tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:41

Ik vind het toch een goede zaak. Zelfs in de GP zie je nog ruiters (die dus echt wel voelen dat het niet in orde is) die met een kreupel paard gewoon door willen rijden. Rot als het een keer verkeerd beoordeeld wordt maar als een paard zo gespannen is dat hij niet regelmatig meer is gooi je ook geen hoge ogen daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:17

Geeft toch niks dat je dan geen hoge ogen gooit?
Takt fouten heb je anders snel in een travers of appuyement als er spanning is Lachen Maar daar hoor je dan ook geen voldoende voor te krijgen Lachen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:30

runningkawa schreef:
Ja ik ken mijn paard
En nee in mijn geval was het niet in het belang van het paard, die leert dat zeiken betekend niet hoeven werken...
Dus ja ik "zeur" erover als er jury's bestaan die geen verschil zien in kreupel en spanning.
Dus niks met wijs neuzen te maken...want ja, ik ken mijn paard beter dan die jury die haar bril vergeten was en het die nacht vast gemoeten had Tong uitsteken Clown

En als ze willen dat er alleen gezonde paarden starten, dan moeten ze elk paard door een DA laten keuren bij aanvang net als bij endurance.
Zolang ze dat niet doen moet de jury die er denkt verstand van te hebben maar gewoon 2en geven en meer niet. Mocht een paard echt kreupel zijn en tref je dat elke wedstrijd valt bij die soort ruiters het kwartje ook wel een keer.

dat je paard snapt dat als hij een beetje loopt te 'zeiken', dat hij niet hoeft te werken en daarom op wedstrijd onregelmatig gaat lopen, vind ik toch iets vergezocht. Ik sta er wekelijks van te kijken, al die onregelmatige paarden op wedstrijd waarvan de amazones zeker weten dat het paard regelmatig is en niets mankeert. Een groot aantal juryleden is te bang, te vriendelijk, te voorzichtig om de ruiters er op aan te spreken. En natuurlijk zegt de schare fans van de betreffende amazone, dat het paard niks mankeert, ze willen tenslotte ook geen ruzie en de helft groomt trouw mee zonder veel verstand van een paard te hebben. Bij ons op de wedstrijd werd recent ook een pony-amazone eruit gestuurd, moeder helemaal hysterisch en op oorlogspad, en ze heeft echt geen sjoege van hoe een paard moet lopen. Vervolgens loopt die pony weer iedere week wedstrijd en is nog steeds onregelmatig, maar wordt niet meer de ring uitgezet, wie is er nu gek Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 06:59

runningkawa schreef:
Takt fouten heb je anders snel in een travers of appuyement als er spanning is Lachen Maar daar hoor je dan ook geen voldoende voor te krijgen Lachen

Ik heb het twee weken geleden in het Z nog gezien, een paard dat idd alleen in de appuyementen en de travers onregelmatig liep (en fiks!) maar dan weet je dat er verder niks aan de hand is.
Er zijn ook ruiters die met een stokkreupel paard gewoon de ring ingaan. Wie beschermt dat paard als de ruiter het niet doet en de jury het niet zou mogen?

himaika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:51

Ik ben die hysterische moeder, die er geen verstand van heeft hoe een paard moet lopen.Even ter informatie : de andere dag heb ik de veearts de pony klinisch laten keuren, inclusief buigproeven. De pony is helemaal gezond bevonden. Daarna heeft hij ook nog gekeken hoe de pony liep terwijl het kind hem reed. Zijn conclusie : niets aan de hand. Mijn dochter heeft tevens een goede instrcteur die tevens M- jury lid is. Dus ook al heb ik er dan volgens jou geen verstand van ze wordt in ieder geval begeleid door iemand die er wel verstand van heeft. Ze heeft deze zomer 6 wedstrijden gereden + het clubkampioenschap en ze was geselecteerd voor het kringkampioenschap. In totaal heeft ze dus 12 dressuurproeven gereden waarbij ze 2 x geen winstpunt had. Tijdens het kringkampioenschap is ze 2e geworden en was dus reserve voor de Gelderse kampioenschappen. Blijkbaar zien al die juryleden die haar nadien hebben beoordeeld het in jou ogen dus niet goed. Het enige hysterische wat ik na haar uitsluiting op die desbetreffende wedstrijd heb gedaan is een schriftelijk verslag te sturen naar de KNHS met een vraag om uitleg. Die door iemand van de KNHS in een persoonlijk telefoongesprek ook uiterst correct is gegeven. Verder moet ik nog wel even kwijt dat ik het heel verhelderend vind om op Bokt te lezen wat iemand van het bestuur van je club van je vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:57

