Tegen je aan schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: Tegen je aan schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:22

Ik ben het opzich wel met merrieveulen eens. Ik laat alleen mijn VP niet haar hoofd aan me schuren. Ze heeft namelijk altijd een hoofdstel of halster aan als ik bij haar ben en dan doet schuren gewoon pijn. Bij haar eigenaresse mag ze het trouwens wel. Als ze jeuk heeft en ze staat op de poetsplaats haal ik wel altijd even een borstel, daar mag ze wel aan schuren. Ik laat dat paard natuurlijk niet met jeuk vast staan, beetje zielig.
Mijn vp drukt trouwens ook haar hoofd tegen mijn arm/rug/buik als begroeting en mijn vorige vp deed dat ook altijd. Maar dat is heel zachtjes, idd gewoon even contact maken.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:35

De fjorden waar ik op rijd die schuren na het rijden altijd even tegen me aan. Ik vind het zelf altijd wel leuk, het is wel lekker als iemand even aan je rug schuurt Haha!
Een tik geven daarvoor vind ik een beetje overdreven, en dan zeker daarna nog zeuren dat het paard niet zo'n knuffel is Slapen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:43

hmm, ik denk dat het ook heel erg afhangt van wat voor paard het is.
Mijn vp (mn eerste, dus ik had vooral in het begin nog veel te leren,) die had duidelijk geen respect voor me, en liep dan ook vrolijk door me heen als ze daar zin in had. Met schuren, duwde ze me dan ook vrolijk omver, en schuurde ze echt hard. Ik heb haar dus rustig dat madam niet in mijn buurt mag komen tenzij ik toestemming geef. Niet door te straffen, maar door haar gewoon terug te zetten als ze gaat schuren (vooral in het begin was dat wegduwen omdat ik het nog niet met m'n houding kon). Als ze niet reageerde en door ging terwijl ik had duidelijk gemaakt dat het niet mocht, dan wel een klein tikje. Nee is nee...
Bij haar geval kon je dan ook echt duidelijk merken dat ze echt niet voorzichtig met me was, en ik gewoon het handigste was om aan te schuren, dus schuurde ze aan mij. Helaas voor haar, zie ik mezelf niet als schuurpaal, en ben ik ook iets minder stevig als een ander paard, of een paal in de wei, en vind ik dat dus niet goed.
Overigens is m'n VP een ontiegelijke knuffel, hoe meer aandacht hoe beter... En zodra ze geen poging meer deed om aan mij te schuren, wou ik best ff met m'n hand op d'r hoofd kriebelen. Maar dan gaf ik het initiatief om haar te helpen, inplaats van een leidendonderwerp te zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:06

Interessante discussie.... Ik heb nu ook geleerd dat je schuren niet mag toestaan. Het staat overal in boeken van NH en leiderschap. Maar toen ik nog een kind was , las ik die niet en schuurde de pony's (fjorden) waar ik mee reed (en omging) vrolijk hun hoofd aan mij (niet hardhandig hoor, ze waren erg lief en zachtzinnig) en mijn oude paardje deed het ook wel eens (ook voorzichtig.) Ik maakte daar toen nooit een punt van en vond het wel leuk. Maar nu lees ik dus overal dat het niet mag...
Verwarrend hoor...

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:03

Ik heb het niet graag, omdat ik meestal omver geworpen word door bv. grote paarden. Die schuren dan met zulke overtuiging dat jij paar meter verder ligt, nee dank u Knipoog Ik maak altijd wel duidelijk dat ik het niet wil door NEE! te roepen en ze weg te duwen, meestal lukt dit aardig en raken ze vanzelf weer afgeleid

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:06

Ik vind het ook prima ze begint meestal als ik bij haar in de wei komt ze doet dan eerst haar hoofd onder mijn oksel om te kroelen ik kietel haar dan zachtjes op haar hoofd en daarna schuurt ze dan wat tegen mij aan niet te hard dat ik achterover gaat dan zeg ik wel zachtjes hoor en dan stopt ze ik zie het als wederzijds genegenheid voor elkaar Ach gut

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:07

ik vind het niet erg als misty dat doet..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:26

Inderdaad lees je overal dat het niet zou mogen.

