Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KiWiKo schreef:op 1,5 moet je nog helemaal geen deken op willen doen......... op 1,5 moeten ze gewoon goed ziek kunnen worden.. bouwen ze weerstand van op.
je wil er toch geen watje van maken
sjakie schreef:KiWiKo schreef:op 1,5 moet je nog helemaal geen deken op willen doen......... op 1,5 moeten ze gewoon goed ziek kunnen worden.. bouwen ze weerstand van op.
je wil er toch geen watje van maken
daarnaast beschermt een deken niet tegen bacterieën/ virus wat een infectie veroorzaakt![]()
Het inademen gaat gewoon door met of zonder deken en nee ze worden niet minder vatbaar.
KiWiKo schreef:je bent gewoon te voorzichtig![]()
gewoon die deken opleggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is
ben zo bij mijn paard ook begonnen met dekens en daarna het zadel en dat beest heeft nooit geprotesteerd.... een vriendin van mij liet haar pony eerst 20 keer ruiken en maar voorzichtig alles proberen en dat beest is nu overal bang voor
sjakie schreef:@daantjuhhh; komt dat door het dekentje alleen of is je sportpaardje altijd heel anders gehouden?

KiWiKo schreef:je bent gewoon te voorzichtig![]()
)Pensionnetje schreef:KiWiKo schreef:je bent gewoon te voorzichtig![]()
Amen!
Waarschijnlijk ben je zo voorzichtig dat je paard al voelt dat er "iets" te gebeuren staat.
Eerst even lekker poetsen zodat aanraking al geen probleem meer is en gewoon heel onozel alsof je het al jaren doet de deken erop!
Wij hebben dekens met een gesloten front, die moet je over het hoofd aantrekken. Bij trainingspaarden staan de eigenaren spontaan te stotteren bij de gedachte dat hun paarden deze om moeten. Dat kán nooit in hun visie, de paarden gaan panieken etc etc....
Des te groter hun verbazing als we ze in één keer HUP omdoen, zonder paniek en getut.
Gewoon doen en geen aandacht aan schenken.

Cassidy schreef:Ik heb me al eerder geirriteerd aan je kortzichtige opmerkingen Miss Mustang, en ook aan je onderschrift. Maar laten we er maar van uitgaan dat je niet wijzer bent: veel ruiters zien wel degelijk het gevaar dat het "zomaar ergens opstappen" met zich meebrengt. En naar mate je ouder wordt herstel je ook niet meer zo snel van een valpartij. En laten we er voor het gemak dan maar van uitgaan dat bij jullie op de manege geen echt staatsgevaarlijke manegepaarden rondlopen, zodat je er idd met een gerust hart opkunt. Ik heb echter weleens vaker gezien en zelf meegemaakt dat het niet op iedere manege het geval is.
Geen enkel paard is het waard om voor je leven lang invalide voor te raken, of zelf het leven voor te laten. Echt geen enkel paard!

Miss_Mustang schreef:Meestal is angst angst voor het onbekende, maar als je alles al gezien hebt, ermee gedealt hebt, en je angst overwonnen hebt, waarom zou je dan niet op een bepaald paard gaan rijden? je weet dat je het aankunt.
Miss_Mustang schreef:Door zelfverzekerd op te stappen kun je al veel narigheid vermijden, want een paard weet dondersgoed wat voor ruiter hij wel voor de grap kan houden, en welke ruiters niet.
Cassidy schreef:Miss_Mustang schreef:Meestal is angst angst voor het onbekende, maar als je alles al gezien hebt, ermee gedealt hebt, en je angst overwonnen hebt, waarom zou je dan niet op een bepaald paard gaan rijden? je weet dat je het aankunt.
In dat geval stap je niet zomaar ergens op, maar is het paard bekend. Je weet wat zijn truukjes zijn, je weet dat hij is ingereden, en een basis behoort te kennen. De manege kan zich niet permitteren een killer te hebben staan. Ik betwijfel dus dat je alles al gezien hebt.Miss_Mustang schreef:Door zelfverzekerd op te stappen kun je al veel narigheid vermijden, want een paard weet dondersgoed wat voor ruiter hij wel voor de grap kan houden, en welke ruiters niet.
De meest zelfverzekerde ruiters kunnen met paard en al achterover klappen, maakt niet uit hoe zelfverzekerd je opstapt. Laten we er maar van uitgaan dat je dat niveau paard op je manege nog niet tegengekomen bent.