Aanvallen/schoppen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Aanvallen/schoppen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:50

ikke20 schreef:
toch misschien eens denken aan een zweepje mee te nemen. als hij jou slaat meteen maar een mep terug geven. gebeurt in de kudde ook alleen heb jij het op een veiligere manier gedaan.dit paard staat dus duidelijk te sollen met je.

Lezen. TS neemt zweep al mee maar gebruikt hem niet Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:52

Preddy schreef:
Als hij een klap verdient dan krijgt hij hem ook. Maar als ik een klap krijg dan probeer ik hem te onwijken. Ik stel mn veiligheid voorop en dat heeft niets met mijn onzekerheid te maken of dat ik hem niet WIL corrigeren.Ik krijg niet eens de kans om hem een mep te verkopen!
Er is al een keer een meid het land ingeweest die voor niets en niemand bang is en die hield het zelfs voor gezien, vind het jammer dat ik er geen filmpje van heb. Nog even voor de duidelijkheid, hij heeft al 2 mensen vol op de benen geraakt met zn mooie ijzers... Ik ben dus wel al een keer blijven staan en moest wel een stap opzij doen want zn hoef ging rakelings langs mn heup.

tsk tsk tsk, Kind toch, kind toch, kind toch. Je moet niet blijven staan, maar ook niet uitwijken. Ga er met volle kracht tegenin, als jij een longeerzweep mee hebt kun jij hem raken voordat hij ook maar bij je in de buurt kan komen.
Nogmaals: haar er een prof bij, niet een "meid die voor niets en niemand bang is".

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:55

Ja wat moet ik nou?! Er vol tegen in of een prof halen? Lekker duidelijk zo, goed dat je me wilt helpen maar wordt er nu niet wijzer van..Die "meid" was in de buurt en zag het gebeuren.. Dat is er zo 1 die er WEL vol tegen in gaat maar dat was dus ook niet de beste remedie!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:57

Geen zweepje maar een longeerzweep, is veiliger, dan kan je verder uit zijn buurt blijven. Natuurlijk niet al bij voorbaat gaan meppen, maar alleen als hij zelf uit wil halen. En eigenlijk, al zal dat niet makkelijk zijn met 35 paarden er omheen, moet je hem net zolang over het land jagen tot hij er ook echt een te pakken heeft. Dan opnieuw proberen om hem te weg te halen uit de wei. Valt hij weer aan...nog een keer herhalen, net zolang tot meneer het opgeeft. Maar als je zelf al bang bent uitgevallen is het toch een beter idee om er iemand bij te halen die je er mee kan helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:59

Idd, ga met aerdenhout mee. Je moet heel stevig in je schoenen staan wil je dit nog van hem gaan winnen. Geef het uit handen, voordat er ongelukken gebeuren. En als je hem eenmaal te pakken hebt, ook niet meer loszetten voordat je met grondwerk de verhoudingen hebt rechtgezet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:00

Ik ken een merrie die precies hetzelfde doet.
Haar straf ik er niet voor, maar dat zou niet werken ook.
het is nl een manegeponytje, en ook een met een verleden.
Vroeger op stal schopte ze ook naar je , maar wat dat betreft is ze enorm vooruitgegaan. Alleen als je haar dus uit de wei wilt halen, komt ze soms keihard op je af gegalopeerd, puur om je bang te maken, daarna gaat ze rustig achterin de wei staan. Benader je haar dan onvoorzichtig, slaat ze naar je, gericht!
Wat ik doe, en wat werkt:
Als je haar benaderd, zichzaggend naar haar toe, naar de grond kijken, en een passieve houding aannemen.
Doen alsof je niet in haar geintereseerd bent. Vooral als je op een paar meter afstand bent, heel voorzichtig doen, stapje voor stapje op haar afschuifelen. Dan, als je naast haar staat (ong. halve meter afstand) het halster grijpen, en goed vasthouden, want als je loslaat of misgrijpt draait ze om, en heb je een lel te pakken. Heb je haar eenmaal te pakken gaat ze braaf mee.

