Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar daar hoor je dan ook geen voldoende voor te krijgen
runningkawa schreef:Ja ik ken mijn paard
En nee in mijn geval was het niet in het belang van het paard, die leert dat zeiken betekend niet hoeven werken...
Dus ja ik "zeur" erover als er jury's bestaan die geen verschil zien in kreupel en spanning.
Dus niks met wijs neuzen te maken...want ja, ik ken mijn paard beter dan die jury die haar bril vergeten was en het die nacht vast gemoeten had![]()
En als ze willen dat er alleen gezonde paarden starten, dan moeten ze elk paard door een DA laten keuren bij aanvang net als bij endurance.
Zolang ze dat niet doen moet de jury die er denkt verstand van te hebben maar gewoon 2en geven en meer niet. Mocht een paard echt kreupel zijn en tref je dat elke wedstrijd valt bij die soort ruiters het kwartje ook wel een keer.
runningkawa schreef:Geeft toch niks dat je dan geen hoge ogen gooit?
Takt fouten heb je anders snel in een travers of appuyement als er spanning isMaar daar hoor je dan ook geen voldoende voor te krijgen
Leonora schreef:runningkawa schreef:Ja ik ken mijn paard
En nee in mijn geval was het niet in het belang van het paard, die leert dat zeiken betekend niet hoeven werken...
Dus ja ik "zeur" erover als er jury's bestaan die geen verschil zien in kreupel en spanning.
Dus niks met wijs neuzen te maken...want ja, ik ken mijn paard beter dan die jury die haar bril vergeten was en het die nacht vast gemoeten had![]()
En als ze willen dat er alleen gezonde paarden starten, dan moeten ze elk paard door een DA laten keuren bij aanvang net als bij endurance.
Zolang ze dat niet doen moet de jury die er denkt verstand van te hebben maar gewoon 2en geven en meer niet. Mocht een paard echt kreupel zijn en tref je dat elke wedstrijd valt bij die soort ruiters het kwartje ook wel een keer.
dat je paard snapt dat als hij een beetje loopt te 'zeiken', dat hij niet hoeft te werken en daarom op wedstrijd onregelmatig gaat lopen, vind ik toch iets vergezocht. Ik sta er wekelijks van te kijken, al die onregelmatige paarden op wedstrijd waarvan de amazones zeker weten dat het paard regelmatig is en niets mankeert. Een groot aantal juryleden is te bang, te vriendelijk, te voorzichtig om de ruiters er op aan te spreken. En natuurlijk zegt de schare fans van de betreffende amazone, dat het paard niks mankeert, ze willen tenslotte ook geen ruzie en de helft groomt trouw mee zonder veel verstand van een paard te hebben. Bij ons op de wedstrijd werd recent ook een pony-amazone eruit gestuurd, moeder helemaal hysterisch en op oorlogspad, en ze heeft echt geen sjoege van hoe een paard moet lopen. Vervolgens loopt die pony weer iedere week wedstrijd en is nog steeds onregelmatig, maar wordt niet meer de ring uitgezet, wie is er nu gek

Urielle schreef:runningkawa schreef:Geeft toch niks dat je dan geen hoge ogen gooit?
Takt fouten heb je anders snel in een travers of appuyement als er spanning isMaar daar hoor je dan ook geen voldoende voor te krijgen
Ik heb het twee weken geleden in het Z nog gezien, een paard dat idd alleen in de appuyementen en de travers onregelmatig liep (en fiks!) maar dan weet je dat er verder niks aan de hand is.
Er zijn ook ruiters die met een stokkreupel paard gewoon de ring ingaan. Wie beschermt dat paard als de ruiter het niet doet en de jury het niet zou mogen?
runningkawa schreef:...niet door een domme muts laten beoordelen die toevallig jury is, maar zelf een duffe makke knol heeft die zich nooit eens opnaait en zich daar dus ook niet in kan leven
, altijd fijn om te horen hoe ruiters echt over ons denken.

