belonen na baggerrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: belonen na baggerrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:23

Je paard legt die link tussen de wortel/appel en hoe de rit ging niet.
Als ik jou was zou ik hulp zoeken van iemand met veel verstand van paarden wat er mis kan zijn. Als het niks lichamelijks of geestelijks is hebben jullie misschien gewoon een lesje extra nodig?

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:17

Heeeee. ik heb dat gedaan wat een van jullie zei: dat ontspannen van je benen als hij goed nageeft. En ook het belonen door onmiddellijk een aai(tje) over zijn hals te geven. Hij loopt een stuk beter. Haha! Dank voor jullie tips.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:25

laat hem maar rennen als hij stopt met rennen laat je hem weer gallopren dat zal hij dn wel niet meer willen omdat ie dn moe is maar dan moet je maar denken je moest zo nodig rennen dus renne zal je Tong uitsteken

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:17

belonen is héél belangrijk.. maar wat al eerder is gezegd, tijdens het rijden en niet daarna.

Maar in principe snap ik jou gevoel wel .
In je 'woede' wil je hem even laten stikken.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:39

Even offtopic;
heeft je paard misschien ineens veel meer voer gekregen? Of ander voer met meer energiewaarden erin? Aangezien hij ineens 3 kwartier kan rennen.

Ontopic;
Ik ga helemaal met de rest mee, die link van na het rijden een wortel zal hij niet weten als hij het wel of niet goed heeft gedaan. Maar uiteindelijk weten ze wel als het vaak genoeg gebeurd dat ze na het rijden een wortel krijgen.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:15

Je moet gewoon proberen met rijden altijd te eindigen met iets wat dan wel goed gaat, en dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Je kunt ook een keertje stoppen als het goed gaat, en dan niet dat uur willen volmaken zeg maar.. gewoon stoppen en dan belonen...

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:01

ja...ik wilde graag stoppen als er iets goed ging. Maar ik moest een uur door rijden voor er iets goed ging.
In ieder geval...ik denk dat het een fase was want nu gaat t weer stukken beter. Afgelopen week les gereden en dat ging best goed.
Pling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:07

marie33 schreef:
Hallo allemaal,

ik heb een probleempje. Ik heb de laatste dagen echt ruzie met mijn paard. hij is niet te houden... Frusty Zijn motto is: kop omhoog en rennen maar!!!
En dat terwijl we zo goed gingen de laatste maanden. Erg frustrerend. Gister bijvoorbeeld heb ik een dik uur gereden waarvan hij minstens drie kwartier met zijn kop omhoog heeft gerend. Ook niet normaal in het tempo willen blijven maar alleen maar hard. En niet buigen...nee, als een strijkplank de bochten door. Ik word er gek van. In ieder geval, hij krijgt gewoonlijk na het rijden altijd een worteltje of een appel ofzo van mij. Ook als het niet zo goed ging omdat ik dan denk dat hij toch wel geprobeerd heeft er iets van te maken. Maar nu had ik absoluut niet het idee dat hij zijn best deed. Ik heb de wortels dus verdeeld over de andere paarden. Dat vond ik niet leuk want hij maakte wel van dei lieve geluidjes...jeweet wel van die brommende, briesende geluidjes. Zou hij het feit dat hij geen beloning krijgt koppelen aan zijn gedrag of niet? Heeft iemand anders een effectievere methode? Alle tips zijn welkom.

Ik vind dat je eerder jezelf moet straffen. Geen eten voor jou Boos!
Blijkbaar doe ij iets rijtechnisch niet goed Pling

Ceres_oliesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:56

Je moet een paard nooit een klopje geven. zoals de meesten doen. ik heb een instrucktie dag gehad op een speciaal instituut met paarden. en mij werd daar geleerd als je een paard beloont door klopjes tegeven, dan denkt het paard van, wat doe ik nou fout? want het paard denkt dat je hem straft. dus beloon het paard altijd door te aaien over zijn hals . ik wist het ookn iet hoor ahah van te voren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:46

Ceres_oliesX schreef:
Je moet een paard nooit een klopje geven. zoals de meesten doen. ik heb een instrucktie dag gehad op een speciaal instituut met paarden. en mij werd daar geleerd als je een paard beloont door klopjes tegeven, dan denkt het paard van, wat doe ik nou fout? want het paard denkt dat je hem straft. dus beloon het paard altijd door te aaien over zijn hals . ik wist het ookn iet hoor ahah van te voren

Net wat je aanleerd.
Ik kan echt wel zien aan m'n paarden dat ze bij een klopje op de hals ontspannen en dat zien aLs beloning.

