wat is een mooie leeftijd voor pensioen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: wat is een mooie leeftijd voor pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:07

Helemaal mee eens, een paard is zo oud als hij zich voelt. En zo lang hij mentaal en fysiek het werk nog aankan moet je hem niet aan de kant zetten, ook al is hij over de 30.
Sommige mensen denken dat ze hun paard een plezier doen door ze op hun 25ste volledig pensioen te geven, maar ik denk dat ze juist het tegendeel doen (mits het paard nog kerngezond is natuurlijk). Als ik mijn 21-jarige een tijd niet rijd zie ik een verslapping van de spieren, achteruitgang van de conditie, minder glanzende vacht..en een oud wijf dat zo stijf als een plank loopt. Terwijl ze zo gezond als een tienjarige loopt met de nodige beweging. Ik doe haar dus absoluut geen plezier met "ach, ze heeft al zoveel jaren moeten werken, laat ik haar maar op de wei zetten"

Voor oude mensen die goed te been zijn zegt men ook dat ze regelmatig moeten bewegen om alles nog lang gezond te houden, gaan die plots alleen maar in de zetel liggen gaan ze ook achteruit. Pas als de kwaaltjes komen moet je beginnen oppassen Lachen .

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:45

ik vind bijna geen leeftijd goed om echt te stoppen. tenzij het paard problemen heeft.

ik ken een paard van 54 dat nog leuk beginnertjes leert rijden

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:20

Een paard is inderdaad zo oud als hij/zij zich voelt. Net als bij de mens.
Je ziet snel genoeg wanneer het paard toe is aan pensioen.
Sommige zijn dat nu eenmaal eerder dan de ander. Daar heeft leeftijd niks mee te maken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:22

Wanneer hij er aan toe is vind ik

Net zoals LiNdA1986 zegt

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:32

tja, dat blijft moeilijk.
willem is 19 en ik rij er nog steeds wedstrijden mee 2 keer per maand.
maar om nou te zeggen dat het van harte gaat?
willem is liever lui dan moe. altijd manegepaard geweest en staat liever te grazen Haha!
buitenritten doe ik hem geen plezier mee, als meneer vind dat we al te ver zijn, gaat hij aan de omdraai en kan ik als ik hem toch door douw een steigerparade ontvangen.
in de bak doet hij zijn best, maar ook daar laat hij merken als hij geen zin heeft.
longeren doetie altijd super...

dus ja, wanneer pensioen? hij is net helemaal spiertechnisch losgemasseerd het afgelopen halfjaar. stijf is hij absoluut niet en hij komt nog best mee met de jonge blommetjes in het L1 Haha!
af en toe denk ik datie een 2e leven is begonnen, elke keer wanneer ik denk dat het nu eindigt verrast hij me weer. zo ook afgelopen wedstrijd.. ik wilde dit zijn laatste wedstrijd seizoen laten zijn.. maar alshij zulke punten gaat scoren, kandie best de L2 ook nog halen, thuis kandie tenslotte ook die oefeningen...

denk datie het niet red als ik hem op de wei zou zetten.. een paar dagen alleen weidegang maakt meneer al stram in de spieren...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:48

gekke_koei : Als ik jou verhaal zo hoor, zou ik zeker lekker blijven rijden. Je merkt vanzelf wel wanneer het niet meer gaat, dan is er meestal nog genoeg tijd om je aan te passen naar je paard. Dat je andere dingen gaat doen.
Succes en op naar de L2 Lachen

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:29

Ik vind het ook als je paard/pony het aangeeft is het genoeg.
Alleen dat is mijn domme idee, is dat ik paarden die 15 zijn al oud vind. Onzin maar krijg het niet uit mijn hoofd...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:29

Och jee, en ik wil volgend weekend een 120 km gaan rijden met mijn 15-jarige... Nagelbijten / Gniffelen

Arm dier, hij moet daarna maar met pensioen. Nagelbijten / Gniffelen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:32

Ik zou er geen leeftijd aan hangen. Elk paard is weer anders en de ene is sneller versleten dan de ander. Ik heb ook weleens gezien dat een paard wat altijd wel gelopen had langzaam aan stil gezet werdt en daar dood ongelukkig van werdt. Je moet gewoon kijken wat nog gaat en waar je paard nog lol in heeft. En hoeveel hij gebruikt is daarvoor en of daar slijtage uitgekomen is waar je rekening mee moet houden. Maar echt pensioen? Dat weet je als je paard het aangeeft dat hij niet meer kan of wil. Daar kom je vanzelf achter. En wandelen aan de hand kan je altijd blijven doen! Succes met je besluit!

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:20

Kostolany schreef:
Ik zou er geen leeftijd aan hangen. Elk paard is weer anders en de ene is sneller versleten dan de ander. Ik heb ook weleens gezien dat een paard wat altijd wel gelopen had langzaam aan stil gezet werdt en daar dood ongelukkig van werdt. Je moet gewoon kijken wat nog gaat en waar je paard nog lol in heeft. En hoeveel hij gebruikt is daarvoor en of daar slijtage uitgekomen is waar je rekening mee moet houden. Maar echt pensioen? Dat weet je als je paard het aangeeft dat hij niet meer kan of wil. Daar kom je vanzelf achter. En wandelen aan de hand kan je altijd blijven doen! Succes met je besluit!

welk besluit?? Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:06

54 ??????

