Aanbetaling paard, bij afkeuren geen geld terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Aanbetaling paard, bij afkeuren geen geld terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:15

antitaxandri schreef:
Als ik dit verhaal zo lees is het idd niet pluis.
waarom denkt niemand aan een aankoopcontract? Een aanbetaling vind ik niet vreemd, als je een keuken of een bankstel koopt doe je dit ook. Maar als het paard dan afgekeurd wordt krijg je die aanbetaling wel terug. Dit zijn dingen die je in een aankoopcontract kunt zetten. Evenals voor wie de kosten zijn bij afkeuring. Normaal zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en de kosten bij afkeuring voor verkoper, maar ik heb al veel andere mogelijkheden mee gemaakt. Als je zoiets op papier zet en door beide partijen laat ondertekenen zit je altijd goed. Je kunt zo'n contract altijd aanvullen met zaken die jij belangrijk vindt.
Ennuh laat een paard keuren bij een dierenarts waar jij vertrouwen in hebt!!

Die moet je dan wel officeel hebben?. Anders heb je nog geen poot om op te staan.

Als je een paard oke vind en je regelt alles binnen een korte termijn (week) is het allemaal niet nodig. Handgeld en aanbetaling zonder een goed waterdicht contract zou ik niet doen. Dus als je alles binnen een week regelt moet dat niet nodig zijn.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:21

Dan hadden ze dat meteen moeten zeggen en niet later in een mailtje. En het lijkt mij meer gepast dat jij je 600 euro terugkrijgt en je wel de keuring betaald, als hij wordt afgekeurd. Handgeld snap ik, maar 600 euro Wow!.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 09:24

Handgeld zat ik meer te denken aan 100 euro, het is namelijk niet zon groot aankoop bedrag.

Het is geen zuivere koffie deze mensen...

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:26

ho ho ho ho, dit kan echt zomaar niet.
Handgeld, ja dat klopt, maar niet om te houden. Handgeld is bedoeld als inderdaad een soort aanbetaling, zodat de verkoper er zeker van is dat je het paard afneemt, en hem er na 4 weken niet mee laat zitten. Zou dat het geval zijn, dus dat je hem niet op komt halen, dan mag hij het geld houden, maar niet als je afgesproken hebt het paard eerst nog te laten keuren. Wordt hij afgekeurd, wordt de koop ongedaan gemaakt, en MOET jij je 600,- gewoon netjes terug krijgen, wordt hij goedgekeurd, dan trekt hij de 600,- die je al als aanbetaling (handgeld) hebt gedaan, van het aankoopbedrag af.

Verstandiger was het geweest om je paard gelijk bij aankoop te hebben laten keuren, je had hem dan nog 4 weken daar kunnen laten staan, en hem dan hebben opgehaald. Nu zit jij 4 weken, of 3 in spanning, en houd het alleen maar op. Maar oke, das achteraf.

Ik denk niet dat je je te druk moet maken, gewoon je ding doen zoals het afgesproken is, wil hij dat veranderen, dan is hij mooi dom, want voor een rechter gaat ie absoluut NAT!

heel veel sterkte!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 09:29

Ik wil het paard juist niet NU laten keuren en dan nog 4 weken daar laten staan.
Stel dat hij in het draad springt en er op de duur er kreupel van gaat lopen of er iets aan over houd. Dan heb ik hem al gekocht en is hij al gekeurd dus daar wordt hij niet op afgekeurd.
Dat was de reden dat ik zei ik laathem keuren voordat ik hem ophaal.

Maar pas dus op voor deze mensen, het gaat om deze advertentie!

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... ta_ind%3D6

Buiten de te hoge vraagprijs voor een ruin zonder papieren, zijn we er allemaal wel over uit dat aan deze zaak een luchtje hangt!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:38

Madeleine16 schreef:
Ik wil het paard juist niet NU laten keuren en dan nog 4 weken daar laten staan.
Stel dat hij in het draad springt en er op de duur er kreupel van gaat lopen of er iets aan over houd. Dan heb ik hem al gekocht en is hij al gekeurd dus daar wordt hij niet op afgekeurd.
Dat was de reden dat ik zei ik laathem keuren voordat ik hem ophaal.

