dilemma met niewe pony .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

Re: dilemma met niewe pony .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:25

even een up-date

ben vandaag geweest en wat ik zag word je niet vrolijk van .
arm arm dier .
dr blik in dr ogen was verandert en straalde duidelijk pijn uit .
dus ik voel gelijk dr rug en ja hoor zakte door 4 benen .
De dierenarts kwam 10 min na mij ik verteld wat ik al gedaan had en hij ook proberen .
Het is geen rugklacht van vandaag of gisteren zei de dierenarts dit is al oud en zit nu ook tussen dr oren vandaar dat ze dus weg loopt ze is gewoon bang dat ze pijn krijgt .
Ik de dierenarts dus ook verteld dat de reactie die ze nu geeft toen met verkoop helemaal niet had .
dat snapte hij dus niet want dat zou toen ook opgemerkt moeten zijn .
dat was namelijk het eerste wat ik probeerde toen ik hem zag staan met zijn weke rug .
Dus vroeg de dierenarts is het zadel wel goed .
haha welk zadel zover zijn we niet eens gekomen we wilde het beestje eerst sterker laten worden .
Alleen de eerste 3 weken om de dag 10 min gelongeerd .
nou daar was niks mis mee .
Dus da pony aan de longe kijken hoe ze liep .
Perfect zegt hij ze loopt dus al langer met deze rug anders had ze nu onregelmatig moeten lopen .
Dus weer voelen bij rug .
Maar pony vind het echt niet leuk en word zelfs gemeen ( zou ik ook worden hoor pfff ) .
de vraag is nu
dierenarts adviseerde deze mensen dus ook om de pony terrug te brengen omdat het duidelijk geen knuffelpony was .

dus we hebben de vorrige eigenaren opgebeld en zijn nu in onderling overleg .
ze heeft toen gezegt dat mochten er poblemen zijn ze deze pony terrug wilde want mocht niet meer de handel in .
maar nu puntje bij paaltje krabbelt ze weer terrug .
en spreekt nu dr eigen tegen ook over hoe lang ze hem gehad .
verder kan ik me er niet te veel over uitbreiden .

En in een eerdere post van mij zei ik dat ze naar haar hadden laten kijken dat had ik tenminste begrepen maar dit was niet door een dierenarts geweest .

maargoed de pony is dus de dupe .
en dat vind ik het ergste .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:50

Ik heb veel paarden en pony's gedaan met dit probleem, juist het longeren is dan een probleem omdat ze de constante buiging en de extra druk op het achterbeen niet aan kunnen, daarom altijd eerst op de rechte lijnen tot ze spanning afvloeien en dan af en toe voltes tussendoor....deze pony loopt al wat gebroken en mag dus niet op een constante volte , zelfs 10 minuten is al teveel !
De 7e eigenaar die daar achter komt......arm beestje......ze zou als een knuffelpony nog een leven hebben maar werken gaat dus niet meer ! Mijn keus was dus óf vrijheid óf de eeuwige groene weide maar zeer zeker niet terug in de handel ......
Kun je via de dierenbescherming niet iets regelen in de vorm van toezicht houden als je haar terug stuurt?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:08

Jemig zeg, het klinkt niet best. Arm dier idd, zij is er (weer) de dupe van.
Heeft de dierenarts nog gekeken of ze drachtig is?

Ik hoop echt dat er een goede oplossing komt voor de pony en de eigenaren.

Jij kon haar dus wel te pakken krijgen?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:10

het liefst laat ik dr niet terrug gaan en de eigenaren ook niet maar een kinderpony is het dus echt niet .
Als ze terrug gaat houden we ze zeker in de gaten of ze niet als kinderpony en rijpony verkocht gaat worden .
arm dier ik zou dr zo bij mij op de wei willen zetten als extra grasmaaier .
maar kan me nu even geen extra kosten op mijn nek halen .
en voor 50 euro zullen ze het wel niet doen Clown .
Ik werk zelf bij de dierenambulance in den bosch en dierenbescherming zit bij ons op kantoor dus ga eens een balletje opgooien .

Ik ben zo blij dat ik gezegt had dat ze voorlopig nog niet met haar moesten gaan rjden want dan was de ramp niet te overzien geweest .

kan het zijn dat ze er maar met tijden last van heeft want echt 5 weken geleden was er niks en volgens dierenarts is dit al een oude rugklacht .
Ze hebben haar bij de vorrige eigenaren zelfs nog gereden .

