tegemoetkomende ruiters in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R0X

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:11

Huertecilla schreef:
Ik doe dat eerst onbelast en dan met ´dode-man´.

edit: ik vergeet nog een fase. Met hengstlief doen we het spel met ´de haas´.

Haha leuke namen Haha!
Maar dit zijn allemaal wel leuke spelletjes/oefeningen, maar die keren dat je alleen gaat, wat dan?
Ik spreek uit ervaring dat het altijd wel spannend is als je alleen iets tegenkomt, en dat je vaak met het begrip 'vertrouwen' heel ver komt. Tja, dat stuiteren enzo, dat is voor mij ook geen probleem, paarden leren door kilometers te maken! Maar het is dan wel heel lief als je met een jong paardje alleen op pad bent en dat dan de kraan die 5 meter naast je aan het werk is, stopt met werken en wacht tot ik 100 m verder ben. Haha!
(ze zijn hier de nieuwe A4 aan het maken). Het paardje dat ik nu rijd is een half jaar ingereden door mij en heeft best veel 'schrik' in zich en heeft best wat pit, ook al is het dan een fries. Ze heeft vaak de neiging om te stuiteren en weg te rennen maar ik houd haar wel in (in een diameter van enkele meters dan wel haha). Ze leert ervan en leert mij zo kennen en te vertrouwen.
meestal rijden we zondags met zijn 2en en is het heel rustig maar vorige week maandag alleen een ritje gemaakt en dus HEEL veel enge dingen tegengekomen. Spannend en heftig ritje maar ze leert wel om op mij te bouwen. En als ik iets zie in de verte waarvan ik denk dat het niet goed gaat komen of te gevaarlijk is (bv weinig ruimte/kinderen/autos plus het ingredient een nieuw eng ding) kies ik voor een andere route. Zodat we niet daar aan komen - zij bang is en ik toegeef om te draaien. Met die kraan ook bv, eerst ging ie door en draaide mn paard 2 keer om. Toen eerst rustig verder gestapt en om de 5 meter laten kijken, daar werd ze rustig van. Toen stopte de kraan met werken en toen ben ik doorgestapt ook al vond ze het eng. Niet laten merken dat je zelf ook wel enige spanning hebt.
Iedereen heeft zo zijn methode en ik ben iemand die al snel erop stapt met iemand ernaast en de volgende keer de meeloper tepaard mee laat gaan. Dan heeft het paard ook een goed voorbeeld. En stuiteren maar Haha!:D:D Meestal gaat dat wel goed hoor.

Edit: haha door heel mijn verhaal ben ik mijn clou vergeten...
Wat doe je ook al heb je zolang getraint met de haas en dodeman, als je alleen op pad gaat, en je paard iets ziet? Want dan is ie wel de aanwezigheid van anderen gewend.
Wil maar zeggen, paarden blijven paarden en gelukkig gaan ze ons vertrouwen naarmate de km vorderen, maar er kan altijd iets engs op het pad komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:19

R0X schreef:
... en manegeruiters hebben dat minder.

...en wiens probleem is dat? Het hoort in IEDER geval het mijn NÍET te zijn Pling

Laat wat defacto blijkbaar buiten een leerling is met een L-bord en leraar op pad gaan. Dan nóg mag een ander er vanuit gaan dat de basisvaardigheden binnen de gecontroleerde omstandigheden voldoende aangeleerd zijn, al is het verstandig en beleefd er met een gróte boog omheen te gaan.
Ik blijf erbij dat het te zót voor woorden is dat je buiten, of je nu in een auto, op een motorfiets of paard rijdt, rekening moet houden met de onvaardigheid van een andere verkeersdeenemer, of die nu doorgedraaid in galop gaat of netaan in stap durft.

De rijbak is ooit bedacht als veilige leeeromgeving en een dressuurproef was ooit een vaardigheidstest....

hc

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:39

Ik vindt de situatie van de TS wel erg asociaal, een beetje rekening houden met elkaar moet toch mogelijk zijn?

Zelf heb ik geen probleem ermee wanneer iemand in draf of wellicht galop passeerd, zolang dit maar gecontroleerd gedaan wordt.
In een snellere gang passeren gebeurd hier nogal eens. Er wonen een paar endurance ruiters hier in de buurt namelijk. Zij passeren in dat geval dan wellicht in een snellere gang, echter wel gecontroleerd. Ook al wil mijn merrie dan graag mee, omdat het gecontroleerd gaat is ze met 2 meter dan ze voorbij zijn weer rustig. Dan denk ik echt zo kan het ook.....

