Scheren een trend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dyaco

Re: Scheren een trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:29

ik wil in prenciepe niet scheren, niet dat ik het van andere niet kan snappen ,natuurlijk kan ik het nut van scheren wel inzien .
Maar ben eigenlijk als de dood dat hij iets aan zijn longen krijgt door een on oplettend moment, dan maar een zweet dekentje op met uitstappen .

Nu hoor ik ook wet van mensen ,ervaren mensen , dat scheren alleen maar een voordeel heeft i.v.m dat het paard minder snel kou vat doordat het geschoren is en dus sneller droog is .....maar ik blijf het eigenlijk een beetje eng vinden ...dus ik doe niet scheren en een dikke deken op !

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:37

das niet het enigste voordeel, ook tijdens het rijden is het prettiger voor het paard, mits het idd last heeft van de wintervacht.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:15

Ik scheer mijn beide haflingers ook in de winter.
Ik ben het met je eens dat paarden met een bult dekens minder comfortabel erbij lopen en met een wintervachtje zonder iets.
Maar ik ben het met je oneens over de nadelen. Ik denk dat een kletsnat paard van het zweet eerder ziek is dan een geschoren paard met voldoende dekens. Laat staan dat het toaal niet praktisch is al je na het rijden nog 3 uur moet wachten tot het paard weer droog is.
Ik merk ook dat wanneer ik die van mij rijd in wintervacht ze stukken minder fut hebben om te bewegen. Ik heb gemerkt dat ze lekkerder in hun vel zitten wanneer ze geschoren zijn. Sancho, welke ik een aantal dagen per week intensief rijdt, wordt twee keer per jaar geschoren en Marco, die zo ongeveer 1 keer per week loopt scheer ik eind september/begin oktober, zodat hij wanneer het echt koud wordt (na december) wel weer enigszins een vachtje heeft.
Ik doe trouwens bij beide het hoofd niet meescheren. Heeft naar mijn mening niet zoveel meerwaarde Knipoog

En dan die paarden waar wordt geprobeerd met een deken de wintervacht tegen te houden. Die paarden moeten nu al onder een dek, hebben het veels te warm, lijkt me ook niet echt comfortabel...
Doe mij dan maar lekker scheren Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:18

onder een deken kunnen ze ook niet de haren uitzetten om zichzelf warm te houden dus wat is nou beter Knipoog

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:17

ik scheer mijn paard ook, en ik beleef er alleen maar voordelen aan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:21

Ik denk inderdaad ook dat het een trend is, sommige mensen geven gewoon zo'n onnuttige reden...
'Ja dan is 'ie eerder droog na het rijden'
Goh, laat ik die pony nou bijna nooit nat gezien hebben.

amosje schreef:
ok je paard ziet er mooier uit

Ik vind mijn pony er nog steeds prachtig uitzien met z'n wintervachtje Haha!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:28

Ik scheer mijn fjord ook. Voor zijn eigen bestwil. Hij wordt zeer intensief gereden en stond tot vorige week tot s avonds laat met een nat pak haar van het zweten. Ik heb er om precies te zijn een vuilniszak met haar afgehaald afgelopen weekend.
Daar krijgen paarden het koud van, daar worden ze ziek van. Voor mij heeft het niets met een trend te maken, ik vind scheren een akelig klusje en onze andere paarden maken zeer weinig haar aan en worden dus ook niet geschoren. Om door te kunnen trainen en starten is scheren voor mijn fjord noodzaak. Wel laat ik een dekje op zijn rug zitten, laat ik zijn sokken eraan en scheer ik het hoofd voor de helft, dus alleen de kaken en onderkant. En de oren blijven lekker wollig. En hij doet het er prima mee. Zodra ik met hem zou stoppen met de sport scheer ik ook niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:35

Ik scheer ook helaas om te voorkomen dat hij na een sprintje in de wei de rest van de dag nat is van het zweten en zijn gevoelige spieren eronder lijden. Maar wat ik eraf haal zit tussen 12 en 11 in. Een strookje voor bij de hals, 2 kleine stukjes bij zijn flanken en zijn bilhaar onder de staart. Dat is net genoeg om hem niet overmatig te laten zweten.

