trektochten - tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Canthar

Re: trektochten - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:49

fijn zo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:54

Beste Canthar, ik wens je veel succes, maar kom niet klagen als het in de praktijk tegenvalt. Mijn advies was inderdaad behulpzaam bedoeld en ik hoop voor je paard dat je er toch nog eens over nadenkt.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:59

hoezo zou ik bij jou moeten komen klagen als het tegenvalt?
iig bedankt voor de succeswensen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:07

Als je in het echte leven ook zo .... euh... toegankelijk bent Canthar, dan is vooraf boeken het verstandigste.

Ervaringsgegeven 2. is dat flexbiliteit van ruiter en paard essentieel zijn Knipoog

hc

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:09

wat ben je toch weer een expert Knipoog misschien zou het verstandig zijn als je niets meer zou posten in dit topic, want wij zullen het nooit met elkaar eens zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:36

Canthar schreef:
wat ben je toch weer een expert Knipoog misschien zou het verstandig zijn als je niets meer zou posten in dit topic, want wij zullen het nooit met elkaar eens zijn

Ik geloof niet dat ik met jou op trektocht zou willen, tenzij IK alle voorbereiding pleeg.
Ik weet niet alleen dat Waratje en HC redelijk ervaren zijn in deze materie, ik ben zelf ook wel aardig bekend in die hoek en ik heb niet de indruk dat je ECHT door hebt wat je jezelf op de nek haalt. Arm paard...............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:59

ikke schreef:
Ik geloof niet dat ik met jou op trektocht zou willen, tenzij IK alle voorbereiding pleeg....

Zelfs dán... De kans op problemen neemt exponentieel toe met het aantal ruiters. Daarbij is het ondoenlijk een potentiële probleemanalyse voor anderen te doen en dat voor te bereiden. Verder is het wel zo simpel als je op alleen jouw eigen vaardigheid en referentiekader kan voorbereiden.

Ik kreeg hier nét bezoek van een enduro (motorfiets) vriend. Die heeft een route over de waterscheiding naar de kust verkend en had ook een routeboek (bolletje-pijltje) van een off-road rally diagonaal door andalucía bij zich.
Ga ik met de motorfiets op kritische aansluitpunten verkennen en als ik er niet uitkom met hem op de quad zodat ik makkelijk notities kan maken. Gelijk ook vast contacten kan leggen voor eventuele bivaks.
Te paard echter ga ik alleen.

Kwam nog even een best sneu onderwerp ter sprake. De route naar de kust kent veel´rambla´ en dat is vaak best even zoeken. Hij moest verschillende keren vragen naar de route maar trof telkens buitenlanders achter de deur waarop hij aanklopt... Hij kon in zijn eigen land niet naar de weg vragen Ach gut

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:16

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ik geloof niet dat ik met jou op trektocht zou willen, tenzij IK alle voorbereiding pleeg....

Zelfs dán... De kans op problemen neemt exponentieel toe met het aantal ruiters. Daarbij is het ondoenlijk een potentiële probleemanalyse voor anderen te doen en dat voor te bereiden. Verder is het wel zo simpel als je op alleen jouw eigen vaardigheid en referentiekader kan voorbereiden.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid goede vrienden te hebben met zeer veel en gedegen ervaring op dit gebied. Ik kan mijn ideeën dus eenvoudig toetsen op haalbaarheid en ze eventueel op voorhand aanpassen.
Huertecilla schreef:
Ik kreeg hier nét bezoek van een enduro (motorfiets) vriend. Die heeft een route over de waterscheiding naar de kust verkend en had ook een routeboek (bolletje-pijltje) van een off-road rally diagonaal door andalucía bij zich.
Ga ik met de motorfiets op kritische aansluitpunten verkennen en als ik er niet uitkom met hem op de quad zodat ik makkelijk notities kan maken. Gelijk ook vast contacten kan leggen voor eventuele bivaks.
Te paard echter ga ik alleen.

Indien ik daar aanleiding voor zie, ga ik zelfs hier in NL de route verkennen, met auto, fiets, lopend of te paard. Als ik weet dat vrienden eerder op die plek zijn geweest, vraag ik hen naar hun ervaringen.
Huertecilla schreef:
Kwam nog even een best sneu onderwerp ter sprake. De route naar de kust kent veel´rambla´ en dat is vaak best even zoeken. Hij moest verschillende keren vragen naar de route maar trof telkens buitenlanders achter de deur waarop hij aanklopt... Hij kon in zijn eigen land niet naar de weg vragen Ach gut

hc

*proest* eigenlijk wel diep triest. In Zeeland zijn gemeentes die een verordening hebben waarin huizenkopers verplicht worden om minimaal 9 maanden per jaar in het huis te wonen, ten einde te voorkomen dat het hele dorp wordt opgekocht door buitenlanders met te veel geld en vorm van "leegstand" als gevolg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:02

ikke schreef:
*proest* eigenlijk wel diep triest. In Zeeland zijn gemeentes die een verordening hebben waarin huizenkopers verplicht worden om minimaal 9 maanden per jaar in het huis te wonen, ten einde te voorkomen dat het hele dorp wordt opgekocht door buitenlanders met te veel geld en vorm van "leegstand" als gevolg.

