deken opdoen bij jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: deken opdoen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:52

Inderdaad er niet te veel heisa van maken. Wellicht beginnen met een fleecedeken, die zijn lichter en maken minder geluid dan een regendeken.
Overigens zou ik echt geen deken op doen bij een 1,5 jarige. Laat die maar een paar keer goed verkouden worden, daar krijgen ze alleen maar weerstand van. Van al dat getroetel krijg je zwakke paarden (en de dierenarts maar verdienen aan de potjes en poedertjes ). Lekker uit laten snotteren, daar is niks mis mee!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 07:59

mijn bedoeling is ook niet om deze echt hele dagen op te laten.
alleen als het echt zo'n honden weer is, omdat ik ze toch overdag graag heel de dag op de wei wil hebben en daar is geen shuil mogelijkheid het is dus alleen voor heel slecht weer verder ben ik het met jullie eens met die weerstand ik ben ook absoluut niet flauw wat betreft dekens ze krijgen er eigenlijk nooit een op uitzondering als mijn shet geschoren wordt bijvoorbeeld.
verder ga ik het proberen zoals jullie zeggen gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is

alvast bedankt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:57

KiWiKo schreef:
op 1,5 moet je nog helemaal geen deken op willen doen......... op 1,5 moeten ze gewoon goed ziek kunnen worden.. bouwen ze weerstand van op.

je wil er toch geen watje van maken

daarnaast beschermt een deken niet tegen bacterieën/ virus wat een infectie veroorzaakt
Het inademen gaat gewoon door met of zonder deken en nee ze worden niet minder vatbaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:16

sjakie schreef:
KiWiKo schreef:
op 1,5 moet je nog helemaal geen deken op willen doen......... op 1,5 moeten ze gewoon goed ziek kunnen worden.. bouwen ze weerstand van op.

je wil er toch geen watje van maken

daarnaast beschermt een deken niet tegen bacterieën/ virus wat een infectie veroorzaakt
Het inademen gaat gewoon door met of zonder deken en nee ze worden niet minder vatbaar.

Nee maar mijn paard wat zonder deken 2 en half jaar lang buiten heeft gestaan 24/7 weer in wind is lang niet zo snel vatbaar voor koudje dan mijn sportpaardje wat wel een dekentje op heeft.

Mijn 2,5 jarige is nu z'n sterke beer, kan elk koudje hebben....
en dat is wel het voordeel van zonder deken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:21

KiWiKo schreef:
je bent gewoon te voorzichtig Lachen Lachen gewoon die deken opleggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is

zo ben ik ook Haha! ben zo bij mijn paard ook begonnen met dekens en daarna het zadel en dat beest heeft nooit geprotesteerd.... een vriendin van mij liet haar pony eerst 20 keer ruiken en maar voorzichtig alles proberen en dat beest is nu overal bang voor Clown

maar ik vind 1,5 erg jong voor een deken... vaak heb me met dekens meer problemen omdat je heel erg op het weer moet letten omdat je dan of een dunner of dikker deken op moet leggen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 02-10-07 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:27

een fjord kan makkelijk dag en nacht buiten zonder iets, ik zou eerder kijken naar een schuil mogelijkheid en dan lekker dag en nacht buiten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:32

@daantjuhhh; komt dat door het dekentje alleen of is je sportpaardje altijd heel anders gehouden?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:37

sjakie schreef:
@daantjuhhh; komt dat door het dekentje alleen of is je sportpaardje altijd heel anders gehouden?

Dat sportpaardje staat ook veel buiten!
Net zoals mijn andere fokmerrie...
Maar fokmerrie staat altijd zonder deken... nooit een verkoudje of snotneusje..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:14

Ook met een veulen van 1,5 kun je gaan desensibiliseren. Begin eerst met een handdoek, die je opvouwt, later uitvouwt en waar je hem overal mee aanraakt. Laat hem wennen aan de druk van een singel (je hebt die elastische dekenssingels die je los op kunt doen). Doe aan sacking out, eerst met handdoek, dan met zweetdeken, vervolgens regendeken. Laat je paard ook wennen aan rinkelende objecten. Gebruik een touwhalster en een leadrope om hem bij je te houden, las meerdere korte sessies in (jong paard kan zich maar heel kort concentreren), en oefen dit soort dingen even voor voedertijd (en dan met deken op voeren, is hij afgeleid)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:39

cassidy : dat is een goeie dat kan ik ook proberen bedankt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:55

KiWiKo schreef:
je bent gewoon te voorzichtig Lachen Lachen gewoon die deken opleggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is

Amen!

