Zijn klopjes niet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zijn klopjes niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:04

Tinkerloos schreef:
Ik heb een 11 jarige merrie,die ik (uit pure gewoonte) altijd klopjes gaf ter beloning.
Nu heb ik een veulen erbij,en die gaf ik vorige maand een klopje omdat ze braaf met me meeliep,en toen sprong ze met 4 benen tegelijk in de lucht van schrik..
Eigenlijk ook wel logisch,in een kudde geven paarden elkaar ook geen klopjes,die kroelen elkaar op de schoft,of wrijfen hun neus langs de ander,maar klopjes geven ze niet. Clown
Ik heb me nu aangeleerd om niet meer te kloppen,maar om te aaien.
Dat vind ze wel fijn,en daar schrikt ze ook niet van.

Dit had ik dus ook precies zo met Zanda.
Ik heb ook lang geaaid.
Wel ben ik hem ook gaan leren dat ook klopjes van ons lief bedoeld zijn. Want het is ook zo sneu als een ander eens klopt als beloning en het paard denkt dat die vervelend is Lachen

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:05

Haha, Nou, als ik mijn paard lange teugel geef en zeg goedzoo! dan denkt ze niet dat het straffend is, zowizo, het is wat je ze aanleerd..

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:07

Mijn paard wordt ook rustig als ik hem (belonende) klopjes op de hals geef.
Dus ik geloof niet dat hij het als straffen beschouwd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:14

Maar ik sla mijn paard al nooit, dus waarom zou ik hem dan wel klopjes ter beloning gaan geven als ik ook rustig kan aaien?? Ik pas me wat dat betreft liever aan hem aan, dan dat ik hem moet gaan aanleren dat klopjes ok zijn, omdat de (gemiddelde) mens dat blijkbaar zo vindt.....

Als ik iemand anders op zijn hals zie kloppen, geef ik ook direct aan dat hij aaien veel prettiger vindt. En als ze me niet geloven, wil ik ze best wel eens bekloppen, hoor. Voelen ze zelf maar eens hoe het aanvoelt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:16

Ik heb er geen moeite mee om dat aan te leren, voor die keer dat dat gebeurd.
Vind zoiets aanleren ook bij algemene opvoeding horen.
Noem ook ff het zadelmak maken waar de beugels eens bungelen en ook kloppen.
Had ik zanda niet geleerd dat kloppen oke was zou hij daar vast flink angstig op gereageerd hebben, nu was het zoiets van, oke, daar klopt wat Lachen

freek_nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:30

ik denk wel dat klopjes goed zijn want jha tis als een soort beloning

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:35

MysticTinker schreef:
Klopjes zijn geen natuurlijke beloning voor een paard, zoals tinkerloos ook al zegt. Het is aangeleerd dat een klopje betekent dat ze het goed hebben gedaan. Ik doe het zelf bijna nooit meer, geef liever een aai op t hoofd of kriebel hem lekker op de schoft.

Hier ook Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:37

ik denk als je het beest zijn nek niet doormidden klopt dat het echt niet zo erg is, ik zelf geef altijd liever een aai of een kriebel door de manen omdat paarden in de wei ook lekker door de manen knauwen als ze elkaar lief vinden. Dus zo probeer ik mijn paard te laten merken dat ik hem op dat moment heel erg lief vind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:24

MysticTinker schreef:
Klopjes zijn geen natuurlijke beloning voor een paard, zoals tinkerloos ook al zegt. Het is aangeleerd dat een klopje betekent dat ze het goed hebben gedaan. Ik doe het zelf bijna nooit meer, geef liever een aai op t hoofd of kriebel hem lekker op de schoft.

Precies. Daarom vind ik het onzin mijn paard dat aan te leren. Wij knuffelen, kriebelen en aaien en dat werkt prima voor ons. Dan maar geen 'standaard' opvoeding. Ben daar toch al niet zo van..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:26

En ik was dus wel blij het geleerd te hebben, denk at hij de beugels anders echt eng had gevonden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:43

RK, die van mij heeft zich nog nooit druk gemaakt over de hangende, losse beugels (fenders), hoor. Knipoog
Maar die vond het zadel de eerste keer al geen probleem meer (was al een bareback pad gewend en ik had al veel geoefend met mijn jas op hem leggen e.d.).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:46

Iets aanleren zodat het paard er niet door in paniek gaat raken is in mijn ogen heel wat anders dan datgene wat je hebt aangeleerd (en waarvoor je hem hebt gedesensibiliseerd) uiteindelijk als beloning toe te passen.

Een politiepaard wordt ook gedesensibiliseerd voor eventuele straatklinkers en stenen die naar hem gegooid worden. Maar geen paardenmens zal het in zijn hoofd halen om het gooien van klinkers en straatstenen uiteindelijk als beloning toe te gaan passen voor een politiepaard...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:48

runningkawa schreef:
Want het is ook zo sneu als een ander eens klopt als beloning en het paard denkt dat die vervelend is Lachen

Dan is er altijd nog de mogelijkheid om degene die klopt op te voeden dat klopjes niet zo fijn zijn voor een paard....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:51