Leonora schreef:
runningkawa schreef:
Ja ik ken mijn paard
En nee in mijn geval was het niet in het belang van het paard, die leert dat zeiken betekend niet hoeven werken...
Dus ja ik "zeur" erover als er jury's bestaan die geen verschil zien in kreupel en spanning.
Dus niks met wijs neuzen te maken...want ja, ik ken mijn paard beter dan die jury die haar bril vergeten was en het die nacht vast gemoeten had Tong uitsteken Clown

En als ze willen dat er alleen gezonde paarden starten, dan moeten ze elk paard door een DA laten keuren bij aanvang net als bij endurance.
Zolang ze dat niet doen moet de jury die er denkt verstand van te hebben maar gewoon 2en geven en meer niet. Mocht een paard echt kreupel zijn en tref je dat elke wedstrijd valt bij die soort ruiters het kwartje ook wel een keer.

dat je paard snapt dat als hij een beetje loopt te 'zeiken', dat hij niet hoeft te werken en daarom op wedstrijd onregelmatig gaat lopen, vind ik toch iets vergezocht. Ik sta er wekelijks van te kijken, al die onregelmatige paarden op wedstrijd waarvan de amazones zeker weten dat het paard regelmatig is en niets mankeert. Een groot aantal juryleden is te bang, te vriendelijk, te voorzichtig om de ruiters er op aan te spreken. En natuurlijk zegt de schare fans van de betreffende amazone, dat het paard niks mankeert, ze willen tenslotte ook geen ruzie en de helft groomt trouw mee zonder veel verstand van een paard te hebben. Bij ons op de wedstrijd werd recent ook een pony-amazone eruit gestuurd, moeder helemaal hysterisch en op oorlogspad, en ze heeft echt geen sjoege van hoe een paard moet lopen. Vervolgens loopt die pony weer iedere week wedstrijd en is nog steeds onregelmatig, maar wordt niet meer de ring uitgezet, wie is er nu gek Ach gut

Ook dat is een conclusie die jij trekt zonder mijn paard te kennen.
In het B en L stond hij regelmatig in een halve sec de andere kant in voor een enge bloembak oid.
Sloot ik hem op tussen hand en been kwam hij omhoog.
Uiteindelijk was ik zover dat hij iig overal langs liep. Ja wel met spanning als hij het eng vond, maar wel door. soms nog eens een pasje opzij, maar door.
Dus ja, als ik er regelmatig uitgezet zou worden als hij zijn zeikdag had (had hij dus niet altijd of ging over) dan zal er weinig verbetering zijn, denk je niet Lachen

En dat er mensen zijn die met een echt kreupele starten, klopt Ja
Maar die rammen hem thuis ook wel in het rond, ook al mogen ze niet starten.
Heeft voor het paard 0 toegevoegde waarde.
Dus nogmaals, geef lage cijfers, want die hoor je te krijgen als de gangen niet goed zijn.
En laat de ruiter zelf beoordelen hoe en wat, de meeste rijden niet door met een echt kreupele omdat ze van hun paardje houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:59

Urielle schreef:
runningkawa schreef:

Ik heb het twee weken geleden in het Z nog gezien, een paard dat idd alleen in de appuyementen en de travers onregelmatig liep (en fiks!) maar dan weet je dat er verder niks aan de hand is.
Er zijn ook ruiters die met een stokkreupel paard gewoon de ring ingaan. Wie beschermt dat paard als de ruiter het niet doet en de jury het niet zou mogen?

Dit was bij mij dus ook
60 meter middendraf was een 6 zonder opmerking over onregelmatig. (en dat met een paard die van nature geen makkelijke verruimde draf heeft)
Kan dat met een kreupele???

Niemand beschermt het paard, maar als mensen zo stom zijn om een echt kreupele te starten, rijden ze hem thuis ook wel verder, niemand beschermt daar ook.
Dus dat proefje maakt ook niets meer uit.
Maar geef op elk onderdeel waar een paard niet zuiver loopt een 2.
Of dat nu door spanning of kreupel is, dat maakt niet uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:29

Op stal heb je ook geen invloed. Maar dan kun je net zo goed zeggen dat ze hem op een wedstrijdterrein verrot mogen slaan zonder correctie want dat doen ze thuis ook Clown
De plekken waar je WEL invloed op hebt kun je reguleren. Ondanks alle missers blijf ik het een goede zaak vinden dat dat gedaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:18

Een paard afrossen is voor iedereen zichtbaar.
Of een paard kreupel is blijkbaar niet.
Willen ze dat wel aanpakken, zorg dan net als bij endurance dat er een DA aanwezig is...niet door een domme muts laten beoordelen die toevallig jury is, maar zelf een duffe makke knol heeft die zich nooit eens opnaait en zich daar dus ook niet in kan leven Lachen

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:19

runningkawa schreef:
...niet door een domme muts laten beoordelen die toevallig jury is, maar zelf een duffe makke knol heeft die zich nooit eens opnaait en zich daar dus ook niet in kan leven

Rolleyes , altijd fijn om te horen hoe ruiters echt over ons denken.

