Praten op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re: Praten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:23

ik doe het ook altijd als ik van de jury wegrij Haha!
heb ern og nooit iets van op mijn protocol gehad. heb nl ook wel eens overduidelijk gezegd dat ik het lezen niet kon horen Haha!
meestal als ik hem wil beloven strijk ik hem met 2 vingers over de manenkam of zeg ik braaf.. als je lacht en je zegt dat zien ze niet dat je aan het praten bent

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:24

Mag niet, krijg je idd strafpunten. Ik heb het ook weleens gehad. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:35

Ik dacht ook dat dat niet mocht, omdat je je paard op je been/hand hulpen moet rijden, en niet op stemhulpen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:41

Tijdens de proef zijn stemhulpen inderdaad niet toegestaan, paard hoort goed te reageren op de zit en hulpen van de ruiter. Niet op hulpmiddel als stem.

Op het losrijterrein kun je stem wel prima gebruiken als beloning. Die paar minuten tijdens de proef zonder zijn ook nog wel te doen denk ik Knipoog

Overigens zullen enkele woorden over het algemeen wel gedoogd worden door jury´s, maar bij pech wordt het niet gedoogd en heeft ook dat consequenties..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:51

gekke_koei schreef:
ik doe het ook altijd als ik van de jury wegrij Haha!
heb ern og nooit iets van op mijn protocol gehad. heb nl ook wel eens overduidelijk gezegd dat ik het lezen niet kon horen Haha!
meestal als ik hem wil beloven strijk ik hem met 2 vingers over de manenkam of zeg ik braaf.. als je lacht en je zegt dat zien ze niet dat je aan het praten bent

hihihi, precies mijn taktieken!
Lachen en praten tegelijk valt niet op en ook als je van de jury wegrijdt inderdaad!
Ik moet zeggen dat ik het wel raar vind, want stemhulpen zijn toch niet onvriendelijk ofzo?
Zeker in de B vind ik dat het moet kunnen, omdat je dan vaak te maken hebt met jonge paardjes en die kunnen die extra steun van de stemhulpen best wel gebruiken! Al is het maar om ze gerust te stellen op dat 'enge' terrein met al die vreemde paarden!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:16

Stemhulpen zijn verboden. Contact met de lezer ook. Enkele jaren geleden is er iemand uitgesloten omdat ze aan haar lezer vroeg iets luider te spreken.
Ik gebruik de stemhulpen alleen als ik van de jury weg rij, dan ziet en hoort hij het niet. Als ik in zijn buurt kom, durf ik wel even "übersteichen" of een klopje op de hals te geven, om hem te tonen dat mijn paard op eigen benen loopt of even te belonen.
Dat mag trouwens altijd, maar als de jury het ziet, kan het soms een puntje meer zijn.
Let wel... niet overdrijven, hé Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:19

Het mag dan officieel wel niet... ik vind een 'braaf' of 'hoo' toch wel kunnen. Idd gewoon doen op een moment dat de jury het niet kan zien.
Ik zie ook wel eens mensen heel asociaal tegen hun oplezer schreeuwen:; HUUUUH WATTTE??? dat vind ik dan weer niet kunnen, haha. En hard gaan schelden op je paard ook niet, daar wordt het plaatje niet mooier van dus krijg je waarschijnlijk sowieso al aftrek.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:45

stemhulpen mag niet nee ma iedereen doet het wel... ik doe het ook ma dan zacht en niet bij de jury in de buurt ma gewoon bij de A of op de grote volte als je met je gezicht naar de A toe gaat.. heb er nog nooit commentaar op coupon gehad..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:48

nee je mag niet praten tijdens de proef, je voorlezer ook niet die mag zich alleen aan de tekst houden, jury geeft hier minpunten voor.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:50

webster543 schreef:
Stemhulpen zijn verboden. Contact met de lezer ook. Enkele jaren geleden is er iemand uitgesloten omdat ze aan haar lezer vroeg iets luider te spreken.
Ik gebruik de stemhulpen alleen als ik van de jury weg rij, dan ziet en hoort hij het niet. Als ik in zijn buurt kom, durf ik wel even "übersteichen" of een klopje op de hals te geven, om hem te tonen dat mijn paard op eigen benen loopt of even te belonen.
Dat mag trouwens altijd, maar als de jury het ziet, kan het soms een puntje meer zijn.
Let wel... niet overdrijven, hé Knipoog

