2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: 2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:38

Koop een ongevoerde regendeken, en koop een zweetdeken. Mocht je toch je paard in 10 minuten in het zweet werken (wat niet waarschijnlijk is) dan gooi je er even een zweetdeken op voordat je je paard weer buiten zet (al is dat eigenlijk niet eens nodig, maar goed). De ongevoerde regendeken doe je op als het hele dagen gaat regenen. Zo kun je wel de deken op en af doen (het geeft bijna geen warmte, eigenlijk alleen een extra afstotende laag) zonder dat je paard meteen verkouden wordt.

Mocht je ivm het werk in het voorjaar niet goed uitkomen met een wintervacht die lang blijft zitten, dan kun je dan altijd nog gaan scheren..... (als het paard het werk met wintervacht niet aankan)

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:57

ik begrijp het niet helemaal. Als je toch pas in het voorjaar gaat "werken" met hem dan is het gevaar van een beetje zweet toch allang weg? Dat is toch alleen van groot belang gedurende de winter met flinke kou? Ik neem aan dat je wel een gezond paard wil verkopen en niet een watje dat niet tegen een spatje regen kan. Ik hoop voor je paard dat hij groot genoeg wordt.....of niet.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:03

Ik zou voor het beetje werk dat je met hem gaat doen, niet aan een deken beginnen. Idd misschien een regendekentje als het echt dagen achter elkaar regent en een zweetdeken als hij na het werk heel erg nat is ( wat trouwens best kan gebeuren in 10 minuten bij een ongetraind paard, weet ik uit ervaring ).
Ik heb vorig jaar mijn 2-jarige ook geen deken op gedaan, vond het onzin. Die ene keer in de paar weken dat hij eens rondgeslingerd werd, stapte ik hem gewoon extra lang uit. Goed voor zijn concentratie, spieren en zijn werkinstelling. Ik heb daar nog voordeel van! Dit jaar wordt hij ingereden, dus gaan we maar eens met dekens beginnen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 08:28

@ erleyne..

Daar heb ik dus wat aan... bedankt..
Natuurlijk is het heel goed mogelijk dat een jong (en ongetraint) paard gaat zweten na 10 minuten.. dat doet ie nu al als ie wat gedaan heeft..!

Idd van het voorjaar wil ik er af en toe op gaan zitten.. en dus wil ik voor die tijd dat ie alles kent en vertrouwen heeft in mij.. (grondwerk)..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:57

Ik zou geen deken (of enkel een regendekentje) omdoen, maar ik ben er ook absoluut geen voorstander van om een 2 jarig paard al aan het werk te zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:00

Geen deken op, lekkere vacht laten kweken. Een tweejarige gedoseerd aan het werk te zetten heb ik geen problemen mee, maar dat - als je het goed doet - zal zelden echt in het zweet werken worden.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:06

Lekker in zijn wintervacht laten komen. Weerstand laten opbouwen. Worden ze alleen maar hard van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:08

Ik denk dat als je paard na 10 minuten wel in het zweet gewerkt is, je teveel gedaan hebt, waarbij ik het niet alleen heb over de beweging binnen die 10 minuten, maar ook over het stress niveau voor je paard. Het zweten is een juist een mooi moment om te weten dat het echt genoeg was voor je paard op dat moment (al is dat natuurlijk anders als je met 30 graden aan het werk gaat...)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:47

Ik vind het nogal knap dat jij kan beoordelen of iemand te veel doet met zijn paard als hij zweet. Paarden met een teddybeervacht zweten nu eenmaal snel, en jonge paarden hebben amper conditie
( en die van mij was daarin nog een uitschieter ook vanwege ernstig overgewicht ). Het stressniveau kan ermee te maken hebben, maar dat hoeft zeker niet.
Als je gepaste arbeid aanbiedt, dan bouwt zo'n jong paard geen conditie op, dus zal het zweten niet minder worden. Daarbij zweet het ene paard gewoon sneller dan het andere, daar doe je niks aan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:45

Stress heeft hij zeker niet, hij is super koel, niet alleen in doen en laten, maar ook in zijn hoofd..

Momenteel heeft hij dus 0,0 conditie, maar omdat hij juist zo jong is wil ik wel dat ie beweegt, ook voor zijn spieren..
Hij gaat niet aan het zware werk, daar is ie simpelweg te jong voor, maar moet wel wat beweging hebben.. op de wei staat ie alleen met zijn hoofd naar beneden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:48

Ik zie niet waarom hier een deken nodig zou zijn. Paard staat niet in training, beweging geeft ie zichzelf wel als ie dat nodig vind (en tja, als ie continu met zijn hoofd naar beneden in het gras staat, vind ie het kennelijk niet nodig)
Ik zie een deken alleen als nodig wanneer je een paard kort in het haar wilt houden ivm werk, of scheert ivm werk of huid aandoening

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:52

Hij vind dat misschien niet nodig, maar ik wel!!

