knotten met elastiek of met draad. Zien jullie verschil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PartOulOver

Re: knotten met elastiek of met draad. Zien jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:56

ja magic lover ik was hem nog aan het zoeken, thanks.

Misschien heb je daar iets aan.

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:00

Ook de uitleg op de bokt site van de andere link is erg duidelijk en leuk gedaan. Badankt voor jullie hulp ik ga vanavond eens oefenen!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:21

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:24

Ik kan wel verschil zien ja! (Tenminste,als je het op de goede manier doet qua invlechten met naald en draad)

Voor paarden met een lange hals is het wel mooi om te vlechten met naald en draad.
Maar zodra paarden een korte hals hebben zou ik advisereren om hele kleine normale vlechtjes te maken,om een verbeelding te creeeren alsof je paard een lange hals heeft. Knipoog

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:00

hey
Ik zie het verschil ook wel, maar zou er geen andere punten voor geven. Niet iedereen wil of kan met naald en draad vlechten. Als het gedaan is en vrij netjes is, krijgen ze gewoon hun punten.
Zelf vlecht ik altijd met naald en draad. Ben zowat de enige hier in het lrv in de omgeving. Nagelbijten / Gniffelen Heb trouwens altijd standaard een 7 voor verzorging...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:00

Het ging er bij mij eigenlijk niet om of je qua verzorging andere punten zou geven (ik rijd M1, dus dat is zowiezo niet belangrijk voor mij).

Het ging mij meer of het een andere uitstraling kan geven, waardoor de jury misschien meer van onder de indruk is?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:06

Ik doe het persoonlijk wel omdat het meer een dressuurpaard uitstraling geeft... Ik vind het zelf dus wel chiquer.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:33

Ik doe meestal met naald en draad, vind het veel mooier staan.
En je kunt ook echt wel duidelijk het verschil zien Haha!.

Bonfiralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:37

Ik gebruik ook naald en draad om een aantal redenen. Ik vlecht mijn paardje altijd de avond voor de wedstrijd in en met naald en draad blijven de knotten goed zitten. Met elastiekjes niet. Ten tweede heeft mijn merrie een behoorlijke nek, dus toont het mooier. Ten derde omdat ik met naald en draad sneller werk. Ik trek de manen van mijn paard nooit, omdat ze daar helemaal panisch van wordt. Ze heeft dus nogal dikke manen. Wilde ik die vlechten met elastiekjes, dan moest ik er minstens 25 maken wilde het goed blijven zitten. Die roosjes zijn een stuk makkelijker, 8 knotten en klaar!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:17

Ik vind vooral bij paarden met een flinke nek inderdaad naald en draad veel mooier staan, maar ik kan het zelf niet Vork Ik vlecht zelf gewoon met elastiekjes, als dat netjes en strak is kan dat ook heel mooi staan...

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:36

hoe maak je roosjes??!
kan iemand mij dat uitleggen?! Pling

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 19:16

@ paardje14: kijk even op pagina 1 van dit topic Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:24

Cardy schreef:
Het ging mij meer of het een andere uitstraling kan geven, waardoor de jury misschien meer van onder de indruk is?

volgens mij maakt dat weinig verschil hoor!

een jury kijkt naar de verzorging en als je paard dan netjes gevlochten is met elastiek of draad dat moet naar mijn idee niet uitmaken. wel moeten het aantal en groote van de knotjes bij de nek van het paard passen vind ik...

zelf vlecht ik altijd met elastiek... is makkelijker weer uit te halen en ik kan de knotjes op de dag zelf wat makkelijk fatsoeneren vind ik...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:27

Nou het maakt wel degelijk verschil! Tenminste als je een paard hebt met 'goeie' manen. Hier bedoel ik mee, mooie dikke en vrij lange manen. ALs je paard dat niet heeft staat knotjes met naald en draad ook niet. Je moet namelijk wel volle knoetjes hebben!! Ik rij op dit moment (wisselt) 3 wedstrijdpaarden waarvan ik er maar 1 met naald en draad vlecht omdat het bij haar gewoon kan en mooi staat. Als ik haar met stieken vlecht is het echt niet mooi...

