Ze komt de wei niet uit.. wat doen?..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: Ze komt de wei niet uit.. wat doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:12

marieke1982 schreef:
Hebt je het al geprobeerd om haar elke keer buiten het weiland te voeren? Zoals ik eerder heb voorgesteld? Dit is namelijk niet iets wat je in twee dagen doet he... daar gaat wel een paar weken overheen.

Je paard door iemand anders laten vangen werkt ook maar één of twee keer (helpt ook niet dus)

Hoe groot is jou weiland? Kun je er nog kleinere stukken van maken? Zodat ze niet zo ver weg kan rennen. Stukjes van 5m bij 5m bijvoorbeeld. En als het vangen dan beter gaat, langzaamaan weer met grotere stukjes gaan werken. Probeer dat eens!!!
Succes!!! Pling

dat voeren werkt dus niet dit hebben we gedurende bijna een jaar gedaan en het ging nog niet..

het door een ander laten vangen ging inderdaad een paar keer goed en toen niet meer..

mijn weiland is 1,5 hectare en is van natuurmonumenten ik kan/mag er dus niks aan doen helaas..

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:19

Wat bij mij heel goed heeft geholpen is door niet op te geven. Daarnaast er voor zorgen dat ze niet in een al te groot stuk land staat zodat ze niet ver kan. En vaak helpen brokjes en dergelijke ook al goed... Of probeer er voor te zorgen dat je haar kunt opdrijven in de stal of iets anders waardoor je haar kunt opsluiten...Daarna lekker brokjes geven of iets anders, dan leert ze dat het zo erg nog niet is Lachen

_Wilma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:01

Maak het uit de wei halen voor je pony wat leuker!

Iedere keer als je hem gaat halen natuurlijk wat lekkers meenemen, waar die van mij een moord voor doen zijn de "paardenveekoeken" van PAVO summerfit. Je hoeft echt niet een hele te geven, kan ze ook door de midden breken.

Als ik naar de wei kom om ze te halen, zie je ze denken, he daar komt mijn koekje aan (ik hoop natuurlijk mijn baasje Knipoog ).

Maar blijf ten alle tijden altijd aardig, dan komt het zeker goed!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:28

ga eens gewoon in de wei zitten / staan ( denk aan je veiligheid ken je pony niet)
en gun haar geen aandacht ga een boekje lezen
als ze komt even lekker verder lezen en dan aaien en weg lopen misschien dat dit helpt hielp mij wel eens een keer.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:15

Wel waardeloos dat je je land niet in stukken kunt delen. Ik heb het vermoeden dat, dat namelijk nog een van de laatste opties is voor je.
Mijn oude pony liet zich ook nooit vangen, daarom hadden wij een lang stuk touw waarmee we hem in een hoek dreven. De pest is alleen dat je altijd met twee man moet zijn en het ook lang geen veilige manier is. Sommige paarden proberen door het touw heen te rennen of er overheen te springen, dus dit is waarschijnlijk geen optie.
Heb je het probleem aan natuurmonumenten voorgelegd? Probeer het anders eens met een voorstel onder de noemer: tijdelijke afrastering. Misschien dat ze er dan niet zoveel problemen mee hebben.
Ik weet hoe frustrerend het is dat je pony niet uit het weiland komt dus ik hoop voor je dat we een oplossing kunnen bedenken.
Anders moet je eens kijken naar een ander stuk land in de buurt waar je wel postzegeltjes van kunt maken......?
We geven het nog niet op!! Pling

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:31

Ik heb jarenlang een paard gereden dat zich echt niet liet vangen. In iedergeval niet met de gebruikelijke methoden. Ik stond op een manege dus er waren altijd wel mensen in de buurt die konden helpen gelukkig. We waren met 4 man, en dan 3 longeerlijnen aan elkaar gingen we de wei in. 1 maal ingesloten liet hij zich vangen. Ik weet dat het niet de veiligste manier is maar als echte he-le-maal niets meer werkt moet je dit eens proberen. Overigens hebben we dit een week volgehouden, de week erna 1 keer de longeerlijnen uitgerold, en dat was genoeg kon ik hem zo pakken. Daarna is hij nooit meer voor me weggelopen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:03

marquez1 schreef:
Ik heb jarenlang een paard gereden dat zich echt niet liet vangen. In iedergeval niet met de gebruikelijke methoden. Ik stond op een manege dus er waren altijd wel mensen in de buurt die konden helpen gelukkig. We waren met 4 man, en dan 3 longeerlijnen aan elkaar gingen we de wei in. 1 maal ingesloten liet hij zich vangen. Ik weet dat het niet de veiligste manier is maar als echte he-le-maal niets meer werkt moet je dit eens proberen. Overigens hebben we dit een week volgehouden, de week erna 1 keer de longeerlijnen uitgerold, en dat was genoeg kon ik hem zo pakken. Daarna is hij nooit meer voor me weggelopen.

