Wat te doen ivm vrachtwagen B rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeanette

Re: Wat te doen ivm vrachtwagen B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:01

O sorry dan had ik het helemaal verkeerd begrepen, maar nu is het me wel duidelijk. Dank je Ikke

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:05

Ik rijd 40.000 km met mijn auto en ga maar een paar honderd km per jaar rijden met een paardenwagen. Meeste hele kleine ritjes naar een bos en soms naar een clinic.
Heb gisteren in een VW LT gereden en die was met iets meer als 3000 euro in een hele goede staat. Ik blij verrast maar kwam er achter dat ik een kleinere zoek, mét stuurbekrachtiging. Dus de zoektocht gaat verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:30

Als die wagen werkelijk goed was, dan had je 'm mee moeten nemen. Je kunt wel noten op je zang hebben, zoals kleiner (bestaat niet) of stuurbekrachtiging (hebben de oudere, goedkopere wagens niet) maar dan zul je dus beduidend meer budget moeten vrijmaken. Staat ie op I-net? PB me eens een link, zal ik je doorgeven wat de eventuele voetangels en klemmen zijn.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 11:57

ikke schreef:
Als die wagen werkelijk goed was, dan had je 'm mee moeten nemen. Je kunt wel noten op je zang hebben, zoals kleiner (bestaat niet) of stuurbekrachtiging (hebben de oudere, goedkopere wagens niet) maar dan zul je dus beduidend meer budget moeten vrijmaken. Staat ie op I-net? PB me eens een link, zal ik je doorgeven wat de eventuele voetangels en klemmen zijn.

Ik kan hem wel meenemen maar als ik er niet in kan rijden dan schiet dat ook niet op Haha!
Deze heeft stuurbekrachtiging én ziet er netjes uit. Wat vinden jullie?

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 4%26fs%3D1

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:17

Waarom is ie zo goedkoop? Op het oog lijkt het een goede wagen. Kijken is weten. Zeer waarschijnlijk zit het probleem 'm in het laadvermogen. Ook motorvermogen is erg weinig; 50kW is 68pk.
Wegenbelasting voor 2600kg auto is 449 euro per kwartaal. Met wat mazzel heb je 900kg laadvermogen, uitgaand van 3500kg toegestaan voertuiggewicht.
Kijk of op het kenteken "veevervoer" vermeldt staat (RDW-site is uit de lucht, kan kenteken niet checken) en wat het laadvermogen is. Pluspunt is dat het paard dwars (schuin) op de wagen staat, waardoor de belasting minder scheef is.
Als ik naar deze auto zou gaan kijken, zocht ik eerst even uit waar een publieke weegbrug in de buurt was en reed daar even langs tijdens de proefrit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:03

Ondertussen is de RDW-site weer in de lucht.
De wagen heeft 900kg laadvermogen, staat als veevervoer geregistreerd en ze hebben de wagen ruim twee jaar in bezit, waarmee je dus waarschijnlijk niet met autohandelaren van doen hebt.
De trekhaak is geregistreerd en daarmee legaal tot 1440kg, aldus de RDW. Moet de trekhaak het wel mogen hebben, check typeplaatje!

Al met al zou ik zeker gaan kijken, vooral ook omdat de trekhaak geregistreerd is; al kun je je afvragen of je die 1400kg eraan wilt hangen. Vooruit komen doe je dan nauwelijks nog.
Vraag ook naar reden van verkoop (waarschijnlijk laadvermogen/motorvermogen). Indien er rekeningen ter inzage zijn, kijk die dan ook in; het geeft je een idee van wat eraan gedaan is en hoe de staat van onderhoud is.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:55

65pk voor 2600kilo is echt te weinig om fatsoenlijk mee te kunnen komen. Verwacht er niet teveel van en het verbruik zal er dan ook wel naar wezen.

En daarnaast is het laadvermogen idd heel erg beperkt. Zoals je al typte ergens, ga je meestal maar met 1 paard op pad en soms met 2. 2 paarden zijn dus echt geen optie met deze combi, want dan ga je makkelijk over de 900kilo heen en moet je dus een C rijbewijs hebben officieel. 2 pony's word zelfs al lastig denk ik. Als ik naar een auto als dit ging kijken, moesten er toch echt wel 2 paarden op mogen anders is het gewoon zonde van zo'n grote auto.