Alleen krijg ik er vaak kritiek op omdat men vindt dat een tinker zijn volle haar wel wil houden en spieren geen last hebben van teveel zweet en afkoelen in de regen. Maar vanwege een spierbevangenheid heeft hij helaas sneller last van verkrampte spieren.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:34

Denk dat koudbloeden ook anders met het verwerken zijn dan warmbloeden en volbloeden. Vaak is de vacht ook meer.
Laten we ieder in zijn/haar waarde laten, je hoeft het niet altijd eens te zijn met andermans reden toch Knipoog

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 22:40

Cheveyo schreef:
Denk dat koudbloeden ook anders met het verwerken zijn dan warmbloeden en volbloeden. Vaak is de vacht ook meer.
Laten we ieder in zijn/haar waarde laten, je hoeft het niet altijd eens te zijn met andermans reden toch Knipoog

ik zie nergens gescheld of gevloek? Huilen van het lachen
Daarbij is de vacht van koudbloeden precies hetzelfde als van warmbloeden. Sommigen krijgen een teddyberenvacht sommigen krijgen totaal geen wintervacht.

Volbloeden heb ik geen ervaring mee behalve dat ze korte en gledde haartjes hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:51

Ik vind scheren wel pretiig, juist omdat ik een hekel heb aan dekens. Liever eind november scheren dan vanaf begin september onder dek om zijn vacht kort te houden (iets wat bij mijn pony ook weinig effect heeft trouwens).
Ik scheer puur functioneel, sterker nog ik vind geschoren een stuk lelijker dan ongeschoren. Ik laat nml hoofd, benen en stukje bij het zadel ongeschoren, krijg je een grijze pony met bruine plukken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:51

Huilen van het lachen ? Ik heb een reactie te snel gelezen Knipoog
Het gaat idd netjes, ben ook maar een mens.

Toch denk ik dat er verschil in zit, koudbloeden zijn ook vaak wat dikker en dat vet maakt dat ze sneller zweten. Ze hebben nu eenmaal vaak moeite met de warmtehuishouding, mijne en nog wat andere iig Knipoog Ze hebben meer moeite om hun warmte kwijt te raken.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 05:23

Ania schreef:
Volbloeden heb ik geen ervaring mee behalve dat ze korte en gledde haartjes hebben.

mijn paard is half- engels volbloed, en toch krijgt ze in de winter een erg dik pak haar Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 05:54

Ik scheer mijn paard niet.
Ik hoor het wel heel vaak om me heen trouwens,dan mensen hun paard scheren.
Ik heb mijn paard 24/7 op de wei staan,en ik wil niet met dekens gaan klooien.
Dus niet scheren is dan de beste optie.

Ik heb een koudbloed,een Tinker.
Ik rij haar regelmatig,en ook in het zweet.
Ik rij alleen buiten,want ik heb geen bak.
Op de terugweg hou ik er rekening mee dat ik haar op adem stap,en als ik het zadel eraf doe dan borstel ik dat nog even wat na.
Dan,als ze afgekoeld is gaat ze het land weer op.
Ook als ze nog niet droog is.
Zolang je paard afgekoeld is,maar nog wel nat,kan het terug de wei op.
Je moet niet een zwetend paard terugzetten natuurlijk.

En wat is er eigenlijk zo erg als je paard gaat zweten?
Ik zweet ook als ik sport,moet ik dan maar in mijn blootje gaan sporten ofzo?
Tuurlijk niet,dat zweet hoort er vind ik gewoon bij.
Ze vallen heus niet dood neer als ze zweten gaan.
Trouwens,een geschoren paard kan ook zweten,alleen zie je dat niet aan het natte haar,omdat dat weggeschoren is.

Over warm of koudbloed: bij mij op de wei staat er vanalles door elkaar 24/7 buiten.
Alles staat zonder deken,en alles heeft in de winter een wintervacht.
De fjorden,de kwpnners,de anglo-arabjes,de sjieke schimmel waarvan ik het ras niet weet,de shetjes,de friezen enz.
Alle paarden hier hebben een lekkere vacht gelukkig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:23

ik heb een arabje, dat een flinke wintervacht krijgt in de winter, rij hem net als Tinkerloos gewoon in 't zweet en hij gaat na t rijden nat, maar wel uitgestapt, zó weer de wei op.
Nooit ziek, nooit problemen, ze zijn er op gebouwd.