Waarschijnlijk ben je zo voorzichtig dat je paard al voelt dat er "iets" te gebeuren staat.
Eerst even lekker poetsen zodat aanraking al geen probleem meer is en gewoon heel onozel alsof je het al jaren doet de deken erop!

Wij hebben dekens met een gesloten front, die moet je over het hoofd aantrekken. Bij trainingspaarden staan de eigenaren spontaan te stotteren bij de gedachte dat hun paarden deze om moeten. Dat kán nooit in hun visie, de paarden gaan panieken etc etc....
Des te groter hun verbazing als we ze in één keer HUP omdoen, zonder paniek en getut.

Gewoon doen en geen aandacht aan schenken.

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:13

weet niet hoe graag hij bijt in dingen,,
( heeft mijn verzorgfjord nogal last van Knipoog )
maar anders zou je het ergens vlak bij z'n box neer kunnen leggen,
miss zo dat hij er net bij kan om hem nieuwsgierig te maken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:22

Pensionnetje schreef:
KiWiKo schreef:

Amen!

Waarschijnlijk ben je zo voorzichtig dat je paard al voelt dat er "iets" te gebeuren staat.
Eerst even lekker poetsen zodat aanraking al geen probleem meer is en gewoon heel onozel alsof je het al jaren doet de deken erop!

Wij hebben dekens met een gesloten front, die moet je over het hoofd aantrekken. Bij trainingspaarden staan de eigenaren spontaan te stotteren bij de gedachte dat hun paarden deze om moeten. Dat kán nooit in hun visie, de paarden gaan panieken etc etc....
Des te groter hun verbazing als we ze in één keer HUP omdoen, zonder paniek en getut.

Gewoon doen en geen aandacht aan schenken.

hahaha, vind ik nou echt typisch iets voor van die mensen met een eigen paard.
Die zien overal spoken, en ze kunnen alleen maar binnenrijden (''ja want buiten gaat ie vliegen en dan struikeld ie straks nog!'')

nee doe mij maar een manegeruiter, zoals ikzelf. Niet miepmuizen en gewoon, hup er op, en lopen. Klaar.
toegeven, je hebt ook mindere dappere, maar onder de gevorderde ruiters zie je wel van die rodeo types, zoals ikzelf, ben gewoon verslaafd aan de adrealine XD
Een les niet geschrokken is een les niet geleefd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:32

Ik heb me al eerder geirriteerd aan je kortzichtige opmerkingen Miss Mustang, en ook aan je onderschrift. Maar laten we er maar van uitgaan dat je niet wijzer bent: veel ruiters zien wel degelijk het gevaar dat het "zomaar ergens opstappen" met zich meebrengt. En naar mate je ouder wordt herstel je ook niet meer zo snel van een valpartij. En laten we er voor het gemak dan maar van uitgaan dat bij jullie op de manege geen echt staatsgevaarlijke manegepaarden rondlopen, zodat je er idd met een gerust hart opkunt. Ik heb echter weleens vaker gezien en zelf meegemaakt dat het niet op iedere manege het geval is.

Geen enkel paard is het waard om voor je leven lang invalide voor te raken, of zelf het leven voor te laten. Echt geen enkel paard!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:54

En dat niet alleen, Cassidy, maar als alle paarden altijd bij mij ervandoor zouden schieten, zou ik me toch eens op mijn hoofd gaan krabben over mijn eigen rijcapaciteiten Clown

Stoer hoor Ja

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:16

Moderatoropmerking:
En ook nu weer het verzoek om onntopic te blijven. Miss_Mustang het overal op willen/kunnen/durven stappen heeft niets te maken met het opdoen van een deken bij een jong paard, en al helemaal niets met manegeruiters of ruiters met een eigen paard. Als je daar graag over wil discusieren start dan zelf een topic op de juiste plaats.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:31

