Suzuki vitara met 2 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Suzuki vitara met 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:09

Edith schreef:
Welke 200 kg bedoel jij precies? Is me niet geheel duidelijk....

Die van je eigen rekensommetjes lijkt me, ofschoon het eigenlijk een verschil is van 240 kg (verschil tussen 1400 kg tweepaards + paard en 1160 kg voor 1,5 paards + paard)
Edith schreef:
Precies om deze reden heb ik zelf een 1,5 paardstrailer gekocht. Mijn auto weegt 1020 kg (Daihatsu Terios 4 WD) en mag 1400 kg trekken. Nu heb ik een aantal keer de 2 paardstrailer van mn ouders erachter gehad met 1 paard erin. Dan kom je op 800 kg (leeg) + 600 is 1400 kg. Ik vond het niet echt lekker rijden en te gevaarlijk. Daarom heb ik zelf een trailer gekocht die leeg 560 weegt en 640 mag laden. Totaal van deze trailer is dus 1200 kg en geen 2000 kg zoals de 2 paardstrailer. Nu heb een veel veiliger combi en rijdt veeeel beter!!!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:14

Noean schreef:
Ten eerste weegt een 2 paards trailer meer dan 1450 kg dus mag de korte Vitara deze niet trekken.
Ten tweede mag het niet omdat je geen E rijbewijs hebt.
Wat hierboven al meerdere keren is gemeld en waar veel mensen de fout mee ingaan is het gewicht van de trailer.
Je moet altijd het gewicht van de trailer zelf + het gewicht wat je erin mag laden bij elkaar opgeteld nemen. Dit staat op het plaatje op de dissel.

Rijbewijs B

Met het rijbewijs B bent u bevoegd om een personenauto tot 3.500 kg te besturen en maximaal acht personen te vervoeren.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, mag je met alleen rijbewijs B ook een aanhanger aan de auto koppelen.
Zolang het ledig gewicht plus het laadvermogen van de aanhanger maar minder is dan 750 kg.
Wilt u toch een zwaardere aanhanger trekken, dan is ook dat nog toegestaan als:
het ledig gewicht plus het toegestane laadvermogen van de aanhanger onder het ledig gewicht (kentekengewicht) van de personenauto blijft;
én
het toegestane gewicht van de totale combinatie niet meer dan 3.500 kg is.

Voor zwaardere aanhangers moet u in het bezit zijn van rijbewijs E bij B.

Dat betekend dus dat als je een Suzuki Vitara (korte uitvoering) die rond de 1050/1100 kg weegt zou hebben,
mag je er met een B rijbewijs een aanhanger achter hangen die incl. het maximaal toegelaten laadvermogen ( dus gewicht van de trailer + het gewicht dat je er in mag vervoeren erbij) niet meer weegt dan de auto. Dus 1050/1100 kg.
Dat haal je zeker niet met een 2 paards trailer. Sterker nog, de meeste 1 1/2 paards trailers wegen al meer.

Als je dus met je B rijbewijs een paarden trailer zal willen trekken zul je altijd een auto moeten hebben die zwaarder is dan je trailer + laadvermogen.
Voorbeeld : Zeg dat een 2 paards trailer 1800 kg weegt (incl. laadvermogen) dan mag je in totaal niet meer dan 3500 kg hebben ( auto + trailer)
Dan kan je auto dus niet zwaarder zijn dan 1700 kg.
Dat mag je dan weer niet rijden omdat de trailer niet zwaarder mag zijn dan de auto.

Sommige 1 1/2 paards trailers hebben een totaal gewicht van bv. 1300 kg. Als je dan een auto hebt die net iets zwaarder is dan blijf je wel onder het totaal gewicht (3500kg) van de hele combinatie dus dan zou je het wel mogen trekken.

Oke.. dus als ik het goed snap mag dit wel met alleen B rijbewijs.

Auto weegt 1250kilo(mag 1450 trekken)
Trailer 1200 ( 550 kilo ledig gewicht + 650 laadvermogen)

Maar dit dan??

Auto weegt 1039 kilo (mag ongeremd 519 trekken geremd850)wat betekent dat???
Mag deze auto dus zowiezo GEEN trailer trekken??
(verdorie Boos! als dat zo is moet ik andere auto aanschaffen))
Niet dat ik er toen ik hem kocht mee bezig was??
Is pas sinds kort dat het kriebeld om ZELF met trailer te gaan rijden,,afhankelijk zijn van een ander is NIET zo leuk Huilen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:20

zazoeyou schreef:

Maar dit dan??