Paarden met een dikke nek staat het over het algemeen erg mooi, maar heeft je paard een korte nek, doe dan kleine knotjes (met stiek). Heeft je paard daarentegen een lange nek doe dan lekker grote plukken (kan dan allebei: zowel stieken als naald en draad)... Zo kan je kleine 'gebreken' verbloemen! Pling

ps. Zijn ook paarden waar naald en draad gewoon niet bij lukt hoor, omdat ze echt lopen te kloojen met vlechten... Beetje jammer als je paard zo'n naald in z'n nek heeft! Knipoog

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:33

met naald en draad vind ik mooier om te zien, maar elastiekjes is makkelijker hahah

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:35

Nou na heel veel geoefend te hebben met al jullie hulpen goede beschrijvingen lukt het me niet de manen van mijn paard zijn te dun het springt er gewoon steeds uit jammer maar hellaas bij de shet lukt het wel en dat ziet er wel gaaf uit!

Groetjes

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:00

ook ik vlecht met naald en draad omdat ik dit echt super mooi vind, met elastiek zie je toch wel eens van die scheve knotten, en met naald en draad staat het was netter (is mijn mening)

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:01

ik doe ook met naald en draad, mijn pony heeft een korte hals maar als ik met elastiek doe zit het allemaal zo raar scheef, maak er een stuk of 8 dus zijn ze ook niet zo groot Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:42

voor de punten maakt het volgens mij niet uit... tenminste ik had eigenlijk altijd 8en voor de verzorging terwijl mijn pony echt hele rotte manen had om te vlechten Clown en ik vlocht toendertijd altijd met elastiekjes

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:46

Ik vlecht zelf altijd met naald en draad omdat, ik het makkelijker vind, het beter blijft zitten en omdat ik het veel mooier vind.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:29

De naald en draad knotten vind ik niet mooi omdat ze aan de zijkant van de hals zitten en vaak tegen de hals aan zitten. Als je correct vlecht met elastiek dan zitten de knotten óp de manenkam aan de bovenkant en zijn het ook kleinere ronde knotten.
Hoe iemand vlecht moet hij/zij zelf weten, maar ik zou het van de zotte vinden als je al een punt minder aftrek daar op zou krijgen.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:06

Revanches schreef:
Voor paarden met een lange hals is het wel mooi om te vlechten met naald en draad. Maar zodra paarden een korte hals hebben zou ik advisereren om hele kleine normale vlechtjes te maken,om een verbeelding te creeeren alsof je paard een lange hals heeft. Knipoog

Inderdaad, afhankelijk van hoe je vlecht kun je de halsvorm beinvloeden. Ik doe ook met een korte hals kleine vlechtjes en een normale of lange hals dikke (naald en draad) knotten.
Sammie schreef:
De naald en draad knotten vind ik niet mooi omdat ze aan de zijkant van de hals zitten en vaak tegen de hals aan zitten.
Als je goed met naald en draad kan vlechten, kan je de knotten ook bovenop de manenkam neerzetten, waardoor de hals steviger lijkt. Vooral bij paarden met een iele, lange hals kan je zo best wat camoufleren.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:09

Ik vlecht ook met naald en draad. 6 knotten en ik ben klaar. Vind het ook mooier staan, heeft iets meer uitstraling.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:11

Altijd een oneven aantal maken!!

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:47

Cardy schreef:
Eventjes iets anders, beetje offtopic.. Ik heb tijdje geleden ook met naald en draad gevlochten, het zag er echt super uit! Maar op de wedstrijd zelf na het losrijden zakte er een knotje helemaal uit.. En viel zelfs bijna los Clown

Wat deed ik verkeerd? Tong uitsteken
Want sindsdien durf ik het eigenlijk niet meer Tong uitsteken

Als je begint een knoopje op het uiteinde leggen en een knoopje op je naald. En voldoende vaak heen en weer halen. Gewoon oefenen totdat je er handig in wordt. Tip: de manen niet te kort trekken. Moet meer dan handbreedte zijn om een lekker knotje te maken. Ik vind knotten makkelijker dan elstiekjes, omdat je er minder hoeft te maken(= sneller).
Knipoog