DAt is al helemaal niet te zeggen, maar je ziet wel aan zio'n paard dat ie niet lekker loopt; voorzichtig, stijfjes alsof ie op eieren loopt.runningkawa schreef:Een paard afrossen is voor iedereen zichtbaar.
Of een paard kreupel is blijkbaar niet.
Maar dat is een ander verhaal. Jasmijn schreef:Nibbit schreef:Je mag in principe doorrijden, maar je zal geen hoge punten krijgen als de jury echt vind dat ie onregelmatig loopt.
Uit het disciplinereglement dressuur:
Artikel 137-16
Kreupelheid.
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard, deelt de (voorzitter van) de jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.
Je mag dus zeker niet doorrijden. En ja, wanneer vind je een paard uitgesproken kreupel, dat is een heel rekbaar begrip bij juryleden, juist omdat het zo'n moeilijke beslissing is.![]()
Ik laat de combinatie altijd een paar rondjes aan de lange teugel draven op beide zijden, zodat ik evt. teugelkreupelheid uit kan sluiten.
Urielle schreef:runningkawa schreef:Een paard afrossen is voor iedereen zichtbaar.
Of een paard kreupel is blijkbaar niet.
Dat is ook niet altijd waar, ben zelf ooit gediskwalificeerd omdat ik mijn paard, die na enkele vriendelijke aanmaningen alleen hoger stond te steigeren, een trap met mijn sporen gaf - en ik was echt niet op de mishandelende toerMaar dat is een ander verhaal.

Jasmijn schreef:Nibbit schreef:Je mag in principe doorrijden, maar je zal geen hoge punten krijgen als de jury echt vind dat ie onregelmatig loopt.
Uit het disciplinereglement dressuur:
Artikel 137-16
Kreupelheid.
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard, deelt de (voorzitter van) de jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.
Je mag dus zeker niet doorrijden. En ja, wanneer vind je een paard uitgesproken kreupel, dat is een heel rekbaar begrip bij juryleden, juist omdat het zo'n moeilijke beslissing is.![]()
Ik laat de combinatie altijd een paar rondjes aan de lange teugel draven op beide zijden, zodat ik evt. teugelkreupelheid uit kan sluiten.
Urielle schreef:runningkawa schreef:Geeft toch niks dat je dan geen hoge ogen gooit?
Ik heb het twee weken geleden in het Z nog gezien, een paard dat idd alleen in de appuyementen en de travers onregelmatig liep (en fiks!) maar dan weet je dat er verder niks aan de hand is.
Er zijn ook ruiters die met een stokkreupel paard gewoon de ring ingaan. Wie beschermt dat paard als de ruiter het niet doet en de jury het niet zou mogen?
missnina schreef:Ik denk dat het voor een jury ook heel moeilijk is.
Ik zie ook wel eens iets aan een paard, echt zo van : die loopt niet helemaal lekker. Maar kreupel? Nee niet echt! en aan welk been hij dan kreupel is??DAt is al helemaal niet te zeggen, maar je ziet wel aan zio'n paard dat ie niet lekker loopt; voorzichtig, stijfjes alsof ie op eieren loopt.
Ik denk ook niet dat een jury zomaar iemand uitsluit, dan zal ie toch wel vrij zeker van zijn zaak zijn.
Je heb altijd grensgevallen en daar komen natuurlijk ook de grootste discussie over.
Urielle schreef:tja ik was ook een beetje verbouwereerd want ik wist van niks. Ik stond te wachten voor mijn tweede proef maar werd niet omgeroepen. Navraag bij de ringmeester leverde dus op dat ik was gediskwalificeerd. Het was een wat kijkerig maar braaf paard, eerste en laatste keer dat hij het deed dus ik was er ook echt nog niet op ingesteld dat ik zoiets zou moeten 'aanpakken' ofzo. Ik had tot hij omhoog kwam niet eens door dat hij in de staak was
Ik reageerde idd een beetje te heftig, maar er speelde meer dingen mee, is natuurlijk geen excuus, maar ik betreur het gebeuren heel erg, zeker nadat gebleken is dat de pony idd kreupel was. Eerlijk gezegd is ie dat nog steeds. Ik heb er dan nu ook geen moeite mee, om mijn ongelijk uit te spreken!! Heb er denk ik een hoop van geleerd, en weet nu dat ik heus niet altijd gelijk heb!! Dus via deze manier, sorry PERENBOOMPIE schreef:Juist zo heb ik het ook geleerd op de jurycursus,tevens mag een jury daar geen uitspraak over doen en zal een bevestiging van de dierenarts hierover moeten hebben,maar rijdt je door dan zul je waarschijnlijk verlies rijden wanneer er sprake is van kreupelheid en ook wanneer je je paard teugelkreupel rijdt natuurlijk.
runningkawa schreef:Ik heb mijn punten.
waar zijn de 2-en?
Rood is hoofdjury C (die me eruit stuurde)
Blauw jury H
En kan een kreupelpaard een middendraf tonen voor een voldoende?
Zelf dacht ik van niet.
------------------------------------------------
1. A-x binnenkomen in verzamelde draf
X Halthouden en groten
voorwaarts in verzamelde draf
C rechterhand 6 6
--------------------------------------------
2. R-P schouderbinnenwaarts
P-v Halve grote volte 5 5, impulsverlies
---------------------------------------------------------
3. V-I appuyeren
C linkerhand 4 6