Helaas wordt er ook nog wel eens gepasseerd in een flinke draf, expres zo hard als ze kunnen. En dan lachen onderling als onze paarden dit merkbaar niet op prijs stellen. Heb er een keer wat van gezegd (gewoon netjes gevraagd of hij volgende keer was rustiger voor wilde komen) en wie deed er moeilijk.......juist ja, groepje ruiters waar ik mee was rijden. Kreeg na afloop er de schuld van dat ik hen in gevaar had gebracht.....nu speelde er met de bewuste groep nog veel meer....voelde me al niet prettig meer mee met hen te rijden, na dit voorval helemaal niet meer.......heb ze nu gelukkig al hele tijd niet meer hoeven zien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:51

R0X schreef:
Maar dit zijn allemaal wel leuke spelletjes/oefeningen, maar die keren dat je alleen gaat, wat dan?

Dan gaat het goed. Ik ga pas alleen ná een heel voortraject. Ik ´probeer´ daarbij niet, maar ga pas één nieuwe stap verder als de vorige veranderd is.
Paarden zijn heel betrouwbaar conform hun programma ´paard´.

Vanmorgen een héél snelle galoprit gedaan. 18 kilometer bérgterrein in 56 minuten.
Met datzelfde paard ga ik zo een uur lopen en draven. Doel, spieren losmaken, ontspannen, zelfvertrouwen. Dit terwijl ze 24/7 buiten staan want het hoofddoel is dat zelfvertrouwen. Morgen dan een makkelijke rit, donderdag een lange, vrijdag kort (10 km.)galop, ´s Middags wandelen, weekeinde ´niets, alleen wat spelen.

Ook straks ga ik voor de lol een stuk rennen met een oude merrie om mijn zoontje te laten rijden.

Vannacht dan de al genoemde leerrrit met hengstlief. Dat is dan weer zo´n opbouwserie. Heb al tig keer met hem aan de lange lijn gelopen ´s nachts. Nu onder het zadel en als dát bomzeker is ga ik achter de motorfiets en dan solo.

Élke nieuwe stap moet je opbouwen, dan kan jouw paard zonder stress léren en weet je beíden hoe de vlag erbij hangt. Als je ´proberen´denkt, is er nog iets niet verankerd.

hc

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:51

Je mag je paard dan nog zo goed getraind hebben dat hij niet meteen met een kudde passerende paarden meegaat, ik vind het toch maar beleefdheid dat een vlottere ruiter zijn snelheid aanpast om een tragere voorbij te gaan.
HC wat je zegt dat het erg irritant is dat de tragere ruiters de weg versperren als er een vlottere ruiter aankomt heeft ook zo z'n redenen. Meestal zijn dit ruiters die al wel eens ondersteboven gereden zijn door een, al dan niet onkundige, vlottere ruiter.
Als iedereen net iets meer respect zou hebben voor de andere weggebruikers zouden we ons ook veel minder moeten ergeren!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:41

Mandyke schreef:
HC wat je zegt dat het erg irritant is dat de tragere ruiters de weg versperren als er een vlottere ruiter aankomt heeft ook zo z'n redenen. Meestal zijn dit ruiters die al wel eens ondersteboven gereden zijn door een, al dan niet onkundige, vlottere ruiter.

Verward de weg versperren om te voorkomen dat je wordt aangereden? Afgezien van dat ik de logica niet zie vind ík dit preventief ´eigen rechteren´van een ongelóóflijke lompheid en domme arrogantie getuigen waar ik HEEL boos van zou worden. Je paard niet kunnen sturen is erg genoeg, expres de boel blokkeren is ONACCEPTABEL.
Boos te paard is een slecht idee, dus dat zout ik dan keurig op... Vork
Goed idee eigenlijk wel om de engelse verhuurmiep er eens op aan te spreken. Dat als ze me zogezegd wil laten passeren, dat ze dan beter de weg wat vrij kan maken. Ík kan er toch wel door, maar dat is voor haar paarden, dus klanten wel zo rustig in plaats van een flitsende slalom.

hc

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:47

@HC:
Vanuit jouw verhalen en hoe je beschrijft hoe je zelf rijdt en met je paarden omgaat snap ik wat je bedoeld en waarom je zo reageerd.

