en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:07

inderdaad. als je het op de spits drijft, wordt het paard vervelend, simpel gezegd. dan MOET je door tot ze zich weer kan gedragen, en dat kan lang, heel lang duren. beter is dus om te stoppen op het moment dat een bepaalde oefening naar wens wordt uitgevoerd, en de verleiding om 'nog één keertje' door te gaan weerstaan.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:11

Ik heb mijn haflinger op 2 jarige leeftijd gekocht.
super verwent (bijten en niet aan halster kunnen lopen) echt geen respect. heel dominant en lomp.
op 3,5 jarige leeftijd ging ik rustig met haar aan het werk.
Gewoon heel even longeren en wandelen.
Ze deed vanaf het begin niks anders dan losrukken en rondjes rennen, gillen en bokken!
ik kon haar niet houden.
Maar ik heb volgehouden en iedere keer als ze zich los rukte gewoon in de bak gewacht totdat ze stopte met rennen (want dan heeft het toch geen nut om er achteraan te hollen) en haar weer gepakt en weer rustig opnieuw beginnen! ik reageerde verder niet op door geweld te gebruiken of dergelijke gewoon negeren en verder gaan! Zo kreeg ze bij mij door dat het toch geen nut had. Ik ben altijd pas gestopt als ze weer een paar rondjes gewoon had lopen en reageerde op mijn stem.
Ik weet niet of het je iets helpt maar mijn pony heeft onder het zadel later nooit een stap verkeerd gedaan en heeft gespect voor mij.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:15

zoals ik al eerder zei; tuurlijk heb ik fouten gemaakt..
en ik heb het meer van me af geschreven dan dat ik nu alles volgens deze tips ga doen. Zo gek ben ik zeker niet Knipoog
Ik ben me er van bewust dat er opnieuw naar gekeken moet worden - naar mij en de pony samen- maar het is voor buitenstaanders (en al helemaal vanaf een forum natuurlijk) onmogelijk om te zien hoe het in elkaar steekt.
Dat de opvoeding en positie van mij nog niet bevestigd is ,is zeker..maar wat wil je ook> ze is pas 2.5 en er moet nog veeeel gebeuren..we staan pas aan t begin.

De enige fout die we gister gemaakt hadden is het doordrammen terwijl ze inderdaad in het begin (nadat we haar hadden teruggehaald) het redelijk braaf deed > wel met duidelijk (hoorbaar) protest maar ze deed het toch maar..
op gegeven moment kreeg ze er genoeg van en begon ze ECHT lelijk te doen. Dit heeft ze nog niet eerder laten zien dus daarom wilden we haar doorpakken.
dit was een cirkeltje waar we in terecht kwamen en daar kwamen we dus niet meer uit.

Het feit dat ze niet goed genoeg opgevoed is..daar zijn de meningen over verdeeld..
Ik zou graag mensen uitnodigen om te komen kijken hoe we normaal met elkaar omgaan > dan zal er niemand zeggen 'deze pony is totaaaal verpast en niet opgevoed'
Wel moet er nog veeel consequenter mee om worden gegaan en dat zero tolerance is een prima beleid haha.
Andere paarden/pony's kun je best iets toestaan ...deze dus (voorlopig) absoluut niet.
Dit had echter niets met de opvoeding te maken. Als een paard het hele terrein over sjeest , wat heeft de opvoeding daar dan mee te maken? ze besloot gewoon dat ze niet in haar eentje achter dat hek bleef staan..ik vond het gewoon bizar dat ze dat 'bedacht' zonder enige reden (aantoonbare reden in elk geval)

Ik zie t zo (na een nachtje slapen) ; wat er ook was gister..het was instinct waarom ze door die bak brak..dat had absoluut nix met ons te maken.
Er was niemand mee aan de gang , ze stond maar te staan (zoals al ontelbare keren)
wat haar bezielde weet ik niet en daar kom ik ook niet achter.
Wat ik wel denk is dat we er daarna anders mee om hadden kunnen gaan.

Ik moet zorgen dat dit niet meer gebeurd, maar ik moet eerst kijken waar we staan vandaag...

Ik geloof niet meer dat het een slechte pony is > dat was gewoon emotie gister.
Wat ik wel zie is veel merk wat nog te doen is..en ik zal zeker niet aarzelen om er mensen bij te halen als ik vastloop.

Wat betreft de 'éxpert'; ik heb mensen gevraagd (mn stalgenootje oa) die bijvoorbeeld kind aan huis zijn op balingehof (niet de minste zou ik zo zeggen)..dat zijn experts.
Zijn kunnen prima beoordelen of ik mn pony echt zou moeten wegbrengen en moet laten africhten. Als dat nodig is zal ik dat natuurlijk doen. Wat heb ik eraan om zelf te gaan klooien en daarmee mn pony te verpesten..