misschien moet het kwartje vallen dat het geen spelletje is en zinloos is!
dat hij der toch wel uitmoet.
zou je dit eens tijdelijk kunnen poroberen.
om te winnen (klinkt akelig maar zo is het wel)

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:23

Ik heb ongeveer precies hetzelfde mee gemaakt..
De 1ste dag dat we mijn pony kochten mocht hij ook dag & nacht het land op.. dus ik de volgende dag vrolijk naar hem toe.. Wil zijn halster om doen.. & dan rent hij weg.. Dat 2 weken lang..
Dus wij hebben allemaal informatie gevraagt & op internet gezocht daar kwam dit uit;
Ga eens een keer gewoon in het gras zitten... Niet kijken.. kijk gewoon naar de grond...
& blijf dan gewoon heel lang zitten.. Dat paard word dan nieuwschierig & komt naar je toe..
Als hij je aanraakt.. nog gewoon naar de grond blijven kijken..
En doe dat een paar dagen lang..
& dan begin je steeds rustiger op de bouwen.. Dan aai je hem ff, dan sta je op.. & dan uiteindelijk probeer je hem te pakken.. dit heeft bij mij geholpen Lachen
Hoop dat je hier wat mee hebt..

xxx Nathalie

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:24

marquez1 schreef:

Doe dat echt noooit! Je paard word er alleen maar banger van... Ze worden dan helemaal gestrest! Ik raad dat echt af!!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:29

geqoute:Je kan de leiding overnemen door haar een aantal keren flink weg te jagen van de groep, daarna ga je "knuffelen" met de andere paarden. Als jouw pony dichterbij wil komen jaag je haar weer weg. Na een minuut of 10 kun je haar weer toelaten bij de groep en haar als beloning ook "knuffelen". Wss kun je haar de volgende dag dan zo pakken. Let er wel op dat dit hele gedoe een behoorlijke impact op je paard heeft. Dus niet gelijk daarna gaan rijden of iets dergelijks, laat het haar eerst verwerken,

dit is de manier.....mijn paard deed dit ook en dit heeft duidelijk geholpen,na een tijdje opgejaagt te zijn ,was de lol er gauw af..gaf ze zich over en kwam ze na me toe.....
je moet de rollen omdraaien..,..en lokken met snoepjes niet doen!!!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:58

wij hebben ook ooit een pony gehad die kwam gewoon niet, gegeven moment maar eens met brokken geprobeerd nou echt niet haha.
1 ding werkte, gewoon laten staan, andere paarden stonden binnen, alles gevoerd, en staan laten wat denk je dat ie na een uur heel fraag naar binnen wilde, dag erna was ie iets slimmer liet ie zich pakken. maar werd weer minder, zijn we gewoon stug gaan volhouden liet ie zich gelijk eerste moment niet pakken, blijf maar lekker staan tot ie zelf aan de poort kwam en dan wel heel makkelijk touw aan liet ed.
en na een tijdje hihi meneer stond netjes aan de poort :p

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:36

neem altijd wat lekkers mee en beloon haar als ze dichterbij komt.rustig blijven en er nooit achteraan jagen.Ze moet het leuk vinden om bij je te komen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:54

lique schreef:
geqoute:Je kan de leiding overnemen door haar een aantal keren flink weg te jagen van de groep, daarna ga je "knuffelen" met de andere paarden. Als jouw pony dichterbij wil komen jaag je haar weer weg. Na een minuut of 10 kun je haar weer toelaten bij de groep en haar als beloning ook "knuffelen". Wss kun je haar de volgende dag dan zo pakken. Let er wel op dat dit hele gedoe een behoorlijke impact op je paard heeft. Dus niet gelijk daarna gaan rijden of iets dergelijks, laat het haar eerst verwerken,

dit is de manier.....mijn paard deed dit ook en dit heeft duidelijk geholpen,na een tijdje opgejaagt te zijn ,was de lol er gauw af..gaf ze zich over en kwam ze na me toe.....

Nou ik heb regelmatig 2 uur in de wei gelopen, precies zo gedaan als hierboven stond, maar dat liet het paard echt koud hoor. Sommigen vertikken het echt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:12

marquez1 schreef:
lique schreef:

Nou ik heb regelmatig 2 uur in de wei gelopen, precies zo gedaan als hierboven stond, maar dat liet het paard echt koud hoor. Sommigen vertikken het echt.

dat dacht ik nou ook al.. bij mij werkt ook dit niet.. ik heb het echt al geprobeert..

enhe wat andere zeggen door andere paarden enzo uit de wei te halen DAT KAN IK NIET :S

wel gaat mijn pleegvader met natuurmonumenten om de tafel onder het mom van tijdelijke omheining en daar is wel kans op dat dat gaat mogen.. gelukkig..Haha! ik weet het anders echt niet meer..