Geen kritiek op mn aanpak graag,het is een oude merrie, heeft al heel wat meegemaakt in haar leven, en het is heel knap dat ze nog enig vertrouwen heeft in mensen, na wat haar is aangedaan.

voor de rest zou ik idd grondwerk gaan doen, en daarbij ook een professional inschakelen.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:06

Hoevaak moet ik dit nu herhalen.. Ik ben niet bang uitgevallen en al helemaal niet met/bij paarden!(iemand schreef dat we elkaar niet persoonlijk kennen, jammergenoeg inderdaad) Vind het alleen wel een fijn idee dat ik nog een tijdje rond kan lopen zonder zware blessuren of id. Ik ga er inderdaad iemand voor inschakelen, weet iemand een persoon die met ditsoort gevalletjes bekend is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:10

Je bent anders wel steeds op de vlucht voor je paard als hij op je afkomt, met andere woorden, bang!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:16

Nee dat zie je verkeerd, ze is voorzichtig (denkt ze) Lips are sealed

Kan daar helemaal inkomen hoor, geen enkel paard is het waard om je leven voor op het spel te zetten, echt geen enkel paard. Maar dan snap ik nog niet hoe je iedere keer kunt blijven aanmodderen?

Ik weet wel adressen waar ze dit de kop in kunnen drukken, maar of die ter plekke komen om het paard voor je uit het land te vissen betwijfel ik.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:17

Het heeft geen zin meer op hier op in te gaan, ik ga niet alles 10 keer uitleggen. Dan ben ik maar bang.. Prima give it a name.. Gaat het nu om het feit dat ik zgn moet toegeven dat ik bang ben? Dat lost namelijk het probleem niet op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:21

Misschien dan nu aan jou de beurt om eens goed te lezen??
Er worden je toch al div. oplossingen gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:25

Ok, een laatste tip: Alle paarden van het land (dat er geen boxen zijn geeft niet, zorg ervoor dat ze desnoods allemaal door iemand worden vastgehouden). Gangpad maken met linten naar de box van je paard toe, paard via gangpad de box injagen, heb je hem iig in de box staan. Van daaruit moet het geen probleem zijn om hem te pakken te krijgen en in een trailer te hijsen. Maak een afspraak bij Annemariev (boktnaam) die je misschien kan helpen de verhoudingen recht te zetten en je aanwijzingen kan geven hoe je ze ook zo kunt houden.
Een join-up is hier misschien wel op zijn plek...(oei wat zeg ik nu Haha!), met de waarschuwing om hem niet zelf te proberen want dat gaat gezien je eerder verhalen geheid fout.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:31

Ja maar ik vind het nogal kinderachtig om nu zo op mij af te geven terwijl ik mezelf toch wel het beste ken. Heb meerdere malen aangegeven dat ik dankbaar ben voor de tips. Ik verwacht ook geen wereldwonder via internet maar ga niet over mij oordelen als je mij niet kent. Ik heb dus ook al aangegeven dat ik iemand ervoor ga zoeken omdat ik het zelf te gevaarlijk vind. Ik ben van mening dat je het eerst zelf moet proberen op te lossen ipv maar meteen iemand erbij te halen. Vandaar dat ik dus even heb aangemodderd zoals Cassidy zegt!

Mijn paard heeft geen box, de boxen die er zijn zijn buitenboxen dus geen gang. Ik hoef mn paard niet in een trailer te "Hijsen" hij zal er zonder enige moeite inlopen mocht dit nodig zijn. Ik sta open voor join ups en weet ik het wat allemaal maar dan moet het wel verantwoord zijn! (ik heb het toen ook niet zelf geprobeerd dus het is nog nooit mislukt bij mij)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:39

Gezien je verhalen over de reacties van je paard als hij los staat zou ik de Join Up dan ook maar niet zelf proberen.
En wil je me vertellen dat je paard, als je de wei openzet, vrijwillig zijn box inloopt zonder dat hij links of rechtsaf slaat? Dat bedoel ik met gang: je moet wel stukken gaan afzetten, anders zwerft hij straks over het hele erf, en kun je hem nog niet te pakken krijgen zonder gevaar voor eigen leven...

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:43

Ja dat snap ik maar nu lees jij weer niet goed... Mijn paard heeft geen box! En met een paard een box injagen lost het vrijwillig laten pakken zich ook niet op. Ik wil hem nergens heen brengen, iemand moet bij mij op stal komen in zijn leefomgeving anders heeft het voor mijn idee nog weinig zin..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:49

Hele diepe zucht.

Het maakt niet uit of je paard een eigen box heeft. Er zullen toch wel boxen op het erf staan? Dan zet je hem daar tijdelijk in.