Tevens staat de bak redelijk hoog, dus houd rekening met een heel erg hoog zwaartepunt. En natuurlijk de wegenbelasting. 450euro per kwartaal is niet mis. Daar kan ik met gemak een grote bus voor rijden.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:27

hmmm.... het is inderdaad een grote voor 1 paard Lachen

Over de wegenbelasting, je kan toch een 60 dagenkaart nemen? Meer als 60 dagen zal ik niet rijden.

Even nog een vraagje. Ik heb ergens een wagentje gezien met een hoogte van 2.05 m. Is dat te laag voor een paard van 1.57 m.?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:48

Bianca6 schreef:
hmmm.... het is inderdaad een grote voor 1 paard Lachen

Over de wegenbelasting, je kan toch een 60 dagenkaart nemen? Meer als 60 dagen zal ik niet rijden.

Even nog een vraagje. Ik heb ergens een wagentje gezien met een hoogte van 2.05 m. Is dat te laag voor een paard van 1.57 m.?

Correctie: je kun particulier 1/4-tarief aanvragen en je moet (moest) een rittenadministratie bijhouden waaruit blijkt dat je de wagen niet vaker dan 60 dagen per jaar gebruikt. Of dat ooit gecontroleerd wordt betwijfel ik, ik ben zelf nooit gecontroleerd en heb het ook nooit gehoord.
2,05m is niet al te hoog, maar het zal wel kunnen; ligt eraan hoe moeilijk je paard is met laden en reizen. Mijn oude paard (1,64) zou er niet mee gezeten hebben, die kon je overal inmikken.
finn2003 schreef:
65pk voor 2600kilo is echt te weinig om fatsoenlijk mee te kunnen komen. Verwacht er niet teveel van en het verbruik zal er dan ook wel naar wezen.

Tja, de mijne weegt 3800kg en heeft 80pk. Ik heb wel 260Nm koppel uit mijn 3,7ltr OM314 Diesel. Hij mag 5600kg wegen en 2000kg aan de haak hebben. Gaat best hoor. Ook het verbruik is aan 1:8 best acceptabel.
finn2003 schreef:
En daarnaast is het laadvermogen idd heel erg beperkt. Zoals je al typte ergens, ga je meestal maar met 1 paard op pad en soms met 2. 2 paarden zijn dus echt geen optie met deze combi, want dan ga je makkelijk over de 900kilo heen en moet je dus een C rijbewijs hebben officieel. 2 pony's word zelfs al lastig denk ik. Als ik naar een auto als dit ging kijken, moesten er toch echt wel 2 paarden op mogen anders is het gewoon zonde van zo'n grote auto.

Tevens staat de bak redelijk hoog, dus houd rekening met een heel erg hoog zwaartepunt. En natuurlijk de wegenbelasting. 450euro per kwartaal is niet mis. Daar kan ik met gemak een grote bus voor rijden.

2 paarden op een B-rijbewijswagen kun je vergeten. Er bestaat geen enkele wagen met 1500kg laadvermogen. Dat heb je echt nodig als je meer dan twee Shetlanders vervoerd. Groot is ie ook niet; het is een nette maat die bruikbaar lijkt voor het doel.
Oh, en voor mijn wagen zou ik maar 63 euro/3mnd belasting betalen, ware het niet dat ie 28 jaar oud is.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:01

vind het verschil wel redelijk anders. Jij hebt een vrachtwagen, terwijl we het hier over een oude Transit diesel hebben die toch een heel ander type motor hebben. En het is natuurlijk wat je zelf acceptabel vind. Ik vind persoonlijk een 68pk te weinig voor een dikke 3ton bij belading, maar da's persoonlijk.

En een 28 jaar oude auto is aan mij niet besteed. Oldtimers vind ik leuk voor erbij, niet om dagelijks ook nog een boel kilometers mee te moeten maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:10

Als je maar een paar honderd km per jaar rijdt, zou ik daar geen vrachtauto voor kopen.

