Ik zou geen deken op doen zonder bilkoorden als hij in de wei staat. Een deken waait snel op. Als het regend heb je dus ook de kans dat hij nat wordt onder de deken. Dan heb je als gevolg een koud paard.
Heb ze altijd om, zowel op stal als in de wei. Ik heb elastische bilkoorden van zeer zacht materiaal, met aan beide kanten een heel kleine musketon (4 in totaal). Wat bedoelen jullie met bilriemen kruisen? Bij mij gaat de musketon aan de deken vast, dan het andere einde om het achterbeen en deze bij de billen vast met een musketon? Wat kun je daar aan kruisen dan?
Wij hadden een deken zonder bilkoorden, maar in de wei waaide die over het paard zijn hoofd heen, en liep ze dus zonder deken in de wei
Ik doe inderdaad de linker aan de rechterkant, en de rechter aan de linkerkant zoals Nibbit zegt, ik vind dat erg fijn werken En Tivara laat haar dekens echt niet altijd even goed liggen
Ik heb elastische bilkoorden. Die zijn toch wat fijner dan de niet-elastische. De deken waait inderdaad niet zo snel op als ze met de kont in de wind staan.
Ik heb ze er bij de meeste dekens ook afgehaald. Mijn winterdeken die ze ook in de wei draagt waait echt niet op. Ik heb wel het koord onder haar staart, dat is voldoende.
Als ik ze wel gebruik dan liever van die elastische.
bij mij sloopt hij ze juist zonder. hij gaat dan rollen of rennen en dan gaat het deken scheef zitten en dan trapt hij hem stuk.
met bilkoorden kunnen ze lang zo scheef niet komen te liggen. daarnaast schilt de "D- factor" bij een deken. ik heb nu een hele sterke (inmuddels wel al een bilkoord los )
Wij halen ze er eigenlijk altijd af. Nou hebben ze hier de dekens meestal in de stal om, maar een enkeling ook wel buiten. Deken sluit goed aan, nooit last van opwaaiende dekens.
Als ze eraan zitten gebruik ik ze. Mijn dekens liggen bijna altijd goed zelfs bij de jaarling gemisten. Bij hun deed ik ivm spelen buiksingels strakker en nu nooit meer scheve dekens. Zal dat met elkaar te maken hebben?
Mijn paard heeft afgelopen week de binnenkant van zijn achterbeen opengesneden met een nylon bilriem. Best een diepe wond. Hij is waarschijnlijk vast blijven zitten met opstaan. Ik gebruik vanaf nu aleen nog maar elastische bilriemen, als de wond genezen is. Ik heb nu 1 bilriem eraan, maar merk direct dat de deken gaat schuiven...
Mijn buiksingels heb ik al strak, want ik ben altijd bang dat ze er met de benen in komen. Staartkoordje is een idee. Ik zal eens kijken hoe ik die aan mn deken vast ga maken. Bedankt voor de tip.
mijn deken is zonder bilkoorden het gaat prima zo maar als ik een nieuwe deken ga kopen koop ik er een met bilkoorden maar nu is dit voldoende voor haar