Toch ken ik meerder pony's/paarden die zijn weggebracht of onder handen genomen door zogenoemde experts...die kwamen na een maand weer terug en waren helemaal 'klaar'.
Het baasje kon er vervolgens nix mee, en ik vond ze verknipter als van te voren.
Dus voor zover 'de experts'> je hebt natuurlijk profs en profs en daar zit nog veel verschil tussen.
Ik denk niet dat dat (in dit geval al helemaal) altijd de oplossing is, en zo klakkeloos geadviseerd moet worden ; oh probleem? breng maar naar een prof.

Ik ga eens kijken of ze vandaag een appeltje lust en bekijk het per dag en stap voor stap. Tong uitsteken

bedankt voor de reacties Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:29

Als ik met een paard omga dan verwacht ik toch echt gehoorzaamheid, en zeer beslist geen eigeninitiatief op momenten dat het het paard uitkomt. Jij hebt geen fout gemaakt door door te vragen, je paard had zo niet mogen reageren zoals hij heeft gereageerd. Ik bespeur in je reactie de onwil om in de toekomst door te vragen en de acceptatie van het gedrag van je pony, mede de neiging om het in het vervolg te ontlopen. En dat is de grootste fout die je kunt maken. Omdat het paard uiteindelijk iedere keer zijn grenzen gaat verleggen tot je uiteindelijk helemaal niets met hem kunt als het je paard niet uitkomt.

Als ik professioneel zeg, dan zijn daar verschillende invullingen aan te geven. De normale trainer die dit hardhandig gaat oplossen, of de trainer die het op paardenpsychologische manier gaat oplossen. Breng hem naar de trainer die jouw het beste lijkt, en denk niet automatisch bij het woord Expert aan degene die het goede gedrag er inramt.

En wat is er mis met het wegbrengen van een paard naar een prof als je het zelf niet aankunt? Als de basis er eenmaal inzit, zul jij er uiteindelijk nog een hele kluif aan hebben om die situatie te handhaven als op het moment dat je paard van de (goede) prof terugkreeg. Omdat ze toch iedere keer weer gaat proberen haar grenzen te verleggen.

Je noemde Balingehof, als je daar achter staat, breng haar daar naar toe.

En als iemand roept dat je met een maand klaar bent, zou ik hard weglopen en wat anders zoeken....

En boven alles: HOU HET VEILIG. Als dat betekend dat je eerlijk moet toegeven dat je het zelf niet aankunt, breng haar weg. De grootste ongelukken gebeuren door onkunde, of omdat mensen zichzelf overschatten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:37

Ik ken dit wel, en het kan de lol danig verpesten.....
Ik heb het ooit meegemaakt met een Haflinger (is goed gekomen uiteindelijk), en later met een welsh.
Het is heel belangrijk om een paard te kiezen dat bij je karakter past, net zoals dat gaat met een hond, heb ik gemerkt. Een haflinger en een welsh hebben enerzijds toch wel een lekker scheut bloed, maar ook behoorlijk wat kracht....dat kan een vervelende combi zijn wanneer je het niet onder controle hebt.
Met de Haflinger heb ik het zelf opgelost destijds, door herhaling, en consequent zijn....
Toch zou ik er nu voor pleiten dat je inderdaad hulp zoekt. Ook om de lol terug te krijgen en het niet zover te laten komen dat je bang wordt, want dan is consequent zijn nog een heel stuk lastiger!

Heel veel succes!!!!!!!!!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:13

Ik vind het jammer dat je wat negatief klinkt als je het over hulp zoeken hebt. Er zijn beslist zeer goede trainers die kunnen helpen, maar die hebben inderdaad lange tijd nodig. Persoonlijk lijkt me dat geen probleem als je daarna zelf een relatie met je paard kunt opbouwen onder toeziend oog van de trainer. Er zijn inderdaad helaas stallen die je paard wel eens ff mak zullen maken. Die mensen zou ik op voorhand al wantrouwen. Maar vind je iemand die bereidt is langere tijd met een paard te werken op een paardvriendelijke manier, dan zou ik zeker zijn of haar hulp zoeken. (erkende en goede NH trainers misschien?) Er is helemaal niets mis met het zoeken van hulp, al moet je er wel kritisch zijn.
Overal, in nl en hier, hoor je over trainers/stallen die een paard verpesten. Dus kritisch zijn en veel info vragen is wel het verstandigst. Maar als je de goede vind, krijg je zeer zeker geen verknipt paard terug en leer je zelf veel.
Ik zou vaak genoeg willen dat ik iemand had die mij kon helpen met de aanpak en ik heb nog niet eens problemen, alleen vragen...(ben ook hier op zoek hoor) Daar is toch niets mis mee?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:42

hmmmz iedereen denkt het te weten hoe je een paard moet opvoeden helaas gaat het vaak fout Lachen en daar hoef je je niet voor te schamen. elk paars is anders en elk paard heeft een andere aanpak nodig. en denk jij nu dat je het zelf niet meer kan dan zoek je hulp Lachen sterkte er mee