Ik denk echter dat je laatste reactie bij sommige mensen ook verkeerd kan vallen. En eigenlijk kan ik dat wle begrijpen, want tsja, er hoe dan ook langs gaan desnoods in een flitsende slalom, dat is pas eigen rechteren, ongelofelijk lomp en van domme arrogantie getuigend. Want tsja, jij hebt je paar donder controle, maar wat geeft je het recht om dan maar zo te reageren?

Dat iemand anders wellicht in jouw ogen midden op het pad staat en jij er d elogica niet van inziet, wil niet zeggen dat die persoon daar (voor zichzelf) geen hele goede reden voor heeft en hoef took niet te zeggen dat die persoon zijn paard niet kan sturen.

Dat iemand in een situatie anders reageerd dan jij zou doen wil dus niet zeggen dat anderen daar d elogica van moeten inzien en met jouw manier van handelen eens moeten zijn. Zo zie je maar weer, iedereen zijn eigen manier van handelen en ieder zijn manier van he toplossen van een situatie (bijvoorbeeld buiten inhalen / ingehaald worden). Dat dit een andere manier is, wil niet zeggen dat die onlogisch is, slecht is en dus veroordeeld moet worden!

Nogmaals snap jouw kant ook en vindt het zelf ook verschrikkelijk als mensen moedwillig een pad blokkeren, echter ik pas wel altijd op met zomaar veroordelen en dan maar tussendoor slalommen....dat kan een situatie alleen maar verergeren, voor alle partijen;-)!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:26

Je begrijpt inderdaad de situatie niet.
De engelse verhuurmiep staat uit incompetentie over het pad verspreid stil.
Ik stop altijd, maar ga er wél voorbij. Als er ruimte is er tussendoor anders door het terrein.
Dergelijke incompetente ruiters horen niet buiten, punt. Geen discussie over mogelijk.

Het kan en gaat hier gelukkig doorgaans anders. Gister twee kennissen uit Cortijuelo en hoewel ik inhield wuifden die dat ik doorkon.
Achterbuurman idem. We reden beiden richting huis langs de oever en hij ging ín de droge rivierbedding staan en riep lachend´¡Hola Pitér, da la cañas! = gáán.

Waar het om gaat is dat inhalen normaal is. Dat geef je aan, doe je vlot en zonder hinderen.
Bewust in de weg rijden door de ingehaalde is hinderen en een verkeersovertreding.
Als de ingehaalde uit incompetentie langzaam gaat is dat fundamenteel verkeerd. De inhaler heeft de plicht gevaar te voorkomen doch mag ervan uitgaan dat de ingehaalde kan rijden. Dit houdt in dat je er niet in galop voorbij gaat, maar er wel in draf voorbij moet kunnen.
Basis verkeerswet en ook niet bediscussieerbaar.

Ik constateer in mijn wereld en hier op Bokt dat een groot deel van de buitenruiters daar NIET hoort. Het kan best zijn dat dit de norm is maar het is niet normaal.

hc

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:32

Nou kom ik hier nogal weinig paarden tegen, en als ik paarden tegen kom is het een vriendin van haar met haar paarden.

Maar ik passeer vreemde paarden áltijd in stap. Bij mijn vriendin haar paarden draaf ik weleens om naar ze toe te gaan als ik een heel stuk achter ben. Haar pony's doen niks en die van mij ook niet. Ik weet hoe de paarden van haar reageren en hoe die van mij reageert.

Maar vaak passeer ik dus geen paard Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:30

HC ik vind dat je duchtig aan het overdrijven bent!
Ik denk niet dat traag rijden een overtreding is. Als jij ruiters tegenkomt die de boel versperren zodat je zelf even moet halt houden vooraleer je er voorbij kan is dat erg spijtig, maar in de meeste gevallen (althans zo verloopt het bij ons toch) gaat de tragere ruiter wel degelijk uit de weg. Je mag alleen niet verwachten dat die tragere ruiter zijn paard in een snel drafje aanzet om de snellere ruiter zo snel mogelijk te laten passeren. En ik vind nog altijd als je een vreemd paard tegenkomt dat nota bene alleen is ook, dan passeer je in stap! Het is en blijft een dier met een zekere onvoorspelbaarheid, je kan nooit voor 100% inschatten wat dat paard gaat doen.

