Expres op je voet staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Expres op je voet staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:20

Ik heb eens gelezen dat paarden zo de baas over je willen spelen door hun hoeven 'vrolijk' op jouw voeten te planten! Zelfs 'mijn' Bruin heeft dat meerdere keren gedaan en da's toch écht géén klein paard! (zo rond de 500 kg praten we dan over!) Heb het één keer meegemaakt dat hij VOL op m'n voet ging staan en toen moest één rijlaars uit met als gevolg: één blauwe voet die gilde van de pijn!

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:00

Misschien is "veiligheidsrijlaarzen" een gat in de markt Haha!

Maar ok, het zal het paard niet afleren om het weer te doen. (als ie het dan opzettelijk zou doen)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:46

Ik geloof niet dat een paard zelf bedenkt van goh zal ik haar eens lekker op haar voet stampen. Dus ik denk niet dat ze het expres doen. Hij zal wel gewoon niet goed hebben opgelet, of zij zelf.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:01

Een paard denkt zoiets niet bewust nee. Maar een paard gaat uit van zijn instinct om te kijken tot hoever hij kan gaan bij een nieuwe 'leider'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:14

Mahitri schreef:
Een paard gaat echt niet expres op je voet staan. Je geeft je paard nu wel héél veel menselijke eigenschappen en dat is één van de redenen waarom de communicatie tussen mens en paard wel eens mis gaat.
Een paard denkt niet: zo ik ga even op jouw voet staan dan weet je dat ik de baas bent.
Ooit een paard bij een ander paard op zijn hoeven zien staan om de rangorde te bepalen?
Zoals al eerder beschreven is heeft en paard gewoon geen respect voor je en loopt dus dwars door jouw ruimte heen. Het paard zal dan geen moeite doen om jouw ruimte te ontwijken en kan dus op je voet gaan staan.

Heel goed verwoord en helemaal mee eens!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:26

Mahitri schreef:
Een paard denkt niet: zo ik ga even op jouw voet staan dan weet je dat ik de baas bent.
Waarom eigenlijk niet? Paarden zijn behoorlijk gewiekst in het 'de ander op hun plaats zetten'.

Want nee, ik heb nooit gezien dat een paard bij een ander op de hoeven staat, omdat dat gewoon vrij moeilijk gaat. Maar ik heb wel een heleboel andere dingen gezien van paarden onderling waar ze net even de ander pesten. Vlak bij elkaar lopen bv en dan net even de ander in de kont happen. Net even de ander opzij duwen. Maar ik heb ook paarden gezien die heel gericht en geniepig naar een ander z'n benen schopten, dus niet het 'naar achteren en omhoog' wat ze meestal doen om te dreigen, maar heel gericht, met 1 been, om te raken.

Paarden zijn zich goed bewust van waar andere paarden zijn en ook waar mensen zijn (toegegeven, niet allemaal Lachen ) en zijn ook tamelijk bedreven in het plagen / domineren van anderen. Dus waarom zou het eigenlijk niet kunnen?

Maar goed. Mijn eigen ervaring is gewoon dat er een aantal zijn die het absoluut en zonder enige twijfel expres doen.

Citaat:
Zoals al eerder beschreven is heeft en paard gewoon geen respect voor je en loopt dus dwars door jouw ruimte heen. Het paard zal dan geen moeite doen om jouw ruimte te ontwijken en kan dus op je voet gaan staan.

Hmmm, ik vraag me af hoe dat 'richten' daarmee te verklaren is. Zowel bij het op mijn voet staan (kijken, en vervolgens hoef plaatsen op een plek waar dat paard als het normaal aan het lopen is helemaal niet komt!) als bij het gericht naar een ander schoppen. Dat is niet per ongeluk.

_Joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:40

ik denk niet dat jouw paard expres op haar voet is gaan staan

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:45

Thefrodo schreef:
Misschien is "veiligheidsrijlaarzen" een gat in de markt Haha!

Zat ik ook net aan te denken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:49

Het is inderdaad 1 van de redenen dat ik met stoere bergschoenen rondloop en niet met hele dunne rijlaarzen ofzo. De laatste keer dat er een pony op mijn voet stond had ik de pony er al weer af voor mijn schoen was ingedeukt Haha!
(Heb ook gekeken naar stalen neuzen, helaas pasten schoenen die dat hadden mij niet.)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:54

Ook heb ik weleens gehoord dat als je in een grote ponypaddock staat met allerlei pony's dat als ze je per ongeluk in een hoek drijven, je ze dan gewoon wég moet duwen! JIJ moet de baas zijn over je paard en je PAARD mag nooit de baas zijn over JOU? (correct me if I'm wrong, maar zo had ik het wel geleerd!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:42

Waarom moet je de baas zijn over je paard? Kan je niet gewoon samenwerken?