Ik heb tot nu toe gelukkig maar 2x een combinatie in de ring gehad, waarvan het paard niet regelmatig liep, maar niet in die mate dat het verontrustend was. Aan het eind van de proef nog een rondje aan de lange teugel laten draven en dan kan je de ruiter snel genoeg het advies geven om wat aan haar/zijn inwerking te doen of het paard goed in de gaten te houden, omdat het paard niet helemaal rad is.

Een paard wat zodanig onregelmatig loopt dat ik besluit om de proef stil te leggen en tijdens het draven aan de lange teugel dezelfde onregelmatigheid blijft vertonen zal bij mij niet verder mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:30

Als jij je gedraagt zoals zij, dan denk ik er idd over.
Doe je dat niet, heb ik heel andere gedachte...

Lange teugel..wat is dat?
Gewoon vertrekken, basta!

Bij de vraag aan welk been?
Geen idee, maar geen vragen, vertrekken...!

Val jij dan ook onder de noemer over hoe ik over haar denk?
Verwacht van niet Haha!

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 18:33

We hebben nog steeds wedstrijden gereden en nog iedere keer met winst en in de prijzen.
Het paard waar het om gaat is wel wat ouder maar gedraagt zich nog steeds als een jong ding Haha!

Ik ben het natuurlijk eens dat de jury er wel op moet toe zien maar , vindt het ook belangrijk dat de ruiter zelf hierin ook kan en mag beslissen.
En wat voor mij nog steeds het belangrijkste is is dat mijn paard geen pijn mag hebben tijdens het rijden.

Ik heb de jury daarna nog eens gezien en we hebben het besproken. Haar conclusie was dat Ikaris struikelde in de hoek en daarop wat onregelmatig liep.
Klopt hij was gestruikeld in de hoek dit ivm een gat waar hij niet goed in terecht kwam.
Dus we zijn de dupe geworden van een slechte ring

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:12

Ik denk dat het voor een jury ook heel moeilijk is.
Ik zie ook wel eens iets aan een paard, echt zo van : die loopt niet helemaal lekker. Maar kreupel? Nee niet echt! en aan welk been hij dan kreupel is?? Verward DAt is al helemaal niet te zeggen, maar je ziet wel aan zio'n paard dat ie niet lekker loopt; voorzichtig, stijfjes alsof ie op eieren loopt.
Ik denk ook niet dat een jury zomaar iemand uitsluit, dan zal ie toch wel vrij zeker van zijn zaak zijn.
Je heb altijd grensgevallen en daar komen natuurlijk ook de grootste discussie over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:53

runningkawa schreef:

Dat is ook niet altijd waar, ben zelf ooit gediskwalificeerd omdat ik mijn paard, die na enkele vriendelijke aanmaningen alleen hoger stond te steigeren, een trap met mijn sporen gaf - en ik was echt niet op de mishandelende toer Clown Maar dat is een ander verhaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:04

Jasmijn schreef:
Nibbit schreef:
Je mag in principe doorrijden, maar je zal geen hoge punten krijgen als de jury echt vind dat ie onregelmatig loopt.

Uit het disciplinereglement dressuur:
Artikel 137-16
Kreupelheid.
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard, deelt de (voorzitter van) de jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Je mag dus zeker niet doorrijden. En ja, wanneer vind je een paard uitgesproken kreupel, dat is een heel rekbaar begrip bij juryleden, juist omdat het zo'n moeilijke beslissing is. Vriendjes zijn?
Ik laat de combinatie altijd een paar rondjes aan de lange teugel draven op beide zijden, zodat ik evt. teugelkreupelheid uit kan sluiten.

KLopt al heb ik wel een keer gehad dat ik op wedstrijd had ingereden (alles oke.)
Ik stap richting de ring, wil aandraven en boem kreupel.
(jury had het nog niet gezien, dus ik meteen der heen.)
Ze heeft mij nog even de tijd gegeven en zei: Als je wil mag je starten, maar ik zou het zelf niet doen te behoud van je paard (uiteraard was starten wel het laatste waar ik aan dacht.)
Maar het mocht van haar terwijl ze toch echt kreupel was.

