Problemen met in de wei zetten...Help, stalvlucht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Problemen met in de wei zetten...Help, stalvlucht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:19

Van mijn part loop je de eerste paar keer met z'n 2tjes naar het land. Een hengstenketting onder de kin en een over de neus. Niet hangen, maar een flinke ruk (of een paar) geven als hij er vandoor wil gaan. En stemgebruik erbij, boos als hij wil vluchten, lief als hij weer in het gareel loopt. En vooral de ketting weer laten vieren op het moment dat hij normaal mee loopt. Is die doorlopend aangetrokken is het hele effect weg n.l en loopt hij er dwars doorheen. Een snoepje aan het eind, bij het land, helpt ook mee aan het wachten totdat hij los is.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:56

Wat als je meerdere touwen spant op de weg richting de wei? Zodat hij leert te wachten tot jij rustig alle touwen los gemaakt hebt voordat hij de wei in kan. En vooral dat hij niet verder kan rennen dan het touw. Dat je kleinere tussenstukjes hebt zeg maar. Misschien is het ook verstandig veelvuldig de richting naar de wei te kiezen, maar absoluut niet naar de wei te lopen. Maar iets anders te doen. Als hij nu uit de stal komt weet hij immers dat één hele kant naar de wei gaan betekent.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:04

ik zou ook voor hengstenketting gaan. mijn paard had ik ook problemen mee met wandelen(hij moest weg bij zn merrie) hengstenketting eraan en lopen. wel op een manier dat hij aantrekt als hij weg wil. en een zweepje mee voor zn borst/hoofd houden en een goeie tik op de borst als hij ervandoor wil.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:28

Richting wei lopen, wil hij er vandoor gaan: omkeren en ergens anders heen, steeds een stukje verder naar de wei. Maargoed, dit zal wel een te zachte behandeling zijn aangezien je al wat meer hebt geprobeerd

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:34

misschien heeft hij wel ooit een nare ervaring gehad met uit de stal richting de wei gaan en denkt hij van als ik er maar zo snel mogelijk ben, gebeurt mij niets!

Mijn tip:
Hengstenketting aan het halster, zodra je 1 stap gemaakt heb en je merkt de kleinste verandering: omdraaien en stilzetten. Staat hij stil: meteen belonen met een snoepje o.i.d. Dan omdraaien en weer een stap richting wei, eventueel 2 als hij het goed doet. Bij de kleinste verandering in zijn gedrag: omdraaien en stilzetten, dus echt met zijn kont naar de wei. En weer belonen.
En zo doorgaan tot je bij de wei bent. Jij weet nu ongeveer wel wanneer hij er al vandoor gaat, dus probeer hem voor te zijn en hem meteen om te draaien.

Het omdraaien en stilzetten hebben ze nl een grote hekel aan als ze richting de wei willen racen, dus daarmee laat jij zien dat jij de baas bent en dat jij bepaalt wanneer hij een stap richting de wei mag zetten.

Het belonen als hij stilstaat is weer een hele positieve kant eraan, wie weet wat hij meegemaakt heeft, en je moet het niet allemaal een negatieve lading geven. Hij wil sprinten, jij wil dat niet, dus als hij stilstaat belonen.

En als je uiteindelijk bij de wei bent, heeeeeeeeel hard belonen!

Succes!!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:44

mijn paard doet dit ook!!!!(ook al vanaf ik hem heb hoor)(10 jaar)

ik heb ook alles al geprobeerd en zet hem nu met een touwtje met ketting eraan,de enekant aan de zeikant van het halster,door zn mond,door ringetje andere kant en zo neem ik hem mee....dat is bij mij de enige manier dat ik hem zonder ellende mee kan nemen........ik was erg benieuwd of er een goeie tip tussen zat,maar heelaas,voor mij niks proberbaars.
heb wel van de week tips gekregen om grondwerk oefeningen te doen,dus dat wil ik nog proberen,maar ben echt bang dat dat ook geen zin heeft......

op het moment dat hij wil;omdraaien en de andere kant op gaan.........nou dat moet ik proberen,dan ben ik dood!!echt hoor,dat red je niet.
ik heb eens meegemaakt dat mijn paard dus weer weg was en ik hem met brokjes weer naar zn stal lokte komt er een man langs(sterke kerel,heeft ook paarden)waarom pak je hem niet gewoon?nou omdat.....en toen pakte hij hem en ging er met een rotvaart vandoor,hij pakte de hals van mn paard en bleef nog even hangen maar kon zich niet houden.....
ik;nou daarom en liep achter mn paard aan naar de stal.

ik heb er echt veel voor over om hem'normaal'' te krijgen,maar heb het opgegeven,ik wil nog langer leven.......
succes!
ps wat bedoelen jullie met een hengstenketting?????

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:22

Een hengstenketting is een halstertouw met aan het uiteinde (zo'n 20 cm??) een ketting

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:56

Het is gewoon heel moeilijk want als ik met hem oefen met grondwerk doet hij alles prima...
Heb de afgelopen dagen ook een paar keer in de wei zelf geoefend en dat ging ook vrij goed, tot dat ik dicht bij de ingang kom..
Ga morgen toch maar hengstenketting proberen...

