

luxket schreef:dmv een join up kan je wel degelijk ook vrienden worden.. Het paard ziet jou wel als leider maar ook getraumatiseerde dieren hebben leiding nodig, juist om trauma's te verwerken..
Idd de eigenaar op de hoogte stellen van wat je wilt is een goed idee, zo voorkom je misverstanden..
Als je meer wilt weten moet je maar even pb'en, heb nog wel een paar tips maar zet ik hier niet neer, kan je weer gigantische uitlopende discussie's van krijgen, niet zoveel zin in..

russel schreef:Ik zou eerst maar eens met de eigenaar gaan praten, je kunt hier behoorlijke problemen mee krijgen als je alles zonder toestemming doet. Ook als jouw iets overkomt, ben je of alleen of heb je gewoon een probleem, immers jouw is niets gevraagd. Gebeurd er wat met het paard, zeker nu ze een veulen heeft, dan zijn de rapen helemaal gaar.
Het klinkt allemaal heel penny, maar soms zijn paarden beter af als ze met een ander paard op een wei staan en genoeg water en gezond eten hebben, dan vinden wij het zielig, maar als het dier trauma's heeft is het zielig het dier niet met rust te laten. Kennelijk is de eigenaar zich bewust dat het dier beter af is met af en toe een veulen dan pennyhandjes. Ik zou nl gruwelijk pissed zijn als een onbekende met mijn paard grondoefeningen e.d. ging doen of ging voeren.
Cassidy schreef:aesoth schreef:probeer het paard naar je toe te laten komen.
Dit is een manier die in het boek "grondwerk" van Teblick wordt gebruikt.
Ik heb het nooit geprobeerd omdat ik er met mijn paard de kans niet toe krijg want ze komt direct als je in de wei komt, maar ze gaat als volgt :
Ga in de wei en hou afstand. Blijf recht achter of schuin achter haar. Let op de reactie van het paard, als ze intresse toont in jou, hoe klein ook, zet je een stap achteruit om haar te belonen. Je gaat zo weer iets verder, telkens het paard interesse toont ga je weer een stap achteruit. Als je ziet dat het paard toch nerveus is als je in de wei komt, zet je dan op je hurken zodat het paard je niet als bedreiging ziet en ga dan pas verder met stap voor stap dichterbij gaan. Uiteindelijk zal het paard nieuwsgierig zijn en zelf naar je toekomen. Dan natuurlijk heel goed belonen (ze moet het idee krijgen dat het in jou buurt altijd goed is).
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lijkt me toch eerder dat het paard agressief is en niet nerveus. Als je op haar afloopt in de wei, heb je eerder kans dat ze je aanvliegt dan dat ze wegrent. In mijn ogen is bovenstaande dus het verkeerde wat je kunt doen. Door achteruit te lopen bij een paard dat je aanvliegt geef je eigenlijk toe dat je ondergeschikt bent.
Je moet een paard dus goed kunnen lezen voordat je met dergelijke methodes op de proppen komt.
@Redsavage: als het al zo moeilijk is om het dier mee te nemen, hoe komt ze dan dagelijks die wei op?
Ik zou idd vaak je stem laten horen, desnoods hardop voorlezen uit een boek terwijl je bij haar box staat. Als ze toestaat dat je haar benaderd, ga haar aaien, poetsen oid, en begin bij de schoft, doen paarden onderling ook bij elkaar.

Rust, regelmaat en rangorde ga ik zeker onthouden.