@ lise . nee toen ik aankwam hadden ze haar al gepakt ( na half uur )
dus heb het niet kunnen proberen .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:42

Zoals ik al eerder schreef is rechte lijnen , grote volte mogelijk, dat is niet zo zwaar als constant op een volte......, maar dan zie je wel dat het vluchtig en snel gaat , haar ogen zullen vertellen dat ze het niet echt fijn vindt....... Aangezien ze liever wegloopt als vechten, weet ik dat deze pony respect heeft voor de mens ! Zij wil de mens géén pijn doen......ze wil wel geven maar kan het niet (meer) !
Was ze gedrogeerd op haar vorige adres(sen) , hoe reageerde ze toen op alles , was ze slomer/rustiger ?Was ze duidelijk anders? Stond ze de hele dag op stal ? Hoe ging het met het opzadelen/opstappen?Hoe liep ze onder het zadel? Hoe stond ze erbij na het rijden?

misty2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:31

hoi allemaal , ik ben degene van wie deze pony is en laat haar zeer zeker niet meer in de handen komen van handelaren die haar medisch gezien gezond ,zomaar weer verkopen . mijn grootste probleem is dat ik het ook sneu voor mijn kids vind maar laat deze pony niet aan haar lot over . ze heeft genoeg ellende gehad . gr en een hoefje van de pony met haar pleegzoon .

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 21:40

of ze gedrogeerd was weten we niet .
Ze stond daar 24 7 op stal en soms reden ze met haar .
op stal tond ze heel rustig .
Toen we haar uit stal haalde zag ik dr rug en heb precies hetzelfde gedaan als wat ik vanmiddag deed want ik zag gelijk de weke rug .
de eigenaaresse vertelde dat ze daar net 4 weken stond en broodmager daar aangekomen was en dat ze daar op 8 kilo brok per dag stond .
Ik vond haar ondanks de hoeveelheid brok er rustig bij staan ( zou die van mij die hoeveelheid niet hoeven te geven en dan ook nog op stal laten staan ) In de bak liep ze gewoon heerlijk haar rondje .
knuffelen borstelen en opzadelen liet ze daar allemaal gewillig toe .
Na het opzadelen ging er een meid van 20 van zon 55 kilo op rijden even was ze wat vlug en onzeker .
na 10 minuten rijden vond ik het genoeg en hebben we haar terrug gezet .
haar gedrag was tegenover nu heel sullig en nu het tegenover gestelde .
aan dr ogen heb ik niets gezien wel kijkt ze heel vaak doelloos in de lucht .

ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:51

Een pony met een dergelijke achtergrond (verwilderd op het land) hoort niet op het land maar in mensenhanden van mensen die verstand hebben waar ze mee bezig zijn. En dat hebben deze mensen duidelijk niet. Een verwilderde pony op het land zetten en verwachten dat hij naar je toe komt lukt alleen als je er veel tijd in steekt en vooral op de goede manier mee omgaat. Dus paard naar binnen, en op NH manier dagelijks mee omgaan. Doe je dat niet, zal het paard snel in oude gewoontes terugvallen.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:10

en eenfysio erbij halen???
ik heb er echt super ervaringen mee.......
we hadden een haflinger,die van de ene op de andere dag alles en iedereen van zn rug gooide en daar na echt met zn bek open achterna vloog....
paardje werd verkocht en kwqam bij een handelaar....
die handelaar kwam naar de manege war ik werkte of wij het paardje wouden gebruiken......,maar ja hij was niet echt geschikt boor kinderen en beginners........
dus de eigenaar liet de fysio ernaar kijken en het bleek dat er ergens een wervel gedraait zat
dat beestje had dus erge pijn en door een behandeling van de fysio was alles weer helemaal prima...
ik weet wel dat dit niet hetzelfde is,maar het is het proberen waard.................
succes!!!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 22:12

van dit verleden weten we nu sinds 2 dagen als ze dit van te voren geweten hadden hadden ze hem niet eens gekocht .
het zou een brave kinderknuffelpony zijn .
en naar mijn weten kun je die gewoon op de wei zetten .
er zal nu ook oud wel wat oud gedrag meespelen .
maar het meeste speelt hier nu haar zeer pijnlijke rug die ontstaan is door haar verleden die we niet wisten .
we weten nu meer en de pony gaat niet terrug de handel in en gaan nu alles ook anders aanpakken .

