mn paard verkopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: mn paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:07

maatje31, wat jij zegt is voor een gedeelte wel waar. Het is geen "ding" wat je ff kan vervangen.
Wat wel belangrijk is, is dat je beide plezier heb. Als de ruiter teveel wil,terwijl het paard niet kan, is dat niet eerlijk voor het paard. Het paard zal overvraagd worden, wanneer hij er niet voor gebouwd is.
Of de ruiter krijgt minder zin en zo wordt de band minder etc etc.

Wel vind ik dat er te vaak gekeken wordt naar 'het kunnen' van het paard, terwijl in de meeste gevallen de ruiter zelf in gebreken valt. Dat er dus veel meer uit een paard valt te halen als de ruiter wel denkt (door te weinig ervaring en begeleiding)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:15

Ik kan daar eigenlijk heel kort in zijn :als je het idee hebt dat je je paard niet meer zo leuk vindt dan moet je hem een baasje gunnen die hem wel leuk vindt! En daar moet je je niet schuldig over voelen. Wellicht is een ander er superblij mee en dan is iedereen toch weer contect, jij, je paard en de nieuwe eigenaar.
Het paard zelf zal het niet zo veel uitmaken, als die op tijd zijn natje en zijn droogje krijgt en liefst ook nog flink wat weidegang dan is paard al weer dik tevreden.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:25

@ superwoman, nee maar als het paardje daadwerkelijk niet hoger kan, dan houdt het dus op, heel simpel. dat kan idd jammer zijn, als je wedstrijden leuk vindt etc. maar je hebt toen een keus gemaakt toen je je paard kocht. en ik blijf erbij, het zijn geen dingen die je verkoopt als het je niet aanstaat of als er een betere is....

en dat mensen wedstrijd gericht zijn, is niets mis mee maar wees wel reeel. zijn maar weinig talentjes hier op bokt/ uberhaupt in de wereld! dus das in mijn ogen geen reden om je paard weg te doen ENNNNNNN ga helemaal niet zeggen dat je dan van je paard houdt, want dat is dan niet zo, heel simpel. als je paard je lief is, doe je em dus niet weg voor welke reden dan ook. dat is in mijn ogen onvoorwaardelijke liefde!

die mensen die zogenaamd zoveel houden van hun paard en dan weg willen doen om echt een flutreden (HAHA niet hogerop komen)......daar wordt ik echt kotsmisselijk van.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:28

echte liefde is soms juist iemand/iets loslaten...

Als mijn paard het bij een ander beter heeft dan bij mij, om welke reden dan ook, sta ik ervoor open hem te verkopen.
En kan me voorstellen dat dat voor anderen ook zo is.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:37

maar wie zegt dat je paard het beter krijgt......? en als iemand het beter kan...betekent dat jij dus niet goed genoeg geweest!

je hoort iets niet weg te doen als je ergens voor kiest. das een princiepe kwestie en als iedereen nou zo eens dacht dan stonden er heel wat minder dieren op mp en zaten er minder dieren in het asiel!
mensen kopen maar en tja blijkt toch wel veel werk te zijn, allergie, wil hoger op komen (HAHA) etc etc.......noem de smoesjes maar op.

ben ook allergisch geworden voor dieren, zomaar opeens uit het niets! nu zelfs astmatisch maar mijn dieren zijn er nog hoor! 3x per dag dweilen/stofzuigen.....kom je heel ver mee!

