Paard & Kerkhof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouksel

Re: Paard & Kerkhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:32

zogeknognie schreef:
Hoi This Bitch Bites,

Je hebt helemaal gelijk: Paarden en ook ander beesten voelen en zien meer dan wij. Paarden kunnen zelf ondergrondse waterstromen en aardstraling voelen / zien die wij niet zien / waarnemen. Daardoor vinden ze de weg naar huis toe / weten ze dat ze in de buurt van huis zijn. Huis betekent voor hen een veilige plek waar hun kameraden zijn en waar voldoende voedsel is. Paarden zij dus inderdaad veel gevoeliger. Misschien ben je wel eens op een plek gekomen waar een paard niet lang wilde gaan. Mogelijk is er op die plek een ondergrondse waterstroom, een wisseling van de aardstraling of ligt er in de buurt een kadaver (van b.v. een konijn dat wij niet kunen ruiken, maar een paard wel) Misschien ga ik hier nog wat over schrijven op mijn site in ontwikkeling http://knolletje.come2me.nl

anouksel schreef:
ik geloof dat paarden heel gevoelig zijn en meer dingen zien dan wij.

Hihi mijn nickname is anouksel hoor, je bent met mijn onderschrift aan de haal.
Interessant, maar jij benoemt ook veel zintuigen die bij een paard sterker ontwikkeld zijn dan bij een mens.
Maar dat is eigenlijk bij het 6de zintuig ook, omdat paarden veel dichter bij hun natuur staan dan wij mensen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:13

Mijn pony staat naast het kerkhof. Lijkt er niets van te merken, behalve als er wordt uitgegraven, maar dat zal wel aan het geluid liggen Tong uitsteken

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:20

Paarden zijn vaak gevoelig voor ontbindingslucht. Normaal gesproken ruik je die niet op een kerkhof, maar als er net is uitgegraven, kan ik me voorstellen dat paarden die lucht heel goed kunnen ruiken, tot geruime tijd daarna. Dus dan kunnen ze het niet zo prettig vinden om erlangs te moeten lopen.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:23

paarden zijn hele erge geloovige dieren
als een mens dood gaad laat hij/zij zijn geest achter.
de goede geesten zoeken een leuke mooie plek en de slechte geesten blijven dan over op het kerkhof
paarden merken dit en willen daar dan zo snel mogelijk vandaan.
hier is namelijk een keer een aflevering over geweest op tv (heel tijd geleden) maar ik geloof er wel in.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:32

jackiemischa schreef:
paarden zijn hele erge geloovige dieren

Nu je het zegt, mijn verzorgpony's bidden wel altijd voor het eten. Huilen van het lachen

Maar nu even serieus, mijn verzorgpony's staan 's zomers meestal op of naast het kerkhof en ik heb nog nooit iets bijzonders aan ze gemerkt. Ik vind het zelf ook een fijne, rustgevende plek om te komen. Ik denk dus dat het je eigen reactie is, of misschien ritselt er iets in de heg of zitten er muizen. Ik sluit niet uit dat er meer is tussen hemel en aarde en dat paarden zoiets kunnen aanvoelen, maar als het op een andere manier te verklaren is (zoals nu, maar mijn mening) heeft dat mijn voorkeur. Vork

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:34

Het spijt me zeer, maar dit vind ik dus echt onzin. Paarden zijn volstrekt niet gelovig, het zijn dieren die heel sterk in het hier en nu staan en daar mee omgaan. Dat ze meer opmerken dan wij, betekent niet dat er meteen spoken rondhangen, maar wel mogelijk dat er een luchtje hangt waar ze op reageren.
Ik kom met regelmaat langs een kerkhof en mijn paard reageert daar dus gewoon niet op, tenzij er iemand in een rare houding zit en omhoog komt Clown
Kennelijk gaan al die geesten van dat kerkhof in de heg van de rijbak zitten twee kilometer verderop, want daar lopen de paarden dus wel vaak over te mutsen (of zouden het toch die wandelaars en fietsers erachter zijn??) Duivel

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:37

Ze merken het wel degelijk, want als ik op buitenrit ga, moet ik langs zo`n kadaverbak.
Normaal loopt Silence daar gewoon rustig langs (als dat ding dus met de open kant naar boven ligt).
De stal-eigenaresse had me al gewaarschuwd, dat hij dat waarschijnlijk niet zo makkelijk zou doen als er een dood beestje onder lag.
Vorige week zaterdag, ging ik dus weer naar buiten en de bak lag andersom met een dood beestje eronder.
En inderdaad, Silence wilde er liever niet langs en was er veel onrustiger dan normaal.
Dus ik denk dat ze "de dood" wel degelijk aanvoelen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:46

Silence schreef:
Ze merken het wel degelijk, want als ik op buitenrit ga, moet ik langs zo`n kadaverbak.
Normaal loopt Silence daar gewoon rustig langs (als dat ding dus met de open kant naar boven ligt).
De stal-eigenaresse had me al gewaarschuwd, dat hij dat waarschijnlijk niet zo makkelijk zou doen als er een dood beestje onder lag.
Vorige week zaterdag, ging ik dus weer naar buiten en de bak lag andersom met een dood beestje eronder.
En inderdaad, Silence wilde er liever niet langs en was er veel onrustiger dan normaal.
Dus ik denk dat ze "de dood" wel degelijk aanvoelen.