Cassidy schreef:
Ik heb me al eerder geirriteerd aan je kortzichtige opmerkingen Miss Mustang, en ook aan je onderschrift. Maar laten we er maar van uitgaan dat je niet wijzer bent: veel ruiters zien wel degelijk het gevaar dat het "zomaar ergens opstappen" met zich meebrengt. En naar mate je ouder wordt herstel je ook niet meer zo snel van een valpartij. En laten we er voor het gemak dan maar van uitgaan dat bij jullie op de manege geen echt staatsgevaarlijke manegepaarden rondlopen, zodat je er idd met een gerust hart opkunt. Ik heb echter weleens vaker gezien en zelf meegemaakt dat het niet op iedere manege het geval is.

Geen enkel paard is het waard om voor je leven lang invalide voor te raken, of zelf het leven voor te laten. Echt geen enkel paard!

Maak je geen zorgen over mij, ik ken de risico's van het zomaar overal opstappen.
Maar het is meer de manier waarop je opstapt.
Als jij opstapt zelfverzekerd opstapt, en je straalt dat uit, dan zal een paard je niet zo snel allerlei rotgeintjes flikken. Stap je echter met een bonzend hart op, omdat je in ieder paard een seriemoordenaar ziet, dan heeft zo'n paard dat door. Tevens pik ik in de manegelessen altijd nieuwe paarden eruit, of paarden die een slechte reputatie hebben, en daardoor weinig lopen.
(Nee dat betekend niet dat paarden bij ons een week stilstaan, ze worden heus wel gelongeerd en bereden, maar 1 dagje alleen longeren kan voor sommigen voldoende zijn om fris te worden)
En ik heb al vaak zat gehad dat mensen de meest verschrikkelijke verhalen vertellen over paarden, en dat het achteraf (na het rijden) helemaal niet waar blijkt te zien.
Bovendien, op den duur heb je alles wel gezien, aan schrikken stijgeren en moeilijk doen.
Meestal is angst angst voor het onbekende, maar als je alles al gezien hebt, ermee gedealt hebt, en je angst overwonnen hebt, waarom zou je dan niet op een bepaald paard gaan rijden? je weet dat je het aankunt.

En ''een les niet geschrokken een les niet geleefd''
tjah... persoonlijk mottotje... Schrikken kan trouwens ook 1 x op zij springen zijn.
en natuurlijk rij ik niet hele lessen rodeo. Als het aan de paarden lag wel ja , maar helaas voor hun ligt het aan mij.

En mij onderschrift , natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op die regel, maar als ik af en toe die mensen op mijn manege aan moet horen... zucht...
geloof me daar zou ieder mensen doodmoe van worden.
Soms zijn ze zelfs bang voor hun eigen paard.
Staat dat prachtige sportpony'tje daar op stal te ver******.

Door zelfverzekerd op te stappen kun je al veel narigheid vermijden, want een paard weet dondersgoed wat voor ruiter hij wel voor de grap kan houden, en welke ruiters niet.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:36

Ik zou ook gewoon de deken op doen na een lekkere poetsbeurd en
dan net doen of je het altijd doet.
Maar ik zou hem nog niet oplaten. Een paard kan best tegen wat regen,
daar zorgt zijn vacht wel voor.
Maar ik denk dat het laten wennen aan een deken op doen alleen
maar makkelijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:44

Miss_Mustang schreef:
Meestal is angst angst voor het onbekende, maar als je alles al gezien hebt, ermee gedealt hebt, en je angst overwonnen hebt, waarom zou je dan niet op een bepaald paard gaan rijden? je weet dat je het aankunt.

In dat geval stap je niet zomaar ergens op, maar is het paard bekend. Je weet wat zijn truukjes zijn, je weet dat hij is ingereden, en een basis behoort te kennen. De manege kan zich niet permitteren een killer te hebben staan. Ik betwijfel dus dat je alles al gezien hebt.

Miss_Mustang schreef:
Door zelfverzekerd op te stappen kun je al veel narigheid vermijden, want een paard weet dondersgoed wat voor ruiter hij wel voor de grap kan houden, en welke ruiters niet.

