zadel wordt gebruikt zonder te vragen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: zadel wordt gebruikt zonder te vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:09

Citaat:
ehh heb je wel goed gelezen? haar paard loopt mee in de manegelessen dus moeten ze wel beschikking hebben over haar zadel.

als de manege zich niet aan regels hoeft te houden hoeft zij dat ook niet, en je kan best met een singel en zadeldekje rijden Misselijk

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:09

heb ook al bedacht er een oud zadel neer te hangen, maar dan wordt de pony het slachtoffer....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:12

Kapi_Dust schreef:
heb ook al bedacht er een oud zadel neer te hangen, maar dan wordt de pony het slachtoffer....

als het past niet natuurlijk maar dan geef je er weer vrij veel geld aan uit en dat is niet de bedoeling natuurlijk
of gewoonweg het zadel weghalen als ze niet kunnen opbrengen even te vragen of ze het zadel mogen gebruiken
ik neem aan dat die 'vaste berijders' geen oplossing zijn aangezien je pony meeloopt aan de lessen omdat je dan minder hoeft te betalen, en dan kan jij natuurlijk de regels niet bepalen

en als je singel met handvaten en zadeldekje neerlegt ben je ook 'in orde' toch Tong uitsteken je tuig ligt er

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:13

Nee, aanspreken op hun gedrag is enige oplossing.Zou belachelijk zijn dat je hun op die manier ook nog gaat helpen met het instand houden van deze onzin! Clown

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:14

Zijn er eventueel andere opties dan in de manegelessen mee laten lopen zoals bijvoorbeeld een vaste bijrijder? Ik zou voor jezelf die opties eens nagaan en duidelijk tegen de manege zijn dat je hier niet van gediend bent. Mochten ze zich wederom niet aan de afspraken houden dan zonder pardon de manegelessen uit en een bijrijder erop.

Mag ik trouwen vragen wat jij van de manege terug krijgt voor het gebruik van jou pony in de manegelessen (kan van belang zijn voor mogelijke rendabele alternatieven).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:14

om eerlijk te zijn
dit is not done

ik zou direct mijn ponny laten schrappen uit de lessen en mijn zadel thuis houden
verder zou ik andere stalling zoekken
als ze dit al doen zonder jou toestemming vraag ik me af wat ze doen wat ze nog meer doen

als ze al zo denken om tuigage ed heb ik mijn twijvels aan hun kennis
een wintec past op ieder paard ga fietsen !!!
ga dat maar verkopen aan een auto monteur
michelin past op iedere auto (net zo'n bagger vergelijking)

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:15

Zo dat kan echt niet ze kunne toch niet zomaar jou zadel pakken??
Ik zou der ook idd wat van gezegt hebben kom nou.
Je zadel slijt sneller en het zadel gaat na jou pony staan en lijkt me een slechte zaak als het dan iedere keer voor andere paarden word gebruikt.
En stel dat iemand hem laat vallen of er gaat wat kapot aan dan weet niemand der iets van af en zit jij met een beschadigt zadel. Clown
Nee daar zou ik achter moeten komen dan hebben ze echt een probleem. Boos!

Ik had trouwens ook een vraagje die sommige van jullie mits wel beantwoord kan worden, ik heb een Rossner dressuur zadel gekocht een 17,5 inch want ik heb niet zo n grote kont. Clown
Nu is het zadel voor mijn verzorgpaard, ik ben de enige die hem rijd soms de eigenaar maar dan alleen de zaterdag of zondag ik doe heb 5 dagen in de week.
Maar kan dat veel kwaat?
Hij is namelijk een stuk groter en gezet en zwaarder dan mij niet dik maar wel een verschil tussen mij haha ben namelijk echt een licht gewicht klein en niet zwaar.
Maar omdat er een 17,5 inch op ligt vraag ik mij af of dit kwaat kan.
Niet dat hij daalijk voor mij veel wijder word enz.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:17

Niet zo netjes inderdaad en helemaal niet netjes dat jouw dekje op een ander paard ligt. Straks staat je pony met een rare schimmel en jij je maar afvragen hoe die daar aan komt.