TIS MAAR NET WAT JE WILT EN WAAR JE PRIORITEIT LIGT

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:41

het is zo jammer dat paarden houden zo duur is anders had je er 1 bij kunnen nemen maar ja moeilijke keuze

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:45

Kun je jouw interesses niet aanpassen?
Een andere tak in de paardensport proberen waar je eventueel ook je wedstrijd ambitie in kwijt kunt.
Western,TREC endurance enz.
Probeer elkaar eerst eens tegemoet te komen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:56

maatje31 schreef:
maar wie zegt dat je paard het beter krijgt......? en als iemand het beter kan...betekent dat jij dus niet goed genoeg geweest!

je hoort iets niet weg te doen als je ergens voor kiest. das een princiepe kwestie en als iedereen nou zo eens dacht dan stonden er heel wat minder dieren op mp en zaten er minder dieren in het asiel!
mensen kopen maar en tja blijkt toch wel veel werk te zijn, allergie, wil hoger op komen (HAHA) etc etc.......noem de smoesjes maar op.

ben ook allergisch geworden voor dieren, zomaar opeens uit het niets! nu zelfs astmatisch maar mijn dieren zijn er nog hoor! 3x per dag dweilen/stofzuigen.....kom je heel ver mee!

TIS MAAR NET WAT JE WILT EN WAAR JE PRIORITEIT LIGT

Ik vind je wel heel erg kort door de bocht..

Ik had ook een paardje die ik laatst verkocht heb na lang twijfelen, omdat hij uiteindelijk niet groot genoeg zou worden icm wat ik eigenlijk met een paard zou willen..
Geloof nou niet dat het leuk was of zo.. paardje had een gouden karakter en was ook niet echt makkelijk om em weg te doen..
Maar nu heeft hij een huisje gevonden waar ze nog steeds heel blij met em zijn, waar hij het zelfs nog beter had dan bij mij, en hij gaat doen waar hij eigenlijk voor gefokt is..

Dus voor het paardje is dit een beter adres.. en ik heb nu een paard gekocht wat wel helemaal bij mij past..
En vind het niet eerlijk dat je iedereen die zijn paard verkoopt als slecht bestempeld..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:06

@maartje 31:

op zulke reacties zit ik niet te wachten... ten eerste... ben je bot bezig... ten 2e.. doe je net of ik een penny meisje ben (hogerop komen HAHA) ik zeg niet dat ik grand prix wil rijden.. maar ik wil graag wel een paar wedstrijdjes kunnen rijden ja.. en ten 3e.. je doet net of ik hem zie als een 'scooter' terwijl ik niet voor niets zo'n topic open..
omdat ik het moeilijk vind om de keuze te maken! het is mn maatje ja! maar als het plezier minder wordt.. dan gaat de band achteruit....
dan vraag ik mij dus af of het niet beter is voor trippel om hem misschien naar iemand te doen die echt die 'klik' heeft.. ik heb het ook, maar het wordt minder..... ik denk dat hij gelukkiger is bij iemand die hem gewoon paar keer in de week rijd.. lekker naar buiten heen, waar hij gewoon lekker in de wei kan.... dan is het voor beide misschien beter...

owja.. en dat je zegt dat ik niet van hem kan houden omdat ik hem misschien weg wil doen?? misschien is dat wel ECHT houden van! ipv dat ik hem hou (voor mij) en dat hij het minder naar zn zin heeft!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:06

ow voor de rest.. bedankt voor de reacties! Knipoog

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:11

onvoorwaardelijk liefde houdt niet alleen in dat je het altijd blijft houden maar ook moet kunnen loslaten en ja je hebt met sommige dingen gelijk maar dit vind ik wel erg vreemd om zo ineens boos te uit het niets zij heeft haar beslissing nog nieteens gemaakt en jij word gelijk boos. als zij nou hogerop wil komen dan is dat toch haar keuze en dan heb je er geen recht om op raar en boos te reageren.

meid doe wat je hart zegt echt waar mijn verzorgpaardje is af en toe niet vooruit te branden maar dan ben ik wat strenger voor hem klaar hij is heus wel actief misscgien is het toch wel een optie om eerst te kijken bij een stal met weidegang in de winter ook en dan s'avonds op stal voordat je zegt ik verkoop hem/haar . welk paardje wil nou niet lekker op een weilandje staan en grazen daar wordt wel bijna elk paardje blij van hoor en misschien een ander voersoort proberen kan ook nog.

