Oren naar voren = vrolijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Oren naar voren = vrolijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:22

Cassidy schreef:
Oren naar voren is dat ze attent is op dingen voor haar, en niet naar jouw luistert. Een ontspannen paard en op jouw gericht paard heeft zijn ogen niet naar voren gespitst bij het rijden, oren hangen lichtelijk opzij of zijn naar achteren gericht (maar niet vlak tegen de hals aan).

En dit klopt inderdaad.... Ja
Valt mij vaak op hoeveel jonge ruitertjes dit al verkeerd leren van jongsaf aan. Heb van de week nog een stel jonge meiden uit proberen te leggen dat mijn paard juist op mij gericht is, als hij zijn oren richting mij houdt. Ze snapten amper het verschil tussen oren die wat achteren stonden of oren die plat in de nek gelegd worden. Dat vind ik zo jammer, want juist hierdoor merk je al hoe slecht mensen leren omgaan met de lichaamstaal van paarden. Met alle gevolgen van dien. En maar zeuren als ze gebeten of getrapt worden, terwijl ze dat soort incidenten juist door de lichaamstaal goed te leren kennen kunnen voorkomen, door de lichaamstaal van paarden goed aan te leren.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:58

Oren naar voren kan volgens mij betekenen dat ze iets hoort, en niet echt op je let. Als jij iets hoort draai je je toch ook naar het geluid toe ?
Het kan natuurlijk ook goed mogelijk zijn dat op sommige momenten de oren naar voren gaan als ze echt vrolijk of nieuwschierig is.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:10

Oren naar voren is dat ze attent is op dingen voor haar, en niet naar jouw luistert. Een ontspannen paard en op jouw gericht paard heeft zijn ogen niet naar voren gespitst bij het rijden, oren hangen lichtelijk opzij of zijn naar achteren gericht (maar niet vlak tegen de hals aan).

Mijn pony heeft wel altijd zijn oren naar voren gericht alleen het rechter oor gaat elke seconde naar mij toe en dan weer naar voren... Het ziet er heel raar uit, echt elke seconde! Is ze wel attent op mij?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:12

Ik heb op de manege altijd geleerd dat als de oren naar voren staan dat ze nieuwsgierig zijn/iets zien enzo. en als de oren opzij hangen zeg maar, dat ze dan gewoon tevreden zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:32

bonzjo schreef:
Mijn pony heeft wel altijd zijn oren naar voren gericht alleen het rechter oor gaat elke seconde naar mij toe en dan weer naar voren... Het ziet er heel raar uit, echt elke seconde! Is ze wel attent op mij?

Het orenspel van paarden is heel beweeglijk. Die van mij wisselt ook nogal met z'n oortjes tijdens het rijden en van mij mag dat ook, hoor. Hij is geen machine en hij is nog erg jong, nog snel afgeleid af en toe (al merk ik dat hij zich steeds meer op mij richt als ik rij). Zolang hij luistert naar wat ik hem vraag, ik aan hem merk dat hij oplet, maak ik me er niet zo druk over........

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:33

als de oren van mijn paard naar voren staan, dan weet ik dat er rodeo's volgen Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:44

Dat heb ik pas in combinatie met het in de lucht gooien van zijn nek...... Sigaar

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:51

Hangt er een beetje vanaf hoe die oren naar voor staan.