Op een vreemd terrein kan er iig aan het probleem gewerkt worden. Jij kunt op een VREEMD terrein handleidingen aangereikt krijgen hoe je dergelijke problemen THUIS op kunt lossen. Je hebt van mij een naam gehad, begin nu niet meteen te piepen dat het allemaal geen zin heeft om dat zo te doen zoals ik dat net heb voorgesteld. Je hebt nog Annemarie nog nieteens gecontacteerd of ze in jouw geval misschien ter plekke wilt komen, dan is het hele circus wat ik net heb opgenoemd om hem uiteindelijk te pakken te krijgen zonder dat hij het licht uit je ogen mept ook helemaal niet nodig. Toon eens wat initiatief, klim in je toetsenbord en stuur Annemarie een PB.

Je zegt dat je jezelf nog het beste kent: soms zul je toch echt versteld van jezelf staan hoe slecht je jezelf kent en hoe goed andere mensen je lezen kunnen...

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:59

Hele diepe zucht ja zeg dat! Goed aan een box is aan te komen maar ik kan die 35 paarden uit de wei niet kwijt.(kleinschalig pension) Leuk idee maar geen mogelijkheid tot uitvoering.

Ik weet wat ik voel als ik in het weiland sta, dat kan jij niet voelen voor me. Kon je dat maar dan begreep je me misschien beter..Ik zal Annemarie eens opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:13

35 paarden = 17 personen, als iedereen er twee vast wil houden. Als er personen zijn die er even 4 vast kunnen houden zijn het er nog minder. Als je de mogelijkheid hebt om de ander paarden tijdelijk op een ander stuk land te zetten kun je met nog minder toe. Geen box voor nodig.

Ik kan idd niet voelen wat jij voelt, jij beschrijft de reactie van je paard en daaruit kan ik wel aflezen wat jij voelt.

Succes bij Annemarie.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 17:17

Van de 35 paarden zijn er een stuk of 20 haflingers die onbeleerd zijn,geen halster gewend zijn of uberhaupt ooit het land uit zijn geweest. (even om de onmogelijkheid te beschrijven) Maargoed zodra ik nieuws heb horen jullie het.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:01

Kan mij voorstellen dat dit paard niet zo'n lekker dier is.
Hij heeft immers tot nu toe iedere keer gewonnen en zal nu erg van zichzelf overtuigd zijn.
Dat soort dieren worden inderdaad levensgevaarlijk.
Ze hebben totaal geen respect voor de mens geleerd.
In je beginpost schrijf je dat hij vroeger mishandeld is en dat hij bang is van zwepen.
Ik vraag mij af wat jij onder mishandeling verstaat.
Volgens mij ben jij nu degene die mishandeld wordt.
Ik vermoed dat je dit gedrag zelf hebt veroorzaakt doordat je hem nooit eens op zijn plek hebt gezet.
Je zou in ieder geval niet de eerste zijn die deze fout maakt en ondertussen anderen beschuldigd van dierenmishandeling.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:19

Ik ben bang dat ik het met bovenstaande eens ben Preddy.
Maar misschien nog een oplossing...schrikdraadpaaltjes en lint. Een stuk afzetten op het land waar je hem dan in zet( jaagt) en daar kijken of je hem kan pakken, welliswaar MET longeerzweep als het mis zou gaan en meneer wil slaan? Ik zou het wel met meer mensen doen en niet alleen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 23:42

Preddy schreef:
Van de 35 paarden zijn er een stuk of 20 haflingers die onbeleerd zijn,geen halster gewend zijn of uberhaupt ooit het land uit zijn geweest. (even om de onmogelijkheid te beschrijven)

*vraagt zich af of de Haflingers wel ontwormd worden als ze nooit in handen komen, en of ze haar paard daar wel tussen zou willen hebben....*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:53

Ola, ben stalgenoot en ook een van de personen die een keer een lel van hem heeft gehad. Dat was ook gedeeltelijk aan mezelf te wijten, omdat ik zelf even niet alert was op het feit dat hij wel eens zou kunnen gaan meppen. Hij heeft dat al heel lang niet meer gedaan eigenlijk.