Eerlijk gezegd heb nog nooit eventuele nadelige consequenties ervan ondervonden en heb toch echt zo ondertussen wel goed de lichaamstaal van paarden leren kennen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:20

aan de hand van dit topic heb ik eens gekeken wat mijn nieuwe hafje doet als hij met zijn kop tegen me begint te duwen. Gewoon nieuwsgierig Haha! Hij wreef twee keer met zijn kop zacht langs me en ging toen met zijn neus tegen mijn knieën staan, zijn kop tegen mijn bovenbenen, zodat ik zijn manen lekker kon krabbelen Haha! Heb veel paarden meegemaakt , maar dit was nieuw. Hij deed hetzelfde als onze hond (al is die niet zo groot en heeft hij geen manen Haha! )

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:57

ja, ik denk ook dat het te maken heeft met jeuk...
"Oh, kijk, daar staat een schuurpaal (wij dus...), even lekker schuren..."

Vele kindjes denken dan: "joepie, dat paardje heeft mij graag! zie je?"
Maar wij weten wel beter Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:43

pinkyhorse schreef:

uiteraard. maar dan nog, is het dan fout? overigens zou ik ook eens goed kijken wanneer het paard schuurt. de mijne doet zjin voorhoofd altijd even als ik het hoofdstel afdoe, en dat is dan ook echt jeuk. als ik in de wei kom is het meer een zetje, zonder jeuk. bij mijn kleine merrie en mijn jaarling is het ook geen jeuk, mijn merrie maakt er al snel een flinke kopstoot van (gelukkig komt dat niet zo gek hard aan want ze is goudeerlijk en niet zo groot), en de jaarling gaat net zo lang door tot ik hem uitgebreid begroet heb. noem het aangeleerd gedrag, maar het heeft zéker niet allemaal met jeuk te maken. dat is slechts een deel. niet ieder paard is zo afstandelijk dat het alleen tegen je aan komt staan als hij jeuk heeft, sommige paarden hebben nou eenmaal meer met hun 'baasje' dan alleen het vervullen van de rol als rijdier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 06:37

merrieveulen schreef:
pinkyhorse schreef:

uiteraard. maar dan nog, is het dan fout? overigens zou ik ook eens goed kijken wanneer het paard schuurt. de mijne doet zjin voorhoofd altijd even als ik het hoofdstel afdoe, en dat is dan ook echt jeuk. als ik in de wei kom is het meer een zetje, zonder jeuk. bij mijn kleine merrie en mijn jaarling is het ook geen jeuk, mijn merrie maakt er al snel een flinke kopstoot van (gelukkig komt dat niet zo gek hard aan want ze is goudeerlijk en niet zo groot), en de jaarling gaat net zo lang door tot ik hem uitgebreid begroet heb. noem het aangeleerd gedrag, maar het heeft zéker niet allemaal met jeuk te maken. dat is slechts een deel. niet ieder paard is zo afstandelijk dat het alleen tegen je aan komt staan als hij jeuk heeft, sommige paarden hebben nou eenmaal meer met hun 'baasje' dan alleen het vervullen van de rol als rijdier.

Ik heb ook het idee dat het ook vragen om aandacht kan zijn...

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:31

ja,vragen om aandacht ben ik het wel mee eens.
want mijn paard schuurt niet echt.maar komt gewoon met zijn hoofd tegen me.als hij echt jeuk zou hebben zou hij och echt schuren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:49

zeker weten! maar goed, ook dat vind ik alleen maar positief. vragen om aandacht (een knuffel), mag van mij altijd. aandacht afdwingen niet, en mijn dieren doen dat ook niet. als ik mest ga ruimen kan ik dat geknuffel even niet gebruiken, dan begroet ik ze even en vervolgens kan ik gewoon aan het werk. mijn jaarling is er heel sterk in, die vindt het heerlijk om aangeraakt te worden en 'zeurt' er op een kinderlijke manier om. harstikke leuk, het is toch heerlijk als je paard naar je toekomt voor een knuffel of krabbel?

PiietjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:56

Mijn Verzorgpony doet dit ook maar vooral na het rijden ik denk dat hij dan veel jeuk heeft want hij doet het ook tegen de muur en tegen de staldeur.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:23

Mijnes doet het tegen z'n benen. Heb ook geleerd dat hij je dan lager in de rang ziet oid. Maar hij heb 't nog nooit gedaan als ik me goed herrinner
Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:02

Mijn paard mag na het rijden zijn neus altijd tussen mijn handen schuren, hij doet dat heel voorzichtig en vind het heerlijk. Meestal pak in een handdoek anders hangen m'n handen vol zweet Haha!
Kan niet zeggen dat wij rangorde problemen hebben. Hij mag het ook enkel dan maar dat weet hij goed.