Even bespreken met de manege en anders je zadel daar weghalen. Moeten ze zelf maar zorgen voor een passend zadel als ze je pony willen inzetten.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:19

x_Mliss schreef:
Je zadel slijt sneller en het zadel gaat na jou pony staan en lijkt me een slechte zaak als het dan iedere keer voor andere paarden word gebruikt.

Een wintec heeft luchtkussens waardoor hij volgens mij niet naar de pony gaat staan maar zich aanpast aan de pony waar hij op ligt, maar als er geen zorg voor gedragen wordt gaat elk zadel kapot en manegeruiters zijn nu eenmaal niet altijd even zorgvuldig

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:23

Falona schreef:
.

Mag ik trouwen vragen wat jij van de manege terug krijgt voor het gebruik van jou pony in de manegelessen (kan van belang zijn voor mogelijke rendabele alternatieven).

Het verhaal is: mijn paard kon niet in de weide, hij miste een maatje dus heb ik de pony goedkoop overgenomen,zodat beide lekker de wei in kunnen. (Dat gaat super overigens)

Omdat de pony een 3/4 arabier is en dus veel moet lopen, is het kwa tijd niet te doen.
Hierover ben ik met de manege gaan praten en zij wilde (tegen gratis stalling) de pony elke dag in 1 lesuurtje mee laten lopen en overdag mijn paard en pony in de weide zetten.

In principe gaan de lessen goed, alleen baal ik nu dat mijn zadel zo gebruikt wordt. Maar zal er vanavond wel eens over beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:24

Kapi_Dust schreef:
Mijn zadel die voor de pony wordt gebruikt, ligt in het zadelhok van de manege (De pony loopt manege-lessen). Nu ben ik per toeval erachter gekomen dat mijn wintec-zadel ook wordt gebruikt op andere paarden en ponys (zonder dat het gevraagd of gezegd wordt).

Zouden jullie het goed vinden? Of zouden jullie er iets over zeggen?

Ik denk er namelijk over om er asap eens iets over te zeggen.

Zouden jullie dat goed vinden? Ik zou ontploffen!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:26

Lord_Ik schreef:
x_Mliss schreef:

Een wintec heeft luchtkussens waardoor hij volgens mij niet naar de pony gaat staan maar zich aanpast aan de pony waar hij op ligt, maar als er geen zorg voor gedragen wordt gaat elk zadel kapot en manegeruiters zijn nu eenmaal niet altijd even zorgvuldig

mijn wintec heeft anders gewoon vulling in de kussens hoor.

ik zou dit ook niet toestaan. een manege hoort voor eigen zadels te zorgen.
mocht het eenmalig voorkomen dat hij bij de zadelmaker ligt, dan horen ze dit netjes aan jou te vragen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:29

loulou schreef:
mijn wintec heeft anders gewoon vulling in de kussens hoor.

ik zou dit ook niet toestaan. een manege hoort voor eigen zadels te zorgen.
mocht het eenmalig voorkomen dat hij bij de zadelmaker ligt, dan horen ze dit netjes aan jou te vragen.

oowz dan ligt het er dus aan welk model je hebt ? Hmm ik rij met 'n wintec 2000 (als ik met zadel rij dan lol)

Hmm nu als de manege je pony laat meelopen in de manege op vraag van jou kan je natuurlijk niet ontploffen, al heb je wel het volste recht om te klagen. Maar als het nog gebeurt zou ik dan idd naar een vaste berijder/berijdster gaan zoeken, zo zijn er zat Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:32

De ene heeft cair (lucht)de andere wol gevulde kussen Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:38

Welshcobfan schreef:
De ene heeft cair (lucht)de andere wol gevulde kussen Lachen

alsie met wol gevuld is het inderdaad slecht om op een andere pony te gaan leggen Lachen
maar als ze met wol gevuld zijn moet je ze ook elk jaar laten bijvullen als je intensief rijdt, en ook lang niet iedereen doet dat :/
nuja doesn't matter
ik wacht wel af wat de manege ervan zegt, maar ik zou sowiesow liever een verzorger zoeken dan m'n pony in de manege laten meerijden, op de manege waar ik vroeger zat zou m'n pony na een jaar niet meer deftig te berijden zijn Misselijk

Zou het zelfs kunnen zijn dat de eigenaars van de manege het zelfs niet wisten ? Als daar een snodaard gewoon even een zadel pakt omdat het zadel van zijn pony (al) weg is ...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 08-10-07 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:40

Het verschil is wel dat ik mijn pony elke week minimaal 1 keer zelf weer netjes rij...