Maar pas dus op voor deze mensen, het gaat om deze advertentie!

Buiten de te hoge vraagprijs voor een ruin zonder papieren, zijn we er allemaal wel over uit dat aan deze zaak een luchtje hangt!

Waarom moet hij nog 4 weken blijven staan?. Snap die reden niet je koopt een paard om hem binnen korte termijn mee te nemen en niet te laten staan?. Juist dit wachten geeft problemen mensen verkopen hun paard vanwege geld.

Ik zou als ik de verkopende partij was ook proberen om geld vooraf te krijgen wat als ik hem laat keuren alles regel en opeens zie je van de koop af en dan kan je weer alles opnieuw regelen. Neeee verkopen is bij mij binnen een week weg anders geen verkoop.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 09:41

De zaak zit ingewikkeld:

Ik heb nog een 17 jarige ruin waar ik een goede plek voor heb gevonden, daar kan hij terecht eind volgende maand.
Ik zag dat paardje op internet staan en vond hem erg leuk. Ik belde haar op, hem daar langer laten staan was geen probleem want haar paard kwam ook pas volgende maand.
Zodoende was het voorstel om een aanbetaling te doen en dan hem volgende maand te laten keuren en mee tenemen, dit was voor beide partijen erg handig

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:44

deschels schreef:
Deze staat toch in Tilburg he....herken de achtergrond...
tip: zeker laten keuren...

Ken je het paard Deschels? Omdat je haar aanraadt zeker te laten keuren...?

@ TS Goed dat je verder kijkt, die mensen proberen je gewoon geld afhandig te maken en weten duidelijk niet hoe het werkt in de verkoopwereld.
Ik vond het ook teveel geld voor een paard met veel werk erin en persoonlijk zou ik ook geen paard nemen die door zijn been zakt. Ook al zou het helemaal gezond zijn; lastig is het toch (mijn pony is nogal lomp en struikelt ook regelmatig, heel erg irritant).

Ik hoop dat het met het andere paard beter zal gaan.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:14

De advertentie is intussen dus al verwijderd van marktplaats???
Maar goed, ik zou hier als ik jou was ook niet verder op in gaan, gewoon lekker verder zoeken..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:33

laten staan dat paard er zijn genoeg paarden te koop zonder gebreken en met papieren

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:14

Madeleine16 schreef:
De zaak zit ingewikkeld:

Ik heb nog een 17 jarige ruin waar ik een goede plek voor heb gevonden, daar kan hij terecht eind volgende maand.
Ik zag dat paardje op internet staan en vond hem erg leuk. Ik belde haar op, hem daar langer laten staan was geen probleem want haar paard kwam ook pas volgende maand.
Zodoende was het voorstel om een aanbetaling te doen en dan hem volgende maand te laten keuren en mee tenemen, dit was voor beide partijen erg handig

Mhh nu begrijp ik hem. Denk dat die mensen bepaalde garantie wilde hebben dat je hem toch afneemt na die 4 weken. Helaas zijn er mensen zat die er opeens dan toch van afzien en dan zitten zij met een paard in hun maag.
Dus als ik logisch nadenk zou ik hetzelfde doen en idd geld vragen en als je er opeens van afziet het geld houden. OF je moet er idd voor kiezen gelijk te keuren en desnoods erna nog een keertje.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren in die 4 weken dus ook kreupel worden.

Wees dan nu verstandig en koop een paard op het moment dat je hem gelijk kan meenemen zorgt voor beide partijen voor veel minder problemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:44

Handgeld is zeker normaal, alleen niet op de manier zoals zij het wilden.
Ik vraag ook altijd handgeld als het paard nog een poosje moet blijven staan (zo weet ik tenminste zeker dat die mensen trug komen na die paar weken)

Maar als je het paard koopt onder voorbehoud van een keuring en het paard word afgekeurd moet jij je geld weer terug krijgen.

als het paard goedgekeurd word en jij wilt het later alsnog niet dan is het handgeld voor de verkoper.

als het paard goed gekeurd word en jij neemd hem mee moet je 2500 euro betalen - 600 euro handgeld.