Ben ik nou zo'n muts of..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Re: Ben ik nou zo'n muts of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:31

Op deze site http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm staat onder het kopje "Heeft mijn paard het koud" veel info. Ik heb na aanleiding van deze site mijn paard ook zonder deken buiten gelaten 24/7 en ik heb nog nooit zo'n gezond paard gehad. Niks geen kwaaltjes als mok, verkoudheid of hoesten wat ze wel vaak had toen ze nog op stal stond!! Wel een schuilstal en veel hooi bijgevoerd!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:28

messica schreef:
Op deze site http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm staat onder het kopje "Heeft mijn paard het koud" veel info. Ik heb na aanleiding van deze site mijn paard ook zonder deken buiten gelaten 24/7 en ik heb nog nooit zo'n gezond paard gehad. Niks geen kwaaltjes als mok, verkoudheid of hoesten wat ze wel vaak had toen ze nog op stal stond!! Wel een schuilstal en veel hooi bijgevoerd!!

TS heeft geen schuilstal en wel een paar koude paarden die hun gras en hooi niet volop eten. Dan wordt het toch echt wat lastig voor die paarden. Daar TS bezig is met stallen bouwen en die in de winter in gebruik worden genomen, zie ik niet in waarom je nu niet een regendeken op zou doen bij slecht weer. De paarden kunnen het niet helpen dat stallenbouw en weer niet goed op elkaar afgestemd zijn.
Blijf altijd naar het individuele paard kijken of ze iets nodig hebben, internetsites en boeken geven slechts algemene richtlijnen.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:40

@ Waratje: heb je de info goed doorgelezen op de site??

Ik neem aan dat ze hooi genoeg krijgen van de TS!! En ook al had mijn paard een schuilstal tot haar beschikking ze stond er praktisch nooit in!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:48

messica schreef:

Ik neem aan dat ze hooi genoeg krijgen van de TS!! En ook al had mijn paard een schuilstal tot haar beschikking ze stond er praktisch nooit in!!

De site is me bekend, ik neem niet aan dat die de laatste tijd dramatisch is veranderd.

Als je de posts gelezen had, zou je weten dat de paarden het beschikbare ruwvoer niet eten:
Citaat:
Gras staat er genoeg en hooi krijgen ze ook, alleen nu achter het schuilhok, en dan is er dus maar 1 zo dapper om daar ook van te gaan eten

Ze grazen niet, ze staan met hun kont in de wind. Dit komt ook doordat er een strook gras bij gegeven is(wel een meter of 2, 3 breed), maar daar eten ze dus alleen van, als ze met hun hoofd in de wind staan, anders zijn ze bang dat ze met hun kont de draad raken.

En wat jouw paard verkiest te doen of te laten, zegt niets over wat de paarden van TS zouden doen of laten. Dat zijn namelijk 2 andere individuen in andere omstandigheden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:21

messica schreef:

Ben jij niet vergeten zelf te blijven nadenken over je doen en laten??
Klakkeloos nadoen wat anderen doen/schrijven heeft nog nooit tot vergroting van inzicht geleid!
Paarden die niet eten, nemen ook geen ruwvoer op om die kachel mee te stoken. Dan zul je dus andere maatregelen moeten treffen om ervoor te zorgen dat die kachel wel gestookt kan worden en misschien is dat in het geval van TS wel een deken.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 10:18

Waratje schreef:
TS heeft geen schuilstal en wel een paar koude paarden die hun gras en hooi niet volop eten. Dan wordt het toch echt wat lastig voor die paarden. Daar TS bezig is met stallen bouwen en die in de winter in gebruik worden genomen, zie ik niet in waarom je nu niet een regendeken op zou doen bij slecht weer. De paarden kunnen het niet helpen dat stallenbouw en weer niet goed op elkaar afgestemd zijn.
Blijf altijd naar het individuele paard kijken of ze iets nodig hebben, internetsites en boeken geven slechts algemene richtlijnen.

Laat ik om te beginnen even melden dat ik op Texel woon, hier waait het gewoon regelmatig heel erg hard. Die wind is ook het grootste probleem, want van alleen regen krijgen ze het niet koud, maar met die harde wind erbij wel. Plus dat als het hard waait, het hooi dus alleen achter het schuilhok blijft liggen. (ik ga nog iets maken zodat er nog een plek is waar het hooi blijft liggen) Vrijdag waaide het dus minimaal windkracht 8, en regende het al een hele tijd. Ik heb ze dus heel veel hooi gegeven, in het schuilhok, in de hoop dat ze daar dan achter gingen staan. Maar dat deden ze dus niet. Toen het later droog werd was het rillen trouwens ook zo weer over.