Vergis je niet in de kosten; grote en kleine beurten, banden (slijten mss niet maar drogen wel uit) jaarlijkse APK-keuring enz. enz. enz. en dan het gedonder dat de accu door al dat stilstaan weer leeg is ofzo. Een auto wordt niet beter van alsmaar stilstaan.

Als je niet veel rijdt, is het verstandiger een trailer aan te schaffen en een goeie trekauto te huren op het moment dat je de paarden meeneemt. Dat is echt stukken goedkoper! Heb je alleen wel weer een E-rijbewijs nodig maar dat is wel overkomelijk.

Misschien had je dit al overwogen hoor, ik wil niet betweterig zijn maar het is in jow geval erg verstandig om de mogelijkheid van incidenteel een auto huren te overwegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:16

finn2003 schreef:
vind het verschil wel redelijk anders. Jij hebt een vrachtwagen, terwijl we het hier over een oude Transit diesel hebben die toch een heel ander type motor hebben. En het is natuurlijk wat je zelf acceptabel vind. Ik vind persoonlijk een 68pk te weinig voor een dikke 3ton bij belading, maar da's persoonlijk.

En een 28 jaar oude auto is aan mij niet besteed. Oldtimers vind ik leuk voor erbij, niet om dagelijks ook nog een boel kilometers mee te moeten maken.

Het is niet het vermogen wat van belang is, koppel is zeker zo belangrijk. Het gaat tenslotte niet om hard rijden maar van plek komen (daar is koppel voor nodig). Overigens loopt mijn Mercedes probleemloos (illegaal) 100km/h met die 80pk. Je moet gewoon geen 120km/h willen rijden met een dergelijke wagen, dat is voor onverantwoorde sukkels.
Ik ben het met je eens dat het allemaal niet overhoudt; echter als de wagen zo goed is als ie eruit ziet, is het redelijk die naald in de spreekwoordelijke hooiberg en dus pakken wat je pakken kan. Liever een wat te zwakke motor en wat weinig laadvermogen maar een uitstekende technische staat, dan een beest van een motor in een rijdende schroothoop, zoals veel van dit soort wagens zijn.

Overigens moet je je bij mijn vrachtauto ook niet al te veel voorstellen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-10-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:17

1: laat de auto altijd keuren, bij een instantie welke onafhankelijk is b.v. de ANWB, of de Dekra.
2: als het laadvermogen meer is dan 1000 kg kun je vragen gaan stellen of de om/verbouwing wel degelijk is gebeurdt en of het wel klopt, want dt komt eigenlijk maar zelden voor.
Gemiddeld liggen de laadvermogens tussen de 800-1000 kg.
3: je mag 10 % overgewicht hebben, maar let wel op, je kunt dan nog wel een bekeuring krijgen, dit hangt weer af van de cotronlerende politieagent. Overladen hoef je dan niet.
4: goede motorische auto's: mercedes, peugeot, vw, renault
5: minder goede motoren: iveco
6: maak altijd een proefrit (evt. met een paard of met 2 kleine paarden erin) en bekijk de auto grondig, ook van onderen
7: Let ook op of de bak verbouwd is of een officiele paardenbak, maakt onder andere voor de stabiliteit uit van de bak.
8: neem bij voorkeur eentje met dubbellucht achter, dit is stabieler en heeft niets te maken met dat je met een lekke band nog zou kunnen doorrijden, wat meestal gezegd wordt.
9: 2 volwassen paarden kunnen er dus nooit op, ook al doen veel mensen dat wel.
10: controleer de gegevens, zoals al eerder vermeld is hier op bokt.
11: laat de auto wegen, of doe dat zelf, indien mogelijk
12: vraag naar het onderhoudt en laat de mensen de onderhoudsbonnen maar overleggen, als er geen boekje meer bij zit, of bel naar de garage voor verdere info, als dat mag.
13: maak ook hier duidelijke afspraken, het is geen pakje boter wat je koopt.