maar ik vin het gewoon raar dat iemand zo reageert terwijl hij het nieteens van twee kanten heeft bekeken. prima jou mening maar bekijk het ook is van haar kant. het gaat hier wel om tips!! en niet om boze mensen die niet weten wat een goed mening.

btw: iedereen kan een ster worden als anky zolang ze er maar met volle 100% achterstaan

oh ja vergeten te zeggen hopelijk lukt het je Haha!;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:17

dank je stephanie09! Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:45

Ik heb al acht jaar een zelfde soort paard als jij beschrijft. Wat karakter betreft vind ik hem geweldig. Wat motivatie voor werk betreft kan ik beduidend minder met hem lachen.

Aan de longe moest ik erachteraan jagen om hem in galop te houden, draven was sloffen en in de zijgangen viel hij bijna stil. Na het rijden was hij bij voorkeur nog niet eens dieper gaan ademhalen en zat ik er drijfnat op.

Maar zoals ik al eerder schreef na 4 jaar goede les te hebben gehad en zelf steeds beter de motivatie knopjes te vinden, begint er het laatste jaar echt vanalles te veranderen. Mijn paard loopt uit zichzelf door, gaat het werk leuk vinden, pakt de appuyementen goed op, wil zich best eens in een erg grote arbeidspirouette proberen te vermoeien......
januari 2008 ga ik er zelf mijn allereerste Z1 proef mee starten. Nu zijn er ineens ook wel voordelen bij mijn niet zo hete paard. Hij blijft netjes stilstaan bij het halthouden, heeft de rust voor een uitgestrekte stap, gaat niet gehaast achterwaarts, maakt de overgang galop-stap-galop zonder gedribbel, staat niet vliegenvlug andersom in een keertwending en zal straks ook niet hyperdepieper worden van een vliegende wissel.
Een goede uitgestrekt draf kan er ook uit komen (voor een 8), een 9 zal het niet worden maar een 9 vind ik al super mooi.

Nogmaals, beslis of je er nog tijd in wil gaan investeren maar met de nodige inspanningen ben ik van mijn 'trapzak' een werklustig paard aan het maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:33

pol013 Dat is precies wat ik bedoel.
Een goede ruiter kan elk gezond en correct gebouwd paard goed laten lopen.

Volgens mij is Urania van mij ook wel zo'n paard.Echter is ze van mij sinds haar 3e en ze is zo naar de M1 gefloten.
Ik denk dat wanneer ze bij een recreatie ruiter terecht was gekomen ze idd der rondjes wel zou lopen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:00

@TS: ik snap je probleem en heb daar ook begrip voor. Ik snap dat je nu zit te twijfelen wat je moet doen. Maar.... gooi die twijfel even weg en geef jezelf een half jaar of jaar de tijd om bepaalde (wel realistische) doelstellingen te halen. En ga inderdaad eens kijken naar bijvoorbeeld een andere stal of ander voer oid. Dus sluit eerst even dingen uit voordat je definitief zegt dat je je paard verkoopt en achteraf misschien spijt krijgt.
'k wens je in ieder geval succes... Knipoog

@ maartje 31; sorry maar ik vind je reactie ook wat bot overkomen. Tuurlijk koop je geen paard om hem maar zo te verkopen en dat doet TS ook helemaal niet. Maar ik vind wel dat als er geen klik is dat je dan ook zo eerlijk moet zijn om te zeggen dat je je paard wel een baasje gunt waar de klik er wel mee is. En zoals al eerder is gezegd. Houden van is inderdaad soms ook loslaten.
Een paard tegen alle gevoel in wel houden terwijl er de klik niet is.... dat vind ik bijna tegen dierenmishandeling aan... je doet het paard er geen plezier mee en ook jezelf niet. Wie is er dan mee geholpen??? Ik bedoel er zijn tig verschillende paarden en ook tig verschillende mensen. Nogal logisch dat het niet met iedereen kan klikken. Ik bedoel jij zult toch ook niet met iedereen overweg kunnen? Wat is er dan eerlijker (en ook heel moeilijk) om te zeggen dat het zo niet gaat. Dat niemand van deze situatie gelukkiger wordt! Dus de prioriteit is dat het paard gelukkig is en dat de eigenaar/ruiter ook gelukkig is. Knipoog (wordt iedereen blij van)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:02

