Paard nog nooit op het strand geweest.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Re: Paard nog nooit op het strand geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:38

Ik ben afgelopen week voor het eerst met mijn paard naar het strand geweest(vakantie)! Heb haar even laten wennen aan het geluid, en de omgeving! Ze stond na vijf minuten al met de benen in het water! Mijn vriend was mee daar liep ze gewoon achteraan het water in Lachen Ze vond het schuim op de golven het engst! toen ze eenmaal doorhad dat die haar niks deden was het goed...
Bij mij riep het strand trouwens geen race gevoelens op, bij mijn paard echter wel!!!! Haha!

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:08

Waar zou ik nog niet weten. Moet ik ook nog even kijken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:16

Millenium, ik durf te beweren dat de paarden die er knoerthard vandoor gingen dat op de een of andere manier hebben aangeleerd. Zat er toevallig in die groep niet eentje die al eerder op het strand was geweest en dat die er vandoor spoot?
Minder dappere paarden gaan er dan graag achteraan.

Cyn_sil, als je met een trailer naar Katwijk kunt komen dan kun je met mij mee.

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 19:02

Oke ja dat lijkt me leuk. Alleen dan moeten we een keer een datum prikken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:04

Dat is prima Lachen. Prik maar een datum.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:20

Ik wil zelf ook met me Merrie naar het strand, ook zij is nog nooit op het strand geweest, maar het lijkt me zo leuk om een keer op het strand te rijden. Weet iemand waar je je trailer kan neer zetten in Scheveningen ???

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:07

gewoon even aan een halstertje meenemen. heb ik pas ook gedaan, dat ging prima. Ik had ook de longeerlijn mee, dan kan hij zich even uitleven Lachen was erg leuk!

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:13

ervaren rustig paard erbij en de keren dat ik op een paard zat dat nog nooit op het strand was geweest wilden ze niet gaan racen (zou ik ook niet gaan doen met een jong paard of 1 die nog nooit op het strand is geweest) iedereen kan zjn/haar paard leren racen, maar kan je hem ook inhouden of rustig galopperen, dat is meestal een stuk moeilijker...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:16

Toen ik met mijn paard voor het eerst op het strand kwam wist ik niet wat ik eerst moest doen..
Er af springen, blijven zitten, vasthouden, doorgaan..

maw het was een compleet drama.. We waren ook alleen gegaan, iemand erbij op de fiets/te voet voor evt. hulp. Maar zelfs die wist niet waar hij eerst moest helpen.

Ik ben er afgegaan en heb aan de hand rondjes over het strand gestapt totdat ze wat rustiger was. Toen weer naar huis gereden.

Later ben ik nog eens met een ander paard meegeweest, met de trailer en toen ben ik er naast gegaan, dus gewoon wandelen. Ging al stukken beter!

Volgende keer ga ik in een groepje proberen te gaan.
Woon toch erg dicht bij het strand, dus ik kan er vaak zat heen.. Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:20

Ik zou der wel opgaan.
ik weet namelijk dat mijn dier onder het zadel beter onder controle te krijgen is dan aan de hand! Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:23

Ik heb meerdere jonge paarden strandmak gemaakt en er is er geen 1 die ging racen als ik het niet wilde. Nu nog niet trouwens hoewel het met de pony wel erg vermoeiend kan zijn. Eigen schuld, toen hij nog sgw's liep galoppeerde ik altijd terug en als ik nu omdraai wil hij galopperen, hard of zacht maakt dan niet zo heel veel uit. Hard heeft wel zijn voorkeur Clown , maar heen stapt en draaft hij aan een lang teugeltje.
Ik ga er wel altijd op en ze zijn bij mij wel buiten braaf voor ik ze mee neem naar het strand. (honden en mensen gewend)

Mocht je paard gaan rennen, stuur hem dan het duin in. Zand wordt daar zo zwaar dat ze zelf gaan afremmen en op de zee afsturen vind ik gevaarlijk. Gaat het wel om een paard wat aan de hol gaat Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:05

ruiter1992 schreef:
gewoon even aan een halstertje meenemen. heb ik pas ook gedaan, dat ging prima. Ik had ook de longeerlijn mee, dan kan hij zich even uitleven Lachen was erg leuk!