En wat is er nou mis om eens lekker op z'n voorhoofd te krabben/schuren? Beest mag toch ook wel een beetje affectie tis geen brommer ofzo Verward
Verder is het kwestie van opvoeden dat ie weet dat nee ook nee is en niet moet doordrammen Knipoog Maar hij mag me best wel is als schuurpaal gebruiken, is best lekker zo een massage.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:24

Als ik gewoon even in de wei zit bij mijn vz-shetje doet ze dat ook wel eens bij mij, ik straf wel af.
ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken er worden 2 dingen gezegt dat het niet mag omdat je dan lager bent en omdat het wel mag... wat is het nu precies? moet ik het nu afstraffen als ze (vooral dat plekje onder haar hoofd) schuurt of moet ik dat voelen als even lekker knuffelen (ze vind het bijvoorbeeld niet eng als ze ligt en ik kom er aan ik kan zo bij haar gaan liggen en ze komt ook vaak een gewone knuffel halen, kriebelen bij haar shoft) of is het aandacht vragen? Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:36

_nicolle_ schreef:
Als ik gewoon even in de wei zit bij mijn vz-shetje doet ze dat ook wel eens bij mij, ik straf wel af.
ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken er worden 2 dingen gezegt dat het niet mag omdat je dan lager bent en omdat het wel mag... wat is het nu precies? moet ik het nu afstraffen als ze (vooral dat plekje onder haar hoofd) schuurt of moet ik dat voelen als even lekker knuffelen (ze vind het bijvoorbeeld niet eng als ze ligt en ik kom er aan ik kan zo bij haar gaan liggen en ze komt ook vaak een gewone knuffel halen, kriebelen bij haar shoft) of is het aandacht vragen? Knipoog

ik zou haar gewoon leren het voorzichtig te doen, en de plek waar ze jeuk heeft even lekker krabbelen. een paard gebruikt het schuren van nature beslist niet om zijn dominantie te uiten, daar heeft een paard heel andere middelen voor.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:53

mijn twee shetten doen dit allebei, maar inderdaad niet echt schuren maar even tegen je aan wrijven met het hoofd, ik noem ze niet voor niks aandachttrekkers. Ik vind dit alleen maar leuk, want Nando die ik pas sinds 4 weken heb, kwam eerst echt niet voor een aai en nu komt hij uit zichzelf knuffelen en loopt door de wei los achter me aan. Sonja (haf) doet dit ook heel voorzichtig en niet om te schuren dus ook zij mag dit doen en inderdaad als het te hard wordt dan zeg ik zachtjes en doen ze rustig. Als er voldoende respect is kan dit voor mijn gevoel heel goed.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:59

het echte schuren ken ik niet,
wel krijg ik altijd een soort van "kopje" van hem,
en dan een kriebbel lip Bloos , net een kusje
en even zachtjes blazen met zijn zachte neusje Haha! ,
ik zie dit alles als een soort van begroeting zovan hey hallo ben je er weer Clown Tong uitsteken
En moet ook eerlijksheidhalve toe geven dat ik het een heerlijk moment vindt om zo even heerlijk te knuffelen Ach gut

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:41

Hmmmm mijn verzorgpaard geeft ook meer van die duwtjes, maar dat is vaak als ik met iets anders bezig ben en hij aandacht wil Lachen, best wel schattig... Maar soms ook wel is vervelend...

de paardjes bij mij op de manege doen het ook vaak.... (denk om het hoofdstel er af te schuren na de les Knipoog.

zou niet echt weten of het echt slecht is.... er zijn hier ook verschillende meningen over :S

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:35

Mijn Bijrijdpaardjes doen het ook allebij, uiteraard laat ik dit niet toe, maar toch blijven ze het doen. ik heb ook nooit snoepjes in me zak ofzo.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:38

die van mij mag het ook niet het kan ontzettend pijn doen een paardenhoofd haha geloof mij

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:41

Mijn ene pony knort en sabbelt en schuurt altijd even aan me als ik de kraal binnen kom ik vind dit absoluut geen probleem hij weet dat is de baas ben maar we zijn ook vriendjes ... me nieuwe paard het ik het nog niet zien doen maar knort al wel ik zie het gewoon als een teken van vriendschap