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:20

Ik denk er ook geregeld over na. Mijn paard is ook 17 maar hij loopt en gedraagt zich nog als een jonge God. Mijn paard is er ook totaal nog steeds niet het type naar om rustig dag in, dag uit in een loopstal met landje ofzo te staan. Ik maak me ook weleens oprecht zorgen erover. Ik denk dat hij pas écht oud gaat worden op het moment dat hij niet meer gereden wordt.
Momenteel rij ik hem nog steeds vrij fanatiek op ZZ-licht niveau. Hij is nog elke dag soepel, geen galletje te bekennen, het enige wat zichtbaar is nu, zijn grijze haren in de eerste helft van zijn manen Knipoog Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat die van mij íjzersterk is. Wel rij ik hem 4 a 5 dagen in de week, op aanraden van mijn instructeur. Verder gaat hij dan lekker op het land of in de paddock en straks, als de molen er is op stal, gewoon lekker even in de molen dan.

Mijn paard gaat pas met de vut of pensioen zodra hij aangeeft dat het hem allemaal teveel wordt maar dat zit er zoals het er nu naar uitziet, voorlopig nog niet in gelukkig en wat doe ik? Gewoon lekker genieten van mijn kanjer!

Ik vind dus ook dat je er niet echt een leeftijd aan vast moet hangen. Wat afbouwen misschien wel goed maar helemaal stil zetten? Ik denk dat vele paarden juist dáárvan aftakelen in rap tempo, natuurlijk op voorwaarde dat ze verder gewoon gezond zijn hè...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:07

ik vind dat dat van het paard afhangt, wij hebben een friese merrie die elk jaar een veulen krijgt. en die wordt nu van 5/6 keer inde week 3/4 keer ind week gereden, omdat ze gewoon een dagje ouder wordt. ze is nu 15, maar ik denk dat ze zelf wel aan kan geven hoeveel ze kan hebben. en dat gaat ook prima. switners wel meer. maar nu staat ze lekker op het land

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:14

Ik heb net een 13 jarige zadelmak gemaakt. Is altijd fokmerrie geweest en had nog nooit een hoofdstel of zadel van dicht bij gezien.

Merrie vind het helemaal geweldig, en moet toch nog wel minimaal 13 jaar mee Knipoog.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:09

De dag voor ik haar laat inslapen mag ze met pensioen, ik doe haar zeker geen plezier met niets doen. Haha!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:56

Hangt er natuurlijk vanaf wat ze zelf aangeven jaa,
de pony die ik verzorg (new forest) is nu 23 en daar gaat ze nog wedstrijden mee starten Bloos
Is nog super actief en kan het makkelijk

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:26

ik denk dat dat heel verschillend is Knipoog
maar gemiddeld denk ik dat het voor een sportpaard rond de 17/18 jaar is.
en recreatie rond de 22.

maar ligt eraan in wat voor omstandigheden het paard is..

_Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:50

ciska_sando schreef:
ik vind bijna geen leeftijd goed om echt te stoppen. tenzij het paard problemen heeft.

ik ken een paard van 54 dat nog leuk beginnertjes leert rijden

Wow.. das pas een leeftijd. Clown

Ik denk ook niet dat er echt een leeftijd aan gebonden is. Ik rij paarden van 23 en 24 en ze zijn nog hartstikke fit en vinden het heel erg leuk.
Naar mijn mening verschilt het per paard en moet je niet naar leeftijd gaan kijken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:57

Ik denk inderdaad dat er ook niet echt een vaste leeftijd voor is.. Ze geven het meestal zelf wel aan. Pony's gaan volgens mij gemiddeld nog wel wat langer mee dan paarden..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:59

Elk paard is anders Lachen. Dus ook de leeftijd van zijn pensioen. Er hangen heel wat dingen van af: zijn plezier in het werk, zijn conditie, gezondheid, wat hij gedurende zijn leven heeft gedaan, ... Ik denk dat je het zelf wel merkt wanneer een paard te oud wordt. Ook al wilt je oudje nog prima werken, gezondheid is nog steeds dé prioriteit denk ik dus daar moet je eerst en vooral naar kijken Ja.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:42

Mijn paard is 22, ik rij hem zo'n 2 keer in de week, verder longeer ik hem meestal ook nog 2 keer per week. Verder staat hij overdag altijd buiten. Gaat nog prima Lachen .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:27

wat een mooie leeftijd is?
die is er niet ... paard geeft vanzelf aan wanneer het wat minder wil/kan werken...dus kijk en luister gewoon naar je paard

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:34

Zoals al vaker is gezegd.. Rust roest.. Ik zal mijn paard ook geen pensioen geven, wanneer ze het lichamelijk nog aankan. Natuurlijk bouw je het wel wat af, naarmate ze ouder worden. Heb een merrie van 20 en die rij ik de laatste tijd niet meer zo fanatiek, maar ze loopt wel bijna dagelijk. Gaat vaak mee op buitenrit.

Bij ons op stal staat een lespony van nu 35 jaar oud. Trekt nog vaak een sprintje en is nog hartstikke fris. Nu loopt ze alleen nog beginnerslesjes, 3 á 4 keer per week, mag niet meer galopperen en balkjes lopen, maar ze is nog heel happy. Ik denk wanneer deze pony op rust gezet zou worden, ze snel oud en stijf zou zijn..

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:54

Het paard geeft zelf aan als hij niet echt meer wildt.
Ik reed altijd wedstrijden met mijn pony, springen. en hij weigerde nóóít. en opeens begon hij te weigeren in het parcour, ik dacht eerst dat is eenmalig, maar hij bleef het doen.
Toen wist ik dus dat ik moest stoppen met wedstrijden want hij had het niet meer naar zijn zin want eerst won hij alle spring/cross wedstrijden en nu werd ik vaak uitgebeld.

Recreatie pony vind hij nog wel geweldig!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:53

Wanneer mn pony's aan gaan geven dat ze er geen lol meer in hebben of dat het ze moeite gaat kosten