Ik heb van haar nog de tijd gekregen om na de laatste combinatie te starten als ze toch weer beter liep.
Maar dat heb ik niet gedaan!

Ik heb ook een keer een proef gereden waar mijn paard niet kreupel liep, maar wel taktfouten maakte.
De jury onderbrak mijn proef en ik mocht hem niet uitrijden.
Ik heb nog uitgelegd dat het spanning was en als ze mij een paar rondjes door de ring laat rijden het weer weg was.

Maar het mocht niet.
Ik naar de 2de proef.
Verhaal uitgelegd van de taktfouten en de jury die mij uitsloot.
Ze zei: rij maar een paar rondjes.
Ik een paar rondjes gereden en geen taktfout.
Ik mocht van haar gewoon starten en ging met de 2de prijs naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:16

Urielle schreef:
runningkawa schreef:

Dat is ook niet altijd waar, ben zelf ooit gediskwalificeerd omdat ik mijn paard, die na enkele vriendelijke aanmaningen alleen hoger stond te steigeren, een trap met mijn sporen gaf - en ik was echt niet op de mishandelende toer Clown Maar dat is een ander verhaal.

Gezien heb ik het niet, maar als dat het geval was hoort die jury ook eens flink wat bijgeschoold te worden..ook zo'n doos die alleen maar ooit op een brave trapzak heeft gereden en zich niet in kan leven in een pittig paard Tong uitsteken Clown

Zelf heb ik daarvoor nog nooit iemand gezien die moest vertrekken...
Wel na een klap op het hoofd Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:21

tja ik was ook een beetje verbouwereerd want ik wist van niks. Ik stond te wachten voor mijn tweede proef maar werd niet omgeroepen. Navraag bij de ringmeester leverde dus op dat ik was gediskwalificeerd. Het was een wat kijkerig maar braaf paard, eerste en laatste keer dat hij het deed dus ik was er ook echt nog niet op ingesteld dat ik zoiets zou moeten 'aanpakken' ofzo. Ik had tot hij omhoog kwam niet eens door dat hij in de staak was Nagelbijten / Gniffelen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:34

Jasmijn schreef:
Nibbit schreef:
Je mag in principe doorrijden, maar je zal geen hoge punten krijgen als de jury echt vind dat ie onregelmatig loopt.

Uit het disciplinereglement dressuur:
Artikel 137-16
Kreupelheid.
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard, deelt de (voorzitter van) de jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Je mag dus zeker niet doorrijden. En ja, wanneer vind je een paard uitgesproken kreupel, dat is een heel rekbaar begrip bij juryleden, juist omdat het zo'n moeilijke beslissing is. Vriendjes zijn?
Ik laat de combinatie altijd een paar rondjes aan de lange teugel draven op beide zijden, zodat ik evt. teugelkreupelheid uit kan sluiten.

Juist zo heb ik het ook geleerd op de jurycursus,tevens mag een jury daar geen uitspraak over doen en zal een bevestiging van de dierenarts hierover moeten hebben,maar rijdt je door dan zul je waarschijnlijk verlies rijden wanneer er sprake is van kreupelheid en ook wanneer je je paard teugelkreupel rijdt natuurlijk.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:52

Urielle schreef:
runningkawa schreef:

Dan leg je als jury de ring stil en haal je iemand van de desbetreffende wedstrijdgevende club erbij of een federatievertegenwoordiger en die nemen de ruiter en aanhang mee en die moeten er dan maar een dierenarts bijhalen en dan ga je weer verder met het jureren van de overige ruiters/amazones die wel op een sportieve manier met hun paard/ponie bezig zijn.
Zo doe ik het en laat me niet gek maken en provoceren en kan ook heel goed verbaal mijn zegje doen!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:58

missnina schreef:
Ik denk dat het voor een jury ook heel moeilijk is.
Ik zie ook wel eens iets aan een paard, echt zo van : die loopt niet helemaal lekker. Maar kreupel? Nee niet echt! en aan welk been hij dan kreupel is?? Verward DAt is al helemaal niet te zeggen, maar je ziet wel aan zio'n paard dat ie niet lekker loopt; voorzichtig, stijfjes alsof ie op eieren loopt.
Ik denk ook niet dat een jury zomaar iemand uitsluit, dan zal ie toch wel vrij zeker van zijn zaak zijn.
Je heb altijd grensgevallen en daar komen natuurlijk ook de grootste discussie over.

