Waarom altijd sporen bij springruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waarom altijd sporen bij springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:07

Bij springen moet een paard nog wel iets beter aan de hulpen staan dan in de gemiddelde dressuurproef, zeker op een niveau van 1.40 en hoger.
Net dat ene kleine tikje met de spoor kan even een halve meter in een galopsprong schelen tussen een wel of niet passende afstand.

Een niet passende afstand betekend op dat niveau minimaal een balk maar kan ook een val en/of ernstige blessure voor paard en ruiter tot gevolg hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:09

Anne_GTI schreef:
Bij springen moet een paard nog wel iets beter aan de hulpen staan dan in de gemiddelde dressuurproef, zeker op een niveau van 1.40 en hoger.
Net dat ene kleine tikje met de spoor kan even een halve meter in een galopsprong schelen tussen een wel of niet passende afstand.

Een niet passende afstand betekend op dat niveau minimaal een balk maar kan ook een val en/of ernstige blessure voor paard en ruiter tot gevolg hebben.

Je haalt me de woorden uit mijn mond!!
Bovendien komen veel paarden op zo'n sprong terug in tempo..

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:13

Ik zie ze ook vaak zonder hoor,, Maar dat doen ze gewoon om de paarden voor de hindernis nog net dat beetje extra aan te sporen.. is niks slechts aan hoor.. Beter dan zwepen denk ik dan.. Daar knallen ze meestal echt mee op los.. hartstikke zielig.. Hebk liever sporen..