Dat is echt wel het laatste wat ik zou doen. Aan een halster heb je toch helemaal niets te vertellen. En als 'ie dan gaat rennen, wat doe je dan? Een longeerlijn is zo door je handen getrokken door een paard dat echt gaat. Heel hard roepen "Blackie, kom terug??" Knipoog

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:52

Ik ga het eerste weekend van december naar Heiloo met m'n pony. Dan gaan we ook het strand op. Ik ben heel benieuwd hoe ze het vindt!
Het spannendst lijken me inderdaad de vliegers!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:02

Ik heb al verschillende strandnewbie's mee het strand op genomen. Nog nooit een ongewilde race partij gehad.
Ik ben niet zo'n racer op het strand een heerlijk handgalopje langs de vloedlijn maakt me net zo gelukkig. De boel heel houden vind ik erg belangrijk.

Meestal zijn ze de 1e keer te overdonderd. Ga niet alleen is mijn advies ga met een groep waarvan je weet dat ze niet gaan scheuren of met een ander paard die te controleren is.

Probeer eerst een stukje door het duin te gaan. Dan is het frisse er al een beetje af als je op het strand komt. Als je paard te hard gaat inderdaad even in het zwaardere zand sturen en de lol gaat er ook snel af. Als er flink wat wind staat wil een tegenwind je ook wel eens helpen.

Als ik een nieuweling meeneem maak ik altijd goede afspraken, zodat we weten wat we aan elkaar hebben. Veel plezier alvast.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:04

ik zelf wil ook een keer graag naar het strand met m'n ruin. Maar bij normale buitenritten is hij al heel erg opgefokt en bokkerig. Volgens mij is hij ook nog nooit naar een echt strand geweest. Wel eens bij een klein strandje in een park en liep ook zo het water in. Maar dat zag er totaal niet uit al een echt strand. ben bang dattie helemaal opgefokt word als ik naar het strand ga?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:15

mijn haf was ook nog nooit op het strand geweest en buiten rijden doe ik ook niet regelmatig wij zijn geen helden maar ik ben toch met 2 andere paarden die ook nog nooit op het strand waren geweest naar burg haamstede geweest eerst de duinen in en toen op het strand ze hebben alle drie geen stap verkeerd gezet ze wilden alleen niet het water in ,er kwam ook nog een grote groep in de verte aan gegalopeerd maar die stopte netjes een eindje voor ons onze paarden keken wel maar bleven netjes bij elkaar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:15

brittje88 schreef:
ben bang dattie helemaal opgefokt word als ik naar het strand ga?

Als jij zelf ontspannen blijft zal dat wel meevallen.

Naar het strand gaan is voor veel mensen in hun hoofd erg spannend er daardoor wordt dat het voor het paard ook.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:56

fransje23 schreef:
brittje88 schreef:
ben bang dattie helemaal opgefokt word als ik naar het strand ga?

Als jij zelf ontspannen blijft zal dat wel meevallen.

Naar het strand gaan is voor veel mensen in hun hoofd erg spannend er daardoor wordt dat het voor het paard ook.

Ik probeer zo ontspannen mogenlijk te zijn. Ben ook niet bang of iets maar ben vaak er wel op voorbereid op sommige momenten, Maar probeer dat niet te laten blijken. Het is gewoon echt het enthousiasme wat omhoog komt en dan moettie ff gek doen. Vooral als we een stukje galop gaan buiten moettie gewoon ff loss. Als je me begrijpt. Dus op dat moment ben ik erop voorbereid. Maar ga niet meteen aan de teugels hangen of stijf in het zadel zitten.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:32

Waar kan je je trailer neerzetten in de buurt bij scheveningen? we willen namelijk van de week een keertje naar het strand. is er vlak bij het strand een plek waar je je trailer goed kan neerzetten? of een manege ofzo waar je je trailer kan neerzetten?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:10

Gewoon met een ervaren paard samen gaan ofzo. Of met een groepje.
Lekker ontspannen blijven, en ik zou der gewoon op gaan zitten, heb je idd meer controle Knipoog

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:11

ik zou als ik voor't eerst met een paard naar't strand ging.
wel even de dag aan kijken.
Ik bedoel, ga niet op een dag dat je veel drukte kan verwachten, als je naar een strand gaat dat erg populair is (zoals bijv tussen katwijk en denhaag e.d.)
Dat rijdt niet echt ontspannen. honden, kinderen, vliegers e.d.

En neem een ervaren paard mee, da's niet alleen voor je paard, maar kan ook voor je zelf een hele geruststelling zijn.