De meest zelfverzekerde ruiters kunnen met paard en al achterover klappen, maakt niet uit hoe zelfverzekerd je opstapt. Laten we er maar van uitgaan dat je dat niveau paard op je manege nog niet tegengekomen bent.

En misschien is bokker Xandra geen begrip voor je, maar voor de oudere bokkers onder ons wel.

viewtopic.php?t=38033

Opstijgen en afstappen blijven de situaties bij het paardrijden die het meest gevaarlijk zijn. Maakt niet uit hoe zelfverzekerd je opstapt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:54

Cassidy schreef:
Miss_Mustang schreef:

In dat geval stap je niet zomaar ergens op, maar is het paard bekend. Je weet wat zijn truukjes zijn, je weet dat hij is ingereden, en een basis behoort te kennen. De manege kan zich niet permitteren een killer te hebben staan. Ik betwijfel dus dat je alles al gezien hebt.

Miss_Mustang schreef:

De meest zelfverzekerde ruiters kunnen met paard en al achterover klappen, maakt niet uit hoe zelfverzekerd je opstapt. Laten we er maar van uitgaan dat je dat niveau paard op je manege nog niet tegengekomen bent.

1: Ja klopt, ik stap niet zomaar ergenst op. Als ze me een niet-ingereden ''knettergekke'' pony aanbieden dan zal ik ook vriendelijk bedanken, en om een ander lespaard vragen.

2: Je kunt het ook simpelweg niet zover laten komen.
Maar dat soort manegepaarden zul je bij ons inderdaad niet vinden. De allereerste keer dat een paard bij ons loopt gaat er altijd iemand van het stalpersoneel op. Vertoont een paard dan al kuren (echt gevaarlijke dingen, een beetje kjikerig zijn, daar hebben we natuurlijk begrip voor) gaat 'ie direct terug naar de vorige eigenaar.
Al was het maar omdat ze daar niet voor gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:49

Moderatoropmerking:
Ik meen dat mijn collega meer dan duidelijk was met het verzoek ontopic te blijven.

Willen jullie de rest per pb regelen ipv dit topic te bederven voor de TS?

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:05

Ik dacht altijd dat een deken opdoen ook niet zo'n probleem zou zijn Boos!
Begonnen met een dekje, deken laten ruiken, op gedaan en af gedaan en dat een aantal dagen gedaan, allemaal geen probleem. Alles al een aantal keer vast gezet ook geen probleem. Maar ja dan komt nog het feit dat ze er ook een keer mee moeten lopen en dat liep helemaal verkeerd af!!!! Mijn paard is uiteindelijk vol tegen een betonnen muur aangerend omdat hij zo ontzettend in paniek was en sindsdien krijgen we er met geen mogelijkheid een deken op!!!!!!!!
Als hij al een deken bij een ander paard erop ziet gaat raakt hij al in paniek en we hoeven dan ook echt niet in de buurt met een deken te komen want meneer is weg.
Dit is dan wel een extreem geval maar toch denk echt niet ik doe wel even een dekentje op bij een jong paard want het kan heel veel inpact voor zo'n paard hebben en de gevolgen zijn echt niet leuk!!!!!!
Maar ik vind jouw paard ook erg jong en zou er zeker nog even mee wachten. Zie liever een paard zonder deken dan met maar ja ze moeten in noodgevallen toch wel een keer wat op kunnen..

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 04:47

Ik ben er ook niet voor om een deken op tedoen bij een jong paard. Wat met je shet is gebeurt, is gebeurt. Ik wil niet zeggen dat het niet nog eens gebeurd, of dat een fjord wel wat kan hebben. De een is meer vatbaarder dan de ander. Ook onder de zelfde rassen word de een sneller ziek dan de ander. Zonder deken bouwen ze meer weerstand op.

Maar als je het toch gaat doen, is ook mijn mening dat je het beste gewoon kan doen alsof het de normaalste zaak is van de wereld. Voorzichtigheid brengt spanning bij jou, en dat draag je over naar je paard. Als je toch wat voorzichtiger wilt beginnen kun je ook nog met een zadeldekje beginnen. Maar dan ook gewoon er opleggen.
Xx