´Te veel geld´ is niet relevant.
Ook is het hier niet alleen maar nadelig. Er wordt door de buitenlanders locaal geld geïnvesteerd om oude vervallen cortijos op te knappen. Dat is win-win.
Mijn enduro-vriend heeft een meubel-/witgoed-zaak en een groot deel van zijn omzet komt van diezelfde buitenlanders. Hij is er dus ´neutraal´ over.
Het vervelende is dat ze ook hekken laten zetten en daardoor het overpad hinderen.
Een fundamenteel probleem is dat met name de engelsen het vertikken spaans te leren en een eigen klein-engeland-onder-de-zon willen.

Mbt de routes heb ik met hem militaire kaarten bekeken. Ik heb de wijde regio op 1 : 100.000 en de directe omgeving op 1 : 50.000.
Deze week ga ik te paard verbindingsstukken tot op 30 kilometer afstand verkennen. In afwachting van terugkoppeling over een eventueel overnachtingsadres na 75 kilometer ga ik met de motorfiets of te paard een alternatief of een bivakplek op de terugroute zoeken.
Heen is namelijk ´bergaf´. Hoewel ook dat afwisselend omhoog en omlaag is, is er een verval van 1200 meter. Terug dus een totaal omhóóg van 1200 meter. Totaal meer dan 2000 meter hoogteverschil.
Hier is er vanwege het reliëf ook zomaar 20-30% verschil in afstand over de grond tussen gemeten over de kaart.
Zowel die afstand als de extra arbeid voor hoogteverschil moet je HEEL goed incalculeren.
Met een paard hiervandaan omlaag is het een voordeel, maar vanaf zeeniveau de bergen in is er nog een andere vaak niet bedacht probleem: minder zuurstof naarmate de hoogte toemeent. Dat tikt hárd aan voor een paard dat zichzelf en een ruiter een helling op sjouwt.
Ik rij regelmatig naar 1500 meter en hoger, soms wel 2000. Zoek maar eens op hoeveel zuurstof dat scheelt met zeeniveau Knipoog

Eind volgende maand heb ik een bergraid. Daar is vanwgege de moeilijke toegankleijkheid weinig gelegenheid tot hulp onderweg. Hoewel mijn paarden dat op zich moeten kunnen en ik geen overgewicht heb, ga ik er toch een handvol kilos voor afvallen zodat ik wat speelruimte creëer om water mee te nemen.
´Details´ die van fundamentele invloed zijn Knipoog

Echt HEEL boeiend en leerzaam om hier in detail mee bezig te zijn. Voor mij één van de drie hoofdelementen waar ik mijn lol uithaal bij lange ritten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:08

ikke schreef:
Ik kan mijn ideeën dus eenvoudig toetsen op haalbaarheid en ze eventueel op voorhand aanpassen.

Vraagje aan jou en jouw achterban.
Ik ben overtuigd minimalist maar omdat met het najaar ook hier regenwater komt wil ik daar toch wát voor mee. Ik heb geen tent mee, wel een dekzeiltje. Ik wil eigenlijk het liefste poncho-dekzeil combineren. Daar zijn vanuit het leger fraaie dingen voor en dat scheelt weer gewicht. Heb jij daar ervaring mee?

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:57

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ik kan mijn ideeën dus eenvoudig toetsen op haalbaarheid en ze eventueel op voorhand aanpassen.

Vraagje aan jou en jouw achterban.
Ik ben overtuigd minimalist maar omdat met het najaar ook hier regenwater komt wil ik daar toch wát voor mee. Ik heb geen tent mee, wel een dekzeiltje. Ik wil eigenlijk het liefste poncho-dekzeil combineren. Daar zijn vanuit het leger fraaie dingen voor en dat scheelt weer gewicht. Heb jij daar ervaring mee?

hc

Nou, ik niet, maar enige navraag bij die achterban verteld dat die legerponcho's zoals die in NL werden gebruikt zeer goed werkten tegen regen, ook om de bepakking droog te houden.
Het zou mogelijk moeten zijn ze op te spannen als een zeil (met stokje o.i.d. eronder) om onder te slapen, maar dat is nooit uitgeprobeerd. Van twee stuks zou zelfs een relatief comfortabel tentje te maken moeten zijn. Het is zeker de moeite waard om te kijken wat er op dit moment in de handel is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:09

ikke schreef:
Van twee stuks zou zelfs een relatief comfortabel tentje te maken moeten zijn. Het is zeker de moeite waard om te kijken wat er op dit moment in de handel is.