Ik persoonlijk ga altijd uit de weg zodat iemand anders mij kan inhalen, al ga ik wel uit de weg op mijn tempo, maar er is bij ons één ruiter waar ik niet voor uit de weg ga en dat is een 'dressuurmiep', zoals jij het zo mooi kan zeggen, die enkel maar galoppeerd als ze buiten komt met haar paard. Zelfs bij het inhalen! Wel, die mag serieus de rem opzetten als ze me tegenkomt! Bloos

_Joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:59

ik zou de meiden aanspreken en het melden aan de manege

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:22

@mandyke:
Idd dat is ook mijn punt. Prima als iemand wil inhalen, maar als je een ruiter tegenkomt die trager is dan jijzelf, beter gezegd, die buiten nu eenmaal rustiger rijdt, vindt ik niet dat je die persoon moet veroordelen omdat ze langzamer zijn. Je weet immers niet waarom die persoon zo reageerd, bovendien is een beetje rekening met elkaar houden niet verkeerd.

Wat mij in deze reactie van HC zo stoord is dat er gewoon veroordeeld wordt zonder andermans situatie te kennen. Je kunt nu eenmaal niet iemand veroordelen die anders rijdt dan jij. Iemand die anders rijdt dan jijzelf is niet verkeerd of slecht bezig en dat blijkt wel (beetje) uit HC's reactie. En puur dat punt stoort me.

Zoals ik al eerder aangaf ik snap HC's reactie wel, echter als reactie krijg ik alleen terug dat ik de situatie niet begrijp....

Tsja, anders denken is dus niet begrijpen, prima als HC zo wil denken, maar zo werkt het niet eenmaal niet!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:56

risje schreef:
Tsja, anders denken is dus niet begrijpen, prima als HC zo wil denken, maar zo werkt het niet eenmaal niet!!!!

Voor míj wel.

Ik kan er altijd en overal in galop voorbij, langs of door als ik dat wil.
Ik doe dat niet omdat ik dat niet acceptabel vind.

Ik vind bewuste obstructie nog een graad of twee onacceptabeler. Passeren in galop is onbeleefd, kan hinderlijk zijn, maar is geen actief hínderen.

Ik hou rekening met ruiters die wat anders willen dan ik en verwacht hetzelfde van die ruiters. Hun recht langzaam te rijden is niet mijn plicht langzaam te rijden en nee dat kan je niet omdraaien want van mijn part stóppen ze.

Ik ga langzamer, zij geven ruimte.
Zó hoort het te werken.

Werkt het zo niet vanwege gebrek aan rekening houden door de andere ruiters, ga ik me nog steeds niet net zo onaangepast gedragen, maar er met een brede zwaai mijn hoed beleefd afnemend wel voorbij. Punt.

Rekening houden werkt twee kanten op en dan werk ik mee. Werkt het geen twee kanten op, of is er zelfs tégenwerking, dan werkt het niet. Dan rest mij de oplossing voor mezelf, dan werkt het weer prima voor mij Haha!

hc

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:04

@HC:
zo hoort het idd te werken, maar helaas......
nogmaals snap helemaal wat je bedoeld, maar goed, ik oordeel misschien iets minder snel;-)

Moet trouwens zeggen dat ik het in dit bericht heel anders vindt overkomen…..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:28

risje schreef:
maar goed, ik oordeel misschien iets minder snel;-)

Moet trouwens zeggen dat ik het in dit bericht heel anders vindt overkomen…..

leuke combi quote.... Haha!

Ik heb onderweg gewoon geen behoefte aan problemen door de incompetentie of dwarskloterigheid van anderen. Ik rij voor MIJN lol. Ik ben heel beleefd en voorkomend maar niet gestoord.
Ik ga soms zelfs al ruim vooraf van het pad door het terrein om die engelse verhuurmuts heen. Gewoon lekker in galop, geen gezeur over wat nú weer voor incompetents.
Laatste keer schrokken er een paar luid met elkaar kleppende amazones haast van hun paard omdat in tientallen meter voor hen uit het struikgewas kwam. Alsof een galoperend paard onhoorbaar is....
Je begrijpt dat dit NIET mijn probleem is en me er ook niet aan hoef dus niet ga ergeren.

hc

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:52

Tsja, heeft denk ik weinig zin om er verder uberhaupt nog iets van te zeggen als iemand zo overtuigd is van zijn gelijk;-)!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:55

Ik zou in ieder geval even naar de manege gaan waar de paarden vandaan kwamen (als je dat weet?) en er daar even een melding van maken. Denk niet dat het de bedoeling is van de eigenaar om die paarden uit te putten?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:17

Geven en nemen....