Succes

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:19

Met een B rijbewijs mag je met zo'n 2 paards vrachtwagentje 100 km rijden op de snelweg.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:26

Kun je ook een vrachtwagentje huren voor die paar keer in het jaar? Hier in de buurt is het niet mogelijk.

Heb de trailer een tijdje getrokken met een Ford Transit. Met twee paarden er in kwam hij heel moeilijk van de plek. Je moest gedukd hebben, maar het lukte uiteindelijk wel. Daarbij was het verbruik van mijn bus in dat soort situaties nog goed te noemen ook (1 op 10). Heb de bus weg gedaan omdat ik achterwiel aandrijving en trailer trekken geen prettige combinatie vond. Trek de trailer nu met een Nissan Terrano. Heb ik nog maar pas (en door ziekte mag ik niet auto rijden op het moment) dus kan nog niet echt zeggen of het bevalt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:42

Jos1 schreef:
Met een B rijbewijs mag je met zo'n 2 paards vrachtwagentje 100 km rijden op de snelweg.

Je MAG er zelfs 120km/h mee rijden, daar waar toegestaan. Echter, alleen achterlijke idioten doen dat!!

Op je andere post:10% overbelading is NIET toegestaan, je blijft staan totdat je gewicht klopt met het toegestane gewicht! (check bij juridische dienst politie).
Dubbellucht heeft niets met stabiliteit te maken maar alles met laadvermogen en wieldruk. De stijfheid van je verenpakket zorgt (samen met de schokdempers) voor je stabiliteit!
Tot slot zou ik renault en Iveco wisselen in je lijst, is dichterbij de waarheid.
jeanette schreef:
Heb de trailer een tijdje getrokken met een Ford Transit. Met twee paarden er in kwam hij heel moeilijk van de plek. Je moest gedukd hebben, maar het lukte uiteindelijk wel. Daarbij was het verbruik van mijn bus in dat soort situaties nog goed te noemen ook (1 op 10). Heb de bus weg gedaan omdat ik achterwiel aandrijving en trailer trekken geen prettige combinatie vond. Trek de trailer nu met een Nissan Terrano. Heb ik nog maar pas (en door ziekte mag ik niet auto rijden op het moment) dus kan nog niet echt zeggen of het bevalt.

Ford Transit doet het uitstekend, ook met achterwielaandrijving. ik heb verschillende keren een 90/300 gehuurd die uitstekend voldeed (kostte 300 euro voor een hemelvaartweekend).
Die terrano heeft ook achterwielaandrijving, dus doe je je eigen bewering teniet. Bovendien is achterwielaandrijving bij uitstek geschikt voor het trekken van trailers.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:51

Ik on er niet aan wennen. Die achterwielaandrijving. Nu had de bus ook snel de neiging de kont bij te gooien. Dat kwam waarschijnlijk door de bredere banden die er onder zaten. Toen de bus ook nog eens begon te roesten (was inmiddels ook meer dan 13 jaar oud) had ik het helemaal gehad. Onze Terrano heeft toch echt voorwiel aandrijving. Anders hadden we hem niet gekocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:05

jeanette schreef:
Ik on er niet aan wennen. Die achterwielaandrijving. Nu had de bus ook snel de neiging de kont bij te gooien. Dat kwam waarschijnlijk door de bredere banden die er onder zaten. Toen de bus ook nog eens begon te roesten (was inmiddels ook meer dan 13 jaar oud) had ik het helemaal gehad. Onze Terrano heeft toch echt voorwiel aandrijving. Anders hadden we hem niet gekocht.

Ik kan geen Terrano's vinden zonder 4x4. Als dat niet permanent is, zijn de voorwielen altijd bijschakelbaar, niet de achterwielen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:10

ikke schreef:
Correctie: je kun particulier 1/4-tarief aanvragen en je moet (moest) een rittenadministratie bijhouden waaruit blijkt dat je de wagen niet vaker dan 60 dagen per jaar gebruikt. Of dat ooit gecontroleerd wordt betwijfel ik, ik ben zelf nooit gecontroleerd en heb het ook nooit gehoord.
2,05m is niet al te hoog, maar het zal wel kunnen; ligt eraan hoe moeilijk je paard is met laden en reizen. Mijn oude paard (1,64) zou er niet mee gezeten hebben, die kon je overal inmikken.