Ik denk dat dat gewoon met de geur te maken heeft en niet met het 'aanvoelen van de dood'. Het is evolutionair te verklaren dat prooidieren niet van de lucht van dode dieren houden. Immers, als prooidier wil je liever niet in de buurt van een dood dier zijn, want dat trekt roofdieren aan en voordat je het weet ruik je zelf ook naar dood dier. Vork Ook in de buurt van water betekent de geur van dode dieren niet veel goeds. Kortom, de afkeer van de geur van dode dieren kan gemakkelijk op een andere manier verklaard worden. Er is in mijn ogen geen enkele reden om aan te nemen dat paarden nadenken over de dood, laat staan dat ze vanwege die gedachtes niet langs kerkhoven of dode dieren zouden willen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:48

Ik bedoel ook niet de dood opzich, maar wel dat daar een dood ding ligt.

Citaat:
Er is in mijn ogen geen enkele reden om aan te nemen dat paarden nadenken over de dood,

Toch denk ik enigzins van wel, anders kunnen ze ook niet weten dat het een dood iets is wat ze ruiken.
Ik zeg niet dat ze er over nadenken, maar ze kennen het wel degelijk lijkt mij dan.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:50

Als we zo voorbij een boerderij rijden waar zo een huisje/ton ligt waar dode dieren in liggen gaan zo ook helemaal schrikkerig en kijkerig doen totdat je er voorbij bent ..
Volgens mij ruiken ze die 'lijkgeur' & is het een instinkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:55

Ik heb mijn dieren al jaren naast een kerkhof staan en merk er zo doorgaans weinig van.

Uitgezonderd wanneer er een begrafenis plaatsvind, dan zijn ze allemaal alert op een wat aparte manier die zich ook alleen voordoet bij begrafenissen.
Ze zijn zeer attent op een wat zorgzaam lijkende manier, en nemen positie in totdat de stoet weer is vertrokken.
Op het moment dat het graf wordt gedicht gaan ze weer verder waar ze mee bezig waren.

Ze voelen wel degelijk aan wanneer er een flinke emotionele lading in de lucht hangt.

( er komt vaker een stoet voorbij varierend van de wielrclub tot de fanfare, daar reageren ze heel anders op. )

Maar zo in het rijdend passeren geen gekke dingen gemerkt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:03

Silence schreef:
goeroe schreef:
Er is in mijn ogen geen enkele reden om aan te nemen dat paarden nadenken over de dood,

Toch denk ik enigzins van wel, anders kunnen ze ook niet weten dat het een dood iets is wat ze ruiken.
Ik zeg niet dat ze er over nadenken, maar ze kennen het wel degelijk lijkt mij dan.

Ze hoeven niet te weten dat de lucht die ze ruiken van een dood dier is om er een afkeer van te hebben, omdat die afkeer genetisch is vastgelegd. Zo heb jij vermoedelijk een hekel aan de geur van poep (ook evolutionair te verklaren aangezien poep een bron is van ziektes). Stel je nu voor dat je een schitterend boeket bloemen ziet. Daarbij verwacht je natuurlijk een lekkere geur, maar je komt dichterbij en dan blijkt die bos bloemen ineens een vreselijke poepgeur te hebben. Wat denk je wat op dat moment bepaalt of jij graag in de buurt van die bloemen komt, jouw ideeën over bloemen of de geur van poep?

Miss_Maya schreef:
Volgens mij ruiken ze die 'lijkgeur' & is het een instinkt

Dat is ook de term die ik zou gebruiken inderdaad. Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:18

Interessant topic, tja wat paarden precies voelen weten we helaas niet maar paarden en dieren voelen de dingen wel anders aan als wij.
Toen mijn oudje in geslapen werd hebben de paarden zeer zeker afscheid genomen, eentje, zijn vriendinnetje heeft echt een hele tijd met haar neus in zijn hals gestaan en alle paarden hebben even aan hem gesnuffeld dus bang voor dode dieren zijn ze niet.
Toch moet ik dan weer denken aan de Tsunami waar eigenlijk bijna geen dode dieren bij waren omdat die op de een of andere manier vertrokken waren, bv olifanten enz.
Tja alleen jammer dat we ze niet begrijpen anders hadden we nog heel wat kunnen leren.
In ieder geval geloof ik er zeker in.

