Likken en schuren aan je lijf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Likken en schuren aan je lijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:43

Waarom zou ik wat verstaan onder de methode Monty?
Edit; dat is hier niet relevant, want daar ging mijn opmerking niet over...

Het lijkt mij een vriendelijke methode, dat sowieso.
Verder ga ik er zelf niet mee aan de slag, en een ieder die dat wel doet moet het voor zichzelf weten.

Ik vind zijn boeken interessant om te lezen, en zijn clinics interessant om te zien.
Zo kom je namelijk meer te weten over het instinct/gedrag etc. van een paard.
Evenals de boeken van Emiel of een ieder ander gelijk persoon..
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 04-09-07 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:44

Ik heb het geluk aardig thuis te zijn in de Engelse taal, en het boek van Pat Parelli (Natural Horse-Man-Ship) als eerste NH boek in handen te hebben gehad voordat ik Klaus Ferdinand Hempfling, Chris Irwin en iid MR te lezen kreeg.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:46

Maar waarom zo Pat Parelli beter kunnen vertellen dan een Monty of een ieder ander hoe een paard geestelijk in elkaar steekt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:47

Elzepelze schreef:
Waarom zou ik wat verstaan onder de methode Monty?
Het lijkt mij een vriendelijke methode, dat sowieso.
Verder ga ik er zelf niet mee aan de slag, en een ieder die dat wel doet moet het voor zichzelf weten.

Ik vind zijn boeken interessant om te lezen, zo kom je namelijk meer te weten over het instinct/gedrag etc. van een paard.
Evenals de boeken van Emiel of een ieder ander gelijk persoon..

Idd het lijkt een vriendelijke methode, en dat is juist het funeste.
Jij kunt het verschil maken tussen de beschrijving van paardengedrag, de methode. Dat kan niet iedereen, en dat doet ook niet iedereen.
Boeken en informatie over paardengedrag zijn er genoeg te koop. MR heeft zijn marketing goed gedaan dat iedereen als eerste bij zijn boek beland...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:49

Elzepelze schreef:
Maar waarom zo Pat Parelli beter kunnen vertellen dan een Monty of een ieder ander hoe een paard geestelijk in elkaar steekt?

Pat Parelli verteld het niet alleen beter, maar leert je ook hoe jij je paard beter kunt benaderen om een eenheid met hem te kunnen vormen. En dat mis ik bij Monty, Voest en alle andere goden en mindere goden. Een duidelijk omschreven stappenplan dat iedereen kan volgen, die genoeg ambities en doorzettingsvermogen heeft om samen met zijn paard een traject af te leggen waardoor je band met je paard beter wordt.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:50

Klopt, van de Amerikanen kunnen wij op Marketing gebied nog een hoop leren.

Maar wat is er dan onvriendelijk aan zijn methode?
(kan ook via PB als het te off-topic wordt) Want mijn interesse is nu wel gewekt...

Edit:
Ik denk juist dat Pat Parelli door veel mensen als zweverig en teveel NH wordt gezien.
Monty en Emiel bv. daarintegen, lijken veel toegankelijker en normaler..
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 04-09-07 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:51

Lees de sticky even door. Je geeft een paard psychisch een pak rammel van heb-ik-jouw daar, om aansluitend vriendjes met hem te worden.

Valt mij mij onder de categorie: van je bed gelicht te worden met een pistool tegen je hoofd zonder dat je ook maar iets misdaan hebt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:13

Elzepelze schreef:
Ik denk juist dat Pat Parelli door veel mensen als zweverig en teveel NH wordt gezien.

Pat is ook toegankelijk, maar streeft naar meer perfectie en harmonie dan Monty en Voest. Op hun manieren loop je op een gegeven moment vast, helemaal als je gaat rijden. Maar goed, iedereen moet zelf beslissen hoeveel hij zichzelf te kort doet...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:17

Hemplflink kan ik echt geen wijs uit worden

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:26

Cassidy schreef:
Elzepelze schreef:

Pat is ook toegankelijk, maar streeft naar meer perfectie en harmonie dan Monty en Voest. Op hun manieren loop je op een gegeven moment vast, helemaal als je gaat rijden. Maar goed, iedereen moet zelf beslissen hoeveel hij zichzelf te kort doet...

Dat weet jij, dat weet een andere 'Pat aanhanger', maar dat weet degene die net komt kijken bij NH niet! En dan is het makkelijk kiezen voor een minder 'zweverig ingewikkeld' persoon.