Ik geloof niet dat ie expres op dr voet gaat staan nee Vork

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:45

Geloof inderdaad ook niet dat ie dat expres deed. Ik ga normaal ook altijd op m'n stalschoenen naar stal, en 1x even met ballerina's paardje in de wei zetten en ja.. toen was het raak Schijnheilig Voet gebroken. Die doe ik ook nooit meer aan naar stal! Haha!

Edit: Typo

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:47

Ik geloof niet dat een paard dit expres doet...
Hihi... Ik zie het al voor me en daarna lacht hij haar uit met een grote lach op zijn gezicht of niet Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:50

Lauss schreef:
Waarom moet je de baas zijn over je paard? Kan je niet gewoon samenwerken?

Ik geloof niet dat ie expres op dr voet gaat staan nee Vork

Baas zijn inderdaad niet... Een goede leider. Samen werken, met respect voor elkaar. Respect voor persoonlijke ruimte etc.
Als een paard op mijn teen staat duw ik hem weg en stel ik me even flink aan Tong uitsteken . Paard doet dat echt niet met opzet.

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:52

mijn oude verzorg pony ging ook express op mn voet staan, ze zette niet haar gewicht erop maar ze zete heel bewust haar linker voet vaak op mijn voet. je zag haar kijken en ging zelf in bijna onmogelijke houdingen staan om mijn voet te vinden . ik weet wel zeker dat paarden dit soms express doen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:56

IcePrincess schreef:
Ja natuurlijk is er dominantie in het spel, maar dat betekent nog niet dat het paard het niet express doet. Het paard in mijn geval wist dondersgoed dat ik de baas was, hij liep wel met me mee, met rijden was absoluut niks aan de hand (ondanks dat hij hengst was en ik met een groep merries weg ging, hij had kunnen doen wat hij wilde ik ben niet sterk, maar hij luisterde perfect) het liep me omver als ik hem van de stijle berg naar beneden moest halen, hij ging liever over mij heen en daarbij ook de bosjes in dan netjes over het pad net als alle andere paarden. En terwijl ik hem stond te poetsen en gewon op dezelfde plek stond toch even dat pootje optillen en hup bovenop de mijne.
Ja dat is toch even laten dat hij de baas is, maar dat betekent niet dat hij het niet express deed.

Ik ben het met het meeste wel eens....
Maar er zullen zeker wel paarden zijn die het expres doen Ja maar wel uit het dominantie -"idee".
Ik ben het wel met je eens dat mensen vaak paarden proberen te "vermenselijken".
Ik heb meerdere paarden op stal staan en ik merk een groot verschil in intelligentie, waabij ik me echt wel kan voorstellen dat de 1 het per ongeluk zou kunnen doen (erg lomp) en de ander expres (slim)
Hoe dan ook is het en inbreuk op je persoonlijke ruimte en ben je als ruiter/verzorgster "fout" bezig, door ze in jou ruimte te laten komen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:59

Citaat:
Waarom eigenlijk niet? Paarden zijn behoorlijk gewiekst in het 'de ander op hun plaats zetten'.

Want nee, ik heb nooit gezien dat een paard bij een ander op de hoeven staat, omdat dat gewoon vrij moeilijk gaat. Maar ik heb wel een heleboel andere dingen gezien van paarden onderling waar ze net even de ander pesten. Vlak bij elkaar lopen bv en dan net even de ander in de kont happen. Net even de ander opzij duwen. Maar ik heb ook paarden gezien die heel gericht en geniepig naar een ander z'n benen schopten, dus niet het 'naar achteren en omhoog' wat ze meestal doen om te dreigen, maar heel gericht, met 1 been, om te raken.

De paarden die dit doen, hebben voor die tijd al allerlei andere signalen gegeven dat ze eraan komen en dat de ander moet oprotten. Maar soms wil een ander paard hoger komen, en gaat dus niet weg. En dan krijg je dus van dit soort dingen. Dat is dus het vaststellen van dominantie, niet geniepig even de ander pesten...... Hieruit blijkt voor mij, dat jij duidelijk niet goed beseft hoe paarden in de natuur met elkaar omgaan, en dus ook niet begrijpt waarom een paard dingen naar de mens toe doet.

Citaat:
Zowel bij het op mijn voet staan (kijken, en vervolgens hoef plaatsen op een plek waar dat paard als het normaal aan het lopen is helemaal niet komt!)

Hoe weet jij zo zeker waar het paard naar kijkt?? waar en hoe hield hij zijn hoofd terwijl hij keek?? Als jij (bijvoorbeeld) links van hem stond, hoe weet jij dan zo zeker dat hij niet rechts iets zag bewegen waardoor hij zich anders verplaatste dan normaal?? Een paard kan (door de plaatsing van de ogen en de manier waarop ze werken) niet zo kijken als wij, bovendien zien ze 2 plaatjes tegelijk, het linkeroog en het rechteroog, dus hoe weet jij zo zeker dat hij keek en toen maar zoiets had van: dáár ga ik haar eens lekker pijn doen???