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:59

Ik heb niet alle reacties gelezen.
Maar...mijn idruk bij jouw verhaal is, dat het respect dat je pony voor jou heeft, ver te zoeken is.
Ze is klaarblijkelijk erg dominant en komt er ook nog mee weg.
Ik las dat je schrijft dat je vriendin druk bezig was met het ontwijken van de pony. Ik begrijp dat wel...maar het is de wereld op zijn kop! je pony moet zoveel respect hebben voor mensen, dat zij wijkt als je in haar ruimte komt!
En nu ga ik wat zeggen waardoor ik waarschijnlijk heel bokt over me heen krijg...maar het wordt volgens mij tijd dat je pony eens een keer een flinke schop onder haar kont krijgt als ze zich zo gedraagt. Zo zou een ander paard ook reageren als ze zo de grenzen van de ruimte van haar meerdere overschrijdt.
Ik heb ooit een Haflinger zadelmak gemaakt voor iemand. En dat verhaal leek wel wat op dat van jou. Zij kon geen stap meer met het dier lopen, het walste over haar heen, haalde met het voorbeen uit.
Toen deze pony het laatste bij mij deed: uithalen met voorbeen, oren plat in de nek en de tanden klapperend...toen heeft ze van mij echt een ongelofelijke schop onder haar kont gehad. (één keer...vaker vind ik niet correct) het dier was verbijsterd! Echt waar...en direct kuikenmak. Ineens ging ze wel opzij als ik haar om duwde. natuurlijk heb ik dat beloond. het beleren was daarna een koud kunstje. Ik heb de eigenaresse heel lang begeleid. dat ging wel redelijk. Echter, toen ze van stal ging verhuizen en ik daardoor minder kwam helpen ging het weer helemaal fout. Uiteindelijk is het dier verkocht. Ik heb het tot de verkoop maar weer regelmatig gereden...en guess what? het dier heeft bij mij geen enkele keer ooit geprobeerd de grenzen op te zoeken.
En waarom niet? Omdat ik duidelijk ben geweest waar de grens lag. En dat zou jij ook moeten doen. En het lijkt me verstandig als je daar hulp bij zoekt. Ik heb 20 jaar met jonge hengsten gewerkt. dan heb je wel ervaring....dan is zo'n haflingertje een grapje eigenlijk (bedoel dit niet arrogant hoor). Maar als dit je eerste jonge paard is, dan is het best lastig en kun je van een deskundige hulp veel leren!
Heel veel succes!

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:02

nou mij heb je mee! ik durfde het niet te zeggen! haha heel bokt in opstand straks! Tong uitsteken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:14

[quote="polly2"]Toen deze pony het laatste bij mij deed: uithalen met voorbeen, oren plat in de nek en de tanden klapperend...toen heeft ze van mij echt een ongelofelijke schop onder haar kont gehad. (één keer...vaker vind ik niet correct)
quote]
Valt wel mee hoor... Als een paard echt aanvalt heb je het recht en de plicht om jezelf te verdedigen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het met deze pony al te ver is gegaan en dat deskundige hulp ononbeerlijk is.
Bovendien is het maar de vraag of hier sprake is van een soortgelijke situatie. Dat valt alleen te beoordelen door iemand met veel deskundigheid en ervaring die erbij staat en kijkt wat er gebeurd, niet schriftelijk.
Vaak komt het zover nadat een paard al heel erg lang minimale seintjes heeft gegeven dat er iets niet goed zit. Sommige paarden lijken heel gemakkelijk en geven die seintjes dusdanig subtiel dat alleen mensen met een supergoede feeling dat zien. Zo'n ontploffing ontstaan meestal niet uit het niets, al lijkt het wel zo. Over het algemeen gaat het om iets wat zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Totdat het emmertje overloopt en de zaak escaleert. En dan is dat niet eventjes recht te trekken...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:47