Volgens mij is de TS er al uit. Hoe dan ook: sterkte met je beslissing Ach gut

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:07

Nou, ik denk dat Dianne er nog lang niet uit is, maar ben benieuwd.. Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:14

maatje31 schreef:
ik snap hier helemaal niets van! ik vind het triest om te lezen dat jullie paarden waar jullie zogenaamd zoveel van "'houden"' wegdoen om "hogerop" te komen.
hou op schei uit.......een anky worden is maar voor heel weinig mensen weggelegd, DUS voor de meeste anderen paardenliefhebbers is dit toch hobby..........en dan je paard weg willen doen, ik vind het schofterig maar ja zo zie je maar weer, sommigen mensen zien het net als brommers, als er een nieuwe uitvoering op de markt komt, hup oude weg doen en nieuwe aanschaffen!
hoe kan je in hemelsnaam je maatje, je vriendjedie je zoooo vertrouwd weg willen doen???????????
ik snap het echt niet!!!!!!!!!! jullie paarden zijn dan gebruiksvoorwerpen, zodra er een beter is, doe je de oude weg.
al zou ik nooit meer op mijn paard kunnen rijden gaat ze nog niet weg!

mijn visie is; je kiest voor een dier en daar hoor je voor te zorgen tot aan de dood! dan pas hou je van je paard, anders niet! want waar je van houdt doe je niet weg. sterkte met je keuze, pffff

Helemaal mee eens!!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:18

Haha en hoe willen jullie aan je paard komen dan? Als niemand ze verkoopt.... Verward

Het spijt me wel maar jullie (Zeeuwtje en Maatje) lijken wel 2 kleine kinderen!

Als de klik weg is, moet je je paard verkopen en ook als jou einddoel anders is als waar je paard geschikt voor is!!!!

Dianne succes met je keuze!!! Ach gut

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:20

Ieder paard is te motiveren in het werk. Zelfs de meest flegmatieke. Waarschijnlijk pak je iets niet helemaal goed aan, of laat je hem het "verkeerde"werk doen. Tracht er achter te komen wat hij graag doet, waar hij wakker van wordt, vrolijk. Bij een paard dat "traag" is of niet werklustig zit iets dwars. Meestal is dat saaiheid in zijn werk. Veel paarden worden onderschat in wat zij kunnen en willen en slijten hun dagen als "hobbelpaardje". Zoek uit wat hij leuk vind en ik durf te garanderen dat je er heel heel ander paard voor terug krijgt.

Succes.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:26

[quote="Iorrr"]Haha en hoe willen jullie aan je paard komen dan? Als niemand ze verkoopt.... Verward

Ik koop alleen jonge paarden geen bereden! Wil ze graag naar mijn eigen hand zetten en van ze genieten, en ja dat is heel hun leven lang! Ze gaan echt nooit of te nimmer weg omdat ik verder wil! Je ruimt je kids toch ook niet op??
Of zie ik dat ook verkeerd!

Het spijt me wel maar jullie (Zeeuwtje en Maatje) lijken wel 2 kleine kinderen!
Nee wij houden van ons paard das een heel verschil!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:52

Ik en ik denk iedereen hier hou ook van mijn paarden, maar je moet wel realistisch zijn!!! Als het niet werkt om wat voor reden dan ook dan moet je hem verkopen! En ook als je uitgeleerd bent met elkaar (vind ik). Ik rij nu ook een Z paard maar die gaat ook gauw een x weg, omdat ik gewoon klaar ben met haar. Zij is extreem braaf en daardoor erg geschikt voor onervaren ruiters, voor bange ruiters of voor een ruiter die gewoon een fijn en braaf paard wil. Ik vind dat iedereen dat voor zich moet beslissen en dat jullie niet zomaar kunnen zeggen dat je dan niet van je paard houdt!

