Paarden afgenomen door deurwaarder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Paarden afgenomen door deurwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:26

crazycactus schreef:
Wat een onzin... Deurwaarders nemen echt je paard niet in beslag hoor.

Mis dus......

Mijn broer werkt bij een deurwaarderskantoor en die hadden ook een ontruiming. Zij konden de paarden niet vangen en ik ben dus samen met een vriendin daar naar toe geweest om die paarden te vangen. Mooi dat ze dus wel weggingen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:02

Joki, het lijkt me HEEL erg sterk dat een deurwaarder beslag kan leggen op paarden die in pension staan maar niet van de pensionhouder zijn. Dat zou dus betekenen dat als je niet aan kan tonen dat je paard van jou is (bijv. zwart betaald en paspoort ontbreekt) dat de schuld van de pensionhouder verhaald wordt op het paard van een ander.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:09

Joki schreef:
Allereerst ligt het eraan op wiens naam de paarden staan, die is de juridisch eigenaar. Wie de rekeningen betaald is mogelijk economisch eigenaar maar dat maakt wettelijk gezien niks uit.

Als je nu je paard opeens op je naam laat zetten kan dat door de deurwaarder onder bepaalde voorwaarden weer ongedaan gemaakt worden (de zogenaamde Actio Pauliana) en kunnen ze alsnog er beslag op leggen

Dan als laatste als de deurwaarder in naam van de belastingdienst komt dan maakt het niet uit op wiens naam de goederen/ paarden staan aangezien er dan bodembeslag gelegd wordt. Alles wat op het moment van bodembeslag zich op de bodem bevind is voor de belasting dienst wie op dat moment de eigenaar ook is. De daadwerkelijke eigenaar moet dan bij bezwaarschrift aantonen eigenaar te zijn om het terug te krijgen.

De enige mogelijkheid om geen beslag op de paarden te laten leggen is te zorgen dat ze onvindbaar zijn dan zullen ze anderen spullen nemen

Sterkte

Klopt... Helemaal mee eens... Als de paarden NU op naam staan van jouw vader en dan zou verkoop ongedaan gemaakt kunnen worden...

Anders zou dat inhouden dat iemand die failliet gaat snel zijn spullen gaat verkopen of op andere naam laat zetten voordat de deurwaarder bij hem komt. En dan is de schuldeiser daar de dupe van, want die kan naar zijn geld fluiten.

Idd het onvindbaar maken van je paarden is imo de enige oplossing. Zolang er geen link naar je vader gelegd wordt mbt paarden, zullen ze deze ook niet bij hem gaan zoeken...

Maar als het allemaal zo hoog is opgelopen, waarom doet je vader dan geen beroep op schuldsanering?!? Dan maar je trots opzij zetten en allemaal regelingen treffen. Er is altijd een weg om hieruit te komen, altijd...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:12

Tja toch is het zo geregeld ten aanzien van de belastingdienst. Ook alleen de belastingdienst heeft deze mogelijkheid. De belastingdienst zorgt echt wel goed voor zichzelf, hoe sterk jij het bodembeslag ook mag vinden. Het is wel zo wettelijk geregeld. Maar je kan het altijd nog proberen aan te tonen doordat jij de rekeningen betaald. Daarbij kan je een paard zonder paspoort niet vervoeren en niet laten enten. Denk dat je dan wel eerder een probleem hebt dan dat de schuld van de pensionhouder zo hoog is dat er wordt overgegaan tot een drastische maatregel als bodembeslag

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:16

Sees schreef:
Joki, het lijkt me HEEL erg sterk dat een deurwaarder beslag kan leggen op paarden die in pension staan maar niet van de pensionhouder zijn. Dat zou dus betekenen dat als je niet aan kan tonen dat je paard van jou is (bijv. zwart betaald en paspoort ontbreekt) dat de schuld van de pensionhouder verhaald wordt op het paard van een ander.