Ik ga er particulier in rijden dus wel een goede oplossing om kosten te besparen.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:23

Onze is 4x4.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:29

Dat 1/4 tarief voor de wegen belasting, kan je daar ook gebruik van maken als je wagen op de openbare weg geparkeerd staat?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:30

ikke schreef:
jeanette schreef:

Ik kan geen Terrano's vinden zonder 4x4. Als dat niet permanent is, zijn de voorwielen altijd bijschakelbaar, niet de achterwielen.

Klopt helemaal wat ikke zegt, wanneer de 4x4 inschakelbaar is wordt hij in 2wd door de achterwielen aangedreven.
[edit] Als de verkoper jou heeft verteld dat ie in 2wd voorwielaandrijving heeft dan heeft ie er óf geen verstand van (dat is aannemelijk hoor), of hij heeft een goed verkooppraatje gehouden Knipoog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:47

Amable schreef:
Dat 1/4 tarief voor de wegen belasting, kan je daar ook gebruik van maken als je wagen op de openbare weg geparkeerd staat?

Even bellen met de belastingdienst.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee; ik betaal al ruim 10 jaar geen wegenbelasting meer en er is in die tijd een hoop veranderd wat wel en niet mag en moet.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:01

Amable schreef:

Dat heeft niets met de belasting te maken maar met de milieuwet.
Een wagen die hoger is dan 2.40 meter ( dacht ik moet je even checken bij de betreffende gemeente) mag je niet binnen de bebouwde kom parkeren tussen 18.00 en 07.00 en in het weekend.
Deze moeten geplaatst worden op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen buiten de bebouwde kom,
meestal op een industrieterrein.

Ik heb het zelf aan de hand gehad .......koste me bijna een dikke prent van de milieupolitie!!

@bianca6
Zelf ben ik ook in het bezit van B-rijbewijs paardenwagen en kan je als advies geven om je wagen binnen te stallen zeker als de wagen als iets ouder is slaat roest heel snel toe.
Ook ik heb uit de zelfde overweging een vrachtwagen gekocht en rijd nu dagelijks met een
kleinere auto en ben aan het eind van het jaar inderdaad goedkoper uit.
Vraag inderdaad een 60 dagen kaart aan dan betaal je rond de 400 per jaar.
Verzekering kost mij ongeveer 300 per jaar maar dat wordt dmv no-claim opbouw ieder jaar 10%
goedkoper.
Ik mag met mijn B-rijbewijs 820 kilo laden dat wil niet zeggen dat mijn auto het niet aankan maar het mag gewoon niet ivm B-rijbewijs.
De indeling van mijn wagen is gewoon recht naast elkaar ook al vervoer ik maar 1 paard is de ruimte wel zo prettig met opzadelen enzo...
Het probleem van slijtage aan 1 kant is heel makkelijk op te lossen door je paard de ene keer
links en de andere keer rechts te laden Haha!
Wat betreft de accu kan je heel simpel een zonnepaneel aansluiten zodat deze altijd geladen wordt kosten ongeveer 25 euro en is echt de moeite als je wagen regelmatig lange tijd stil staat.

Ik rij nu ruim 3 jaar met een vrachtwagen en het bevalt me uitstekend.
Eerst had ik een Iveco maar de kwalitiet is toch minder , nu heb ik een mercedes ( die vond ik eerst te groot maar dat went heel snel) en deze is een stuk degelijker.
Een ander voordeel van mercedes is dat vooral bij de wat oudere autos de onderdelen makkelijk te krijgen zijn.

Sorry het is een heel verhaal maar ik vind sommige reacties erg negatief terwijl mijn ervaring dus heel positief is!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:09

valiantS schreef:
Amable schreef:

Dat heeft niets met de belasting te maken maar met de milieuwet.
Een wagen die hoger is dan 2.40 meter ( dacht ik moet je even checken bij de betreffende gemeente) mag je niet binnen de bebouwde kom parkeren tussen 18.00 en 07.00 en in het weekend.
Deze moeten geplaatst worden op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen buiten de bebouwde kom,
meestal op een industrieterrein.

