paard gekocht maar heeft nu eng karakter trek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: paard gekocht maar heeft nu eng karakter trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:26

Ik mis achtergrondinformatie. Hoe oud is het paard? Hoe lang heb je hem al? Wat is zijn afstamming? Ik neem aan dat het om een KWPN-er gaat, maar het kan net zo goed een tinker of een Fries zijn. Wat is er tegen je gezegd dat ie kon (klassering?) Hoe lang had zijn vorige eigenaar hem al en wat is er mee gedaan? En tenslotte: wat heb je er voor betaald? Als jou dat paard is verkocht voor 5000 euro als zijnde een prima recreatiepaard, heb je misschien reden om hem terug te brengen. Is ie je verkocht voor 1750 euro onder het motto: achterstallig onderhoud, zie maar wat je er nog van kan maken, dan heb je, naar mijn mening, weinig poten om op te staan...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:31

Idd wat Ilzas zegt, ik mis ook nog info.

Wat wil je eigenlijk met dit paard gaan doen? Je kunt het ook als een leerzame uitdaging zien, je hebt tot nu toe 3 paarden ingereden, eens kijken of het ook lukt met een wat minder makkelijk paard.

In het parelli programma staan heel nuttige tips over omgaan met bange paarden.

Veel is op te lossen door gewenning, gewoon naast het paard gaan wandelen aan het halster.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:33

Er zijn toch ook suppelementen waar paarden wat rustiger van worden?? Misschien is dat nog een optie want ik begrijp uit het verhaal dat het alleen om die spanning gaat wat er in dat paard zit....

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:34

Ik geloof dat ik het meest brave paard nog een etter zou kunnen maken met mijn eigen onzekere gedrag.

Heb een harde leerschool gehad aan een voor mij verkeerde combinatie. Gelukkig is hij nu de perfecte poownie van mijn toenmalige verzorgster die het al een uitdaging zag en nu loopt hij de sterren van de hemel.

Gelukkig heb ik een doenormaalmens-fjord waarop ik kan zien en voelen dat paarden nog steeds de meest geweldige dieren op aarde zijn. Maar aan mij geen vervelende paarden of toekomstige door mijn angst verelende paarden besteed.
Paardrijden is nog steeds mijn hobbie en geen gevecht met bloed zweet en tranen. Is toch van de zotte dat je met pijn in je buik en angszweet je hobbie aan het vergallen bent. Als ik een ander paard koop vertel ik erbij dat ik een schijtluis ben, ik stap er pas op als ik zie dat het paard een schatje is. En daarbij mag hij best een keer schrikken maar geen gedonder en gegarandeerd dat krijg je als je zelf onzeker bent. Bloos

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:26

ik mis ook de achtergrondinfo.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:08

Ben het eens met Ilzas,hoe duurder het paard,hoe meer kans je hebt op teruggave.Mits je precies hebt verteld ,wat je er mee wilt ,en er van verwacht.Pas dan,kan je zeggen ;"Het paard voldoet niet aan de gestelde eisen,die ik heb gesteld''.Dus ga eens goed na ,hoe je dat paard hebt gekocht.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:38

Probeer eens het navolgende,

Geen brok, geen kuil, maar volop hooi van niet bemest land. Doelmatig longeren voordat je erop stapt.

Vaak komen problemen met paarden doordat ze te hoog in het voer staan. Een oude boeren wijsheid zegt : Voer naar werken !

corrybos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:40

Ok extra info. We hebben het paard van af april,
we hebben hem voor de sport gekocht. en ook zo nu en dan een buiten rit.
voor meer dan 6000 euro.

van af het begin hebben we hem eerst gelonceert, en daar na pas er op stappen.
we wisten ook dat hij nog wel wat leren moet.
Hij krijgt nu 3 kilo bix en nog hooi er bij.

maar hij is voor 95 % braaf, erg braaf eigenlijk, maar juist die andere 5%
En andere mensen zeggen ook dat hij apart kan doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:53

Wat gebeurt er als hij dan raar doet?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:59

corrybos schreef:
voor meer dan 6000 euro.