liljebo schreef:
polly2 schreef:
Toen deze pony het laatste bij mij deed: uithalen met voorbeen, oren plat in de nek en de tanden klapperend...toen heeft ze van mij echt een ongelofelijke schop onder haar kont gehad. (één keer...vaker vind ik niet correct)
quote]
Valt wel mee hoor... Als een paard echt aanvalt heb je het recht en de plicht om jezelf te verdedigen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het met deze pony al te ver is gegaan en dat deskundige hulp ononbeerlijk is.
Bovendien is het maar de vraag of hier sprake is van een soortgelijke situatie. Dat valt alleen te beoordelen door iemand met veel deskundigheid en ervaring die erbij staat en kijkt wat er gebeurd, niet schriftelijk.
Vaak komt het zover nadat een paard al heel erg lang minimale seintjes heeft gegeven dat er iets niet goed zit. Sommige paarden lijken heel gemakkelijk en geven die seintjes dusdanig subtiel dat alleen mensen met een supergoede feeling dat zien. Zo'n ontploffing ontstaan meestal niet uit het niets, al lijkt het wel zo. Over het algemeen gaat het om iets wat zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Totdat het emmertje overloopt en de zaak escaleert. En dan is dat niet eventjes recht te trekken...

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Daarom heb ik het ook over "mijn indruk" naar aanleiding van het verhaal. Om te zien hoe het echt in elkaar steekt moet je er bij zijn. En idd...dit is niet eventjes op te lossen waarschijnlijk, vandaar ook mijn advies er een deskundige met ervaring bij te halen. Dus volgens mij zitten wij op 1 lijn!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:12

Dit is een moeilijke situatie. Heel erg voor jullie.
Maar ik vind wel dat iedereen die grondwerk wil doen met zijn paard les moet volgen daarin, dan leer je echt hoe het moet. Ik weet natuurlijk niet wat voor opleidingen jullie allemaal hebben gehad Lachen. Een jong paard moet altijd opgeleerd in aanwezigheid van iemand die al veel ervaring heeft in jongere paarden. Marja daar zijn jullie nu weinig mee.
Zoek proffesionele hulp en ik duim voor u dat het goed komt!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:27

Ik ga in dit verhaal volledig met Cassidy mee Ja
Super verwoord!

Laat je paard voorlopig paard zijn in haar kudde, en breng haar weg naar een expert als jij en zij daar klaar voor zijn.
Maar vooral, als je niet precies weet hóe je dit moet oplossen, begin er dan niet aan! Dan maak je het voor een ander 3x zo moeilijk om het probleem op te lossen Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:37

Ik zou zeggen zoek professionele hulp die bereid is op nh of niet-nh-manier zeer consequent te werk te gaan. Je hebt een zeer stevig dominantieprobleem. En dat ga jij niet oplossen omdat je het gecreëerd hebt. Een hoog in de rangorde staand paard vertoont precies dit gedrag naar een laag in de rangorde staand paard. En dat ben jij nu... Gezien het gedrag.

Daaruit concludeer ik dat jij onvoldoende ervaring hebt om dit soort grondwerk met dit paard uit te voeren. En dat is alleen te corrigeren door iemand die die ervaring en het overwicht wel heeft. Anders gaat het van kwaad tot erger.

Ik ben heel blij dat je niet bent gaan join uppen, dat had slecht voor je kunnen aflopen.

Kortom: mijn advies. Zoek in godsnaam professionele hulp.
Succes.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:43

ok, ik val even over een hele andere weg...Maar misschien niet verkeerd om te weten.
Wat voer je? Hoe vaak komt ze op de weide?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:32

is het niet wat om haar een jaartje of half jaartje in "late opfok" te zetten ?
laat haar nog even kleuter zijn, ze is nog zo jong en er wordt al zoveel mee gedaan,
laat haar soortgenootjes in een kudde haar maar wat maniertjes bij brengen en haal haar na een jaar of half jaar op en probeer het dan nog eens,
ik heb het idee dat je veel te veel wil met een nog veel te jong paard, je moet wel inzien dat haflingers langer nodig hebben om volwassen te worden en er langer over doen om klaar te zijn voor het echte werk, als je het aan mij vraagt gaat het allemaal veel te overhaast... no offence Lachen

wil je haar toch niet weg brengen, laat haar dan gewoon lekker kleuter zijn in haar eigen wei, maar ga in godsnaam geen spelletjes met haar doen enz...
haal haar de wei uit om te poetsen en te wandelen langs de weg en zet haar daarna weer lekker in de wei, je paardje is zo te horen helemaal nog niet klaar om gelongeerd te worden of om allerlei andere zaken te laten doen, probeer het over een jaaryje nog maar eens , dan zou het nog wel is een heel ander paard kunnen zijn Lachen

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 23:24

mmm er komen voornamelijk standaard reacties die ik allemaal al had kunnen voorzien > niet erg..zoals ik al eerder zei is het moeilijk beoordelen vanaf een schermpje.