Cassidy, ben ik met je eens, hoor...
Ik vind ook dat je je paard niet iets menselijks als 'klopjes' ter beloning aan moet leren. Verplaats je gewoon in het paard en doe wat van nature al fijn voelt voor het paard. Helaas leert men op de traditionele manier nog gewoon de 'klopjes'. Ik kijk liever naar wat mijn paard van nature prettig vindt en pas me daaraan aan. Niet andersom dus.
Bovendien vind ik het zo logisch als wat, want ik zou het ook niet prettig vinden als iemand me eh..... 'klopt'.
Brrrrr, die zou ik meteen van me af slaan, vrees ik..... Haha!
Ben ik veel te gevoelig voor. Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:07

Vroeger deed ik dat wel altijd, maar tegenwordig is het meer gewoon een aai door de manenkam, kriebel op de schoft of als ik ernaast sta een aai over het hoofd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:53

Maar daar zeg ik ook wat van dat een paard aaien fijner vind, maar vaak heeft hij dan wel al eerst 2 klopjes gehad.
Zanda was daar als jong paard zo erg in dat hij dan echt achter in de stal stond van schrik, of in de wei weg rende.
Dat vind ik toch sneu. Die persoon heeft dan niet eens de kans om hem alsnog te aaien en Zanda wordt bestraft voor het komen knuffelen.
Dan vind ik het voor het paard fijner om het hem te leren en de persoon die klopt ook nog de kans te geven hem weer te aaien.

En Zanda heeft nu ook geen kik gegeven op het zadel, maar denk zonder "training" vooraf in verschillende dingen hij dat wel gedaan zou hebben, want het is een bangerik van karakter

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:25

Sommige (jonge) paarden reageren er heftig op en kun je dus beter aaien. En ik neem aan als je als je een tik geeft niet zo 'klopt' als bij belonen... Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:58

bij mij is een klopje automatisme, ik doe het vanzelf, bijv. met lange lijnen werk, paardje houdt netjes halt, klopje op de kont, met een positief aardig woord van beloning. het gaat vanzelf, bij andere mensen of mijn hond doe ik het ook.
toen ik mijn jongste paardje kreeg (nu 1,5) deed ik dat dus ook zonder erbij na te denken, en hij vond het heel eng. ik ben er niet bewust mee bezig gegaan, maar hij weet nu wel dat een lekkere klap onder zijn kont (als hij bij een spelletje voor me uitdraaft bijv), of een klopje op rug of kont, een teken is van affectie, aanmoediging etc. het wordt dus als positief beschouwd, en dat is er vanzelf ingegroeid.

ik vind het wel prettig als een paard gewoon een klopje in ontvangst kan nemen, bijna iedereen geeft klopjes (hoe onnatuurlijk voor het paard ze ook zijn, het is en blijft toch aangeleerd gedrag), en ik hou altijd in mijn achterhoofd dat er iets kan gebeuren waardoor ik één of meerdere paarden weg moet doen. dan wil ik niet dat ze bij iemand terecht komen die het totaal anders doet, je leert ook beenhulpen gewoon aan, dat is net zoiets standaards als een klopje. ik moet er niet aan denken dat mijn paarden ooit wegmoeten, maar ik moet er al helemaal niet aan denken dat ze bij iemand terecht komen die een heel 'andere taal' met ze spreekt dan ik, met alle gevolgen van dien.

maar goed, ik mag ze ook graag lekker kroelen of door de manen strijken bijvoorbeeld, maar zolang het paard weet wat er bedoeld wordt met een klopje en deze ook normaal gegeven wordt (dus geen enorme kletsen over de hals), zie ik er geen probleem in.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:32

ik heb altijd geleerd dat je een paard als beloning niet mag kloppen.
Een hond heeft het ook liever als je hem aait, dan als je hem "klopjes" geeft.
en aangezien een paard een gevoelige huid heeft, zou je in theorie een paard moeten "aaien.
maar dat beslis jij zelf en hangt af van paard tot paard...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:08

dat ze gevoelig zijn, allá. maar heb je weleens gezien hoe hard paarden elkaar krabbelen op rug, hals en schoft? dus dan zal een normaal gedoseerd klopje echt niet pijnlijk zijn ofzo... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:09

ik aai graag, die aaien gaan eigenlijk altijd over in zacht klopjesmetaaieraanvast Lachen

de bijbehorende BRAHAAAF doettetum ook altijd wel

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:10

MysticTinker schreef:

Je ziet ook wel eens mensen die hun paard goed in het zweet hebben gereden, en dan met de vlakke hand een paar flinke meppen op de hals geven, als 'beloning', echt van die harde kletsen, dat lijkt me toch echt niet fijn voor een paard.

Inderdaad!

Ik geef de paarden waarop ik rijd eigenlijk ook altijd een lekkere aai of een "kriebel"

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:13

Ik heb dat inderdaad eens ergens gelezen over zo'n hele bekende paarden man ben de naam ffe kwijt die zij dat het idd niet goed was en die vertelde hoe zou jij het vinden als jij elke keer in je nek word geslagen tjah wel een punt mja ... of dat nu ook echt een slaan idee voor je paard geeft als je je stem erbij gebruikt lijkt het mij geen probleem maar sindsdien geef ik geen klopjes meer maar aai ik mijn paard over zijn nek als beloning

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:14

Even krabbelen door manen...net als paarden 'onder mekaar'...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:15

ach als een peuter op mijn nek zit en deze slaat mij in mijn nek met alle macht........... kan ik je vertellen dat het MIJ niet zeer doet Lachen