Welzijn van paarden in de (top) sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Welzijn van paarden in de (top) sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:35

Mee eens Tiessie. Juist de paarden die een onervaren ruiter hebben getroffen staan binnen no-time bij de slager vanwege een kapotte rug.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:36

Mijn 6 jarige merrie staat momenteel met absolute boxrust op stal omdat ze gisteren door een andere merrie, vanuit het niets, waarschijnlijk een paar klappen heeft gehad. Paarden staan de hele zomer al met elkaar (ze staat al apart met een merrie van 31 en haar half zus) en nu heeft die half zus haar dus gisteren te grazen genomen. Gevolg: 6 hechtingen net onder de sprong met de vraag of de pees niet beschadigd is (lang leve de PEES beschermers NOT). DA komt morgen weer kijken hoe het geneest. Vanochtend zag het er goed uit alhoewel ik de wond zelf niet kan zien en de kogel een klein beetje dik is. Ze kan er gelukkig wel weer gewoon op staan en was vrolijk.
Ik snap wel dat ik haar niet in een glazen kistje kan stoppen maar in ieder geval mag ze van mij niet meer met andere paarden naar buiten en krijgt ze een apart weitje volgend voorjaar.
Aan de hand grazen vind ik dan ook een beetje ver gezocht maar ik begrijp de gedachte dat men een GP paard niet zomaar buiten zet alhoewel ik van mening ben dat een paard wel lekker de frisse lucht in moet. Nou loopt die van mij geen GP maar ik ben er wel zuinig op.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:38

Een paar voorbeelden die de regel slechts bevestigen. Het gaat juist om al die paarden die die echte top niet eens halen, omdat ze dan allang dood zijn... Daarnaast zegt het al heel wat als een paard van 18 (zoals Bonfire in 2000) hier al echt oud genoemd wordt....

En een wielrenner of een tennisser krijgen toch net zo goed een gebalanceerde training. En op het moment-supreme nemen ze toch die doping, om maar die ene wedstrijd te winnen, onegachte de consequenties voor de toekomst.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:40

Ik denk dat veel beleid wordt gevoerd, volgens de wereld op zijn kop. Hiermee bedoel ik dat paarden volgens mij vaak niet worden losgelaten uit angst voor blessures. De wereld op zijn kop is hier: juist door ze vrijheid met bewegen te geven, wordt de kans op blessures verkleind (= wetenschappelijk bewezen).
Maar ja...als paarden in een groep lopen, wordt er wel eens een tik uitgedeeld. Of verstappen ze zich zelf in de wei. Bij mij als basisruiter van B t/m Z kan dit betekenen dat ik een tijdje met dat paard mijn hobby niet uit kan oefenen. Maar bij iemand waar hierdoor de kans aan deelname aan de Olympische Spelen wordt verpest....
Ik vind het een hele lastige discussie. Het heeft veel haken en ogen.
Dan is er ook nog het argument: sportpaarden met grasbuik....tja....
Je kunt ook een paard laten grazen in een wei, zonder dat hij een grasbuik oploopt....
Ikzelf merk aan één van onze paarden het volgende: juist door haar veel uitloop te geven, komen we tot betere prestaties. Als zij door omstandigheden wat minder uitloop krijgt (weersomstandigheden, blessure door een val), wordt het paard heel chagarijnig en toont minder inzet in het werk. Mijn man ment op behoorlijk niveau met dit paard. Zowel dressuur als marathon. Dit vergt veel van het paard. En ze doet het dus beter met veel weidegang. Dan is ze scherper en alerter.
Mijn andere paard echter, is minder alert, minder scherp op wedstrijd als ze de dag er voor de hele dag in de weide heeft gelopen. Nu vind ik dat niet zo erg...maar ik kan me wel voorstellen dat dit bij een prof wel mee kan spelen.
Tja...ik ben geen prof...dus wat precies de overwegingen zijn weet ik ook niet.
Wat me wel opvalt is dat veel professionele menners die ik ken (EK menners etc.) toch anders met hun paarden om gaan dan ruiters. In alle opzichten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:41

Dat is dus het jammere, dat het welzijn van het paard niet altijd het belangrijkste is. Voor mij al een reden om mij niet aan topsport te beginnen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:42

Bonfire is ondertussen 24, dat bedoel ik, hij leeft nog steeds en is dus niet verrot gereden want hij wordt nog dagelijks getraind. Toen hij 18 was was hij niet oud ja maar 24 is dus wel respectabel.
Al die paarden die die top niet halen zijn vaak in handen van een amateur of een semi-prof.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:46

precies!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:11

Tiessie schreef:
Bonfire is ondertussen 24, dat bedoel ik, hij leeft nog steeds en is dus niet verrot gereden want hij wordt nog dagelijks getraind. Toen hij 18 was was hij niet oud ja maar 24 is dus wel respectabel.
Al die paarden die die top niet halen zijn vaak in handen van een amateur of een semi-prof.

Helemaal mee een!

Ik maak me meer zorgen over het managen en de manier van huisvesten van paarden binnen de amateur/semi-prof wereld dan over nederlandse topsportpaarden moet ik zeggen.