Jury`s, wat willen jullie zien in een L1 proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: Jury`s, wat willen jullie zien in een L1 proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:01

Ik had gister mijn debuut in het L1. De eerste proef ging best lekker. Bij het halthouden deed truus de mier natuurlijk 1 voet naar achteren, en het wijken moest ik even aan wennen, maar verder was ik wel heel tevreden. Gokte toch op net een winstpuntje. Ik was met stomheid geslagen toen ik de coupon ophaalde. 191 punten en een derde plaats Haha! Nou dat had ik nooit verwacht! De tweede proef was een beetje braafjes en dat vond de jury ook, maar had toch nog 183 punten. Kortom een super debuut, en alweer 2 winstpunten .

Wat ik jullie nog wilde vragen. In proef 9 moet je A afwenden en tussen Xen G groeten. Dus ik dacht dat je de overgang naar stap mocht rijden daar waar je wil, dat staat namelijk nergens. Dus ik denk hoe harder we gaan hoe rechter we kunnen rijden Clown . Dus ben pas vrij laat gaan stappen, enkele passen en halthouden. Kreeg ik een 5 met als commentaar dat ik in de wending de overgang naar stap moet rijden Rolleyes Klopt dit? Het staat anders nergens.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:17

Marquez,
gefeliciteerd met je punten, goed gereden hoor!

Je schrijft dat je dacht dat je in stap mag gaan waar je wilt op de AC lijn, maar dat is niet zo. In het boekje staat dat je af moet wenden en een overgang moet maken naar de stap. Dus in of net na je wending naar de AC lijn moet je toch echt gaan stappen en niet net voor je gaat groeten.
Volgende keer beter! Gelukkig kostte het je geen winstpunt!

hier een linkje naar de desbetreffende proef
http://www.knhs.nl/objects/00001178.pdf

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:39

Storm76 schreef:
Quir schreef:
Woow, hier staan fijne tips in! Haha!

Ik start 11 November voor de eerste keer L1 in Wanroij.

Ik kreeg mijn paardje nu thuis voortaan heel fijn een L proef rond gereden, dus heb er wel vertrouwen in!

Maar bij het wijken, wat vinden de meeste juryleden belangrijker om te zien.
Een paard dat na 5/6m wijken mooi recht en in een mooi tempo met zelfde impuls en takt naar de hoefslag gaat, of een paard dat door gaat met wijken tot de hoefslag?

Mijn merrie kan namelijk echt heel fijn wijken, schaart heel ruim en blijft mooi in impuls en takt. Kan haar dus ook heel fijn 10m opzij zetten, maar na 5m ook heel fijn rechtuit rijden. Wat ziet de jury in de L1 het liefst??

En halsstrekken lukt prima! Maar het oppaken gaat nog niet altijd even vloeiend op een vreemde plaats, vaak komt ze er heel ver uit met haar neus als ik haar weer op wil pakken (rond willen kijken) en komt ze ook weer omhoog en is dus niet meteen mooi rond... Wat kan ik hier tegen doen? En straft een jury dit af in de L1? In de B deden ze dit namelijk niet..

En dan nog één vraagje, middengalop op de grote volte, hoeveel willen jullie als jurylid zien?
Mijn merrie heeft gewoon hele fijne gangen en een super galop op de lange zijde doet ze het super, maar op de volte heeft ze nog veel moeite met kracht, balans en evenwicht en om haar in de sprong te kunnen houden moet ik haar na 3/4 sprongen echt terug nemen. Ze is namelijk pas 5 en jaartje onder het zadel en mist dus gewoon nog wat kracht. Als je een duidelijk overgang naar de middengalop maakt, 3/4 duidelijk sprongen laat zien en weer duidelijk terug neemt richting arbeidsgalop, is dit dan voldoende? De middengalop dan wel pas op 1e kwart inzetten en bij 3e kwart terug nemen...

Klinkt als het ideale paardje!

Over het wijken, ikzelf vind het altijd erg mooi om te zien dat een ruiter na het wijken zijn of haar paard weer netjes recht kan stellen, dan zie k duidelijk dat de ruiter controle heeft en zelf uitmaakt wanneer het paard stopt met wijken en dat het paard dus niet wegvalt over de schouder en zelf het initiatief neemt.
Gister had ik ook een combinatie in de ring die door wilde wijken, eerste gedeelte was prachtig, maar na een meter of 6 viel het paard compleet over de buitenschouder weg, resultaat, geen 8 maar een 6 (ik wilde echt geen onvoldoende geven). Erg jammer dus, en je ziet vaak bij jonge paarden dat ze het wijken nog geen 10 meter vol kunnen houden. Het heeft niet zoveel zin om door te wijken, als je 5 (of iets meer) meter mooi wijkt, kan je ook een hoog cijfer rijden en je hebt minder kans dat het misgaat, helemaal als je daarna weer je paard keurig rechtgericht recht stelt.