Als je het paard voor de sport hebt gekocht dan kun je ergens wel verwachten dat er pit inzit.
3 kilo bix is wel erg veel , ik weet niet hoe veel je paard in het werk staat?
Als het paard voor 95% erg braaf is zijn die 5 % eigenlijk te verwaarlozen, kan ook heel goed zijn dat hij gaat uitproberen tot hoever hij gaan kan.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:56

Hai,
Die 3 kilo bix is iets aan de hoge kant meid.
Ik geef mijn paard het volgende dieet:
Halve bix
Halve Mueslie
1 kilo Lucerne

Dit 2x per dag en natuurlijk 3x per dag hooi. Als ik meer krachtvoer ga geven, vlieg ik tot het plafond.
En v.w.b. die 5%, ik denk dat je daar blij mee moet zijn. Neem idd een goede instructeur of verkoop m. Ik zou wel wat meer echt werk met hem doen. Longeren voor je gaat rijden ofzo. Maar blijf er wel zelf op. Want paarden hebben trukendoosjes. Op elke vraag krijg je een antwoord. En als een vergevorderd ruiter erop gaat, krijg je ook vergevorderde truukjes. En dan gaat die 5% erg omhoog.
En wat andere mensen zeggen, meid niet naar luisteren. Luister naar je hart. Als ik naar iedereen had geluisterd, had ik mijn paard al jaren niet meer. Ze vonden hem levensgevaarlijk. hahaha terwijl hij eigenlijk alleen maar vrolijk was. Wel beetje errug vrolijk, maar hij was niet gemeen.
Luister naar jezelf. Wat je gevoel je ingeeft. Als je dan echt niet meer durft, dan is verkopen de enige oplossing. En geef aub geen supplementen om hem rustig te krijgen. Dat helpt echt niet. Kun je beter zelf innemen hihihi
Ik lees het wel weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:02

3 kilo biks is niet zoveel... Als het maar 3 kg per dag is en niet 3x per dag 3 kilo.
Maar ik denk ook dat het paard prima rond kan komen op 1 kg per dag, voer hem gewoon zoveel hooi hij wil en geef hem 's morgens en 's avonds een halve kg biks erbij. Zolang jullie nog rustig met hem rijden en niet intensief aan 't trainen zijn is dat voldoende. Waarschijnlijk zal hij er een stuk rustiger van worden.

Maar wat voor aparte en enge dingen doet hij precies?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:05

lastig probleem.

Veel sportpaarden hebben heftige trekjes. Ik weet niet wat voor ervaring je hebt (ik heb er geen met sportpaarden) en hoe je er nu precies tegenover staat.

Als je echt de sport inwilt kun je proberen ervoor te gaan. Het zal een lange weg zijn, maar wel bevredigend als het lukt.

Maar als je je onzeker voelt bij je paard moet je je afvragen of dat wel kan. Misschien kun je hem dan beter verkopen. Ik denk dat er genoeg gegadigden zullen zijn als je echt een goed paard hebt gekocht.
Succes ermee!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:19

anneliesdj schreef:
3 kilo biks is niet zoveel... Als het maar 3 kg per dag is en niet 3x per dag 3 kilo.
Maar ik denk ook dat het paard prima rond kan komen op 1 kg per dag, voer hem gewoon zoveel hooi hij wil en geef hem 's morgens en 's avonds een halve kg biks erbij. Zolang jullie nog rustig met hem rijden en niet intensief aan 't trainen zijn is dat voldoende. Waarschijnlijk zal hij er een stuk rustiger van worden.

Maar wat voor aparte en enge dingen doet hij precies?

3 kilo biks niet veel, dat vind ik wel erg veel.
Als ik mijn paard dat elke dag zpo geven heb ik een bom hier staan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:50

3 kilo is voor een paard wat gewoon iedere dag moet presteren niet veel, watvoor paarden heb jij en wat doe je ermee?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:55

Ik heb een Quarter Horse dan kun je wel na gaan wat ik rijd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:56

Nee inderdaad 3 kilo per dag is redelijk normaal.
Mijn paard (is L2 en word ongeveer 5 a 6 x per week getraint) krijgt ook 3 kilo.
De Z2 paarden kregen op stal ongeveer 4 kilo per dag.

Maar 3 kilo per keer is wel veel.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:19

Het ligt er natuurlijk ook aan welke brok je voert.
Mijn paard werd van 2 kilo sportbrok per dag behoorlijk heet (lees: imo te heet) daarom hebben we haar toen minder brok gegeven.
Nu staat ze op een andere stal, waar ze een soort van basisbrok krijgt, ze krijgt nu 3 kilo daags en er is niets aan de hand, ze is haar eigen rustige zelf en ziet er prachtig uit.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:12

Ben idd toch ook benieuwd naar de afstamming en wat hij doet als ie paniekerig gaat doen. En die prof, wat is dat voor iemand? En wat doet die er mee en hoe reageert het paard dan?

Ben ook van mening dat je hem gewoon kunt verkopen met jouw verhaal erbij. Misschien zijn er andere mensen die er zo mee wegrijden of er beter mee kunnen omgaan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:14

Drie kilo brok vind ik veel. Mijn kwpn-er die 5 keer per week wordt gereden en de rest van de tijd in de wei staat leeft alleen op gras en hooi en doet het daar prima op. Ook dagtochten door heuvelachtig terrein doet hij zonder moeite.