Lindy1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:08

Ik durf het niet te zeggen, maar ik denk ook dat het kwestie is van herhaaldelijk oefenen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:37

Oefenen.
Ik heb de manier van het afscheiden gebrobeerd, en je moet doorgaan tot je een soort van join up krijgt (is de manier van Monty Roberts). Op een bepaald punt, komt ze dan uitzichzelf naar je toe. Dit heb ik wel vrijwel elke keer moeten herhalen. Maar, het gaat steeds sneller. Na een aantal keer heeft ze ehct wel de bedoeling door, en krijg je sneller het gewenste resultaat.
Minder drastische maatregelen is iets lekkers aanbieden (niet doen als je pony al een happerig type is).
Wat mij vaak ook werkt is op mijn hurken gaan zitten met een lekker stukje gras. Raar maar waar, het gras in mijn hand is lekkerder dan het stukje waar ik het geplukt heb.
Natuurlijk worden ze bij de snoepjses uiteindelijk zo slim dat ze weten dat als ze recht voor je komen staan, zij sneller het snoepje hebben, dan dat jij ze kan vangen. Bied ze het lekkers dus zijdelings aan.
Voeren buiten de wiede help ook. Ze zal dan leren dat ze gevangen wordt voor eten te krijgen.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:23

Ik hoop voor je dat jullie bij natuurmonumenten erdoor krijgen om een 'tijdelijke' omheining te plaatsen! Haha! Ik denk ook dat dit voor jou de enige oplossing nog is.
Ik heb zelf zo'n rotknol gehad die echt niet komen wilde. Of ik nu een uur of drie dagen in de wei was gaan zitten zou hij nog niet bij mij gekomen zijn. Snoep, gras, brokken, echt niet!!!
Sommige pony's hebben gewoon sch*t aan alle surogaatMonty Robberts. Hij was dik in de dertig, dus hij kende denk ik nog wel meer trucjes dan alle bokkers hier op het forum bij elkaar!
Zoals ik al zei: wij vingen dat beest altijd met een heeeeeel lang touw waarmee we hem in de hoek dreven. Nou echt niet dat hij daar gestrest van werd. In tegendeel: als hij snuit kon optrekken tot een grote grijns had ie het gedaan! Knipoog
Natuurlijk moet er wel even bij vermeld worden dat dit niet voor elk paard opgaat!

Stel dat het nu niet lukt om postzegels te maken heb ik nog wel een paar methoden voor je die je zou kunnen proberen, maar dat moet je je afvragen of je dat wel wilt. Maar dat hoor ik dan wel van je! Dan krijg je wel een pbtje!!

Nogmaals succes!! Pling

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 11:12

b485 schreef:
Oefenen.
Ik heb de manier van het afscheiden gebrobeerd, en je moet doorgaan tot je een soort van join up krijgt (is de manier van Monty Roberts). Op een bepaald punt, komt ze dan uitzichzelf naar je toe. Dit heb ik wel vrijwel elke keer moeten herhalen. Maar, het gaat steeds sneller. Na een aantal keer heeft ze ehct wel de bedoeling door, en krijg je sneller het gewenste resultaat.
Minder drastische maatregelen is iets lekkers aanbieden (niet doen als je pony al een happerig type is).
Wat mij vaak ook werkt is op mijn hurken gaan zitten met een lekker stukje gras. Raar maar waar, het gras in mijn hand is lekkerder dan het stukje waar ik het geplukt heb.
Natuurlijk worden ze bij de snoepjses uiteindelijk zo slim dat ze weten dat als ze recht voor je komen staan, zij sneller het snoepje hebben, dan dat jij ze kan vangen. Bied ze het lekkers dus zijdelings aan.
Voeren buiten de wiede help ook. Ze zal dan leren dat ze gevangen wordt voor eten te krijgen.

bedankt voor de tips maar dit heb ik allemaal al geprobeert en het werkt gewoon niet..:S

Citaat:
Ik hoop voor je dat jullie bij natuurmonumenten erdoor krijgen om een 'tijdelijke' omheining te plaatsen! Ik denk ook dat dit voor jou de enige oplossing nog is.
Ik heb zelf zo'n rotknol gehad die echt niet komen wilde. Of ik nu een uur of drie dagen in de wei was gaan zitten zou hij nog niet bij mij gekomen zijn. Snoep, gras, brokken, echt niet!!!
Sommige pony's hebben gewoon sch*t aan alle surogaatMonty Robberts. Hij was dik in de dertig, dus hij kende denk ik nog wel meer trucjes dan alle bokkers hier op het forum bij elkaar!
Zoals ik al zei: wij vingen dat beest altijd met een heeeeeel lang touw waarmee we hem in de hoek dreven. Nou echt niet dat hij daar gestrest van werd. In tegendeel: als hij snuit kon optrekken tot een grote grijns had ie het gedaan!
Natuurlijk moet er wel even bij vermeld worden dat dit niet voor elk paard opgaat!