En toch blijf ik bij mijn punt(waar ik in eerste instantie om reageerde), ook na het lezen van het sticky (my God, kan beter STICK genoemd worden Bloos ), dat al die beste namen die langs kwamen, hetzelfde doel hebben en evengoed beschrijven hoe een paard psychisch in elkaar zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:33

Lenneke_ schreef:
Hemplflink kan ik echt geen wijs uit worden

Daar hebben meer mensen last van. Als je het over zweverig en ingewikkelt wilt hebben, dan denk ik eerder aan KFH dan aan PP.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:37

Al vind ik dat al helemaal een naam waar je niet als eerste aan denkt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:38

Zijn er genoeg in Nederland die daar wel als eerste aan denken, ga maar even zoeken op bokt. Zijn boeken en video's hebben ook op de Nederlandse markt hun afnemers gevonden.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:40

Er zijn veel 'nieuwe paardenmensen' die nog nooit van Bokt gehoord hebben, en dus ook niet even gaan zoeken op Bokt op de naam van Hempflling..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:44

Je komt KFH ook tegen bij de Boekhandel (al dan niet online), Divoza gids, Equitana, Paard&Koets enz. enz. Eigenlijk op dezelfde plekken waar je Monty's boeken en DVD's ook tegen komt.
En als je een tijdje meedraait op bokt komt ook KFH keer op keer weer langs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:45

Elzepelze schreef:
Er zijn veel 'nieuwe paardenmensen' die nog nooit van Bokt gehoord hebben, en dus ook niet even gaan zoeken op Bokt op de naam van Hempflling..

Het is Hempfling, met een L

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:47

Ok, daar had ik geen weet van.
Dan heb ik daar zeker altijd over heen gekeken of vond ik het te zweverig, mijn excuses.

En sorry, dat ik eens een typfoutje maak.
Ben ook maar een mens Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:50

Ik vind Hempling wel thuis horen in het rijtje Monthy Roberts, Parelli enzo. Qua bekendheid, niet qua duidelijkheid.
Dat geneuzel over verzameling zonder teugels ofzo. Dat vind ik nog het minst belangrijkste in het hele paardenbegrijpen-verhaal.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:12

Whhhhooooowhhhooowohhh..... al die namen ineens waarvan ik dus NOG NOOIT van had gehoord!!!! Wie zijn dat van voor lui die die boeken schrijven????? Ik heb ineens geen flauw benul meer van waar jullie het opeens over hebben!!! (sorry!)

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:33

Ik denk dat sommige paarden dat gewoon lekker vinden Haha!

Lekker schuren!! De mijne doet het ook hoor Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:50

Lekker schuren idd, de volgende stap is dat hij op je tenen gaat staan, daarna walst hij je gewoon omver en vervolgens heb je gewoon een strontvervelend paard.

Lekker schuren

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:50

Of dat ze op zijn minst gaan denken 'Hee, lekker! Dat kan harder!' Niet zo heel fijn bij 500 kilo schuurkracht Tong uitsteken

MeligeKelly: vond ik eerst ook hoor, tot ik erachter kwam hoe en wat. Sowieso is het een gewoonte die erg vervelend uit kan pakken, als het alleen al om schuren zou gaan. Een paard heeft er echter een andere ervaring bij dan 'lekker schuren'

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 22:01

_Mirjam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:59

Nee niet toestaan idd.
Wat ik wel doe als ie het een beetje afgeleerd is uiteraard, zelf het initiatief nemen en over zijn hoofd wrijven op het moment dat ie braaf geweest is.
Hij vind dit dus wel heel lekker en JIJ bepaald dat jij het doet en niet hij.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 23:15

Paardenmaf1 schreef:
Ik heb geloof ik wat gevonden:
http://www.horse-sense.org/archives/headrub.htm (als je engels kan maar het heeft met dit onderwerp te maken!)

ik ben zo vrij geweest dit stukje even te vertalen en hier neer te zetten, voor alle leergierigen onder ons Knipoog

Katrina schrijft:
Beste Jessica,
(stukje om horsesense te bedanken)
Nu mijn vraag. Ik weet dat op Rec. eq, Sheila Green deel had genomen in een lange discussie over paarden die schuren op mensen. Zij ziet het als een dominantie ding, en zegt dat je het af moet leren.
Het manegepaard waar ik regelmatig op rijd is slecht behandeld geworden voor hij op deze manege kwam (je kunt een hoop oude zweep littekens zien op zijn lichaam) en als gevolg, ook al is hij heerlijk nageeflijk bij het rijden, wordt hij heel erg nerveus van mensen (en andere paarden). Als je bij hem wilt komen, of als je je hand uitsteekt naar hem, doet hij zijn oren in de nek, en wil naar je happen. Ik geef hem altijd wat lekkers wanneer ik ga rijden, dus hij is blij mij en whickers te zien, als hij wil happen, brengt een strenge NEE! hem weer bij zijn positieven en kijkt hij alsof hij spijt heeft. Hij heeft me nog nooit gebeten, dus ik denk dat hij bluft.
De laatste tijd, als we wachten om de bak in te gaan, of als we klaar zijn met de les, schuurt hij met zijn hoofd tegen me aan, en ik was blij dat Bubbles (afschuwelijke naam) wat mensenlijk contact zoekt. Maar is dit iets dat ik hem moet laten doen? Mijn instructeur maakt zich er niet druk om, maar wil weten wat jij denkt, in afwachting van de dag dat ik zelf een eigen paard heb Lachen.
Katrina