Dat dominantie probleem is er. Das al eerder geconstateerd dus daar hoeft geen discussie over te ontstaan. Het feit dat ik hulp WIL is duidelijk lijkt me..het laatste wat ik wil is zelf aanklooien zoals ik al een aantal keer vermeld heb.
Ik ben bereid haar weg te doen (terwijl het mijn ziel en zaligheid is) als blijkt dat deze combi niet gaat werken en ik zoiezo een minder dominante pony 'moet' hebben..
Ik hou mezelf zeker weten een spiegel voor..vraag waarschijnlijk meer advies en eerlijke mening wat betreft de omgang dan meningeen die hier zo hard roept > gaat het wel goed.?.ben ik op de goede weg? Niet omdat ik stik onzeker ben maar omdat ik vind dat je dus nooit mag denken; ik doe het zelf wel, ik weet alles en ik los het allemaal zelf op.
Dus wat de meeste hier aanhalen in de trant van; doe niet zo dom, je kan niets (of weinig ), je hebt de pony al verpest, breng hem weg voor het te laat is > vind ik redelijk kortzichtig.

Ik vind mezelf echt geeen persoon die een te groot ego heeft of juist teveel (of te weinig) zelfvertrouwen om hulp te vragen en te zoeken.
Er zijn al allerlei mensen (medium, reading, trainers, mensen met super veel ervaring etc etc) bij geweest en die blijven er ook komen. Omdat ik het beste wil voor mijn pony en ik het zelf ook al te vaak fout heb zien gaan!
Nergens maar dan ook nergens schrijf ik dat ik het toch lekker zelf ga doen of dat ik geen hulp wil!!! en nee, ik ben ook niet tegen hulp of profs...alleen vind ik t zo typisch dat er alleen maar wordt gezegd; oh zoek een prof. en dan een dikke PUNT erachter..
Tuurlijk heb ik die nodig maar daar houdt t toch niet mee op..
Ik zal er nog jaren mee door 1 deur moeten dus ja ik verdiep me in het hoe en wat en wil - buiten hulp om het weer op de rails te krijgen- het toch echt ook zelf kunnen en snappen wat hier nu gebeurde.

Maar zoals ik al aangaf..als ik er over nadenk zal er wel meer achter zitten. Meer dan alleen die 'verpesting in de opvoeding'> ik ken mijn pony per slot van rekening het beste Knipoog

Als ik denk aan een pony die GEEN of een totaal verpeste opvoeding heeft gehad (en ja die heb ik gezien) denk ik never nooit aan mijn pony.
mijn pony die vanuit een rengalop (bij wijze van) nog stopt op t moment dat ik stop..puur op lichaamstaal en omdat ze zo opgevoed is...
Een pony waar ik op en onder ga liggen omdat ik haar voor 300% vertrouw. Zijn dat dingen die je doet met een pony die geen opvoeding gehad heeft? Ga je met een onopgevoede pony over straat wandelen?

Ik heb ook al eerder gelezen dat ik met zo'n pony (wat voor pony hebben we het dan over?) niet los had mogen werken?
uh? waar hebben we t hier over?
die pony kan zowel los als vast volgen..lopen, stoppen, draaien, samen door en over obstakels etc etc.
Tuurlijk ben ik begonnen aan een lijn..maar zoals ik al zei; ik vertrouw haar voor 300% > die pony loopt net zo vaak los als vast omdat het niet uit mag maken of dat lijntje eraan zit of wel dan?

En dat ik er teveel van heb gevraagd...laat me niet lachen. Nee hoor. Daar kan ik absoluut ontkennend op antwoorden.
Paarden 'mogen' pas aan t werk als ze de magische leeftijd van 3 hebben bereikt en het gros zet ze dan meteen vol aan het werk..
Mijn pony hoeft niet te werken > ze leert omgaan met mij en andere paaren..als er andere paarden aan t werk zijn en rijden kan ik los met haar in de bak lopen, spelen, borstelen wat dan ook..(Iedereen mag t komen bekijken) > hebben we t dan over een onwillig, onopgevoed paard? die zelfs als t druk is en er nog 3 rijden ,in vrijheid bij mij blijft??? (heb er foto's van by the way haha Bloos )
das geen werk das opvoeding en basis naar mijn idee.
Het sleutelwoord is altijd maar grondwerk >nou meer grondwerk kun je niet verwachten zou ik zo zeggen. en ja dat gebeurt op de juiste manier.
We zijn met veel op stal en ik ken geen meiden die meer vragen stellen, meer bereid zijn om te leren zodat de band van vertrouwen tussen paard en mens nog groter wordt..dan denk je toch niet dat ik daar wat kan aanklooien he?! Waarmee ik niet zeg dat ik alles zo goed weet, begrijp me niet verkeerd. Maar ik sluit me nergens voor af en meer dan bereid om te leren of mezelf weg te cijferen mocht dat nodig zijn. Mijn pony staat op 1!