POKERFACE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:45

ik vind 't ook onzin dat wanneer je paard niet precies deed wat jij van hem verwachtte, hem geen eten te geven.
Verward
als jij hem altijd na 't rijden eten geeft,
en dan ineens niet, is dat ook niet te volgen voor zo'n beest.
helemaal niet als de rede is dat hij niet goed zn best deed..

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:35

HAllO??? IK heb al een keer gezegd: HET GAAT NIET OM ETEN GEVEN!!!!
Het gaat erom dat ik hem na het eten meestal een wortel ofzo geef. Dat heb ik een keer dus niet gedaan. Ik zou het fijn vinden als jullie hier (niet allemaal maar degenen die het over eten geven hebben) niet de indruk willen wekken dat mijn paard geen eten krijgt. DAT IS ONZIN!!

Verder geef ik mijn paard ook meestal een aaitje over zijn hals in plaats van een klopje. Al vind ik het een beetje raar dat het paard dan zou denken dat hij iets fout doet. Geef je je paard niet meestal een klopje op zijn hals na het rijden? Wat is de redenatie daarachter?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:18

marie33 schreef:
HAllO??? IK heb al een keer gezegd: HET GAAT NIET OM ETEN GEVEN!!!!

Nou, als je de rest wel wat geeft, vind ik dat gewoon belachelijk.

Het gaat idd niet om het eten.
Het gaat erom dat jij niet naar jezelf kijkt, naar jouw fouten. Jij geeft het paard de schuld.
Daar gaat het om Pling

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:03

Volgens mij begrijp je niet wat ik schrijf. Met het gaat niet om eten, bedoel ik dat het niet om zijn gewone eten gaat. Dat krijgt hij namelijk sowieso. Als ik dat niet zou doen, zou ik mijn paardje mishandelen. (naar mijn mening) Het gaat er alleen om dat ik hem niet zijn beloning gaf na het rijden. Dus die wortel of appel. Als ik dan zie dat jij schrijft dat ik hem geen eten geef als hij niet doet wat ik van hem verwachtte, schilder je mij af als een dierenmishandelaar. Daar word ik niet vrolijk van want daar is totaal geen sprake van. Ik noemde dit topic ook niet voor niets BELONEN na baggerrit en geen ETEN na een baggerrit. Daar zit nogal een verschil in.
Verder zal het heus wel zo zijn dat ik iets niet goed genoeg heb aangegeven aan hem. Dat ben ik met je eens. Ik had alleen het idee dat hij ontzettend aan het klieren en uitproberen was omdat hij anders nooit zo extreem is. Inmiddels gaat het weer beter. Door de tips van anderen weet ik dat het geen zin heeft om je beloning na het rijden niet te doen omdat het paard die koppeling niet legt. Dus ik heb dat ook maar een keer niet gedaan.
Waar ik veel aan heb gehad is die tip (sorry, weet even niet meer wie) van het steeds een aai over zijn hals als hij wat goed doet en ook het ontspannen van je benen en je zit als het goed gaat. dat helpt erg goed.
Ik hou het er op dat hij gewoon geen zin had die dag. Ik ga erva uit dat nu alles duidelijk is voor iedereen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:52

Ik begrijp je prima.
Jij begrijpt niet dat die baggerrit door jezelf komt.

Een goede ruiter kijkt naar z'n eigen fouten en kijkt waarom het paard zo reageerd. blijkbaar reageerde hij niet goed (in jouw ogen) op je hiulpen. Waren je hulpen dan wel goed en duidelijk, zat hij wel lekker in z'n vel? etc etc Want ook het lekker in z'n vel zitten is een zorg voor de ruiter, je kunt dan geen topprestaties verwachten en mag je ook niet verwachten. Aan de ruiter om dan te beslissen om 'm een dagje te laten staan als dat nodig is etc etc.

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:25

Marie, ik snap wel wat je bedoelt hoor. Ik heb dat met mijn paardje precies hetzelfde doorgemaakt. Alleen heb ik haar toen laten rennen. Zovan wil jij rennen dan ren je maar. Op een goed moment werd ze moe en was het ook gelijk afgelopen. Daarna kon ik met haar aan het werk zowel vrijrijden als met de les. Nu beloon ik haar steeds als het goed is inderdaad met een aai of als een oefening goed gaat stop ik met rijden. Dit heeft ze feiloos door, dus pakt ze het allemaal nu heel snel op en krijg ik haar eerder los. Voordat ik zo ver ben ben ik wel een half uur verder hoor met rijden. Wat betreft de beloning met die wortel zou ik niet zo gauw doen want ik denk dat het paard dat echt niet door heeft. Maar je geeft al vanzelf aan dat het veel beter gaat ook met de les. Dus houden zo, dan komt het echt wel goed.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:55

Dankjewel. Zo zit het ook in elkaar. Haha! Soms erg frustrerend maar inderdaad, het gaat al beter.