...wel, ééntje is voor mij al luxe hoor Knipoog
Heb al verschillende leveranciers gevonden. Gelukkig ook een blauwe.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Tip: een dekzeil, dus ook zo´n tentpocho kan aardig wat drinkwater opleveren. Door het ding slim te spannen, vang je het condenswater op. Dat lijkt in NL volstrekt wereldvreemd, maar híer is dat een érg praktisch voordeel.
Mijn dekzeil geeft geen smaak af. Ben benieuwd naar die poncho.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:18

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Van twee stuks zou zelfs een relatief comfortabel tentje te maken moeten zijn. Het is zeker de moeite waard om te kijken wat er op dit moment in de handel is.

...wel, ééntje is voor mij al luxe hoor Knipoog
Heb al verschillende leveranciers gevonden. Gelukkig ook een blauwe.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Tip: een dekzeil, dus ook zo´n tentpocho kan aardig wat drinkwater opleveren. Door het ding slim te spannen, vang je het condenswater op. Dat lijkt in NL volstrekt wereldvreemd, maar híer is dat een érg praktisch voordeel.
Mijn dekzeil geeft geen smaak af. Ben benieuwd naar die poncho.

hc

Graag gedaan.
Enne, dat condenswater opvangen is volstrekte onzin, maar ik ga het toch onthouden Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:03

ikke schreef:
Enne, dat condenswater opvangen is volstrekte onzin, maar ik ga het toch onthouden Haha!

Je poncho-dekzeil als afdak spannen. Drie lijntjes door de ogen aan de bovenzijde, hooguit 1 stok in het middenste.
De lage kant span je met elk twee lijntjes aan de twee punten 20-30 cm. boven de grond. In het midden hang je een steen aan een touwtje en je zet (of graaft) een opvangbakje zo neer (in) dat het water erin loopt.

hc

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:43

Wat een goede tips allemaal! De ritten die jullie beschrijven zijn voor mij, mijn paard, mijn moeder en haar paard (wat Schijnheilig ) te hoog gegrepen, maar de tips zijn ook zeker bruikbaar voor de Veluwe Trail denk ik. Ervaring in Drenthe hebben we al en genieten we nog regelmatig van en in september 2008 zijn we van plan om de Veluwe Trail volledig te doen. We nemen daar 30 dagen de tijd voor en uiteraard gaan we ruim van tevoren trainen op conditie en oefenen met de bepakking. Ik ben benieuwd... OK dan!

NicoleNiky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:42

Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-10-07 07:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:29

ikke schreef:
Nou, ik niet, maar enige navraag bij die achterban verteld dat die legerponcho's zoals die in NL werden gebruikt zeer goed werkten tegen regen, ook om de bepakking droog te houden.
Het zou mogelijk moeten zijn ze op te spannen als een zeil (met stokje o.i.d. eronder) om onder te slapen, maar dat is nooit uitgeprobeerd. Van twee stuks zou zelfs een relatief comfortabel tentje te maken moeten zijn. Het is zeker de moeite waard om te kijken wat er op dit moment in de handel is.

Heb inmiddels een poncho gekozen en geprobeerd.
De locale jachtsport-winkel eeft een verrassend breed aanbod. De pochos lijken allemaal soort van hetzelfde doch de functionele verschillen zijn enorm.
Het is belangrijk dat het materiaal niet snel stuk gaat én´ripstop´ is. Verder is de bevestiging van de ogen kritisch opdat de poncho daaraan opgespannen kan worden.

Het loont de investering een ´duurdere´van tegen de 20 euro te kopen.
Ja, het is dan ook bruikbaar als dekzeil, grondzeil en afdak. Ja, dat bespaart een kluit bepakking Haha!
Geeft ook de mogelijkheid een comfortabele, goed ventilerende jas te kiezen omdat de poncho de regen tegenhoudt.

Jammer dat de betere ponchos alleen in camo komen, maar goed, een poncho koop je niet voor de modieuze verschijning ervan Haha!

hc

edit: de poncho dekt helaas wel mijn achterlicht af Verdrietig Daar moet ik wat anders op verzinnen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:39

Ietsje verder weg, maar zeker de moeite waard:
http://www.eifelzupferd.de
Aangezien dit dus wel veel klimwerk is, en veel ruwe ondergrond, is een gedegen voorbereiding hier wel nodig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:58

HC, heb jij gegevens van die poncho? zodanig dat ik kan checken of die hier in NL ook verkrijgbaar zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:25

Niet meer data dan het merk ´Foraventure´.....

Er zijn echter tíg fabrikanten. Wat écht belangrijk is, is dat het´ripstop´ is. Dat kun je herkennen als een fijn ruitjesmotief. Zoals de naam al zegt voorkomt het scheuren.
Voor gebruik te paad is het een zekerheid dát het eens een gaatje oploopt. Daarvoor en voor de ogen is het nodig dat het niet dóórscheurt.

hc