Wat mij dus zo verbaasde gister was meer dat de band van mijn pony en kudde dus zoooo sterk was...
Ik ben me er dus wel van bewust dat we haar daarna zelf over de rand hebben gedreven door haar maar te laten lopen, Dit vond ze (en was t ook) oneerlijk en fout. Onze fout, maar er worden toch wel meeer fouten gemaakt lijkt me?
Ik vind t vreselijk en waak ervoor om het nogmaals zover te laten komen, maaar dit was een absurde situatie dus dan is er weinig tijd voor reele oplossingen en gedachtes helaas..

hoop dat ik het hierbij redelijk uitgelegd heb..met zoveel van die dooddoeners schiet ik nou echt niets op.
Ik praat het hierbij niet goed..geef toe dat er fouten gemaakt zijn > maar laten zeggen dat het een verpeste pony is die bijt en/of trapt zoals in de voorbeelden die aangehaald worden; Dat gaat me echt te ver.
Ik ken geen bravere, eerlijkere pony dan deze. dat verklaart waarom ik zo verbaasd was dag gister..

Al moet ik zeggen (en dat heb ik ergens zien staan en DAAR kan ik iets mee) , dat dit helemaal geen bal met de opvoeding te maken heeft waarschijnlijk...maar wel met het feit dat er dus IETS was of dat ze me iets heeft willen vertellen..
Dat is wel vaker zo; als mn pony vervelend is, is er eigenlijk altijd (achteraf) een goede reden voor..
in dit geval snapte ik haar dus niet toen ze fluisterde, en zelfs als ze riep lukte het dus in dit geval niet..dus is ze maar gaan schreeuwen.
En dat neem ik mezelf wel heel erg kwamlijk en daar moet ik nog harder aan werken ja.
Maar het lijkt me dat ik daardoor niet mn pony verpest en deze pony direct maar uit handen moet geven?!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 23:31

ohja, vergeet ik nog wel antwoord te geven op de vraag naar haar omstandigheden:
ze staat nog steeds 24 /7 op t land met die kudde (ze gaat pas naar binnen als t vriest> en dan alleen snachts)
Ze krijgt niets bijgevoerd, alleen onbeperkt hooi. Als ze iets krijgt (omdat de rest ook krijgt) is het Pavo's muesli (een handje) zonder haver etc.
Ze is net van de medicijnen af want na een griepje begon ze een heel lichte mate van dampigheid te ontwikkelen (althans> zonder behandeling zou zich dit na een hele lange tijd kunnen ontwikkelen als dampigheid)..en daar heeft ze ook veel last van gehad.
Ook vrij zware medicijnen weer.
Eerst antibiotica , daarna week niets en vervolgens weer 14 dagen zware medicijnen.
Daardoor was ze toen ook al anders als anders...maar is nog steeds geen verklaring hoor Knipoog Maar speelde wel iets mee in haar humeur..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:42

Quote Sabby
Ik ben bereid haar weg te doen (terwijl het mijn ziel en zaligheid is) als blijkt dat deze combi niet gaat werken en ik zoiezo een minder dominante pony 'moet' hebben..
[knip]

Tuurlijk heb ik die nodig maar daar houdt t toch niet mee op..
Ik zal er nog jaren mee door 1 deur moeten dus ja ik verdiep me in het hoe en wat en wil - buiten hulp om het weer op de rails te krijgen- het toch echt ook zelf kunnen en snappen wat hier nu gebeurde.
Einde Quote:

Het ene moment ben je bereid om haar weg te doen, het volgende moment heb je het er over dat jullie nog jaren door een deur moeten.
De begeleiding die je krijgt in de opvoeding van je paard (aangezien je dat duidelijk niet alleen kunt) houdt niet op bij het op de rail zetten van je paard. Daar moet je dagelijks aan gaan en blijven werken. En als je de experts vraagt, zullen zij je adviseren om je Savvy met een ander paard op te krikken, en het vooral veilig te houden. Ik maak me in dit geval zorgen om jouw veiligheid, met een paard met losse achterbeentjes