Over het schuilhok, dat zit zo. Als de wind van de ene kant komt kunnen ze achter de bomen gaan staan en dan staan ze uit de wind. Als de wind van de andere kant komt, hebben ze nu beschutting van het schuilhok. Er zit dan wel geen dak op, maar als ze hier achter gaan staan valt de wind in ieder geval weg, en de regen deels ook. Doordat het hier vaak zo hard waait hebben ze meer beschutting nodig tegen de wind, als tegen de regen.

En de stallen, die wil ik het liefst alleen voor noodgevallen gebruiken, en ze verder zoveel mogelijk buiten laten(zonder deken). Dus als het bijvoorbeeld de hele dag regent, ze alleen even een paar uur binnen zetten, zodat ze weer warm kunnen worden. En misschien een paar keer 's nachts binnen als het erg rotweer is.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 10:29

Afbeelding

Zo zit het dus, links de bomen waar ze achter kunnen staan, rode lijntje is het schuilhok.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:49

Destiny02 schreef:
Laat ik om te beginnen even melden dat ik op Texel woon, hier waait het gewoon regelmatig heel erg hard. Die wind is ook het grootste probleem, want van alleen regen krijgen ze het niet koud, maar met die harde wind erbij wel. Plus dat als het hard waait, het hooi dus alleen achter het schuilhok blijft liggen. (ik ga nog iets maken zodat er nog een plek is waar het hooi blijft liggen) Vrijdag waaide het dus minimaal windkracht 8, en regende het al een hele tijd. Ik heb ze dus heel veel hooi gegeven, in het schuilhok, in de hoop dat ze daar dan achter gingen staan. Maar dat deden ze dus niet. Toen het later droog werd was het rillen trouwens ook zo weer over.

Dat zijn echt omstandigheden waarbij een regendeken goede dienst kan doen. De combinatie van wind en regen is geen enkele paardenvacht op langere termijn tegen opgewassen. Dus ik zou zeker zorgen voor een paar goede regendekens voor zulke omstandigheden.

Destiny02 schreef:
Over het schuilhok, dat zit zo. Als de wind van de ene kant komt kunnen ze achter de bomen gaan staan en dan staan ze uit de wind. Als de wind van de andere kant komt, hebben ze nu beschutting van het schuilhok. Er zit dan wel geen dak op, maar als ze hier achter gaan staan valt de wind in ieder geval weg, en de regen deels ook. Doordat het hier vaak zo hard waait hebben ze meer beschutting nodig tegen de wind, als tegen de regen.

Misschien moet je die windvanger wat ruimer van opzet maken en niet met een haakse hoek erin. Wel goed uitzoeken dat je de smerigste winden echt goed kunt tegenhouden (met name noordwesten wind, die is koud en nat)

Destiny02 schreef:
En de stallen, die wil ik het liefst alleen voor noodgevallen gebruiken, en ze verder zoveel mogelijk buiten laten(zonder deken). Dus als het bijvoorbeeld de hele dag regent, ze alleen even een paar uur binnen zetten, zodat ze weer warm kunnen worden. En misschien een paar keer 's nachts binnen als het erg rotweer is.

Klinkt als een goed plan. Let goed op dat je ze eruit haalt als de ondergrond nat is en blijft. Als er geen droge plek is in de wei, moet je ze af en toe eruit halen om ook even droog te kunnen liggen en de hoeven een tijdje te laten drogen.
En ook als je ze inderdaad af en toe op stal zet, kan een regendeken nog steeds heel prettig zijn voor de paarden in de tijd dat ze wel buitenstaan in de regen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:02

Ofschoon een paard van nature een beschermende deken tw. zijn vacht heeft meegekregen wil ik toch een waarschuwing geven. Sommige paarden kunnen echt slecht tegen de kou, waarschijnlijk behoren zij in de natuur tot de paarden die het niet zouden overleven.