Bij die van mij: is dat echt strak naar voor met de oorpuntjes elkaar bijna rakend dan is er iets vreselijk interessants in de omgeving en geen aandacht bij de ruiter.
Is dat gewoon een soort van half naar voor dan is er nog niet zoveel aan de hand, zo staan die oren altijd.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:58

mijn Fjord heeft dr oren ook vaak naar voren staan en toch is ze heel geconcentreerd naar mij toe.. ik weet niet of de redenering klopt dat ze dan niet op jou letten ofzo

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:02

Ik ben ook met cassidy eens, als mijn bijrijdpaard iets eng vind dan staat die er met zijn oren naar voren naar te kijken en dan is die niet helemaal happy, Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:12

indd precies zoals jij het zegt klopt het! helemaal mee eens. Knipoog
Cassidy schreef:

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:27

Cassidy schreef:

Ik denk ook dat het zo in elkaar zit ja.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:34

Als je rijd is het juist beter als ze naar achter gedraait zijn, dan richt hij zich op jou.
De pony die ik regelmatig reed had ook nooit haar oortjes naar voren, alleen als ze iets hoorde maar eigenlijk altijd naar achter, voor een foto natuurlijk minder leuk Knipoog
Oren naar voren is echter alleen als ze iets horen of zien wat hun intresse trekt, en met rijden is dat dus minder prettig omdat hij dan afgeleid is.
De oren plat in de nek is wel een teken dat je uit moet kijken (ook niet bij allemaal..)

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:33

Oren naar voren is meer nieuwsgierigheid en nieuwe dingen ontdekken.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:06

Cassidy schreef:
[/quote]

Ik denk daar ook zo over, maar als je aan komt lopen, doet ze wel haar oortjes naar voren.
Luistert ze dan ook naar je? (ik heb het over mijn eigen pony)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:23

We hebben het hier over het orenspel onder zadel toch? Als de oren dan naar achteren staan wijzen ze naar jou, dus ze let op jou.
Als je aan komt lopen en de oren staan naar voren dan staan ze ook naar jou gericht. Omdat ze dan helemaal op jou let. Dat heeft niets met wel of niet luisteren te maken.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:40

ja oortjes naar jouw gericht is oplettendheid naar jouw toe, zit je erop oortjes naar achteren gedraait en sta je ervoor oortjes naar voren

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:56

Wanneer een paard zijn oren niet recht naar voren heeft hoefd dit inderdaad niet te betekenen dat hij niet gelukkig is. Het betekent dan dat het paard op jou gericht is..bijv. op jou stem..dit is juist goed..

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:37

Ik denk dat het ook per paard verschilt. Mijn verzorgpony heeft hele kleine oren en ik denk dat daardoor het liefst zijn oren naar achteren draagt (bijv. tijdens het grazen, maar ook tijdens het poetsen etc). Dus niet in zijn nek bedoel ik hiermee.

Luca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:11

als een paard de oren naar voren heeft, kan dat 2 dingen betekenen:
1. het paard is alert
2. hij is vrolijk

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:06

Het hangt per paard af. Sommige hebben altijd oren naar voren. Als je bv een buitenrit maakt zijn ze heel oplettende en dan staan de oren recht naar voren. Maar er zijn ook schatten van paarden waar de oren van naar achter liggen. Dus per definitie uitkijken??Ik vind van niet.....

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:49

ja het is idd wel een beetje verschillend per paard denk..
op buitenrit is mijn paard op de bekende wegen ontspannen met oortjes die beetje opzei en soms wat naar voren zijn gericht..
is ie op een nieuwe weg met andere dingen.. gaan de oren flink gespits naar voren..!

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:59

Ik let meer op zijn houding en op zijn ogen, ik zie namelijk veel bij mijn vz-paarden aan de ogen en aan hoe ze doen. dan kan je denk ik beter zien of ze vrolijk zijn.

En dan heb ik het nou niet over onder het rijden he maar algemeen.

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:04

hmm ik denk dat als een paard zijn/haar oren naar voren doet hij/zij geïntereseerd is in de omgeving; iets ziet of hoort. meestal draaien paarden hun oren ook zo, dat ze een geluid horen, of het nou van opzij/van voren/ van achter komt..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:08

quote uit het boek koetsiersbewijs:

oren
extra rechtop= waakzaamheid
hangend= vermoeidheid/lusteloosheid
plat in de nek= boosheid / agressie
opening naar achteren= onderdanigheid of luisteren naar achteren