Toch is het zo, zuur maar waar. Dit is alleen in het geval als de belasting beslag komt leggen. Dat is een heel ander soort beslag als dat de deurwaarden legt hoor Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:19

Ik heb zelf op een stal gestaan waar een inval van de Fiod plaatsvond. Naast de twee paarden van de eigenaar had ik er drie staan die ik op die ochtend zonder al teveel moeite mee mocht nemen. Ligt dus ook weer aan de situatie en aan de personenen die het beslag leggen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:21

Katja schreef:
Ik heb zelf op een stal gestaan waar een inval van de Fiod plaatsvond. Naast de twee paarden van de eigenaar had ik er drie staan die ik op die ochtend zonder al teveel moeite mee mocht nemen. Ligt dus ook weer aan de situatie en aan de personenen die het beslag leggen.

Waarschijnlijk omdat dit zijn paarden niet waren... Ze kunnen niet zomaar alles in beslag gaan nemen, we leven gelukkig niet in een politiestaat.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:22

Wees slim, en voorkom gezeur! als de paarden op zijn naam staan schrijf ze zsm over!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:25

Zit er niet een verschil in bodembeslag en inboedelbeslag, vaak is het toch eerst een beslag op inboedel en volgens mij vallen paarden niet onder de inboedel?

Deurwaarders nemen in dat geval volgens mij alleen spullen van waarde mee uit het huis + auto.?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:26

Patsab schreef:
Zit er niet een verschil in bodembeslag en inboedelbeslag, vaak is het toch eerst een beslag op inboedel en volgens mij vallen paarden niet onder de inboedel?

Deurwaarders nemen in dat geval volgens mij alleen spullen van waarde mee uit het huis + auto.?

Daar zou jij best wel eens gelijk in kunnen hebben, bedenk ik mij nu...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:30

Hierboven werd ergens gezegd dat een bodembeslag alleen door de belastingdienst kan worden gelegd. Als dat zo is dan gaat het verhaal hierboven niet op want ik heb van dichtbij meegemaakt dat er beslag werd gelegd op de paarden die ik trainde en dat was door een buitenlandse schuldeiser.
Moet wel zeggen dat we er verder weinig van gemerkt hebben omdat de paarden gewoon op stal bleven staan ze konden alleen niet verkocht worden.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:31

Op de BBC heb ik gezien dat er naast een complete inboedel ook de raskat met stamboom werd mee genomen door de deurwaarder. Paarden vallen (iig voor de WA verzekering dacht ik) onder huisdieren.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:33

Als de schuld van je vader bij een incassobureau loopt(dus geen deurwaarder)heb je geluk een incaasobureau dreigd vaak wel maar deze kunnen echt helemaal niks,alleen een gerechtelijke deurwaarder kan echt spullen in beslag nemen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:34

Paarden vallen onder dieren en dieren zijn goederen. Op alle goederen kan beslag gelegd worden dus ook dieren

Apple

Ilona__ schreef:
Mijn paarden staan bij mn vader, die zit nogal in de schulden.. niet helemaal zijn schuld maar dat doet er niet toe. Hij heeft dus nu 2 rekeningen waarvan de laatste waarschuwing/aanmaning binnen is, en die tijd is zelfs al verstreken.

Kunnen deurwaarders mijn paarden meenemen?

Laatste aanmaning/waarschuwing? Van een deurwaarder al? Of nog van de leverancier zelf of van een incassoburo? Als het van een leverancier is of van een incassoburo dan is er nog helemaal niets aan de hand.

Bij een deurwaarder ook niet. Dan zal er eerst nog een dwangbevel moeten komen en een zitting waarbij de rechter uitspraak doet welke invorderingsmaatregel de deurwaarder mag nemen. Dat kan beslag zijn op inkomen (daar kiezen ze meestal voor), beslag op auto, beslag op rekening of beslag op inboedel. Als de deurwaarder weet dat er paarden zijn dan kan de rechter dus besluiten dat er ook beslag op de paarden kan komen.

Maar goed, zolang er nog geen dwangbevel is met een zittingsdatum is er nog niet zoveel aan de hand. Paarden op jouw naam zetten en verhuizen kan altijd nog.

Suelza

Miss_Shet schreef:
Als de schuld van je vader bij een incassobureau loopt(dus geen deurwaarder)heb je geluk een incaasobureau dreigd vaak wel maar deze kunnen echt helemaal niks,alleen een gerechtelijke deurwaarder kan echt spullen in beslag nemen.