Is pas sinds kort dat het kriebeld om ZELF met trailer te gaan rijden,,afhankelijk zijn van een ander is NIET zo leuk Huilen

Je eerste voorbeeld: Dit mag, als je bij de auto het ledig gewicht hebt genomen, en niet met het laadvermogen erbij.
Je tweede voorbeeld: Deze auto mag dus 850 kilo trekken, dat is echt heel weinig. Daar mag je inderdaad geen trailer mee trekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:24

zazoeyou schreef:
Maar dit dan??

Mag zeker niet zonder E. Met BE zou je de trailer wel mogen trekken, maar een paard (of zelfs pony) erin gaat dan al niet meer. Haha!
Het ongeremd en geremd gaat over het hebben van een oplooprem op de aanhanger. Zwaardere aanhangers zoals een trailer moeten die hebben.
Als je met een trailer wilt gaan rijden, haal dan gewoon je E rijbewijs, dan hoef je niet zo ingewikkeld te rekenen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:28

Waratje schreef:
zazoeyou schreef:
Maar dit dan??

Mag zeker niet zonder E. Met BE zou je de trailer wel mogen trekken, maar een paard (of zelfs pony) erin gaat dan al niet meer. Haha!
Het ongeremd en geremd gaat over het hebben van een oplooprem op de aanhanger. Zwaardere aanhangers zoals een trailer moeten die hebben.
Als je met een trailer wilt gaan rijden, haal dan gewoon je E rijbewijs, dan hoef je niet zo ingewikkeld te rekenen.

Maar ook al heeft ze haar E rijbewijs, dan past er toch geen paard + trailer achter de auto? Een volwassen paard weegt alleen al 600 kg. En de trailer minimaal zoveel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:42

Dat zeg ik toch? De trailer mag aan de auto met E-rijbewijs, maar er mag niks in, want je bent dan al aan het maximum gewicht voor de auto. Trailer weegt ergens rond de 600 kg, afhankelijk van constructie en materiaal, dus dat blijft binnen die 850 kg geremd (uitzonderingen daargelaten).

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:44

hahaaaa,, ik snap hem hoor?? Haha!

Overigens heb ik wel een E rijbewijs,,(maar wilde over B rijbewijs weten ivm mn auto die al weinig weegt)

MAAR gaat nu om mn auto,,die mag maar 850 trekken,,dus??

Hellaas..

Opzoek naar een auto met een hoger trekvermogen.. Dromen
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 09-10-07 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:44

zazoeyou schreef:

Maar dit dan??

Je eerste voorbeeld mag je idd ook met een B rijbewijs rijden, omdat de auto zwaarder is dan het totaal gewicht van de trailer + het totale gewicht van de combinatie (auto+aanhanger) blijft onder de 3500 kg.

Je tweede voorbeeld mag niet met B maar ook niet met E omdat de auto zelf niet meer dan 850 kg mag trekken.
Je moet idd met beide rekening houden. Eerst kijk je naar wat de auto mag trekken, daarna kijk je naar wat je met B of BE rijbewijs mag rijden.

Waar je echt op moet letten bij het gewicht van een trailer, (sorry het is al vaker voorbijgekomen)
Je rekenend met het totaal gewicht van de trailer, ongeacht of hij leeg is of dat er een Shire in staat!
Het gewicht van de trailer zelf + het toegestane laadvermogen
Dat totaal gewicht is bepalend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:45

zazoeyou schreef:

Mits de auto niet meer dan 950kg laadvermogen heeft, dan is je voorbeeld legaal bij B-rijbewijs.
zazoeyou schreef:
Maar dit dan??

Je mag een geremde trailer trekken die niet meer dan 850kg weegt. Een kleine caravan of vouwwagen gaat dus prima, de rest dus niet.
Om een paardentrailer-met-paard te trekken, zul je, vrees ik, naar een andere auto moeten uitkijen.
Een vrachtautootje is ook een overweging, maar dat wordt weer een totaal ander verhaal (PB maar voor details).

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:48

uhm ,,bestaat de mogenlijkheid mn auto te laten verbouwen??

Ik bedoel dus ,,mag nu 850 kilo trekken,,

Kan dat verbouwd worden naar 1200??

Ik heb namelijk WEL een trailer van 1200kilo (550 ledig gewicht+650 laadvermogen)

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:49

Waratje schreef:
Dat zeg ik toch? De trailer mag aan de auto met E-rijbewijs, maar er mag niks in, want je bent dan al aan het maximum gewicht voor de auto. Trailer weegt ergens rond de 600 kg, afhankelijk van constructie en materiaal, dus dat blijft binnen die 850 kg geremd (uitzonderingen daargelaten).

Sorry maar dit is dus niet waar!