Stel dat het nu niet lukt om postzegels te maken heb ik nog wel een paar methoden voor je die je zou kunnen proberen, maar dat moet je je afvragen of je dat wel wilt. Maar dat hoor ik dan wel van je! Dan krijg je wel een pbtje!!

Nogmaals succes!!

dank je wel maar met dat touw flipt mijn pony de andere dingen zoals de wei verdwelen mogen we nu waarschijnlijk doen..Haha! en als ik nog tips heb laat ik het je weten..Knipoog in elk geval bedankt!..(Y)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:16

ik ken het.
verzorgpony van mij is vaak ook neit te vangen
lokken met snoep en brokken werkt ook al neit meer, soms komt ze wel als je met iets van een plastic zakje ritselt.

ik meot zeggen , geef het niet op ! de pony krijgt door dat waneer hij wegrent hij niet hoeft te rijden.
ik heb er ooit 2 uur achteraan lopen rennen en doen maar toen had ik haar ook.

volgende dag kwam ze gelijk, wist toch dat wat ze ook deed ze nog moest rijden , dus toen gaf ze gelijk toe

iig heel veel succes ermee

rommeke

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:58

ja maar dan kan ik er 3 maanden dagen nacht achteraan en lukt het nog niet.. geloof me ik heb het geprobeert.. dan wel niet 3 maanden maar wel vanaf 9 uur in de ochtend tot een keer 8 uur weer.. en het werkte gewoon niet!.. dit is dus voor mij ook geen oplossing..:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:22

Geef het dan op... blijkbar helpt er niets...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:20

sandra1986 schreef:
marquez1 schreef:

Hij maakte er ook echt een spelletje van.
Even voor alle mensen die vinden dat je een soort join up moet doen. Ik had een prima band met dit paard. Deed veel grondwerk, nh en vrijheidsdressuur. Maar dat trucje op de wei vond hij toch wel de leukste Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:19

lees een keer Natuurlijk Paardrijden van Klaus hempfling. Veel tips voor het leiden en welke dominanter zijn. Heb vooral veel geduld. Je kan het zo zien: langer bezig zijn met resultaat of
zo doorblijven gaan zonder resultaat Knipoog
ga eens met je borst naar naar je paard staan van paar meter afstand met touw natuurlijk. En een lange zweep (niet om te straffen) Dit is geeft al een veel dominantere houding.

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:33

ik neem altijd een snoepje mee als ik mijn paard uit de wei haal.
probeer idd je paard te aaien in de wei zonder dat je hem eruit haalt.
achter aan jagen heeft echt geen zin

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:28

Yamcha schreef:
Geef het dan op... blijkbar helpt er niets...

en wat moet ik dan doen?.. nooit meer me pony kunnen aaien borstelen of rijden?..
sorry maar dit vind ik echt een domme reactie..

Citaat:
sandra1986 schreef:
marquez1 schreef:

Hij maakte er ook echt een spelletje van.
Even voor alle mensen die vinden dat je een soort join up moet doen. Ik had een prima band met dit paard. Deed veel grondwerk, nh en vrijheidsdressuur. Maar dat trucje op de wei vond hij toch wel de leukste

ook dit heb ik dus geprobeert en ook dit werkt niet.. snappen jullie nu hoe hopeloos ik ben op dat gebied ik weet het gewoon echt niet meer..

Citaat:
lees een keer Natuurlijk Paardrijden van Klaus hempfling. Veel tips voor het leiden en welke dominanter zijn. Heb vooral veel geduld. Je kan het zo zien: langer bezig zijn met resultaat of
zo doorblijven gaan zonder resultaat Knipoog
ga eens met je borst naar naar je paard staan van paar meter afstand met touw natuurlijk. En een lange zweep (niet om te straffen) Dit is geeft al een veel dominantere houding.

tja ik wil wel maar dan moet ik haar eerst te pakken krijgen niet?.. en dat lukt nou juist niet..:S
en zon boek heb ik ook van elma middel & marike coverdale het heet het paard als partner is voornamenlijk met natural horsemanship.. ook die dingen heb ik al geprobeert en het lukt nu nog niet..