cornage????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: cornage????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:19

Ik heb een fantastische grote vriendelijke reus van 1.75, maar die is niet te koop. Hij heeft geen cornage overigens. Ondanks een kliniekopname wegens een zware bacterie waar hij bijna dood aan ging.

scucces met de zoektocht!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:22

Hoezo is het paard klinisch afgekeurd? Was er dan nog meer?

Cornage is niet echt een verborgen gebrek aangezien je dit kunt horen. Een scopie kan inderdaad uitsluiten of het cornage is of bronchitus.

Ik zie dat je het paard al weer terug hebt gebracht. Jammer. Gezien het gebruiksdoel waarvoor jij dit paard had gekocht hoefde de cornage dit namelijk helemaal niet in de weg te staan. Met een lichte cornage kan een paard gewoon meekomen in de sport.

Een cornage operatie is overigens verboden in Nederland en mag alleen worden uitgevoerd bij hele zware cornage als het paard er ook bij lichte arbeid last van heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:22

dat valt niet tegen dan.
een particulier valt niks op te verhalen,
als het een handelaar is dan sta je wel in het recht om hem terug te brengen, maar dat kan ik niet uit je verhaal halen.

nou laat het in elk geval een les voor je zijn, dat je in het vervolg door een eigen dierenarts laat keuren,
en zeker als je op zulke reuzen valt, even bij de keuring een endoscopie laat doen, gezien er idd heel veel van die grote paarden cornage hebben, al dan niet in een lichte vorm.
zware cornage vind ik vreselijk, die beesten hebben het zowiezo snel benauwt, en andere paarden irriteren zich aan hen, en zo'n paard krijgt dus veel boze blikken..
lichte cornage zou voor mij de pret niet drukken hoor.

mijn merrie ademt ook met geluid tijdens inspanning, ze piept een beetje, de longen zijn goed, maar ik vond een endoscopie niet nodig, ze heeft er geen last van en heeft zelfs crossen gelopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:27

Apple bij dit paard hoorde je het alleen tijdens het springen. Dan is het redelijk 'verborgen' kennelijk.

Maar idd een paard met lichte cornage kan prima mee in de sport.
Crossmonster ik heb ook nooit gemerkt dat andere paarden er een hekel aan zouden hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:28

Ik ben benieuwd of er dan inderdaad meer mis was met het paard Lachen. Aangezien hij de tweede klinische keuring niet door zou komen.

Een paard met alleen lichte cornage zou ik zelf nooit laten staan namelijk.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:28

De Da zei dat het geen lichte cornage was. Ik heb het paard van een handelaar gekocht. En hij heeft toegegeven te weten dat het paard cornage had en dat het zijn fout was dat hij het niet gezegd had. Ik heb er inderdaad een wijze les aan gehad en laat ingevolg een nieuw paard ook keuren door mijn veearts. Overigens was de cornage tijdens het rijden niet te horen, alleen tijdens een sprong. Dit was voor de endoscopie ook bij de veearts. Heb hem daar gelongeerd, niks te horen, totdat we hem vrij lieten springen en toen wilde de DA wel een endoscopie maken.
Dus de DA twijfelde zelf er ook eerst aan.
Maar goed ik heb mijn centen terug en ga verder op zoek naar een ander paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:30

Wat zei de DA er dan over? Als het geen lichte cornage was?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:30

Hmm een paard dat je niet hoort... behalve tijdens de sprong.
Sorry. Dat is lichte cornage. Zware cornage klinkt echt heel anders.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:32

En, tsja gut, je hebt nu je beslissing al gemaakt. Als je echter kijkt naar je gebruiksdoel en de klik die je had met dit paard dan had je prima met dit paard door een deur gekunt. Je had nooit last gehad van de cornage.