Hij zal het rijden straks ook niet zo nodig vinden, maar daar heb ik em uiteindelijk voor.. net als jij toch???

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:53

Geen deken op doen, neem aan dat het dier zich niet ziekzweet door de hevige arbeid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:57

waarom vind je het nodig dat een 2 jarige beweging krijgt? Die beweging die hij nodig heeft krijgt hij echt wel in de wei. Je geeft conditie aan, waar heeft een 2 jarige conditie voor nodig dan? Om zichzelf te onderhouden heeft hij genoeg conditie (op voorwaarde dat ie verder gezond is)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:58

2 jarige zou ik gewoon lekker op de wei laten staan zonder deken.
hij is niet van suiker en smelt niet van regen, zoiezo lees ik dat ie snachts op stal gaat en dan heeft ie dus geen last van de kou.

als 2 jarige hoeft hij geen zwaar werk te verichten en dus valt die reden ook al weg, als hij wel arbeid moet verichten ( jou keus) dan stap je hem gewoon goed droog voordat hij de wei weer op gaat

rommeke

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:07

Ik zou hem zonder deken laten staan. Die enkele keer dat je eens met je 2 jarige gaat werken kun je hem even op stal houden tot hij droog is. Ik zou hem persoonlijk zelfs nog lekker even paard laten, maar je hebt al aangegeven dat je dat niet wil.
Ik zou ook geen regendeken op doen als het een tijdje regent. Ik lees hier dat veel mensen zeggen dat die dekens geen warmte geven, maar ze zijn wel winddicht en daardoor warm. Door steeds zo'n deken op en af te doen worden ze juist verkouden. Op is op, af is af, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maarreh even een nieuwsgierig vraagje... Je zegt dat hij de handel in gaat als hij te klein blijft. Je hebt hem als tweejarige gekocht, dat kon je toen toch al wel een beetje inschatten??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:15

Dat klopt.. maar het was een gok.. heb dat paard voor zo weinig kunnen kopen.. dat ik er zeker geen verlies op heb, als ie de handel in zou gaan..
Verder hoop ik dat ie groot genoeg wordt, hij is zo ontzettend gaaf in doen en laten en karakter... al is het niet het paard waarnaar ik op zoek was...
Hij is nu in een maand zeker 1 cm gegroeid.. sinds hij hier dus krachtvoer krijgt en extra vitaminen..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:27

gewoon nog een half jaar met je handen vanaf blijven en lekker in het voorjaar beginnen laat het paard paard zijn en lekker in de regen laten het is nu nog te warm buiten om hem een deken op te doen juist zo worden ze verkouden zonder deken niet zo snel.
lekker weerstand op laten bouwen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:59

Waarom een 2 jarige nou weer een deken opgooien? Wat moet een twenter met conditie dan? Die conditie krijg hij vanzelf wel van eht buiten spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:02

Charaz schreef:
Ik zou geen deken (of enkel een regendekentje) omdoen, maar ik ben er ook absoluut geen voorstander van om een 2 jarig paard al aan het werk te zetten.

Idem! Als je paard staat te rillen in de regen zou ik een regendeken omdoen, anders helemaal geen

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:17

Ik zou ook geen deken op doen bij een 2-jarige. Als het zo hard regent en hij het koud heeft, kan je hem beter gewoon even binnen zetten en als het droog is een tijdje naar buiten doen. Als je hem al vroeg een deken oplegt bouwt hij geen weerstand op. Misschien kun je als het heel koud is na het werk wel even een zweetdekentje opleggen, maar als hij een hele dikke vacht heeft gaat hij alleen maar nazweten.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:54

Mijn 2 jarige (+ 7mnd) komt straks uit de opfok, en krijgt een deken op.
Bij ons op stal is een deken opleggen, ook stap 1 van het zadelmak maken.
Ik vind het wel fijn dat ze vast vóór het zadel iets op haar rug heeft liggen.
(het wordt wel btw een ongevoerde 0 grams regendeken..)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:01

Sorry hoor maar daar heb je helemaal geen deken voor nodig, als je op die leeftijd al onnodig met dekens begint...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:04

karoliena schreef:
Sorry hoor maar daar heb je helemaal geen deken voor nodig, als je op die leeftijd al onnodig met dekens begint...

Wij vinden het wel fijn, als de jonge paarden vast aan dekens wennen, ze zal ook van de winter al het één en ander moeten leren aan de longeerlijn, en als ze nou zeiknat staat door haar teddyvacht, zit ik straks met een ziek paard!!
En wij doen dit zo al járen.... en het bevalt uitstekend!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:06

Jij gaf als reden aan om aan iets te wennen op hun rug voor het zadel dat vind ik dus grote onzin om daarom een dek op te legen dat kan je ook oefenen met een zweetdekentje af en toe opleggen