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:21

ow die heb ik dus al..... Haha!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:31

Mijn ruin had hetzelfde probleem. Ik wist me ook geen raad en wilde niet hardhandig zijn. Tot hij bij het wegspurten zijn gat uitsloeg en mij in men buik raakte. Toen ben ik onmiddellijk een hengstenketting gaan kopen. Gewoon het halster aan, hengstenketting onder de kin door. In de stal hem op commando achteruitlaten gaan, en onmiddellijke reactie eisen, als hij niet reageert, een paar rukken geven met de hengstenketting tot je het gewenste resultaat hebt. Dan terug naar voor laten komen en hetzelfde opnieuw doen. Dit steeds uitbreiden buiten zijn stal. Steeds een stuk vooruit laten gaan (vaak zeer kleine stukjes) en dan terug een aantal passen achteruit! Streng blijven! Als je aan de wei komt moet je hetzelfde doen. Dus het paard laten halthouden, geen reactie-->ruk aan de ketting. De eerste keren zal het niet zo goed lukken maar uiteindelijk haal je er enkel voordeel uit. Mijn paardje weet nu hoe het zit en kan nu zelfs los langs me meelopen naar de wei. Als ik stop, stopt hij ook, als ik achteruit loop, doet hij dat ook.
Het is misschien niet zo n vriendelijke methode maar hij moet leren luisteren voordat er iets ernstigs gebeurd!
succes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:32

cruesli schreef:
misschien heeft hij wel ooit een nare ervaring gehad met uit de stal richting de wei gaan en denkt hij van als ik er maar zo snel mogelijk ben, gebeurt mij niets!

Mijn tip:
Hengstenketting aan het halster, zodra je 1 stap gemaakt heb en je merkt de kleinste verandering: omdraaien en stilzetten. Staat hij stil: meteen belonen met een snoepje o.i.d. Dan omdraaien en weer een stap richting wei, eventueel 2 als hij het goed doet. Bij de kleinste verandering in zijn gedrag: omdraaien en stilzetten, dus echt met zijn kont naar de wei. En weer belonen.
En zo doorgaan tot je bij de wei bent. Jij weet nu ongeveer wel wanneer hij er al vandoor gaat, dus probeer hem voor te zijn en hem meteen om te draaien.

Het omdraaien en stilzetten hebben ze nl een grote hekel aan als ze richting de wei willen racen, dus daarmee laat jij zien dat jij de baas bent en dat jij bepaalt wanneer hij een stap richting de wei mag zetten.

Het belonen als hij stilstaat is weer een hele positieve kant eraan, wie weet wat hij meegemaakt heeft, en je moet het niet allemaal een negatieve lading geven. Hij wil sprinten, jij wil dat niet, dus als hij stilstaat belonen.

En als je uiteindelijk bij de wei bent, heeeeeeeeel hard belonen!

Succes!!

Denk dat je hiermee een averechts effect krijgt..
Dat je een paard stil zet prima, maar niet elke keer omdraaien..
Persoonlijk ben je dan imo het paard aan het treiteren.. door weer weg te draaien..

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:11

Het gaat hier niet om dominant gedrag, zo is het misschien ooit begonnen, maar op dit moment is het gewoon verkeerd ingeprent gedrag geworden. Het is gedrag wat zichzelf versterkt, want het paard krijgt iedere keer zijn beloning: de vrijheid!!! (operante conditionering)

Mijn eigen paard is hier virtuoos in geworden; hoofdstel, kettingen, zweepje, twee paarden samen, mensen ervoor ernaast enz enz het maakte allemaal niks uit.

Ze kende precies het moment waar ze ervandoor kon spurten.

Bij haar heb ik dit gedrag vervangen door een ander gedrag.
Handvol brokjes in mijn zak; al bij het verlaten van de stal gaf ik haar een brokje, en af en toe onderweg ook, zodat haar aandacht op mijn hand en zak gefixeerd bleven; dit volhouden tot ze in de wei stond, en omgedraaid was en dan nog een paar brokjes voeren.

Tegenwoordig loopt ze keurig mee, draait in de wei netjes om, wacht tot ik haar losmaak en vervolgens haar beloning krijgt.

Het inprenten van dit nieuwe gedrag heeft maar een paar dagen geduurd!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:58

Als ik je nieuwe opmerkingen lees, heb ik de indruk dat je paard bang is voor de ingang van de weide. Heb je er een stroomapparaat staat dat een typisch tikkend geluid maakt? Of maakt de draad zelf zo een geluid? (doordat het gras te hoog staat en tegen de draad komt). Ik heb ooit met een paard gereden, als hij dat tikkend geluid hoorde was hij met geen stokken meer vooruit te krijgen. Steigeren en achteruit gaan. dat was het enige dat hij dan (uit angst) nog kon.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 10:28

Nee, er staat geen stroomapperaat of iets anders waar ik van kan ontdekken dat hij bang voor is...

De laatste dagen gaat het met de brokkenbak in de ene hand en het paard in de andere hand beetje bij beetje beter. Als hij zich op mij en de brokken focust kan ik er de wei mee inlopen en hem dan rustog loslaten...dus er zit iets vooruitgang in...

Nu begreep ik van iemand die het paard in maart een tijdje op stal zou hebben gehad dat hij toen dit gedrag ook al liet zien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:48

Perfect, ga hier dus mee door.

Uiteraard beloon je je paard wel als hij in de wei staat..als je em los klikt wederom belonen.. en blijf dan ook bij de ingang staan tijdens het belonen..

Hij moet leren dat er niks aan de hand is.. maar denk dat het wel goed gaat komen..!!!

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:57

Ja, ik blijf hem belonen en op die manier blijft hij ook bij me staan als hij allang los is....