Een korting bedingen bij de handelaar was voor mij een logischer stap geweest.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:33

mijn paar dheeft ook cornage in lichte vorm, en dat hoor je eigenlijk altijd.
en zover ik weet is het een verlamming aan (altijd) de linker stemband.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:56

Ik vond het zelf erg vervelend toen ik overal zelf achter kwam, maar ik weet dat ik de juiste beslissing heb genomen. overigens wilde de handelaar zelf niet een gepast bedrag terug geven en omdat ie bij mij klinisch niet door de keuring kwam heb ik besloten dat het beste was om afscheid te nemen ondanks, dat ik een zeer goede klik had met het paard. Ik vind het erg jammer en kijk gewoon weer uit naar een nieuw paard. En ja wat jullie allemaal zeggen vind ik prima hoor, maar voor mij zou dit paard niet geschikt zijn waar ik hem voor wilde gebruiken. Dit heeft de DA bevestigd. qwa dressuur zou het niet zoveel uitmaken, maar aangezien ik een springruiter ben wel. Ik ben blij dat ik deze beslissing genomen heb en ga weer verder opzoek.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:04

Ik ben nog altijd heel benieuwd waar het paard nog verder op afgekeurd was eigenlijk.

Verder: goed dat het met de handelaar goed op te lossen was, dat lees je ook wel eens anders. Het is jouw beslissing geweest, heel veel succes met het vinden van een andere gvr.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 09:09

Het paard is afgekeurd tijdens de klinische keuring op zijn linker voorbeen. Hij kreupelde na de buigproef. Ook tijdens het buigen ging het niet correct. helaas voor mij maar ook wel weer goed dat ik er op tijd achter gekomen ben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:15

Dat is helder. Dat zou voor mij eerder een reden zijn om een paard te laten staan dan de lichte cornage.

(vooral omdat je er ook mee gaat springen)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:18

Jeejtje wat een naar verhaal! Heel veel succes met het vinden van een paard! Ach gut

En groot gelijk dat je hem hebt teruggebracht! Wat moet je met een afgekeurd paard...? Die is goed voor de recreatie maar zeker niet voor de (wedstrijd) sport...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:21

mede daardoor dan ook indd niet doen.

goed gedaan!

je kan beter dan maar gelijk afstand van het paard doen dan dat je er na 2 jaar vast mee loopt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 11:19

dat van de klinische keuring gaf mij indd ook de doorslag! blijf het toch moeilijk vinden hoor afscheid nemen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:28

he hallo,
Nou ik heb weer een grote vriendelijke reus gevonden. Hij staat me super aan.
Deze ochtend wordt ie klinisch gekeurd, ik verwacht geen problemen en als ie goed is.... heb ik hem vanavond waarschijnlijk nog op stal staan joehoe!!!!!!!! ben helemaal in mijn sas

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:29

Alvast voorzichtig gefeliciteerd Lachen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:57

Hij is vanmorgen klinisch goedgekeurd en morgenochtend komen ze hem brengen. Kan niet meer wachten. Vorig jaar is ie nog rontgenlogisch gekeurd dus dat hoefde volgens de veearts niet meer. Hmmm ik hoop dat ik vanacht nog een beetje slaap.... morgen eindelijk weer een eigen paardje!!!! Iedereen bedankt voor jullie reacties

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:08

foto's! FOTO's!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:13

Ja ben erg nieuwsgierig!!! En dan nog een vraagje... Waarom laat je hem alleen klinisch keuren? Is gewoon belangstelling hoor! Ik laat ze zelf namelijk ALTIJD helemaal keuren..!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:17

ps ik wil je feest stemming niet bederven..

Maar is het niet een idee om de rontgen foto´s die een jaar eerder zijn gemaakt door je eigen veearts na te laten kijken???(herbeoordelen)

Just to be sure (uiteraard moet je dan wel zeker weten dat het foto´s zijn die bij jou paard horen, aanzien daar ook veel in gerommeld wordt helaas)

iig veel succes met je mogelijke nieuwe topper

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:51

Sorry ik had niet goed gelezen!!! Ja ik zou dan ook idd ff de foto's laten zien..!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 06:47

foto's heb ik laten beoordelen door mijn eigen veearts, ik vertrouw de boel wel hoor, ik koop hem van mijn eigen lesinstructrice over dus dat zit wel goed neem ik aan.... Foto's alles was goed. Mijn instructrice doet hem weg, omdat zij over gaat op een jonger paard nu. Zij heeft het paard al vanaf veulen af aan. Zodra ik foto's heb, zet ik ze erbij