Hoe wordt het paard gehouden, staat hij de hele dag op stal of kan hij ook zijn ei kwijt in de wei, liefst nog met een ander paard erbij? Mijn ervaring is dat dat een heel groot verschil maakt. Toen mijn paard, tegen de afspraken in, de hele dag op stal stond ging hij spelen en zich uitleven als ik er op zat en had hij geen tijd voor mij. Nu hij kan spelen en rennen zoveel hij wil in de wei heeft hij weer tijd om op mij te letten met rijden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:44

corrybos schreef:
voor meer dan 6000 euro.

Voor (meer dan) 6000 euro mag je wel degelijk iets/ "kwaliteit" verwachten. Gezien de conditie waarin hij was (vermagerd en met wormen) vind ik dat rijkelijk veel. Maar je zegt zelf dat ie voor 95% braaf is en voor 5% minder leuk is. Tja, dat is en blijft een paard en dat is normaal en wat je kunt verwachten, dus weer geen reden om hem terug te kunnen geven. Zeker gezien het feit dat je van sportpaarden nou eenmaal best wat pit kunt verwachten. Maar een paard wat 95% braaf is, kun je best (goed) verkopen hoor! En als jij je er gewoon niet lekker (meer) op voelt, zou ik dat doen. Een paard hebben is toch een kwestie van gevoel. Ik heb er nu 1 waar ik helemaal waus van ben en die niet eens zo braaf is en ik heb er 2 jaar 1 gehad die prima braaf was, maar waarmee ik gewoon heel weinig had en die heeft nu een fijne baas gevonden, die er ook weer helemaal waus van is, dus in the end: iedereen blij. Ik, mijn nieuwe paard, diens oude baas, mijn ouder paard en diens nieuwe baas. Soms moet je de kaarten gewoon schudden en opnieuw verdelen. Of je kijkt het nog even aan. Dat kan altijd. In ieder geval: veel succes en wijsheid gewenst enne: blijf voorzichtig en hou alles heel. Niemand zit te wachten op brokken omdat er zogenaamd "stoer" moet worden gedaan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:52

Onze paarden krijgen nog geen kilo krachtvoer per dag, en alleen als ze moeten werken, op een vrije dag alleen gras en hooi... En als je paard ook nog eens op stal staat heeft ie nog minder mogelijkheid om zijn energie kwijt te raken..

corrybos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:07

paard staat lekker buiten overdag met zijn meisje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:13

Ik denk dat het paard wel te vertrouwen is, maar niet voor jouw geschikt. Jij bent niet rustig en ervaren genoeg om dit vertrouwen te bieden en ervaren te worden met alles om hem heen.

Je zult hem wel bijvoeren omdat hij zo vermagerd was, dat kan hem ook behoorlijk heet en schrikkerig maken.

Ik heb een 15 jarig erg ervaren bomproof paard, maar daar kan ik niet zomaar even 2 kg brok in gooien, dan stijgt hij op, ziet hij spoken en als hij dan gaat dan kan ik niks meer. Gedoseerd bijvoeren misschien een optie, jouw paard is nog jong en moet nog veel zien en meemaken.

Voer hem oud brood bij om te groeien. Een heel pak per dag kan gerust. Na een maand zie je heel duidelijk verschil en wees voorzichtig met krachtvoer. Geef hem desnoods een voedingssupplement voor zijn spieren om spieren te kunnen kweken en voer hem matig met krachtvoer en heel veel hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:17

corrybos schreef:
paard staat lekker buiten overdag met zijn meisje

Die hecht zich daardoor heel erg aan haar, wordt er onafscheidelijk van en dan heb jij nog meer problemen. Als je er een draadje tussen zet en hem steeds even weg haalt, door bv even te wandelen ergens uit het zicht te gaan grazen aan de hand, leert hij weg te gaan van zijn merrie en met jouw te zijn.

Ik heb het ook gehad in de jonge jaren van mijn paard onafscheidelijk van de eventuele merrie waar hij bij stond, deed er alles voor om er bij terug te komen, werd heel bezitterig naar merries en werd voor mij bijna onberijdbaar. Dus het is wel gezellig en leuk voor hem zo, maar als jij daar problemen mee krijgt, zou ik daar maar eens mee oppassen.

Zet hem bij een vriendelijke rustige ruin, dan is die stress van waar is mijn merrie, komt er geen concurrent bij, ook niet bij jouw paard. Dat was voor mij de oplossing toendertijd.