wat denken jullie van een 3-jarige in de sport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 03:33

Ik dacht altijd dat het paard minimaal 36 maanden moest zijn voordat je er mee mocht starten?? Dat betekend dus vol 3 jaar. En dan vanaf 3 jaar gaat pas de regel in -jaartje ouder in januari-

haring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 14:31

Een 3 jarige hoort nog gewoon in het land te lopen, hij moet de kans krijgen om zich goed te ontwikkelen zowel lichamelijk en geestelijk. Als je hem de kans geeft om te ontwikkelen hoef je als hij ouder is ook niet bang te zijn dat je hem overvraagd.

haring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 14:33

Pril schreef:
Ik dacht altijd dat het paard minimaal 36 maanden moest zijn voordat je er mee mocht starten?? Dat betekend dus vol 3 jaar. En dan vanaf 3 jaar gaat pas de regel in -jaartje ouder in januari-

Ik het jaar dat het paard 3 is mag je hem starten, dus heb je een hele vroege (of juist late) van bv 31 dec. (heel overderven voorbeeld ok maar ik heb er 1 gekend met die geboortedatum) dan mag hij zijn eerste off. dr. proefje in het b al lopen als hiij 2 jaar is en 1 dag.

Maar een mens met een beetje verstand doet dit niet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:52

Ik vindt het rond uit slecht, een paard heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen in de training en wedstrijden vindt ik net te zwaar.
Ze moeten het tussen de oren ook kunnen verwerken.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:42

haring schreef:
Een 3 jarige hoort nog gewoon in het land te lopen, hij moet de kans krijgen om zich goed te ontwikkelen zowel lichamelijk en geestelijk. Als je hem de kans geeft om te ontwikkelen hoef je als hij ouder is ook niet bang te zijn dat je hem overvraagd.

Ik denk dat je beter met 8 jaar kunt beginnen met zadelmak maken enzo, misschien kun je er dan een keertje op alstie 10 is?

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:48

Arm paardje dan van mij haring, want die is 3 en die gaat er toch echt binnekort aan geloven Knipoog sorry misty Schijnheilig
Wel gewoon b hoor Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:56

een 3 jarige hoort niet thuis in de sport, Ik zie 5 jarige die in Z lopen... Wat moet je daar nou mee Meningen zullen verdeeld zijn. Ik zelf vind het geen goeie zaak.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:33

Ik rij een 3 jarige Gribaldi en daar heb ik zijn eerste wedstrijd mee gereden toen hij 1 maand onder het zadel was (Varsseveld). Dat beest is zo geweldig, hij doet werkelijk alles met gemak, welke oefening je ook vraagt...loopt voor een 3 jarige kaarsrecht, in één ritme en met een superstille aanleuning.....een talentje dus .

Ik heb dus die ene wedstrijd gereden (hoef je alleen stap, draf galop te laten zien) om te kijken hoe hij dat vond: hij vond het geen probleem, dus nu ga ik er voorlopig niet mee op wedstrijd, maar rijd hem alleen thuis volgens de regel: een 3 jarige 3 keer in de week, een 4 jarige 4 keer in de week....
En dan meestal een 20-30 min. en daarna ff door het bos ofzo.
Ik zou in principe met dit paard (als het zou mogen) een M proef kunnen rijden, maar wat schiet je daar mee op? Mijn enige belang op dit moment is het beestje heel en blij houden! Zijn tijd komt nog wel

Daar kan ik me dus helemaal in vinden!
Waarom zoveel verlangen van een 3 jarige?
Van een kind van 8 verlang je toch ook nog niet alles?
Gun m de tijd om te groeien, te ontdekken wat er allemaal is. Ook vind ik dat je een jong paard nog niet te veel moet belasten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:49

Helemaal mee eens..............