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:01

Over dat 'eigen ruimte'... ik zou niet weten hoe je een paard poetst, opzadelt, keert in een vrij smalle stal / doorgang of aansingelt zonder dat het paard zich in mijn ruimte bevindt. Dan sta je gewoon erg dichtbij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:03

Cassidy schreef:
Een paard heeft een persoonlijke ruimte, en dat heeft een mens ook. Een dominant paard accepteerd absoluut niet dat er een onderdanig paard zijn ruimte binnen komt, en jaagt hem uit de persoonlijke ruimte weg. Een paard dat dominant is of je leiderschap aan wil vechten hoeft echt niet met oren in zijn nek op je af te komen en je proberen te bijten of te trappen. Hij kan heel subtiel jouw persoonlijke ruimte binnenkomen, en dan is zijn hoef op jouw voet zetten een eitje....(en honderd punten extra Haha!)
Heel mooi geformuleerd!!
Daarom sta ik het ook niet toe dat mijn paarden hun hoef 10 centimeter naast mijn voet neerzetten en mogen ze ook nooit tegen me schuren of duwen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:04

Citaat:
Over dat 'eigen ruimte'... ik zou niet weten hoe je een paard poetst, opzadelt, keert in een vrij smalle stal / doorgang of aansingelt zonder dat het paard zich in mijn ruimte bevindt. Dan sta je gewoon erg dichtbij

Maar dan ben JIJ degene die in zijn ruimte komt, en niet andersom!! En omdat jij als het goed is de leider bent, moet dat geen probleem zijn. En zelfs als jij in zijn ruimte komt, moet hij nog dusdanig respect voor jouw ruimte hebben, dat hij niet over je heenloopt.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:06

Mijn fjord gaat ook expres op voeten staan. Bij mijn moeder en vriend deed hij het net zo lang tot ze leerden "hun terein" aan te geven. Hij is behoorlijk dominant en heeft dus ook echt duidelijke regels nodig. Zo gauw hij die regels niet krijgt van iemand gaat hij op deze manier uitproberen.
Hij zet zijn voeten dan zo ver bij zijn lichaam vandaan dat hij haast omvalt. Dus naar mijn mening doet hij het wel degelijk expres.

En wat er gezegt werd over dat dieren niet zo kunnen denken en zich dus niet opgesloten laten achter een deurtje als ze zo slim waren. Nou die knol van mij maakt dus keurig iedere deur open. Zelfs een schuifslot waar door het gat een slotbout zit.
Die trekt hij er eerst uit en daarna schuift hij de deur open. dus wel degelijk is hij erg slim. Ik heb het hem in elk geval niet geleerd.

Verder als je een goed contact hebt en in samenspel met je dier werkt moet het geen probleem zijn om in elkaars ruimte te komen. Ik kan makkelijk tussen mijn paard zijn benen gaan zitten zonder dat hij over me heen walst. Hij weet altijd precies waar ik me bevind en daar past hij zich ook naar aan. Wanneer ik geen respect naar hem toon zal ik ook zeker geen respect van hem krijgen. daar is hij veel te dominant voor.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:15

Sommige paarden maken er gewoon een sport van, 'bazinnetje-op-hun-voeten-staan'! Toch weten ze vaak in hun achterhoofd dat ze niet op andermans voet mogen staan, maar meestal doen ze het toch! (Kijken of het baasje er niets van merkt...) Nou, het baasje merkt het wel DEGELIJK!

Hoe zwáár is een paard wel niet?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:17

Lalidan schreef:
Citaat:
Over dat 'eigen ruimte'... ik zou niet weten hoe je een paard poetst, opzadelt, keert in een vrij smalle stal / doorgang of aansingelt zonder dat het paard zich in mijn ruimte bevindt. Dan sta je gewoon erg dichtbij

Maar dan ben JIJ degene die in zijn ruimte komt, en niet andersom!! En omdat jij als het goed is de leider bent, moet dat geen probleem zijn. En zelfs als jij in zijn ruimte komt, moet hij nog dusdanig respect voor jouw ruimte hebben, dat hij niet over je heenloopt.

idd Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:48

Een mooi voorbeeld. Anouar staat nooit op mijn voet, maar loopt m'n vader met hem dat staat Anouar wel 10 keer op z'n voet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:57

Zeker zijn er paarden die expres op een voet gaan staan, of op de waterslang. Dat zijn paarden die donders goed weten waar ze hun voeten laten en heel bewust hun voet plaatsen.