wat is ubersteichen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:26

uberstreichen is je handen over de manenkam een paar seconden naar voren doen, het paard moet dan in dezelfde aanleuning blijven lopen.
Zit in de Belgische dressuurproeven (zoals er bij ons halsstrekken zit)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:31

stemhulpen mogen idd niet. ik werd altidj door iedereen gewaarschuwd.als mn paard begon te vervelen begon ik te praten tegen hem dat werkt beter dan een goede tik. jury heeft er niks van op mn protecol gezet. ook als je van de jury afrijd of binnemonds praat merken ze er niet veel van.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:17

Ik ben een keer door je jury teruggeroepen, met de vraag of ik niet meer tegen mijn paard wou praten. Omdat ik het niet wist zou ze geen minpunten tellen..

Vind het wel vervelend, want minpunten of niet.. is mijn paard zenuwachtig, zal ik haar toch geruststellen in de proef.

Maar zal het de volgende keer van de jury af proberen te doen! Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:01

Ik heb/had nogal de neiging om met m'n tong te klakken,en toen heeft een jury een keer van al m'n oefeningen een punt afgetrokken daarvoor.Het mag dus niet,dus je kunt beter je mond houden,of heel onopvallend doen inderdaad.En gewoon goed belonen als je klaar bent.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:14

Waar haalt iedereen hier de wijsheid vandaan dat je niet mag praten?! Ik heb het hele regelement doorgespit en ik kan het écht nergens vinden...

Voor mij is het namelijk niet echt...echt niet handig dat je niet mag praten (als dat zo is), want mijn paard doet alles op stemcommando, behalve links en rechts Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:26

artikel 137 8c
het gebruik vd stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderingscijfer vd oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd imlaag gaat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:28

sorry, 8c moet 9c zijn

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:36

Het hangt af van de tak van de paardensport.

In de mensport mag alleen de koetsier stemhulpen geven.
Vorig jaar zijn wij in de vaardigheid mennen gediskwalificeerd, omdat ik als groom achterop stemhulp gaf. Echt balen, want dat is -2 verliespunt.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:45

jury schreef:
artikel 137 8c
het gebruik vd stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderingscijfer vd oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd imlaag gaat.

Kan je een bron geven? In het reglement kan ik heel artikel 137 niet vinden...

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:40

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:14

Urielle schreef:
uberstreichen is je handen over de manenkam een paar seconden naar voren doen, het paard moet dan in dezelfde aanleuning blijven lopen.
Zit in de Belgische dressuurproeven (zoals er bij ons halsstrekken zit)

Maar uberstreichen is niet hetzelfde als halsstrekken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:34

Ik praat(te) altijd tegen mijn pony, niet zozeer stemhulpen eigenlijk. Op de coupon stond wel eens een aantekening.
Het mag niet inderdaad, maar wat is overmatig? Toen ik nog springwedstrijden reed moedigde ik haar voor elke sprong even aan.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:17

nee het mag niet maar ze kunnen het natuurlijk niet altijd zien,
ik had een keer strafpunten omdat ik, na het afgroeten, meteen mijn paardje lange teugel gaf en beloonde Clown maar ik had nog wel winstpunt dus het maakte niet veel uit.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:46

Bij dressuur mag het inderdaad niet maar bij springen wordt hier geen probleem van gemaakt denk ik?
Uberstreichen is eigenlijk je beide handen naar voor doen (alsof je je paard over de hals gaat wrijven) en daarbij moet je paard in dezelfde houding blijven lopen, hij mag dus niet ineens tegen het bit gaan aanlopen of zakken met z'n hoofd. De bedoeling van deze oefening is om aan de jury te laten zien dat het paard op eigen benen loopt. Wordt meestal in galop gevraagd. Dit moet je dan enkele galopsprongen aanhouden (2 of 3).

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:40

Hmhm, vandaag anders nog gedaan. Geen opmerkingen e.d erbij. En toch heb ik heel wat luid gepraat tegen paardlief!