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:05

Ik rijd een 4-jarige, hij is vorig jaar zomer een beetje gelongeerd enzo (was toen nog hengst) Swinters is ie gecastreerd, en in april heb ik hem verder zadelmak gemaakt en ingereden. Nu is ie dus 4 1/2, en in januari ga ik met hem starten. Hij loopt nu ook 1 a 2 x per maand een oefenparcoursje. Verder rijd ik m 4 a 5 keer per week... Soms heeft ie eens een weekje of een paar dagen vrij, voornamelijk als ik het extreem druk heb. Ik vind t niet erg dat ie dan enkel in de wei loopt, is wel fijn voor m zelfs. Als ik er dan weer 1 x op heb gezeten loopt ie toch weer lekker en kan ik er bwvs zo mee op concours.

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:05

heb ook wel eens een 'wedstrijd' gereden met een 3 jarige. gewoon een proefje om te kijken hoe het ging, en het ging redelijk. Maar daarna ook geen wedstrijden meer gereden.
Ze is inmiddels 4 (mei) en in januarie gaat ze pas officieel starten.

Een meisje van onze pc, rijd dus wel met een 3 jarige wedstrijden... hij reed z'n eerste wedstrijd toen ie 2 dagen 3 was... Lips are sealed Gek genoeg ging het nogal mis, pony vloog de baan uit, over het wedstrijdveld, pony in de stress, kind helemaal teleurgesteld...op de protocol stond dus ook: deze combinatie is nog niet toe aan een B proef, leve de jury's
Maar ja, jammer genoeg heeft ze d'r niks van geleerd, pony werd vervolgens onder kalmeringsmiddelen (wel homeopatisch hoor, maar toch..) uitgebracht, en 'getraind' met een slof...

nu staat ie al 3 maanden kreupel op stal.. tsja... toeval Verward

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 20:31

een proefje voor de "gein" kan best!
Maar een paard vol trainen voor wedstrijden... nee, dat vind ik net iets te!!!
Maarja, wie ben ik he?
Ik weet wel dat ik met mijn paardje voor zn 4e geen "echte" wedstreidenga rijden. Misschien 1 a 2x een dressuurproefje op de manege, of 1 x een oefenparcours... En dat is puur voor zn ervaring!
Maar "echte" wedstrijden... op zn 4e. Is vroeg genoeg!!!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 21:58

Anna-Jelly"]
[quote="fabienne"][quote="Anna-Jelly schreef:
Ik heb zelf een 3 jarige die met ong. 2,5 jarige leeftijd is ingereden.
Hij is in Januari tot februari weg geweest om proff. ingereden te worden en half mei word hij 3. Hij is lichamelijk heel volwassen, dus dat hij 3 is ze je niet aan hem. Hij loopt ook super, dus ik ga in Januari mer hem starten...

Maar als je hem aanstaande januari gaat starten is hij toch al (bijna) 4 dan? Hij was afgelopen mei toch al 3 geworden?
[/quote]

oh ja dat is ook zo, dan is hij 3,7 niet eens meer bij nagedacht Haha!
[/quote]

Toen ik jou eerste reactie las dacht ik.... Ja, wat jij ziet van het "lichamelijke" is niet de leeftijd van wat je niet ziet. Bijvoorbeeld het kraakbeen is pas redelijk volwassen als het paard 3 is .... Dus begin je al met volle belasting terwijl het kraakbeen nog niet eens uitgerijpt is en ga je problemen krijgen. Dus, echt niet doen!
Maar je had een rekenfoutje gemaakt en dat kan gebeuren!!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:09

Ligt er helemaal aan. Een driejarige die een paar keer per week een half uurtje gereden wordt en die voor de ervaring een paar keer mee gaat op wedstrijd, zie ik geen probleem in.

Liever dat dan, een ruiter die een driejarige 6 keer per week een uur rijdt, en vervolgens een jaar later gaat starten omdat ie anders te jong is.

Het kan heus geen kwaad om zo'n dier een paar keer mee te nemen. Maar niet iedere week!

De jonge Jetset die ik nu rijdt, is vanaf januari pas onder het zadel, en toen werd hij al 5! De reden: hij is er eentje van een tweeling en je merkt daardoor dat hij ietwat een achterstand had. Dat ene jaartje extra in de wei heeft hem veel goeds gedaan. Hij is van zijn 4 tot zijn 5 ook nog 7 cm gegroeid.

Kijk naar je paard.