In alle gevallen gaat het niet om alleen het eigen gewicht van de trailer waar bv. alleen een geit in staat maar :

het totaal gewicht = eigen gewicht van de trailer + het toegestane laadvermogen. ( dus wat er in de trailer aan gewicht mag staan)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:50

Noean schreef:
Waar je echt op moet letten bij het gewicht van een trailer, (sorry het is al vaker voorbijgekomen)
Je rekenend met het totaal gewicht van de trailer, ongeacht of hij leeg is of dat er een Shire in staat!
Het gewicht van de trailer zelf + het toegestane laadvermogen
Dat totaal gewicht is bepalend.

Indien je alleen B-rijbewijs hebt, klopt dit.
TS heeft echter B-E. Het enige wat voor haar telt is dat de trailer plus het paard niet meer weegt dan wat de auto mag trekken.
Zoals wel vaker hier gemeldt, lees de FAQ!!!

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:52

zazoeyou schreef:

Ik heb namelijk WEL een trailer van 1200kilo (550 ledig gewicht+650 laadvermogen)

Dat lijkt me niet,
wel bestaat tot op zekere hoogte de mogelijkheid de trailer terug te laten keuren naar een lager gewicht.
Maar dat lijkt me in jou situatie een te groot verschil.
Je kan eens informeren bij het RWD. maar ben toch bang dat je aan een andere auto moet denken.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:54

Oke,, nog 1x voor misschien de mensen die daar overheen gelezen hebben.. Pling

Ik ben in bezit van B-E rijbewijs,, en een trailer van 1200kilo..

MAAR mijn auto weegt 1039 maar mag maar 850 trekken,, TE WEINIG DUS..(onmogenlijke opgave hiermee met trailer te gaan rijden)
Kan ik mijn auto laten ombouwen zodat hij WEL 1200kilo mag trekken??
Of is dat totaal onmogenlijk Cool

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:55

Noean schreef:
zazoeyou schreef:

Dat lijkt me niet,
wel bestaat tot op zekere hoogte de mogelijkheid de trailer terug te laten keuren naar een lager gewicht.
Maar dat lijkt me in jou situatie een te groot verschil.
Je kan eens informeren bij het RWD. maar ben toch bang dat je aan een andere auto moet denken.

Dat ga ik direct doen,, t

EDIT: is mogenlijk,,maar beter is om uit te kijken naar andere auto(voor prijs die het gaat kosten)

Iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden.. OK dan!
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 09-10-07 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:04

zazoeyou schreef:
Dat ga ik direct doen,, t

Zinloze actie, bespaar je de moeite.

Noean schreef:
Waratje schreef:

In alle gevallen gaat het niet om alleen het eigen gewicht van de trailer waar bv. alleen een geit in staat maar :

het totaal gewicht = eigen gewicht van de trailer + het toegestane laadvermogen. ( dus wat er in de trailer aan gewicht mag staan)

Hoe wil jij met deze stelling verklaren dat de auto van 2000kg leeggewicht, LEGAAL 3500kg mag trekken (met B-E)?? Zelfs 4050kg, als de NL-wetgeving geen autonoom remsysteem voorschreef boven 3500kg!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:46

zazoeyou schreef:
Oke,, nog 1x voor misschien de mensen die daar overheen gelezen hebben.. Pling

Ik ben in bezit van B-E rijbewijs,, en een trailer van 1200kilo..

MAAR mijn auto weegt 1039 maar mag maar 850 trekken,, TE WEINIG DUS..(onmogenlijke opgave hiermee met trailer te gaan rijden)
Kan ik mijn auto laten ombouwen zodat hij WEL 1200kilo mag trekken??
Of is dat totaal onmogenlijk Cool

Niet mogelijk en zeker niet wenselijk. De constructie van je auto is niet sterk genoeg en de enige manier om dat te verbeteren is er een ander chassis onder te bouwen, maar dan ben je veel simpeler en goedkoper af met het kopen van een andere auto Knipoog
Ga op zoek naar een auto die minstens een kilo 1400 mag trekken, dat is net wat comfortabeler.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:19

Waratje schreef:

ikke schreef:
Hoe wil jij met deze stelling verklaren dat de auto van 2000kg leeggewicht, LEGAAL 3500kg mag trekken (met B-E)?? Zelfs 4050kg, als de NL-wetgeving geen autonoom remsysteem voorschreef boven 3500kg!!

Ik begrijp je vraag wel, maar denk dat je mijn bedoeling verkeerd begrijpt.
Ik doel in dit bericht alleen op het gewicht van de trailer waar het steeds over gaat.
Niet op de vraag wat je met B en/of E mag trekken.
Ik reageer hier alleen op de quote van Waratje.