Ik heb het zelf aan de hand gehad .......koste me bijna een dikke prent van de milieupolitie!!

Parkeren langs de openbare weg heeft vanalles met belasting te maken. Parkeer je auto maar eens langs de weg en betaal geen belasting, kom je daar wel achter.
Het mogen parkeren van grote wagens heeft totaal niets met belastingen uit te staan, maar alles met lokale verordeningen.
Nog los daarvan moet je voor de volledigheid er wel bijvermelden dat parkeren op EIGEN TERREIN altijd is toegestaan, zelfs middenin de stad, alle verordeningen ten spijt.
valiantS schreef:
@bianca6
Zelf ben ik ook in het bezit van B-rijbewijs paardenwagen en kan je als advies geven om je wagen binnen te stallen zeker als de wagen als iets ouder is slaat roest heel snel toe.
Ook ik heb uit de zelfde overweging een vrachtwagen gekocht en rijd nu dagelijks met een
kleinere auto en ben aan het eind van het jaar inderdaad goedkoper uit.
Vraag inderdaad een 60 dagen kaart aan dan betaal je rond de 400 per jaar.
Verzekering kost mij ongeveer 300 per jaar maar dat wordt dmv no-claim opbouw ieder jaar 10%
goedkoper.
Ik mag met mijn B-rijbewijs 820 kilo laden dat wil niet zeggen dat mijn auto het niet aankan maar het mag gewoon niet ivm B-rijbewijs.
De indeling van mijn wagen is gewoon recht naast elkaar ook al vervoer ik maar 1 paard is de ruimte wel zo prettig met opzadelen enzo...
Het probleem van slijtage aan 1 kant is heel makkelijk op te lossen door je paard de ene keer
links en de andere keer rechts te laden Haha!
Wat betreft de accu kan je heel simpel een zonnepaneel aansluiten zodat deze altijd geladen wordt kosten ongeveer 25 euro en is echt de moeite als je wagen regelmatig lange tijd stil staat.

Ik rij nu ruim 3 jaar met een vrachtwagen en het bevalt me uitstekend.
Eerst had ik een Iveco maar de kwalitiet is toch minder , nu heb ik een mercedes ( die vond ik eerst te groot maar dat went heel snel) en deze is een stuk degelijker.
Een ander voordeel van mercedes is dat vooral bij de wat oudere autos de onderdelen makkelijk te krijgen zijn.

Sorry het is een heel verhaal maar ik vind sommige reacties erg negatief terwijl mijn ervaring dus heel positief is!!

Ehm, een goede zonnepaneelinstallatie kost wel iets meer dan 25 euro, ongeveer 300 euro namelijk! Dat neemt niet weg dat het nog steeds een hele verstandige investering is, maar wel even de juiste verhoudingen weergeven.

Roest is ook een kwestie van zeer goed onderhoud. Binnen stallen is geen noodzaak, al heeft het uiteraard wel de voorkeur (iemand een plek in de buurt van Ede?)
Dat Mercedes top is, had ik je jaren geleden al kunnen vertellen. Ik heb deze zomer de eerder afgebeelde wagen gekocht, mijn tweede, nadat de vorige Mercedes na 35 jaar buiten wonen toch wel te ver heen was voor een nieuwe APK.

Daarnaast het advies aan iedereen die een oudere wagen rijdt: zoek uit of er een merkenclub van bestaat, dat is altijd zinvol voor kennis, onderdelen en hulp bij kleine akkefietjes. Voor de oudere Mercedes-bezitter is er http://www.dubbellucht.nl

Dat negatieve heeft z'n reden, ook bij mij. Ik heb te veel brandhout gezien in de periode dat ik op zoek was naar eerder getoonde wagen. Over die scheve belasting: zet je wagen op een vlakke ondergrond, laad je paard op en kijk hoe groot het links-rechts verschil is tussen de bak en de grond.