Een paar jaar geleden ben ik inderdaad een keertje met hem bezig geweest met grondwerk, geen join-up (daar heb ik niet genoeg ervaring voor en ben echt niet zo gek dat ik dat op eigen houtje ga doen), the friendly game hebben we toen niet gedaan. Ik ben toen sowieso niet heel uitgebreid met hem bezig geweest, dus dat zal ook een reden zijn dat het toen niet ging. Ik had toen ook al vrij snel zoiets van, dit red ik niet in mijn eentje en er moet dus iemand bijkomen die er verstand van heeft. Ik heb daar toen zelfs een keer een topic over geopend. In eerste instantie reageert hij er wel op en doet ie redelijk braaf mee, maar na een minuut of 5 is hij het zat en gaat gericht aanvallen. Ik kreeg toen ook als tip dat je niet moet wegvluchten, dat heb ik ook niet gedaan, maar ik blijf ook echt niet staan om een mep in ontvangst te nemen, ben nogal gesteld op mijn lijf en leden Ja.

Waarschijnlijk zou het inderdaad een goed plan zijn om vanaf stap 1 te gaan beginnen met grondwerk, ondertussen heb ik zelf ook wat meer ervaring en ken ik een aantal mensen die lesgeven.

Ik denk dat wat er speelt voornamelijk met zijn voernijd te maken heeft, hij staat nu op een nieuw stuk land, dus hij heeft weer lekker gras en heeft dan dus weinig trek om mee te komen, omdat ie bang is dat ie straks geen eten meer heeft. Dat gaat natuurlijk niet op, maar dat weet hij niet, als ie mept heeft het ook voornamelijk met voer te maken, hij voelt zich waarschijnlijk bedreigd omdat wij hem van z'n voedsel weg willen halen.

De opties die al eerder genoemd zijn, zijn voor ons moeilijk uitvoerbaar, we kunnen de andere paarden desnoods wel apart zetten, maar dan nog krijg je hem niet te pakken, het land is daarvoor gewoon te groot.

Als ik hem meeneem dan laat ik hem ook vrij duidelijk weten wat zijn plaats is, maar we moeten gewoon aan de gang met het grondwerk, hij toont geen respect naar mensen toe en daar moet ie vanaf.

Die opmerking over die wormenkuren is totaal niet relevant en bovendien onder de gordel.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:53

Wat ik nu ga zeggen komt misschien niet al te "lief" over maar ik heb het gevoel dat er een kern van waarheid inzit:

Gezien de reactie van de TS op vele dingen die hier gepost worden krijg ik het idee dat paard en baasje een beetje op elkaar lijken. Nl lekker eigenwijs zijn. Een eigenwijs paard dient consequent en prof te worden "aangepakt". Hoe meer je gaat prullen en uit proberen hoe slimmer je paardje wordt.
Maak een duidelijk schema over hoe je het probleem wilt gaan aanpakken en houd je daar dan ook een half jaar lang aan. Ga niet iedere dag wat nieuws uit proberen daar wordt je paard alleen maar slimmer en behendiger van. Duidelijke regels iedere dag weer! Met hulp van iemand die verstand van zaken heeft. Bovendien het zinnetje: ja maar..... naar de prullebak verwijzen en gewoon zonder excuus aan het werk gaan.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 10:28

Ik ga niet ja -maren, vind alleen sommige dingen die gescgreven zijn inderdaad een beetje ongegrond. Ik bedoel, mijn paard heeft 1 probleem wat zo nu en dan de kop op steekt en sommige van jullie denken meteen het hele levensverhaal te kennen van mn paard en mij (van het mishandeld zijn bijv, ik ken hem nu 7 jaar, de vorige eigenaresse heeft m als een zielig hoopje paard bij een handelaar vandaan gehaald en ik heb nog even de laatste puntjes op de i gezet wat betreft omgang en gebreken.. ik heb al met veel dingen moeten dealen en tja dit probleem is er dus gewoon nog niet uit. De andere stuk of wat problemen dus wel, ga mij dan ook niet verwijten dat ik het paard nooit op zn plek heb gezet!) En ja ik ben eigenwijs zo nu en dan maar daar doe ik ook mijn voordeel mee op sommige momenten. Zo heb ik veel dingen voor elkaar gekregen waarbij een ieder ander er meteen iemand voor zou bellen of id!

@Diesel, wat bedoel je precies met deze zin:
"Je zou in ieder geval niet de eerste zijn die deze fout maakt en ondertussen anderen beschuldigd van dierenmishandeling."

Wat heeft dat beschuldigen van dierenmishandeling te maken met dit probleem?