Quote Sabby:
En dat ik er teveel van heb gevraagd...laat me niet lachen. Nee hoor. Daar kan ik absoluut ontkennend op antwoorden.
Paarden 'mogen' pas aan t werk als ze de magische leeftijd van 3 hebben bereikt en het gros zet ze dan meteen vol aan het werk..
[knip]
Het sleutelwoord is altijd maar grondwerk >nou meer grondwerk kun je niet verwachten zou ik zo zeggen. en ja dat gebeurt op de juiste manier.
Einde Quote

Als het op de juiste manier was gebeurt, had je dit probleem in een veel mindere mate gehad. Dat je er ueberhaupt aan denkt om de volgende keer minder te vragen of niet door te gaan op een moment dat je weerstand krijgt, zegt in mijn ogen genoeg. De magische leeftijd bestaat alleen maar in het hoofd van de mensen, en als je goed naar je paard kijkt en blijft kijken, is daar gerust van af te wijken.

quote "sabby":
Ik ben me er dus wel van bewust dat we haar daarna zelf over de rand hebben gedreven door haar maar te laten lopen, Dit vond ze (en was t ook) oneerlijk en fout. Onze fout, maar er worden toch wel meeer fouten gemaakt lijkt me?
Einde Quote:

Fouten kunnen worden gemaakt. Een paard vergeet nooit maar vergeeft wel. Het is alleen een probleem als jij de fouten die je maakt niet ziet of niet bereid bent ze de waarde toe te kennen die ze verdienen. En het ergste is, als je er niet van leert. In dit geval heb jij geen fout gemaakt door door te vragen. Haar fout was dat ze zo reageerde zoals ze reageerde. Waarom wil dat nou niet in dat koppie van jou?
Sommige fouten hebben geen graverende konsekwenties. Een trap van een achterhoef in je gezicht heeft dat zeer zeker wel (als je dat al kunt navertellen)
.

Quote Sabby:
Ik vind t vreselijk en waak ervoor om het nogmaals zover te laten komen, maaar dit was een absurde situatie dus dan is er weinig tijd voor reele oplossingen en gedachtes helaas.
Einde Quote:

Nee, dit was geen absurde situatie. Dit is een situatie zoals je die ieder moment van de dag, ieder moment van de week met je paard weer tegen kunt komen en vooral tegen gaat komen. Op het moment dat je paard nog sterker in haar schoenen komt te staan, heb jij een serieus probleem. Op het moment dat jij situaties gaat ontlopen uit angst voor reactie van je paard, heeft je paard gewonnen. Ze heeft je gewoon nu al in haar zak zitten!

Quote Sabby:
in dit geval snapte ik haar dus niet toen ze fluisterde, en zelfs als ze riep lukte het dus in dit geval niet..dus is ze maar gaan schreeuwen.
En dat neem ik mezelf wel heel erg kwalijk en daar moet ik nog harder aan werken ja.
Maar het lijkt me dat ik daardoor niet mn pony verpest en deze pony direct maar uit handen moet geven?!
Einde Quote

Gaat je dit gedrag echt en nog steeds goedpraten? Ga je echt psychologisch spitten in de paardenpsyche? Zwammen over fluisterende en schreeuwende paarden? Het eert je dat je de schuld bij jezelf zoekt, dat je nadenkt bij wat er gebeurt, maar het gedrag wat je paard heeft vertoond is ONACCEPTABEL. Denk je dat je paard ook nadenkt als jij de afdruk van een achterhoef in je gezicht hebt staan? Dat een paard berouw toont van "oeps, dat had ik beter niet kunnen doen?
Ik kan me voorstellen dat je verbaasd bent. Paarden kunnen altijd heel onverwachts uit de hoek komen. En voor iedere onverwachtse reactie zul je een antwoord paraat moeten hebben. Altijd, en op ieder moment van de dag. Ik wens je veel wijsheid toe in je beslissingen. Gezien het feit dat je nog steeds niet door schijnt te hebben wat de situatie is, is het misschien nieteens zo'n verkeerd idee om een levensverzekering af te sluiten?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-10-07 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:58

Om te beginnen, niet vervelend bedoelt, maar ik krijg het idee dat je alleen maar wilt horen dat het wel goed komt als je maar je best doet. Van mij mag je die illusie houden, mar volg dan de raad van cassidy op en gun je nabestaanden een prettig leven als het écht mis gaat! Heftig?? Jazeker, maar tis nog veel heftiger als de pony straks volledig ontspoort en verkocht moet worden, (wat in mijn ogen dan het minst erg is.