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:27

juno1 schreef:
Paarden hebben geen problemen met de dood, helemaal niet met een kerkhof waar mensen onder de grond liggen al dan niet vergaan.
Denk ook dat je onbewust zelf een probleem hebt, daardoor veranderd jouw houding.
Een paard heeft maar een onbewust klein verschil nodig om daardoor anders te reageren.
( denk maar aan het draaien van jouw hoofd, waar automatisch de rest van je lichaam mee beweegt en dat al voldoende is om een paard te laten reageren.
Een vlieg op de huid van een paard voelt die ook, ... )

De dood van een soortgenoot is een ander verhaal, daar heeft dit onderwerp dan ook niets mee van doen.

Hier ben ik het wel mee eens, een vriendin van mij had dit ook, maar toen ze er zelf niet meer op lette deed haar paard ook niks meer.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:30

ik heb ook wel eens als ik een buitenrit maak en ik rij langs een boerderij en dan ligt daar zo'n groene ton met een dood varken eronder. dan reageert ze erop ze word dribbelig en loopt er met een boog omheen.. Knipoog
beetje het zelfde toch?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:34

Heel toevallig liep ik gister met mijn pony langs zo'n ton.. Pony liep gewoon rustig door en ik verbaasde me eigenlijk dat ze er niks van merkte.. Er zal wel niks onder hebben gelegen ofzo Tong uitsteken

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:42

Hoewel ik erg nuchter in het leven sta, denk ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik heb iets te vaak onverklaarbare dingen gehoord ( zelf overigens nooit meegemaakt ) Ik denk dat wij mensen ons af kunnen sluiten voor bepaalde dingen en ze dus ook niet zien. Ik moet zelf niks hebben van geesten en dat soort verschijnselen, en zie ze daarom dus ook niet??? Maar ik wil het bestaan ervan ook niet zonder pardon van de tafel vegen. Een dier is veel fijngevoeliger. Ik kan me best voorstellen dat een paard bij zo'n kerkhof op iets reageert. En dan heb ik het niet alleen over de kadaverlucht... Misschien een beetje zweverig gedacht.. Tong uitsteken

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:45

shera schreef:
Hoewel ik erg nuchter in het leven sta, denk ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik heb iets te vaak onverklaarbare dingen gehoord ( zelf overigens nooit meegemaakt ) Ik denk dat wij mensen ons af kunnen sluiten voor bepaalde dingen en ze dus ook niet zien. Ik moet zelf niks hebben van geesten en dat soort verschijnselen, en zie ze daarom dus ook niet??? Maar ik wil het bestaan ervan ook niet zonder pardon van de tafel vegen. Een dier is veel fijngevoeliger. Ik kan me best voorstellen dat een paard bij zo'n kerkhof op iets reageert. En dan heb ik het niet alleen over de kadaverlucht... Misschien een beetje zweverig gedacht.. Tong uitsteken

ik ben het met jou eens.
ik denk dat een paard wel degelijk iets voelt.
ik geloof ook dat er meer is tussen hemel & aarde Vork ik heb genoeg gehoord/gelezen en zelfs gezien (1x geesten opgeroepen met vriendinnen) DOE IK NOOIT MEER!

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:18

ik denk ook wel dat een paard iets voelt bij een kerkhof, maar volgens mij is het ook wel zo, dat nu je er op let, je je paard onbewust wat onrustiger maakt.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:33

Wij gingen met een hele groep naar buiten en toen kwamen we langs een ton met dode varkens, dat wisten wij niet.
Toen raakte een van de pony's helemaal in paniek en is mijn instructice hem gaan vangen, ze zij dat het kwam doordat ze de dood blijkbaar kunnen ruiken en daardoor worden ze onrustiger.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:46

Heej, paarden voelen dat idd aan Lachen
Toen ik met 'n paard van 'n kennis buiten was en langs 'n kerkhof kwam werd ze ook opeens erg dribbelig, en maakte zich sterk Lachen
Ff oftopic welke was dat Dnies? Char, of Jor ofzo? Lachen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:15

Ik reed met een paard langs een dode koe onder een zeiltje, en op de heenweg kon ik er zonder problemen langs. Maar een paar uur later op de terugweg wilde het paard er eigenlijk niet langs. Ik vermoed dus dat het beest was beginnen te stinken, nog niet erg genoeg om door mensen te ruiken, maar het paard rook het dus wel.