Woow, hier staan fijne tips in!
Ik start 11 November voor de eerste keer L1 in Wanroij.
Ik kreeg mijn paardje nu thuis voortaan heel fijn een L proef rond gereden, dus heb er wel vertrouwen in!
Maar bij het wijken, wat vinden de meeste juryleden belangrijker om te zien.
Een paard dat na 5/6m wijken mooi recht en in een mooi tempo met zelfde impuls en takt naar de hoefslag gaat, of een paard dat door gaat met wijken tot de hoefslag?
Mijn merrie kan namelijk echt heel fijn wijken, schaart heel ruim en blijft mooi in impuls en takt. Kan haar dus ook heel fijn 10m opzij zetten, maar na 5m ook heel fijn rechtuit rijden. Wat ziet de jury in de L1 het liefst??
En halsstrekken lukt prima! Maar het oppaken gaat nog niet altijd even vloeiend op een vreemde plaats, vaak komt ze er heel ver uit met haar neus als ik haar weer op wil pakken (rond willen kijken) en komt ze ook weer omhoog en is dus niet meteen mooi rond... Wat kan ik hier tegen doen? En straft een jury dit af in de L1? In de B deden ze dit namelijk niet..
En dan nog één vraagje, middengalop op de grote volte, hoeveel willen jullie als jurylid zien?
Mijn merrie heeft gewoon hele fijne gangen en een super galop op de lange zijde doet ze het super, maar op de volte heeft ze nog veel moeite met kracht, balans en evenwicht en om haar in de sprong te kunnen houden moet ik haar na 3/4 sprongen echt terug nemen. Ze is namelijk pas 5 en jaartje onder het zadel en mist dus gewoon nog wat kracht. Als je een duidelijk overgang naar de middengalop maakt, 3/4 duidelijk sprongen laat zien en weer duidelijk terug neemt richting arbeidsgalop, is dit dan voldoende? De middengalop dan wel pas op 1e kwart inzetten en bij 3e kwart terug nemen...