Altijd hoefijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Re: Altijd hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:45

de ene loopt altijd op blote voeten, de ander altijd met ijzers. vandaag is de smid geweest en we gaan nu proberen met alleen voor ijzers hoe dat gaat. hij glijdt heel snel en is heel onzeker(ook als het niet glad is) hij heeft ook snel brokkelende hoeven dus vandaar Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:49

Ik zou ze er alleen onder doen als het echt nodig is,zie bovenstaande redenen.Want volgens mij maak je meer kapot dan je lief is met ijzers.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:44

Mijn paard loopt het jaar rond zonder ijzers. Momenteel rij ik M2 (dressuur).

De meeste wedstrijden probeer ik te rijden op zand. Als het een paar dagen zeiknat is vind ik het namelijk wel vervelend om op 20x40 die snel erlkaar opvolgende oefeningen in de M2 te rijden.
Thuis rij ik wel erg vaak (dressuurmatig)op gras. Ook als het geregend heeft. Hier nooit een probleem mee. Ik kijk alleen altijd een beetje uit voor natte plekken (wat je in de ring in een proef dus niet kunt doen) en maak desnoods mijn wending iets groter.

Af en toe rij ik wedstrijden op gras met in mijn achterhoofd de consequentie dat het niets wordt als het gras zeiknat is.

Overigens rij ik tegenwoordig ook probleemloos (min. 2x per week) buiten met mijn paard zonder ijzers.

Het zal ook liggen aan de kwaliteit van de voeten van je paard en zijn eigen handigheid. Als mijn paard eens niet loopt op te letten/ niet over de rug loopt/ niet netjes inbuigt in de wending; is de kans op een glijder veel groter.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:16

Mijne staat rondom beslagen, maar glijd erg snel op de harde maar op gras dan weer niet, stiften doe ik ook niet aan, maar hij loopt zo prima, langs de andere kant is het natuurlijk wel echt raak als hij op de wei een trap uitdeelt, maar dat kan zonder natuurlijk ook.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:35

mijn pony heeft indoor 4 ijzers
en indoor alleen voor omdat die voor gevoelige hoeven heeft..
voor het meten maakt idd niet uit.. (zelf heb ik dat D/E nu ook alleen mijne is pas 6 Tong uitsteken )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:50

Outdoor zou ik gaan voor ijzers met proppen, in elk geval voor, evt. rondom als het nog steeds glijdt. Indoor, of in elk geval in het winterseizoen heb ik liever geen ijzers in verband met verliezen in de modder. Mijn paard, die jarenlang op ijzers heeft gestaan, loopt nu dus zonder (al 2x ijzer verloren). Ze liep de eerste week super gevoelig (was ik ook voor gewaarschuwd door oude eigenaar) maar nu gaat het al veel beter. Als ze van de winter er aan went en niet meer zo gevoelig is, laat ik haar zo lang mogelijk zonder ijzers en alleen het wedstrijdseizoen evt. wel. Als ze gevoelig blijft lopen dan wordt het alleen de natste maanden geen ijzers. Ik zou je dus aanraden naar je paard te kijken hoe die loopt zonder ijzers en dan besluiten of je ze echt nodig hebt. Indoor is op zand, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:18

Mijn pony heeft ook altijd ijzers Lachen
Dan loopt ze gewoon veel lekkerder(voor haarzelf dan)

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:05

Mijne heeft ook altijd ijzers Knipoog Haar hoeven hebben een aparte stand waardoor hoefijzers wel handig zijn (volgens de hoefsmid Clown)

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:24

Hoi

ik heb een haflinger en haar hoeven groeien voor niet goed dus die staat altijd voor op ijzers. In de zomer ook achter want dan mennen we veel op de weg en dan slijten ze minder snel.

Mijn paard waar ik ook wedstrijden mee rijdt staat in de zomer rond om vanwege het uitglijden ik doe er dan wel kalkoenen in. In de winter gaan ze eraf want het is niet nodig bij haar en het scheelt enorm in de prijs. (20 euro zonder ijzers, 50 euro alleen voor en 80 euro alle 4)

Voor de pony van mijn zusje geldt hetzelfde als mijn paard.

Groetjes Marije