Hangt van de situatie af of ik Stoom uit je oren Haha! reageer.

Uit eigen werk Knipoog

Kom onderweg een ruiter tegen in galop die vraagt of hij mag passeren in galop.
Ruiter draaft rustig voorbij en vraagt of ik er bezwaar tegen heb dat ze aanspringt in galop.
Alle keren hoor ik (of beter ponny hoort) ze aankomen dus ik ben al wat opzij gegaan en geef ruimte.....
Dat zijn Haha!

Of ik hoor een hoop kabaal wat kreten en jawel een horde idioten komt aanstormen en een meter achter me gaat men stappen...proberen dan in stap voorbij te komen wat niet lukt en ik zit ermee opgescheept(joepie ,moet ik ook nog praten).
Ruiter komt in volle galop tegemoet en zonder ook maar wat aan te geven ...stormt het voorbij.
Dat zijn Boos!

Ik verwacht niet dat men stappend voor bij gaat maar wel dat men aangeeft door stem/gebaar wat men wil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:23

Dergelijke situaties kom ik ook wel tegen ja. Heb eerlijk gezegd liever dat de andere ruiter op een rustig drafje even inhaalt of passeert dan dat ze krampachtig gaan stappen of dat ook van mij verlangen.

Heb ook wel gehad dat ik in mn eentje was en er 3 in rengalop op me af kwamen. Alleen de achterste wist toen te remmen, ik heb ze er later wel op aangesproken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:30

Ik had idd het even gemeld op de manege als is het maar voor de vorm, wat ze er mee doen moeten zij weten.

Ik heb het ook wel gehad met mijn "net onder de man Haflinger..." rustig rondje stappen in het bos, achter me een paard in volle galop op me aan rijden.
Mijn Haffie stuitert en bokt er rustig op los, ik draai me om en geef die vent netjes een veeg uit de pan of hij mss de moeite kon nemen om te gaan stappen.
Okay hij gaat net achter mijn pony in stap over... hij passeert en laat dat paard weer ten hoogte van zijn hoofd in galop aan springen.
Ik heb het hele bos bij elkaar gevloekt met die vent erbij...

Ik vind dat als je ziet dat als je aankomt en een paard reageert heftig op jou dat je er rekening mee moet houden. Het stukje opvoeding is dat je elkaar in stap passeert en ook vraag of diegene zijn paard reageert als ik bv weer wil doordraven.
Zo ja dan stap ik sneller door of diegene houd zijn paard in en ga dan op voldoende en veilige afstand weer in draf.

Er rijden soms asociale ruiters in het bos hoor... en dan maar lachen als jouw paard reageert op dit soort akties.

Ik hoop dan altijd dat mensen ooit een jong paard onder hun kont krijgen en dan zelf die ervaring krijgen... ow wat zullen ze dan mopperen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:58

Het hangt bij mij helemaal van de situatie af, als iemand inderdaad vol achterop me komt rijden en niet op een normale manier een seintje geeft of ze erlangs kunnen, dan hebben ze aan mij een slechte, want dan kunnen ze op de rem. Dat heeft weinig met mijn incompetentie te maken, des te meer met mijn idee van normaal met elkaar omgaan. Hoe goed je ook met je paard om kunt gaan, er blijft een onberekenbare factor, namelijk instinct. Zelfs mensen kunnen dat nooit volledig uitschakelen en dat is maar goed ook. Als je de tegenligger of inhaalobject niet kent, dan dien je daar op een nette manier langs te gaan, als dat in een andere gang dan stap is, dan hoort dat in knap overleg en niet bot erlangs omdat je niet de moeite wilt nemen om er knap langs te gaan.
Ik ben het ermee eens dat mensen die niet competent genoeg zijn om hun paard knap in bedwang te houden, ook niet buiten zouden moeten komen, maar aan de andere kant moet iedereen het ooit leren en al doende leert men, geheel ontwijken kun je het dus nooit.
Ik ben zelf ook geen superruiter en heb soms ook wel eens moeite om het enthousiasme van mijn paard te begrenzen (ze is nou eenmaal altijd sterker dan ik), ik kletter er ook nog wel eens af, maar dat houdt niet in dat ik volledig incompetent ben, slechts wat minder getalenteerd. In 97% van de situaties heb ik mijn paard prima in de hand, maar er blijven andere factoren meespelen die je niet altijd in de hand hebt.
Helaas kan niet iedereen beginnen met ervaren paarden, ze moeten er toch ooit eens mee beginnen en daar dien je toch rekening mee te houden of je nu wilt of niet.