Hallo Katrina! Het antwoord op je vraag is NEE, je wilt dit gedrag NIET toestaan, en je zou het zelfs moeten laten ophouden, op een vriendelijke manier.
Je hebt gelijk dat je wilt dat Bubbles (ja, dat is een verschrikkelijke naam) je vertrouwt en zich op zijn gemak voelt in je buurt. Hij heeft duidelijk een moeilijke tijd gehad, en het is goed dat hij zich zeker voelt in jouw buurt. Het schuren laat zien dat hij zich zeker voelt, en dat hij je geaccepteerd heeft als vriend en kuddelid, en hij wil misschien een wederzijdse poetsbeurt beginnen. Dus om deze redenen, voor dit paard, is het IDEE niet slecht. MAAR lees alsjeblieft door, want het idee is minder belangrijk dan de praktijk, en het is een goed idee dit gedrag te ontmoedigen, bij dit paard, en bij elk paard.
NEE, je moet schuren niet toestaan, want schuren is een ongewenst binnendringen in je persoonlijke ruimte, en voor paarden betekent het recht om iemands persoonlijke ruimte binnen te dringen dat het indringende paard hoger in rang staat dan het paard wiens persoonlijke ruimte binnengedringen wordt.
Laat me dat herhalen, want dat is een heel belangrijk concept. Persoonlijke ruimte is een sleutel binnen kudde gedrag – de dominante individu can indringen, of dreigen met indringen in de persoonlijke ruimte van de anderen. Doe geen dingen die je paard er uiteindelijk van overtuigen dat HIJ de dominante is in deze 'kudde'. Hij zal zich gelukkiger en veiliger voelen als je duidelijk maakt dat hij niet mag schuren – als JIJ een krab sessie begint, is dat een ander verhaal! JIJ bent dan binnengedrongen in ZIJN persoonlijke ruimte om iets te doen dat hij fijn vindt en wanneer je ophoudt, moet dat goed zijn.
Schuren kan beginnen met een paard dat jeuk heeft – maar als je dit niet in de kiem smoort, kan licht schuren hard schuren worden, en hard schuren kan veranderen in duwen. Als je niet zegt 'Hou daarmee op, ik ben hier de dominante!' zal wat begon als jeuk al snel een uiting van dominantie worden.
Een paard dat uitprobeert wie dominant is is GEEN agressief dier, het is een normaal paard, dat normaal paardengedrag tentoon stelt. Paarden vinden het niet erg nummer twee, of nummer tien in de kudde te zijn – of nummer een. Weten in welke rang ze staan geeft ze zekerheid. Wat ze WEL vervelend vinden, is niet weten waar ze staan in de ranglijst! Dat betekent dat er geen echte veiligheid is, en dat ze moeten blijven testen en kijken om te zien waar ze op dat moment staan, op die dag.
Er zit ook een praktische kant aan – een paard dat hard schuurt kan je omver duwen – als een hond die op je af komt rennen en in je knieen springt. Het maakt niet uit of het schuren een teken van puur liefde is; je kunt nogsteeds vallen, tegen een hek, muur of een ander paard geduwd worden. Paarden kunnen niet weten of het ok is te schuren als je stalkleding draagt, maar niet als je in showkleding rondloopt. Ze kunnen niet weten of het ok is tegen SOMMIGE mensen te schuren maar niet tegen anderen (kleine, bange, schone mensen). Je moet consistent zijn met paarden, ze hebben geen twee setjes gedrag – een voor de stal, en een setje 'feest manieren' voor shows etc. Ze weten simpelweg niet WANNEER iets 'niet telt'.
Leer dit paard – welk paard dan ook – op te wachten tot JIJ in ZIJN persoonlijke ruimte komt om hem te aaien. Op de lange termijn zul je hem een hoop plezier doen, door hem uit de problemen te houden met andere mensen – sommige mensen zijn bang als een paard tegen hen aan leunt of schuurt. Jij zult niet de enige zijn die een bepaald paard leidt – door hem te leren dat dit gedrag NIET acceptabel is, je zult hem een hoop kwade reacties besparen, inclusief tikken die hij niet zal begrijpen.
Je hebt goede dingen gedaan met dit paard. Je hebt zijn vertrouwens gewonnen, hij voelt zich veilig bij jou, en dat is goed. Laat hem zich veilig en zeker voelen omdat hij je vertrouwt – en ook omdat JIJ de baas bent. Omdat je hem kunt stoppen met een gesproken 'NEE', doe precies dat als hij tegen je begint te schuren – als hij dan stil staat, kun JIJ bij hem in de buurt komen en beginnen te krabben of aaien, en neem een stap terug wanneer je klaar bent. Je zult hem niet bang maken of kwetsen, je zult hem alleen een stuk zekerder laten voelen omdat de regels duidelijk zijn.

Jessica