Bij ons staat het jonge grut t/m het 3de jaar altijd zonder deken. Omdat ook ik vind dat zij wat gehard dienen te worden. Toch heb ik in 30 jaar 2 keer een uitzondering moeten maken. Paarden uit dezelfde familie-lijn die in het najaar van de kou bevangen zijn geraakt. Dan heb ik het over een buitentemperatuur van 10 graden maar wel met langdurige regen. Zij hadden ruime beschutting onder veroverhangende bomen. Toch heb ik in het belang van de dieren en op advies van de dierenarts ze beide onder een dun regendek gezet. En ze knapte in een paar uur tijd zienderogen op.

Paarden rillen omdat ze het koud hebben. Daarom rilt hun huid om het boeltje weer op te warmen.
Het is onzin te denken dat paarden het niet koud kunnen hebben, in geval van onze 2 jonge dieren was de lichaamstemperatuur zelfs met 1,5 graad gedaald. Niet echt wenselijk dus.
Paarden die 24/24 uur buiten staan zonder dek en zonder afdoende beschutting dienen hoger in het voer te worden gezet. Voer is brandstof om warm te blijven.

Houd de paarden goed in de gaten en kijk of ze individueel met de situatie kunnen omgaan.
Vertrouw je het niet, gewoon een waterdichte deken opdoen. Wel zo simpel!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 12:45

Waratje schreef:
Destiny02 schreef:

Misschien moet je die windvanger wat ruimer van opzet maken en niet met een haakse hoek erin. Wel goed uitzoeken dat je de smerigste winden echt goed kunt tegenhouden (met name noordwesten wind, die is koud en nat)

Die haakse hoek is juist zodat ook als de wind van opzij komt(op het plaatje van boven of onder), ze er nog wat beschutting van hebben. We willen het schuilhok ook nog wel eens uit gaan breiden, maar eerst hebben we het even zo gemaakt, zodat ze in ieder geval beschutting hebben.

Maar als het niet zo hard waait, is er op zich ook geen probleem, want dan kan ik het hooi overal neergooien, eten ze wel, en houden ze het dus warm.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:54

Je kunt die windvanger in een soort boog maken, sommige paarden hebben moeite met rechte hoeken. Hoe ver je die boog door laat lopen, kun je zelf bepalen.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:30

ikke schreef:
messica schreef:

Ben jij niet vergeten zelf te blijven nadenken over je doen en laten??
Klakkeloos nadoen wat anderen doen/schrijven heeft nog nooit tot vergroting van inzicht geleid!
Paarden die niet eten, nemen ook geen ruwvoer op om die kachel mee te stoken. Dan zul je dus andere maatregelen moeten treffen om ervoor te zorgen dat die kachel wel gestookt kan worden en misschien is dat in het geval van TS wel een deken.

Ja hoor ik kan heel goed nadenken over mijn eigen doen en laten!! En ik praat ook uit eigen ervaring, dus doe niks klakkeloos of ondoordachts. Maar uiteraard heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, dus ja ik leer ook van interresante websites en boeken en school...!! Clown En ik blijf erbij dat een paard op den duur meer warmte gaat krijgen van zijn eigen wintervacht dan die van een vacht die plat gedrukt wordt door een deken!! Maar dit zijn mijn ervaringen en uiteraard moet de TS doen wat haar het beste lijkt!! Dus bij deze Destiny02 doe wat je het beste lijkt en je eigen gevoel je ingeeft!! Succes..

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:08

Tja, onze tinker/welsh cob heeft een hele dikke wintervacht en daar hoef ik echt niet met een deken aan te komen. Terwijl mijn arabier dezelfde behandeling heeft gehad (betreft het afharden) redt hij het toch niet, zijn vacht slaat door bij regen en wind en hij heeft ook een dunnere wintervacht. De welsh cob leeft op bij storm, vindt hij heerlijk weer, terwijl de arabier dat heeft met warm weer. Hij wordt zielsongelukkig bij slecht weer, staat de hele dag met zijn kont in de wind. Moet ik hem dan blijven pesten met afharden? Ik vind van niet, hij heeft gewoon een dunnere huid en vacht, tja, als je kijkt waar de rassen vanuit oorsprong vandaan komen (engeland/egyptische arabier) is dat ook wel logisch.

Linnnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:14

Nou ik heb altijd geleert als je paardje het koud heeft kan je dat aanvoelen aan zijn oren. Als een paard kouden oren heeft heeft hij het koud, wanneer zijn oren op normale temperatuur aanvoelen, is hij hetzelfde !

Knipoog Groetjes