Ik hou wel degelijk van haar, maar hogerop komen we niet en ik heb haar voor de sport, niet voor de recreatie!

Dus ieder voor zich en respect voor elkaar!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:54

maatje31 schreef:
ik snap hier helemaal niets van! ik vind het triest om te lezen dat jullie paarden waar jullie zogenaamd zoveel van "'houden"' wegdoen om "hogerop" te komen.
hou op schei uit.......een anky worden is maar voor heel weinig mensen weggelegd, DUS voor de meeste anderen paardenliefhebbers is dit toch hobby..........en dan je paard weg willen doen, ik vind het schofterig maar ja zo zie je maar weer, sommigen mensen zien het net als brommers, als er een nieuwe uitvoering op de markt komt, hup oude weg doen en nieuwe aanschaffen!
hoe kan je in hemelsnaam je maatje, je vriendjedie je zoooo vertrouwd weg willen doen???????????
ik snap het echt niet!!!!!!!!!! jullie paarden zijn dan gebruiksvoorwerpen, zodra er een beter is, doe je de oude weg.
al zou ik nooit meer op mijn paard kunnen rijden gaat ze nog niet weg!

mijn visie is; je kiest voor een dier en daar hoor je voor te zorgen tot aan de dood! dan pas hou je van je paard, anders niet! want waar je van houdt doe je niet weg. sterkte met je keuze, pffff

Sinds wanneer is paardrijden geen hobby meer? Niet meer iets waar je lol in moet hebben, en waar je van moet kunnen genieten. Jij bent misschien een recreatieve ruiter, en vind het prima om lekker in de bak wat rondjes te hobbelen, en wat buitenritjes te maken. Gelukkig zijn we niet allemaal zo, zou me een verdacht drukke bedoening worden in de bossen en op de heides overal...

Ze verkoopt haar paard niet 'zomaar' ze heeft het een hele tijd geprobeerd, en ze heeft het er ook duidelijk moeilijk mee. Maar het punt is dat zij liever wedstrijden rijd, en het IS haar hobby. Sinds wanneer is het verboden lol te hebben in je hobby... En niemand zegt dat ze een 2de Anky wil worden, maar als zij lol heeft in wedstrijden rijden en ervoor trainen, wat is er dan zieliger? Dat dier toch keer op keer ermee te blijven pesten, door te gaan terwijl hij er eigenlijk geen lol meer in heeft? Of het dier verkopen aan een leuke recreatie ruiter die ermee naar buiten gaat, en dat zij een paard koopt wat wél bij haar manier van rijden past?

Kijk ik zou mijn paardje ook in geen miljoen jaar verkopen, maar ik ben ook n recreatieve ruiter. als zij verder wil in de sport, wie ben jij dan om te beslissen dat ze koste wat kost haar paard moet houden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:56

Ik hou wel degelijk van haar, maar hogerop komen we niet en ik heb haar voor de sport, niet voor de recreatie!

Dus als je niet hogerop komt dan gaat je paard weg, en dan koop je weer een ander, en als die niet verder kan verkoop je die ook weer. Dat noem ik een paardenhandelaar en heeft niks met liefde voor je paard te maken!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:57

Je moet kijken naar wat je zelf wil en hoe gemotiveerd jezelf bent.
Zit 't er niet in met Trippel dan kun je 'm beter een ander gunnen die er wel mee doet waar Trippel geschikt voor is ( voor 't paard ook fijner natuurlijk).verkoop 'm dan niet aan de eerste de beste maar volg je gevoel.
Waarom tijd en energie verspillen als je paard toch niet meewerkt? Zoek een werkwillig paard ook daar raak je weer aan verknord.En zeker als je resultaten gaat boeken.