Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Als die wagen werkelijk goed was, dan had je 'm mee moeten nemen. Je kunt wel noten op je zang hebben, zoals kleiner (bestaat niet) of stuurbekrachtiging (hebben de oudere, goedkopere wagens niet) maar dan zul je dus beduidend meer budget moeten vrijmaken. Staat ie op I-net? PB me eens een link, zal ik je doorgeven wat de eventuele voetangels en klemmen zijn.
Bianca6 schreef:hmmm.... het is inderdaad een grote voor 1 paard![]()
Over de wegenbelasting, je kan toch een 60 dagenkaart nemen? Meer als 60 dagen zal ik niet rijden.
Even nog een vraagje. Ik heb ergens een wagentje gezien met een hoogte van 2.05 m. Is dat te laag voor een paard van 1.57 m.?
finn2003 schreef:65pk voor 2600kilo is echt te weinig om fatsoenlijk mee te kunnen komen. Verwacht er niet teveel van en het verbruik zal er dan ook wel naar wezen.
finn2003 schreef:En daarnaast is het laadvermogen idd heel erg beperkt. Zoals je al typte ergens, ga je meestal maar met 1 paard op pad en soms met 2. 2 paarden zijn dus echt geen optie met deze combi, want dan ga je makkelijk over de 900kilo heen en moet je dus een C rijbewijs hebben officieel. 2 pony's word zelfs al lastig denk ik. Als ik naar een auto als dit ging kijken, moesten er toch echt wel 2 paarden op mogen anders is het gewoon zonde van zo'n grote auto.
Tevens staat de bak redelijk hoog, dus houd rekening met een heel erg hoog zwaartepunt. En natuurlijk de wegenbelasting. 450euro per kwartaal is niet mis. Daar kan ik met gemak een grote bus voor rijden.
finn2003 schreef:vind het verschil wel redelijk anders. Jij hebt een vrachtwagen, terwijl we het hier over een oude Transit diesel hebben die toch een heel ander type motor hebben. En het is natuurlijk wat je zelf acceptabel vind. Ik vind persoonlijk een 68pk te weinig voor een dikke 3ton bij belading, maar da's persoonlijk.
En een 28 jaar oude auto is aan mij niet besteed. Oldtimers vind ik leuk voor erbij, niet om dagelijks ook nog een boel kilometers mee te moeten maken.
Jos1 schreef:Met een B rijbewijs mag je met zo'n 2 paards vrachtwagentje 100 km rijden op de snelweg.
jeanette schreef:Heb de trailer een tijdje getrokken met een Ford Transit. Met twee paarden er in kwam hij heel moeilijk van de plek. Je moest gedukd hebben, maar het lukte uiteindelijk wel. Daarbij was het verbruik van mijn bus in dat soort situaties nog goed te noemen ook (1 op 10). Heb de bus weg gedaan omdat ik achterwiel aandrijving en trailer trekken geen prettige combinatie vond. Trek de trailer nu met een Nissan Terrano. Heb ik nog maar pas (en door ziekte mag ik niet auto rijden op het moment) dus kan nog niet echt zeggen of het bevalt.
jeanette schreef:Ik on er niet aan wennen. Die achterwielaandrijving. Nu had de bus ook snel de neiging de kont bij te gooien. Dat kwam waarschijnlijk door de bredere banden die er onder zaten. Toen de bus ook nog eens begon te roesten (was inmiddels ook meer dan 13 jaar oud) had ik het helemaal gehad. Onze Terrano heeft toch echt voorwiel aandrijving. Anders hadden we hem niet gekocht.
ikke schreef:Correctie: je kun particulier 1/4-tarief aanvragen en je moet (moest) een rittenadministratie bijhouden waaruit blijkt dat je de wagen niet vaker dan 60 dagen per jaar gebruikt. Of dat ooit gecontroleerd wordt betwijfel ik, ik ben zelf nooit gecontroleerd en heb het ook nooit gehoord.
2,05m is niet al te hoog, maar het zal wel kunnen; ligt eraan hoe moeilijk je paard is met laden en reizen. Mijn oude paard (1,64) zou er niet mee gezeten hebben, die kon je overal inmikken.
ikke schreef:jeanette schreef:Ik on er niet aan wennen. Die achterwielaandrijving. Nu had de bus ook snel de neiging de kont bij te gooien. Dat kwam waarschijnlijk door de bredere banden die er onder zaten. Toen de bus ook nog eens begon te roesten (was inmiddels ook meer dan 13 jaar oud) had ik het helemaal gehad. Onze Terrano heeft toch echt voorwiel aandrijving. Anders hadden we hem niet gekocht.
Ik kan geen Terrano's vinden zonder 4x4. Als dat niet permanent is, zijn de voorwielen altijd bijschakelbaar, niet de achterwielen.
. Amable schreef:Dat 1/4 tarief voor de wegen belasting, kan je daar ook gebruik van maken als je wagen op de openbare weg geparkeerd staat?
Amable schreef:Dat 1/4 tarief voor de wegen belasting, kan je daar ook gebruik van maken als je wagen op de openbare weg geparkeerd staat?
valiantS schreef:Amable schreef:Dat 1/4 tarief voor de wegen belasting, kan je daar ook gebruik van maken als je wagen op de openbare weg geparkeerd staat?
Dat heeft niets met de belasting te maken maar met de milieuwet.
Een wagen die hoger is dan 2.40 meter ( dacht ik moet je even checken bij de betreffende gemeente) mag je niet binnen de bebouwde kom parkeren tussen 18.00 en 07.00 en in het weekend.
Deze moeten geplaatst worden op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen buiten de bebouwde kom,
meestal op een industrieterrein.
Ik heb het zelf aan de hand gehad .......koste me bijna een dikke prent van de milieupolitie!!
valiantS schreef:@bianca6
Zelf ben ik ook in het bezit van B-rijbewijs paardenwagen en kan je als advies geven om je wagen binnen te stallen zeker als de wagen als iets ouder is slaat roest heel snel toe.
Ook ik heb uit de zelfde overweging een vrachtwagen gekocht en rijd nu dagelijks met een
kleinere auto en ben aan het eind van het jaar inderdaad goedkoper uit.
Vraag inderdaad een 60 dagen kaart aan dan betaal je rond de 400 per jaar.
Verzekering kost mij ongeveer 300 per jaar maar dat wordt dmv no-claim opbouw ieder jaar 10%
goedkoper.
Ik mag met mijn B-rijbewijs 820 kilo laden dat wil niet zeggen dat mijn auto het niet aankan maar het mag gewoon niet ivm B-rijbewijs.
De indeling van mijn wagen is gewoon recht naast elkaar ook al vervoer ik maar 1 paard is de ruimte wel zo prettig met opzadelen enzo...
Het probleem van slijtage aan 1 kant is heel makkelijk op te lossen door je paard de ene keer
links en de andere keer rechts te laden![]()
Wat betreft de accu kan je heel simpel een zonnepaneel aansluiten zodat deze altijd geladen wordt kosten ongeveer 25 euro en is echt de moeite als je wagen regelmatig lange tijd stil staat.
Ik rij nu ruim 3 jaar met een vrachtwagen en het bevalt me uitstekend.
Eerst had ik een Iveco maar de kwalitiet is toch minder , nu heb ik een mercedes ( die vond ik eerst te groot maar dat went heel snel) en deze is een stuk degelijker.
Een ander voordeel van mercedes is dat vooral bij de wat oudere autos de onderdelen makkelijk te krijgen zijn.
Sorry het is een heel verhaal maar ik vind sommige reacties erg negatief terwijl mijn ervaring dus heel positief is!!