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 22:14

bobbymp schreef:
en eenfysio erbij halen???
ik heb er echt super ervaringen mee.......
we hadden een haflinger,die van de ene op de andere dag alles en iedereen van zn rug gooide en daar na echt met zn bek open achterna vloog....
paardje werd verkocht en kwqam bij een handelaar....
die handelaar kwam naar de manege war ik werkte of wij het paardje wouden gebruiken......,maar ja hij was niet echt geschikt boor kinderen en beginners........
dus de eigenaar liet de fysio ernaar kijken en het bleek dat er ergens een wervel gedraait zat
dat beestje had dus erge pijn en door een behandeling van de fysio was alles weer helemaal prima...
ik weet wel dat dit niet hetzelfde is,maar het is het proberen waard.................
succes!!!

bedankt voor je reactie we zullen kijken wat we hier mee gaan doen .
want dat er iets gedaan moet worden is duidelijk .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 06:59

Ik zou haar op stal zetten, want daar is ze ''veilig'' en hoeft ze niet om een jonge pleegkind te denken....want ik ben er van overtuigd dat het veulenen, de dracht en de verzorging ook veel energie heeft gevraagt, want ook in het gedrag naar het andere paardje neemt ze duidelijk afstand....maak er een stal/knuffelpony van, zodra ze van je wegloopt weet je dat ze afstand wil en met rust gelaten.....laat haar merken dat je dat respecteerd , pas dan komt de weg vrij om grenzen te gaan verleggen !
Met massage en fysiotherapie kun je veel bereiken !Ze zal psychisch en lichamelijk verbeteren!
Wat zei de da over de oude blessure , is er een blijvende beschadiging en in welke vorm?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 07:47

De eerste paar wervels na haar schoft zijn zeer gevoelig .
Aan haar weke rug kon de dierenarts zien dat dit niet van een keer rollen of net wat ook kon zijn .
ook omdat ze verder uitstekend liep kon hij zien dat ze gewend was aan de pijn en dit al langer net zich meedroeg .
Gisteren dachten we haar ook even rust te gunnen zonder veulen maar ze werd compleet hysterisch en ging total over de rooie dus ik denk dat haar gedrag tegenover haar pleegveulen wel meeviel .
Normaal als veulens bij moeders loopt staan ze er ook niet de hele dag nast om het te beschermen .
Het is hel dubbel dierenarts vond op de wei juist leker voor haar zodat ze ook kon blijven bewegen .
maar voor haar afstandelijk gedrag zou stal weer beter zijn .
Ze gaan vandaag eerst met de oude eigenaren overleggen of ze bereid zijn als de pony terrugkomt haar niet meer als kinderpony te verkopen.
Is dit niet het geval en word natuurlijk gecontroleerd dan gaan we naar een andere oplossing kijken .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:59

Mochten jullie besluiten de pony te houden wil ik jullie graag steffie vd laarse of laarakkers aanraden.
Met 1e heb ik erg goede ervaring met mijn eigen merrie.

Veel sterkte voor de pony, ik hoop dat de juiste oplossing gevonden word voor het dier.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:09

Mochten jullie het toch willen proberen, dan adviseer ik de stal om eerst haar vertrouwen terug te winnen....sterkte toegewenst , ook de kinderen en ga volgende keer eerst ALLES uitproberen en laat het keuren om zeker te zijn dat het dat is wat jullie willen en dat het gezond en sterk genoeg is !
Voor mij was dat gelijk duidelijk toen ik de foto's zag, dat het absoluut niet goed was !

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 16:17

broadway

bedankt voor je hulp en meedenken .
Helaas gaat de pony toch terrug naar de vorrige eigenaar .
Ze gaan hem dan goed na laten kijken en gaan dan een passend huis voor haar zoeken .( dit word wel gecontroleerd )
Ik hoop echt voor haar dat dit de laatste keer was .
Maar de mensen zijn tot de conclusie gekomen dat dit echt boven hun pet gaat .
En na veel overleg over en weer zou de pony nooit echt kinderpony kunnen worden .
De rug blijft altijd meespelen .
En als de kinderen er nu al bang en onzeker van zijn geworden is het slimmer om het iemand te laten doen die het kan .
De meiden zijn heel verdrietig en de eigenaren ook .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:21

Sneu verhaal, erg zonde.
Sterkte!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:37

jammer...........ik hoop voor het paardje dat er wat aan gedaan word.
en voor de eigenaren dat ze een leuke pony vinden voor de kids...