Zoek professionele hulp, je gaat dit niet redden om de doodeenvoudige reden dat je niet weet HOE!!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:04

Ik kan me alleen bij Cassidy aansluiten.
En met alle respect - ik heb de indruk dat je het in de NH-hoek zoekt-, ik denk niet dat die professionals die nu langskomen goed genoeg zijn. Anders had je dit probleem dus niet gehad.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen NH ben, maar op enig moment moet je besluiten op te houden met vragen en te gaan vertellen en als dat niet werkt eisen. Dit is onacceptabel gedrag van je paard. En het trieste is dat als je hiermee doorgaat, zij dit gedrag normaal gaat vinden. Te vaak komen paarden daardoor heel naar terecht op den duur. Omdat ze onhandelbaar worden. Paarden hebben recht op duidelijkheid. Als dat fluisterend kan, dan is dat mooi. Maar als fluisteren niet helpt zul je echt moeten schreeuwen. Of een ander laten schreeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:35

Ik sluit me ook aan bij Cassidy. Normaal schreeuw ik niet meteen 'zoek hulp' van de daken maar een paard wat eigenlijk de aanval op jou richt, tjeez... Ik ben zelf ook in bezit van een dominante haflingermerrie, zelfs lomp gedrag (in de zin van omver lopen) wordt bij mij afgestraft. Klinkt streng, is het ook, maar ik moet de touwtjes kort houden bij haar. Het kopieeren van andere paarden ken ik. Die van mij ging in de opfok fencen.. Had ze gezien in de nabij gelegen buitenbak. En ja, ook zij staat/stond onderaan in de kudde. Ze zijn zo slim, iedere keer proberen ze hun rang te verhogen in de kudde, maar dat lukt niet omdat de oudere paarden slimmer zijn dan hun.
Zulke paarden blijven dit proberen, telkens weer, bereid je er maar vast op voor. Ik denk persoonlijk dat je nu al een groot probleem hebt. Na afgelopen keer, heeft ze bewezen dat ze hoger in rang staat. En probeer haar maar eens van die troon af te stoten. Ik wens je veel succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:07

Het wordt saai maar ik sluit mij ook bij de rest aan. Er staat nergens dat je dom bent. Maar de waarschuwingen zijn er niet voor niets. Wat nu is gebeurd, zal opnieuw gebeuren omdat er niets is opgelost. De volgende keer kunnen daar slachtoffers bij vallen. Klinkt heftig, maar zo is het wel. Als ik in jouw situatie zat, zou ik zeker een expert om hulp vragen. En een goede expert werkt niet alleen met je paard, maar ook met jou en daar kun je heel erg veel van leren. Anders kom jij op een dag in het ziekenhuis en je paard in het slachthuis...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:12

sorry ik moet hier ff ingrijpen.
als er iemand is die met een vervelende pony om kan gaan is het sas wel.
zelf had ik een verwende hafje, maar sas kon er alles mee.
dus het ligt echt niet aan sas.
dus ik denk gewoon wat sas zei, dat er iets van te voren gebeurt moet zijn, omdat die zo doet.
opvoeding heeft deze pony echt wel gehad, en sas en haar haf zijn 2 handen op een buik.
maar hafjes staan bekend dat ze af en toe uitproberen, en vervelend zijn.
zeg niet dat het zo is, op het pension staan heel veel hafjes, en de baas heeft al 40 jaar ervaring. dus.

maar het is makkelijk om door te lezen een hoop commentaar te geven, wat hier vaak gebeurt.
terwijl ze het niet van dichtbij mee maken.

dus je kan sas wel overal de schuld aan geven, maar zo ligt het hier dus niet.
de rest van de stalgenoten zijn ook geen amateurs hoor Boos!

dit moest ik ff kwijt Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:31

Een vervelende pony is een heel ander geval dan een staatsgevaarlijke pony. Wat de pony nu doet ligt op het randje van gevaarlijk, gaat al richting staatsgevaarlijk.
Je moet niet na gaan denken wat er gebeurt kan zijn dat het paard zo doet, dat kan je zo wel zeggen: paard werd uitgedaagd en in zijn leiderschapspositie aangevallen, en die heeft hij verdedigd. Jullie zijn door gaan vragen, en dat heeft de pony niet gepikt.

Het woord amateur is volgens mij verkeerd gevallen? Haha!
Iedereen die zijn geld niet verdiend met het corrigeren van paarden, is in mijn ogen amateur. Wie zijn geld wel verdiend met het corrigeren van paarden op wat voor manier dan ook, is prof. Mag ik vragen hoeveel mensen er bij jullie op stal hun geld verdienen met het corrigeren van paarden (en er meer in handen krijgen dan een of twee per jaar? )