Ja, maar een incassobureau dreigt ook niet de deurwaarder maar met het kantongerecht en van daaruit kom je uiteindelijk bij de deurwaarder...

Meen ik Haha! (zit niet zo goed in die materie...)...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:36

Suelza, dat klopt dus niet. Alleen een deurwaarder kan gerechterlijke invorderingsmaatregelen aanvragen bij de rechter.

Een incassoburo kan het wel doorsturen naar de deurwaarder.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:36

Kan het fout hebben maar voor een bodembeslag moet er toch wel wat meer aan de hand zijn dan een openstaande rekening neem aan dat TS haar vader niet zover in de schuld zit.

Denk dat het hier "gewoon" om een beslag op inboedel gaat en de paarden zullen daar toch echt niet ondervallen................hoop ik voor de TS

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:37

Toch lijkt het me geen slecht idee om de paarden een tijdje 'onvindbaar' te maken, totdat duidelijk is hoe en wat.

In de tussentijd kun je dan juridisch advies inwinnen en eventueel een regeling treffen, mocht het nodig zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:41

Patsab schreef:
Kan het fout hebben maar voor een bodembeslag moet er toch wel wat meer aan de hand zijn dan een openstaande rekening neem aan dat TS haar vader niet zover in de schuld zit.

Denk dat het hier "gewoon" om een beslag op inboedel gaat en de paarden zullen daar toch echt niet ondervallen................hoop ik voor de TS

Dat heb ik ook al uitgelegd. Het gaat bij bodembeslag enkel om een schuld aan de belastingdienst. Ik had het ook enkel genoemd voor de volledigheid en toen hadden andere bokkers dan de TS daar vragen over dus heb ik toen ook hun vragen beantwoord. De TS geeft zelf weinig info over van wie de beslaglegging komt dus was ik enkel zo volledig mogelijk in mijn antwoord

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:41

Ik heb even gegoogeld:

Een deurwaarder wil beslag leggen op mijn inboedel. Kan mijn huis nu worden leeggehaald?
Nee. Als de deurwaarder beslag legt, maakt hij een lijst op van de inboedel die in beslag genomen wordt. Noodzakelijke goederen mag u houden: meubilair, beddengoed, radio en tv. Luxe goederen kunnen worden verkocht, De goederen blijven meestal gewoon bij u thuis staan. De deurwaarder kan wel overgaan tot openbare verkoop van de in beslag genomen goederen. U krijgt hiervan op tijd bericht, zodat u nog de mogelijkheid hebt verkoop te voorkomen door de schuld te betalen of een betalingsregeling te treffen. Of uw boedel laten opkopen door een familie lid.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:42

Patsab schreef:
Ik heb even gegoogeld:

Een deurwaarder wil beslag leggen op mijn inboedel. Kan mijn huis nu worden leeggehaald?
Nee. Als de deurwaarder beslag legt, maakt hij een lijst op van de inboedel die in beslag genomen wordt. Noodzakelijke goederen mag u houden: meubilair, beddengoed, radio en tv. Luxe goederen kunnen worden verkocht, De goederen blijven meestal gewoon bij u thuis staan. De deurwaarder kan wel overgaan tot openbare verkoop van de in beslag genomen goederen. U krijgt hiervan op tijd bericht, zodat u nog de mogelijkheid hebt verkoop te voorkomen door de schuld te betalen of een betalingsregeling te treffen. Of uw boedel laten opkopen door een familie lid.

Dus in dat geval zou TS bij wijze van spreken, haar paarden moeten kopen van haar vader, zodat haar vader dat geld op zijn beurt weer kan overmaken naar de deurwaarder...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:46

@ Joki, het was ook niet aanvallend bedoelt op jou hoor! Haha!

@ Suelza, ik ben ook geen ster in rechten maar ik denk inderdaad mocht men in het ergste geval de paarden van de TS in beslag nemen heeft ze inderdaad nog tijd om de paarden terug te halen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:49

Als er beslag is gelegd op de inboedel (goederen dus) vallen de paarden daar ook onder. Ongeacht op welke naam ze staan...
Dat is mijn ervaring! Ze staan immers op je vaders terrein en vallen onder goederen...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:53

Klopt ze kan ze terugkopen maar tegen de werkelijke waarde en geen symbolisch bedrag.