Als ik op straat een automobilist tegenkom die naar mijn idee veel te hard rijdt om welk paard dan ook te passeren met zo min mogelijk risico, dan heb ik ook absoluut geen haast om mijn paard naar de kant van de weg te sturen, onder het mom van 'ik ben nou eenmaal niet zo wendbaar' terwijl ik, als het nodig is, binnen enkele seconden aan de andere kant van de weg zou kunnen staan. Op dat moment blijf ik net zo lang in de weg staan totdat degene die mij wil passeren naar mijn idee langzaam genoeg rijdt.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:31

Huertecilla schreef:
Laatste keer schrokken er een paar luid met elkaar kleppende amazones haast van hun paard omdat in tientallen meter voor hen uit het struikgewas kwam.
hc

Hahahah supercool! Ik zou echt lachen als ik in het bos zou staan kletsen en er zou ineens een paard galopperend de bosjes uitkomen!! Ook al zou mijn paard schrikken? Wat dan nog? Een paard kan altijd zomaar ineens van bv een bloemetje een meter naar links springen. (Althans, die van mij kunnen dat nog wel eens doen).

hyppolyte schreef:
Als ik op straat een automobilist tegenkom die naar mijn idee veel te hard rijdt om welk paard dan ook te passeren met zo min mogelijk risico, dan heb ik ook absoluut geen haast om mijn paard naar de kant van de weg te sturen.

Ik heb precies hetzelfde! Maar dan wel alleen als ik met een groen paard buiten rijd. Als mijn paarden eraan gewend zijn dan hoeft het niet, alleen als ik weet dat ze bij het voorbijgaan raar zou gaan doen en er absoluut geen ruimte is om raar te springen (bv op polderweggetje met miniberm als er een grote tractor met aanhang voorbij komt).
Als ze op mij gaan vertrouwen en ik weet hoe ze reageren op iets wil ik zoveel mogelijk normaal blijven rijden, puur om het paard te laten weten dat er niets aan de hand is.

Ik heb eens een ervaring gehad waar ik veel geluk mee heb gehad. Ik reed naast een drukke bos-weg op een bospaadje van een halve meter met naast me water, en dit bospaadje lag 1 m onder (naast) de weg. Groen paard, en ik hoor ineens een kudde van ongeveer 20 motoren aankomen. Die flink hard rijden en waar dus veel kabaal vanaf komt. Leuk!!! Huilen Mijn paardje bleef gewoon rustig doorstappen onder mijn aansporingen van 'er is niks aan de hand'. WAUWIE!!! Haha! Wat was ik blij. Voor hetzelfde geld gebeurt er iets.... Maar je komt met groene paarden altijd wel risicovolle situaties tegen. Dan moet je kunnen rijden.

Dus ook met een galloperend paard dat uit de bosjes komt rennen whaha.

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:55

Heb het ook wel eens meegemaakt, toen ik een stapritje aan het maken was met een paard met een peesblessure. Was er dus totaal niet blij mee! Gelukkig bleef mijn paard redelijk rustig en braaf, maar heb ze wel het een en ander nageroepen.
Het zijn toch ruiterregels dat je elkaar in stap passeert?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:05

Maakt me niet uit of het paard al dan niet groen is, automobilisten dienen ze niet met meer dan 30km/h te passeren, en zelfs dat is eigenlijk al te hard op een smalle weg.
Wij hebben hier voornamelijk polders met weinig berm en meteen sloot.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:15

Inderdaad!