Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mahitri schreef:Een paard gaat echt niet expres op je voet staan. Je geeft je paard nu wel héél veel menselijke eigenschappen en dat is één van de redenen waarom de communicatie tussen mens en paard wel eens mis gaat.
Een paard denkt niet: zo ik ga even op jouw voet staan dan weet je dat ik de baas bent.
Ooit een paard bij een ander paard op zijn hoeven zien staan om de rangorde te bepalen?
Zoals al eerder beschreven is heeft en paard gewoon geen respect voor je en loopt dus dwars door jouw ruimte heen. Het paard zal dan geen moeite doen om jouw ruimte te ontwijken en kan dus op je voet gaan staan.
Mahitri schreef:Waarom eigenlijk niet? Paarden zijn behoorlijk gewiekst in het 'de ander op hun plaats zetten'.Een paard denkt niet: zo ik ga even op jouw voet staan dan weet je dat ik de baas bent.
) en zijn ook tamelijk bedreven in het plagen / domineren van anderen. Dus waarom zou het eigenlijk niet kunnen?Citaat:Zoals al eerder beschreven is heeft en paard gewoon geen respect voor je en loopt dus dwars door jouw ruimte heen. Het paard zal dan geen moeite doen om jouw ruimte te ontwijken en kan dus op je voet gaan staan.
Thefrodo schreef:Misschien is "veiligheidsrijlaarzen" een gat in de markt
Voet gebroken. Die doe ik ook nooit meer aan naar stal! 

Lauss schreef:Waarom moet je de baas zijn over je paard? Kan je niet gewoon samenwerken?
Ik geloof niet dat ie expres op dr voet gaat staan nee
. Paard doet dat echt niet met opzet. IcePrincess schreef:Ja natuurlijk is er dominantie in het spel, maar dat betekent nog niet dat het paard het niet express doet. Het paard in mijn geval wist dondersgoed dat ik de baas was, hij liep wel met me mee, met rijden was absoluut niks aan de hand (ondanks dat hij hengst was en ik met een groep merries weg ging, hij had kunnen doen wat hij wilde ik ben niet sterk, maar hij luisterde perfect) het liep me omver als ik hem van de stijle berg naar beneden moest halen, hij ging liever over mij heen en daarbij ook de bosjes in dan netjes over het pad net als alle andere paarden. En terwijl ik hem stond te poetsen en gewon op dezelfde plek stond toch even dat pootje optillen en hup bovenop de mijne.
Ja dat is toch even laten dat hij de baas is, maar dat betekent niet dat hij het niet express deed.
maar wel uit het dominantie -"idee". Citaat:Waarom eigenlijk niet? Paarden zijn behoorlijk gewiekst in het 'de ander op hun plaats zetten'.
Want nee, ik heb nooit gezien dat een paard bij een ander op de hoeven staat, omdat dat gewoon vrij moeilijk gaat. Maar ik heb wel een heleboel andere dingen gezien van paarden onderling waar ze net even de ander pesten. Vlak bij elkaar lopen bv en dan net even de ander in de kont happen. Net even de ander opzij duwen. Maar ik heb ook paarden gezien die heel gericht en geniepig naar een ander z'n benen schopten, dus niet het 'naar achteren en omhoog' wat ze meestal doen om te dreigen, maar heel gericht, met 1 been, om te raken.
Citaat:Zowel bij het op mijn voet staan (kijken, en vervolgens hoef plaatsen op een plek waar dat paard als het normaal aan het lopen is helemaal niet komt!)
Cassidy schreef:Heel mooi geformuleerd!!Een paard heeft een persoonlijke ruimte, en dat heeft een mens ook. Een dominant paard accepteerd absoluut niet dat er een onderdanig paard zijn ruimte binnen komt, en jaagt hem uit de persoonlijke ruimte weg. Een paard dat dominant is of je leiderschap aan wil vechten hoeft echt niet met oren in zijn nek op je af te komen en je proberen te bijten of te trappen. Hij kan heel subtiel jouw persoonlijke ruimte binnenkomen, en dan is zijn hoef op jouw voet zetten een eitje....(en honderd punten extra)
Citaat:Over dat 'eigen ruimte'... ik zou niet weten hoe je een paard poetst, opzadelt, keert in een vrij smalle stal / doorgang of aansingelt zonder dat het paard zich in mijn ruimte bevindt. Dan sta je gewoon erg dichtbij
Lalidan schreef:Citaat:Over dat 'eigen ruimte'... ik zou niet weten hoe je een paard poetst, opzadelt, keert in een vrij smalle stal / doorgang of aansingelt zonder dat het paard zich in mijn ruimte bevindt. Dan sta je gewoon erg dichtbij
Maar dan ben JIJ degene die in zijn ruimte komt, en niet andersom!! En omdat jij als het goed is de leider bent, moet dat geen probleem zijn. En zelfs als jij in zijn ruimte komt, moet hij nog dusdanig respect voor jouw ruimte hebben, dat hij niet over je heenloopt.