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:42

Een vriendin van mij laat haar pony ook in de lessen meelopen. Ze heeft een bijna nieuw zadel en hoofdstel die voor haarzelf is. Het oudere hoofdstel en zadel word nu voor de manege lessen gebruikt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:46

Het is dus zo dat ze het zadel van je arabier mogen gebruiken (logisch, als hij meeloopt in de lessen) maar ze dus ongevraagd ook het zadel van je andere paard pakken. En dat paard heb je dus echt puur voor jezelf?

Ik zou er echt wat van zeggen hoor, dit slaat nergens op, en kunnen ze ook niet doen, buitenrit of geen buitenrit.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:47

@Cynthy, het zadel wordt voor 'gewone' manege-paarden gebruikt.
Aan mijn paard komen ze niet. (Die heb ik alleen voor mij en laat ook weinig mensen op zich)

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:50

Kapi_Dust schreef:
manege zegt: het is een wintec-zadel dus past op elk paard/pony. (En waarom ze het deden: zadels waren naar de zadelmaker en ze hadden wel een buitenrit staan).
Maar ik ga zeker aangeven dat dit niet kan... (vroeg me af of er meer mensen het raar vinden/vonden

Dit heeft niks met wintec temaken,,
Ik heb zelf ook een wintec en die past ook niet op elk paard..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:54

HAR-->TAO

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:03

Het zadel is begrijp ik goed dus wel van jouw. Zit niets anders op dan te laten weten dat je vind dat ze niet volgens afspraak handelen.

Vertel gewoon duidelijk dat jouw paard volgens afspraak beschikbaar is, en zodra ze jouw paard voor de les in mogen zetten volgens afspraak verzorg jij het zadel en hoofdstel.

Buiten die afspraak om, hebben ze geen aanspraak te maken op gebruik van je zadel/ hoofdstel.

Waarschijnlijk als je het een keer duidelijk maakt, is het over. Zo niet kun je altijd nog verdere acties (als in overleg manege zelf een pasend zadel aan laten schaffen) overwegen..

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:24

Ze weten best wel dat ze dat niet zomaar mogen Misselijk dus rustig liefjes effe melden heeft volgens mij niet veel zin. Als je het streng zegt en duidelijk zegt dat je daar niet van gedient bent gaan ze er veel sneller rekening me houden Tong uitsteken

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:46

daar moet je zeker wat van zeggen, want bij wie moet je zijn als blijkt dat je zadel er niet meer uit ziet of zelfs stuk is!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:58

Lord_Ik schreef:
Ze weten best wel dat ze dat niet zomaar mogen Misselijk dus rustig liefjes effe melden heeft volgens mij niet veel zin. Als je het streng zegt en duidelijk zegt dat je daar niet van gedient bent gaan ze er veel sneller rekening me houden Tong uitsteken

Eigenlijk beste is altijd eerst een duidelijke waarschuwing te geven (en evt. gelijk uit leggen wat evt. gevolgen zijn). De volgende keer dat het nog eens gebeurt, kun je daarnaar verwijzen en gelijk maatregelen nemen.

Gelijk heel boos en streng optreden levert misschien alleen maar nog meer activiteiten achter de rug om. Misschien is het gewoon een kwestie van elkaar verkeerd hebben begrepen tijdens het maken van de afspraken (ik weet namelijk niet of er afspraken gemaakt zijn over het gebruik van het zadel, zo niet alsnog doen en is het waarschijnlijk ook opgelost).