De stelling die je geeft, klopt gewoon. Dit mag met een B-E rijbewijs.
Daar is geen verklaring voor dat is gewoon de wet, wat ik daar persoonlijk van vind Cool eerlijk gezegd raar.
Ik rij liever met een auto die qua gewicht niet zoveel lager is dan de aanhanger, ondanks dat het toegestaan is met B-E zorg ik dat mijn auto zwaarder is dan mijn aanhanger + wat ik er aan gewicht in heb staan.
Levens gevaarlijk als de aanhanger de auto gaar duwen in plaats van de auto die de aanhanger trekt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:53

Noean schreef:
Ik begrijp je vraag wel, maar denk dat je mijn bedoeling verkeerd begrijpt.
Ik doel in dit bericht alleen op het gewicht van de trailer waar het steeds over gaat.
Niet op de vraag wat je met B en/of E mag trekken.
Ik reageer hier alleen op de quote van Waratje.

En dan heb je ook ongelijk, want de auto mocht 850 kg trekken geremd, dan mag je met E rijbewijs een lege trailer van maximaal 850 kg trekken.

Citaat:

Dit gaat dus alleen op voor het geval je GEEN E rijbewijs hebt. LEES de FAQ en laat het tot je doordringen dat je hier dus onzin verkoopt! In geval van E-rijbewijs geldt dat je een gewicht aan de auto mag hangen, wat er op het kenteken staat dat de auto mag trekken. Dat staat VOLLEDIG LOS van het laadvermogen van het ding dat je aan die auto knoopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:55

Maar TS heeft B-E, dus het maakt niet uit wat die trailer MAG wegen, het gaat erom dat de trailer plus paard van TS niet zwaarder is dan wat d auto mag trekken.
Jij wekt in ieder geval bij mij de indruk dat je van mening bent dat de auto het maximaal toegestane gewicht van de trailer moet kunnen trekken. Dat is dus NIET waar. Het gaat om het FEITELIJK gewicht.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:36

ikke schreef:
Maar TS heeft B-E, dus het maakt niet uit wat die trailer MAG wegen, het gaat erom dat de trailer plus paard van TS niet zwaarder is dan wat d auto mag trekken.
Jij wekt in ieder geval bij mij de indruk dat je van mening bent dat de auto het maximaal toegestane gewicht van de trailer moet kunnen trekken. Dat is dus NIET waar. Het gaat om het FEITELIJK gewicht.

klopt, ik heb dit recentelijk nog nagevraagd. Is alleen lastig te handhaven omdat een weegbrug niet echt vaak voorhanden is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 05:38

ik had een kia sportage (model 2003), en deze mag 1800 kg trekken.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:21

Clown Bloos Nou meiden, sorry ... kom er nu wel achter dat ik me door iemand die n.b. auto's keurt bij de RWD verkeerd heb laten voorlichten.
sorry voor alle commotie Cool Vriendjes zijn? ik heb alles goed doorgelezen en die meneer een printje gegeven.... uhm ook hij was even stil

toch blij dat ik heb willen meekletsen hier... ik ben iig op het rechte spoor gezet
thnx Tulandro jouw vriendelijke PBtje heeft mij wel op weg geholpen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:22

Maar dat is ook de pest, mensen die het zouden moeten weten, weten het niet precies....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:30

Ik heb een Grand Vitara 2 liter diesel en die mag 1850 kg trekken.

Heb een Sluis 2 paards trailer en die is op de weegbrug geweest en woog 950 kg!!! Ja, dat is schrikken, maar voor mij niet. Wist met mijn Wisteria ook al dat die op de brug veel zwaarder is dan op papier. Met de 1,5 prds wisteria had ik totaal 1400 kg achter de auto liggen en dat is met jou vitara van 1450kg wel erug krapjes. Mijn combi achter mijn auto weegt totaal 1600 kg en dat gaat met de diesel uitvoering wel goed.

Let goed op de WERKELIJKE gewicht van de trailer aangezien die hoger ligt dan vele vermoeden. Bij ons op stal heeft laatst ook iemand een 2-prds met een paard op de weegbrug gehad en kwam ook aan de 1600 kg tot haar grote schrik.

Verder bevestig ik ook hierbij dat bij een B-E rijbewijs het WERKELIJKE gewicht telt wat achter je auto hangt en niet het totaal gewicht op een papiertje. Helaas is hierover veel verwarring en weten de meeste garagehouders en vele trailer-boeren het niet eens.
Ben vorig jaar nog aangehouden voor controle en al mijn papieren en combi kwamen glanzend door de controle heen, dus mijn vitara met 1600 kg aan de haak terwijl mijn auto op papier 1450 weegt.