Als het lijkt of hij op eieren loopt hoeft het niet altijd aan de benen te liggen maar kan het ook in de rug zitten en ja dat kun je alleen op foto zien!!
Helaas er zijn nog geen juryleden met rontgen ogen helaas!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:11

Urielle schreef:
tja ik was ook een beetje verbouwereerd want ik wist van niks. Ik stond te wachten voor mijn tweede proef maar werd niet omgeroepen. Navraag bij de ringmeester leverde dus op dat ik was gediskwalificeerd. Het was een wat kijkerig maar braaf paard, eerste en laatste keer dat hij het deed dus ik was er ook echt nog niet op ingesteld dat ik zoiets zou moeten 'aanpakken' ofzo. Ik had tot hij omhoog kwam niet eens door dat hij in de staak was Nagelbijten / Gniffelen

Wanneer een paard meer dan 20sec in verzet is kan je dus uitgesloten worden maar mag je gewoon starten in je tweede proef!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:16

Mensen tussen uitsluiting en diskwalificeren zit veel verschil,voor de geinterresseerde kun je alles in het reglement op de site van de KNHS terugvinden.

Vindt wel dat de rijdende amazones/ruiters en de ouders van ponyruitertjes eens wat vaker het reglement zouden moeten nazien zodat er minder discussie's ontstaan op het wedstrijdterrein,en je dan zelf ook wat sterker in je schoenen staat bij een voorval omdat je dan beter weet wat je plichten zijn maar nog veel belangrijker welke rechten je hebt! Knipoog

stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:44

@ Leonora, ik zit een beetje met het schaamrood je reactie te lezen. Ik weet wie jij bent, en ik ben die hysterische moeder waar jij over praat! Party!! Ik reageerde idd een beetje te heftig, maar er speelde meer dingen mee, is natuurlijk geen excuus, maar ik betreur het gebeuren heel erg, zeker nadat gebleken is dat de pony idd kreupel was. Eerlijk gezegd is ie dat nog steeds. Ik heb er dan nu ook geen moeite mee, om mijn ongelijk uit te spreken!! Heb er denk ik een hoop van geleerd, en weet nu dat ik heus niet altijd gelijk heb!! Dus via deze manier, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:29

PERENBOOMPIE schreef:
Juist zo heb ik het ook geleerd op de jurycursus,tevens mag een jury daar geen uitspraak over doen en zal een bevestiging van de dierenarts hierover moeten hebben,maar rijdt je door dan zul je waarschijnlijk verlies rijden wanneer er sprake is van kreupelheid en ook wanneer je je paard teugelkreupel rijdt natuurlijk.

Dit waren mijn punten totdat ik de ring uit werd gezet.
Niet een keer aan de lange teugel draven, nee hop eruit.
Zijn dit punten waarop je verlies gaat rijden? Zijn dit punten die je aan een paard geeft die zo kreupelis dat je hem uit de ring donderd?

runningkawa schreef:
Ik heb mijn punten.
waar zijn de 2-en?
Rood is hoofdjury C (die me eruit stuurde)
Blauw jury H

En kan een kreupelpaard een middendraf tonen voor een voldoende?
Zelf dacht ik van niet.

------------------------------------------------

1. A-x binnenkomen in verzamelde draf
X Halthouden en groten
voorwaarts in verzamelde draf
C rechterhand 6 6
--------------------------------------------
2. R-P schouderbinnenwaarts
P-v Halve grote volte 5 5, impulsverlies
---------------------------------------------------------
3. V-I appuyeren
C linkerhand 4 6
----------------------------------------------------------
4. H-X-F van hand veanderen in middendraf
F verzamelde draf 6 6

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:39

Nibbit schreef:
Jury is geen dierenarts Knipoog en zal daar geen uitspraken over doen

Zal daar geen uitspraken over doen klopt niet..
zou daar geen uitspraken over moeten doen lijkt me beter.

Mij heeft een jury eens verteld dat ze zeker wist dat paard aan 4 benen verrot was (bijna letterlijk die woorden). Paard was een week eerder volledig op de foto geweest en mankeert niks, liep de proef erna ook dik op kop. Paard had wel dusdanig stress in de eerste ring, waardoor hij gruwelijk ging vasthouden en inderdaad de ene taktfout na de andere maakte.
Dat de jury hem onregelmatig vond kan dus goed kloppen, mat hij aan 4 benen niet goed zou zijn was echt belachelijk.