Dat plaatje van TS vind ik wel een goeie Haha!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:24

Ik heb helaas geen keus,1 van mijn paarden heeft de ziekte van cushing en dus moet ik wel scheren.De haren van deze merrie worden wel 8 cm lang en gaan helemaal opkrullen.Verder kun je ze dan niet goed borstelen omdat je niet door de vacht komt.
Ook zweet ze heel erg en krijg ik ze na het rijden niet goed droog.Ik zou dan zeker 3kwartier moeten uitstappen en daarna nog onder een solarium en zelfs dan is ze niet helemaal droog.Ze blijft dan zweten onder die warme lampen.Ik loop in de winter ook met allerlei dekens te sjouwen maar het is voor het paard haar eigen bestwil.
Mijn andere paard word niet geschoren,op tijd een deken op en na het rijden een lekkere fleecedeken op.Maar die is dan ook meteen droog.
Dus niet iedereen heeft de keus,ik heb er echt een medische reden voor.
De da zei ook dat ze door haar zweten veel energie verliest die ze juist zelf zo hard nodig heeft.
Dus dan is de keus zo gemaakt om voor dit paard te kiezen te scheren,maar ja ik scheer zomer en winter.
In de zomer heeft ze haren van 4 tot 5 cm lang en ook hierdoor staat ze altijd te zweten.
Dus ik heb er echt een hele goede reden voor.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:27

Als ik mijn paard echt niet droog kan krijgen in de winter en ongeveer een half uur uit moet stappen, dan ga ik haar wel scheren. Maar zolang ze dat niet is scheer ik haar niet.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:44

mijn pony is 18 en laat ik deze winter ook scheren , en denk of jachtmodel omdat ze overdag vaak lekker buitenstaat of gewoon dr benen laten staan en een extra halsje koop voor bij dr deken als het echt koud is.
mijn pony word geschoren omdat ze veel werkt dressuurmatig en ook in de binnenbak en ze voorgaande jaren echt helemaal kappot zweette en dan kreeg ik dr de 1e 3 uur niet droog en moest ik zelfs dr zweetdeken nog een keer verwisselen , dat werd mij wel te veel en lijkt mij ook niet goed voor de pony dus nu word ze geschoren , maar ze gaat niet helemaal kaal omdat ze dus veel buitenstaat en wil straks geen verkouden paard Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:12

Citaat:
Je moet niet een zwetend paard terugzetten natuurlijk.
En daar zit bij Connor nu het probleem. Hij zweet erg na. Na het werken valt het mee tot ik ga afzadelen en dan loopt het uit elke kier die hij heeft. Een dikke schuimlaag op wintervacht die na een nacht in een frisse open stal zonder deken nog steeds drijfnat is. Dat is hier geen optie meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:09

Ik hou helemaal niet van scheren, en toch gaat mijn paard dit jaar waarschijnlijk voor de 2e keer geschoren worden. Niet omdat ik het mooi vind, zeker niet. Het voelt ook zo raar, een bolletje wol is veel lekkerder.. Helaas kan mijn paard het werk niet aan zonder te scheren. Hij wordt eerst sloom (dat merk ik nu al) en straks gaat hij er kortademig van worden als de haren nog langer zijn.

Met dekens houd ik zijn vacht trouwens ook niet kort. Heb het geprobeert, maar het is niet te doen. En aangezien ik merk dat mijn paard last heeft van zijn haren, scheer ik hem. Het lange uitstappen vind ik helemaal niet erg, dat hij kortademig wordt WEL.

De pony wordt maar af en toe bereden en laat ik lekker dekenloos door het leven gaan. Als ze al een keertje zweet na het werk (is bijna nooit, en ze is in de winter echt een teddybeer), dan gaat er een uurtje een fleecedeken op om het meeste zweet op te nemen als ze erg nat is, en anders gaat ze direct weer de wei op.

Ik zie wel steeds meer paarden die echt geschoren worden voor de mooi. Vaak vind ik het niet eens mooi. Veel paarden krijgen zo'n vale kleur, dat ik het zelfs lelijk vindt....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:37

Als je paard buiten kan na het zwetend rijden dan droogt het dier sneller. Zet je het in een stal dan doet de wind haar werk niet meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:47

Mijn vorige pony schoor ik ook elke winter, met haar was het anders ook niet te doen. Ik kon er dekens opleggen wat ik wilde, maar de vacht groeide gewoon door, en na het losstappen was ze al kledder nat. Na het rijden kostte me het de hele nacht om haar droog te krijgen. Ook was ze daardoor constant verkouden. Geloof me, scheren is dan echt een fijne oplossing Lachen

erleyne schreef:
Dan maar 10 minuutjes langer droogstappen ( nog best gezellig ook vaak )

In tien minuten krijg ik mijn paard niet droog hoor Verward Mijn huidige paard heb ik nog maar twee winters, maar als deze ook constant zoveel zweet, gaat gewoon lekker het vachtje eraf Lachen

Als ik scheer, scheer ik altijd patroon 5, zonder hoofd Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:05

Als ik Witte met wintervacht droog wil stappen, dan ben ik een uurtje of 2 verder. En dan wel buiten, want binnen gaat al helemaal niet. Alleen het koud stappen (hij is dan dus nog wel nat) duurt dan al een goed uur....