Het halsstrekken, je krijgt in de L1 aparte cijfers voor het halsstrekken en voor het teugels op maat maken. Als het op maat maken mis zou gaan, heb je nog wel een mooi cijfer voor het halsstrekken zelf. En in hoeverre jouw paardje zijn hoofd omhoog doet dat weet ik niet, dus ik weet niet welk cijfer je krijgt en of het een onvoldoende is. Pas in de L2 zijn het halsstrekken en teugels op maat maken verwerkt in 1 cijfer.

De middengalop pak je goed aan als je het ook zo doet zoals je het schrijft hier, na een kwart rij je weg, 4 a 5 goede ruime sprongen laten zien en weer terugnemen. Zorg ervoor dat je voldoende overgang laat zien en blijf alert dat je paard niet in draf valt tijdens het terugnemen naar de arbeidsgalop.

Veel succes op je L1 debuut!

Haha ideale paardje wil ik nog niet altijd zeggen, maar wel één die super haar best doet en van nature heel fijn loopt en super lenig is... Maar áls ze ergens niet mee eens is, laat ze dat duidelijk weten en staat nogal makkelijk op haar achterbenen en ook een bok is er nogal makkelijk uit te krijgen.. Knipoog

Maar een jury ziet meestal dus liever 5 meter mooi en duidelijk wijken en dan rechtrichten en rechtuit rijden..? Vaak zet ik haar na het wijken richting middendraf (dus geen middendraf, maar iets meer draf zeg maar), om duidelijk aan te geven dat ze rechtuit moet. Mag dit in de proef ook? Of kan ik haar beter in hetzelfde tempo laten lopen als tijdens het wijken, dit doet ze ook goed. Maar met trainen wil ik altijd heel duidelijk verschil hebben. Knipoog

Met het teugels opmaat nemen na het halsstrekken, komt ze meestal op de hoogte uit waar ze uiteindelijk ook aan de teugel nageeflijk loopt, maar dan helemaal met de neus er uit. Soms als het heel kijkerige omgeving is, komt ze hoger. Maar teugels op maat keer been en naar de hand toe rijden en ze is nageeflijk, dus echt iets van 3seconder ofzo. Maar dus niet echt netjes en vloeiend.

Bedankt! Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:21

Storm76 schreef:
Marquez,

Je schrijft dat je dacht dat je in stap mag gaan waar je wilt op de AC lijn, maar dat is niet zo. In het boekje staat dat je af moet wenden en een overgang moet maken naar de stap. Dus in of net na je wending naar de AC lijn moet je toch echt gaan stappen en niet net voor je gaat groeten.

Oke dus het wordt gezien als wenden en direct overgang of direct na de wending stappen, nouja doen we dat de volgende keer toch Vork

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:38

marquez1 schreef:
Storm76 schreef:
Marquez,

Oke dus het wordt gezien als wenden en direct overgang of direct na de wending stappen, nouja doen we dat de volgende keer toch Vork

Je moet zelfs ín de wending al de overgang naar stap maken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:44

oke weet ik dat ook weer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:06

Marije_jiplover heeft gelijk, het moet in de wending, er was een beetje onduidelijkheid over, op de dvd van de KNHS word er gezegt dat je net voor, tijdens, of net na de wending je overgang moet rijden, maar op de site van de KNHS staat dat je tijdens de wending moet gaan stappen, dit omdat het makkelijker voor je paard zou zijn.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:08

Makkelijker? vind het juist moeilijker

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:12

marquez1 schreef:
Makkelijker? vind het juist moeilijker

Jij niet alleen, omdat je in de wending zit, pak ik zelf mijn merrie vrij makkelijk te veel op de binnen teugel terug, omdat zij qua niveau gewoon niet ver genoeg is om in de wending van 90 graden mooi terug te komen naar stap op de buitenteugel. Maar dan krijg ik haar nooit meer fijn in stap rechtuit naar het afgroeten... Geef mij maar op de rechte zijde een overgang terug, kan ik hem veel fijner op twee teugels terug rijden en mooi impuls in de overgang houden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:16

Ik ben het met jullie eens!

Ikzelf als jurylid let er eigenlijk niet zo heel erg op wanneer een overgang gereden word, ik heb veel liever dat het netjes gedaan word, dan precies op de goede plek.
Maar ik weet dat er genoeg andere juryleden zijn, die er wel streng op letten!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:19

Lijkt me zo'n gefriemel, netjes een wending rijden (opletten dat je netjes op de a-x-c lijn komt met goede stelling en buiging, met een flinke smile op je gezicht voor de jury) en dan ook nog eens een nette overgang naar de stap rijden, nee das heeel simpel Koe
Geef mij inderdaad maar gewoon afwenden overgang stap en halthouden. Lijkt mij ook dat je dan de overgang beter kunt beoordelen, want dan kun je zien of je paard rechtgericht is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:07

en weer een tip! Ja