Verkeersmak maken jonge pony's? Ze vluchten en bijten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke leeftijd is jouw paard/pony verkeersmak gemaakt?

Toen hij net aan een halstertouw naast mams kon lopen
11 (15%)
Na het spenen (1/2 jaar oud)
5 (6%)
Als jaarling
8 (11%)
Toen hij 2 jaar was
7 (9%)
Op zijn 3e, voor het inrijden
7 (9%)
Tijdens het inrijden
15 (20%)
Op latere leeftijd
4 (5%)
Nooit verkeersmak gemaakt
3 (4%)
Geen idee
12 (16%)

Totaal aantal stemmen: 72

capopjekop

Re: Verkeersmak maken jonge pony's? Ze vluchten en bijten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:15

Ja, mijn pony's vertrouwen hem ook en hij blijft overal rustig onder. Met wedstrijd staat hij ook altijd langs de bak en als Amber hem ziet blijft ze rustig, ook al sta ik strak van de zenuwen. Het beste is nog wel een ervaren oudere pony, maar als je iemand anders bij hebt die rust uitstraalt is het ook goed.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 06:48

Voor een van de pony's ben ik de rustige persoon, hij weet dat als ik ontspannen ben er niets aan de hand is. Het probleem is echter dat ik vaak niet zo rustig kan blijven als hij zenuwachtig wordt. Vooral buiten het erf heb ik dat probleem, dan staat hij al bijna op springen omdat alles nieuw voor hem is, en dan moet ik niet ook zenuwachtig worden of hij ontploft. (Dat gevoel heb ik vaker, dan dringt het tot me door dat als hij er echt vandoor gaat, ik niks meer te zeggen heb)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:39

dat hebben meer mensen. hier op stal zie ik het ook wel, pony is wat onrustig, het touw wordt korter gemaakt en strak gehouden, paard zet er druk op om zijn hoofd normaal te houden, meisje zet meer druk, paard zet meer druk, etc. werk naar een slap touwtje toe, hoe belangrijker jij dat vindt, hoe meer belang je paard er ook aan zal hechten.

bouw niet zelf de spanning op, dat heeft altijd zijn weerslag op het paard en dan wordt het een vicueuze cirkel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:37

Lang touwtje heeft hij eigenlijk altijd, maar goed, zenuwen merken ze toch wel.

Vandaag ging het trouwens weer best goed, Ik begon met Waldi te poetsen (hij was wel wat druk, maar dat kwam omdat de poestplaats door de bouwvakkers in gebruik was en we dus in de schuur moesten staan)
Heb niet op het erf gelopen omdat daar 6 jonge kinderen rondrenden en er bouwvakkers bezig waren Boos! . Wel hebben we voor het eerst in de wei gedraafd aan het touw. Aan de longe deden we dat al veel langer, maar nu dus ook voor het eerst met mij ernaast! Hij was echt superbraaf, ik hoefde niet eens druk te zetten op het touw of hij liep al. Pling Heb het halthouden en achteruitgaan ook (aan een los touwtje) geoefend.

Met Blümie ook wat door de wei gewandeld. Ze heeft een paar keer geprobeerd te happen maar na een streng "nee" ging het best aardig. Ze keek wel kwaad, maar liep verder goed mee.

De andere 2 shetten ook mee gewandeld door de wei, al liep Liesje nog steeds niet echt lekker.

Salvira en Fury hebben we natuurlijk ook mee gelopen, fury is nu echt al zo lief! Loopt netjes mee, met of zonder touw, en zo nieuwsgierig! Toen mijn zusje op Salvira reed en ik met Fury in het midden stond, begon hij zomaar met de pionnetjes te gooien. We hebben namelijk gesprongen met Salvira en de pionnetjes gebruik ik dan om te voorkomen dat Salvira erlangs loopt.

(Voor de duidelijkheid, ik verzorg 6 pony's; Salvira (8) de moeder van Waldimir (3) en Fury (2mnd), Blümchen (2,5), Liesje (5?) en Vulco.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:09

Neem dan iemand mee die rustig blijft. Mijn vriendin ging voor het eerst naar buiten met haar paard. Paard vertrouwt haar goed maar ze was ook best zenuwachtig, ik ging op de fiets mee om hem eventueel beet te pakken mocht hij iets eng vinden en gewoon voor de gezelligheid. Ging perfect, maar zag het paard toch af en toe naar mij kijken of ik nog rustig was, terwijl ik normaal niet echt een 'band' met het paard heb.

Als je aan het kletsen bent, blijft je ademhaling rustig en dan lijkt het meer alsof je rustig bent voor je pony. Als Amber iets eng vind, ga ik gewoon zingen. Binnen no time is ze weer rustig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:34

ik merk dat ook, voordat mijn zusje haar paard had ging er op buitenritten altijd één van ons op de fiets. Faram zag diegene als de leider op dat moment, en volgde die ook. het was altijd 'samen uit samen thuis', als degene op de fiets vooruit reed of uit het zicht verdween werd Faram dan ook erg onrustig, terwijl als ik alleen ging er ook niets aan de hand was, hij vindt het niet erg om alleen te gaan maar hecht ook zeker waarde aan degene die dan op de fiets zit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:25

Buiten met Salvira ging er ook altijd iemand mee die ernaast liep, meestal ik. Als ik uit het zicht verdween werd Salvira vaak onrustig. Ook toen ik eens alleen met haar naar buiten ging was ze onrustig. Met een fiets hebben we nog nooit geprobeerd. Kletsen en liedjes zingen helpt bij mij ook, maakt niet uit wat je zegt of zingt. Ik wordt er zelf meestal ook minder zenuwachtig van.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:11

Toen ze twee was. toen heb ik haar gekregen en heb haar gelijk verkeersmak gemaakt.
Die van mij was heel erg rustig en alles ging goed.
Indmiddels is ze bijna 8 haha