Wat is goed voor een tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is goed voor een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:29

Die DA kwam bij mij nooit meer over de vloer...

Je paard kent meer dan genoeg
Voor de rest lekker laten staan tot hij (bijna) 3 is
En ook dan niet dagelijks of wekelijks longeren, maar gewoon eens af en toe voor de fun

en een rubberen bit is ook niet eens zachter...

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:17

Ah nee? Er waren vele menen die me zo een rubberen bit aanraadden omdat het echt het "eerste" bitje was.

Wat zou jij da nemen van bit of optoming ofzo om hem wat in de hand te houden buiten.
In de piste doe ik alles op halster en wanneer hij buiten wat beter luisterd dan laat ik het bit ook weer voor wat het is

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:23

dit is ook onze grote fout geweest, wij hebben geluisterd naar mensen die zeiden dat tara, die inmiddels 4 is, wel beleerd kon worden. ze was toen 2,5. ook de dierenarts zei dat we wel rustig konden beginnen. ik ben toen bezig gegaan met zadeltje op doen, longeren ect. ik heb toen ook besloten om haar gewoon een jaar op rust te zetten.. ik heb tegen de zin van veel mensen haar gewoon op de wei gezet en elke week een keertje haar er uit gehaalt voor te poetsen. het gaat nu super en ik bouw het rijden nu weer op. je moet gewoon je paardje laten staan, wel contact blijven houden, poetsten, knuffelen enzo.
Wij hebben trouwens ook een andere dierenarts nu...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:08

Misschien is het een idee voorlopig gewoon nog even niet naar buiten te gaan? Het is duidelijk dat je paardje daar nog niet aan toe is. Het is nog maar een kleine uk, hij kan zich nog maar beperkt concentreren en buiten zijn er wel erg veel prikkels. Om nu al naar allerlei hulpmiddelen te gaan grijpen lijkt mij niet verstandig. Net zo min als het gebruik van een MR-halster, als je er nog nooit van had gehoord en dus ook niet weet hoe het werkt.

Heeft je DA uit zichzelf voorgesteld dat je je paard zou gaan longeren? Ik vind dat onbegrijpelijk van een DA. Laat je paard nog even lekker groeien, en ga door met de kleine oefeningetjes. Later kan hij nog vaak zat voor je aan het werk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:12

ach laatst zei iemand tegen mij dat ik mijn jaarlingen al moest longeren

ja daaaaag Doei, doei

gewoon rustig beginnen longeren op 2,5 jaar en dan pas rustig aan een bitje laten wennen enzo
wat je wel al kan doen is hem een longeersingel aandoen om hem het gevoel te laten wennen Ja

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:27

Wandelen buiten vind ik juist goed. Zo kan hij ook al wennen aan allelei situaties.
Mijn 2 jarige was ook met mij aan de wandel in het begin.
Toen ben heb ik een touwhalser en leadrope aangeschaft.
Omdat die van mij ook wel eens omhoog kwam, moest ze een meter achter mij aan lopen. Zodra ze te dicht bij me kwam, sloeg ik met het leadrope naar achter richting haar borstkast, dit bleef ik telkens herhalen. Nu hoef ik alleen mn hand omhoog te doen en ze blijft staan.
Ze is me nooit meer voorbij gekomen. En ze loopt nu heel ontspannen met me mee, met har hoofdje laag, oortjes uit elkaar en kauwen.
Echt een aanrader hoor.
Verder laat ik haar in de bak over een groot afdekzeil lopen, die ik straks over haar heen wil gaan leggen.
Geloof me de eerste keer heb ik zelf een uur op het zeil gezeten voordat ze bij me durfte te komen. Nu loopt ze heel makkelijk achter me aan.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:28

oja, maar logeren zou ik echt nog niet doen, is te belastend voor de gewrichten van je paard

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:54

Ja, idd, tot 4 jaar wegzetten, mwah, daar ben ik niet helemaal voor, maar zeker lekker pas met 3 jaar lekker zadel/bit/longeer dingen gaan doen. Je bent al best ver hoor ik met luisteren, voetjes geven en stilstaan, perfect! Leer hem bijvoorbeeld in de bak achter je aan lopen, beetje met hem spelen, gewoon elke dag iets anders, dan went hij een beetje aan dingen en blijft het kinderspul! Als hij dan 3 is begin je lekker met longeren, bitje en zadel en kun je er zo tegen de 4 jaar voor het eerst eens op. Dan is hij tenminste een beetje verder uitgegroeid, idd ook in z'n hoofd, en kun je zo eens lekker beginnen! Tot nu toe gaat het volgens mij keurig, dus dat komt vast goed. Wij deden altijd met een longeerlijn lopen, zodat hij af en toe best eens een rondje kan draaien of even wat meer ruimte heeft. Wat ook helpt (deed ik altijd met eeuwig schrikkende merrie) is op een stukje gras (een beetje zo groot als waar je paard een longeerlijnlang stuk heeft om eventueel een drafje te doen ofzo) naast een "druk" kruispunt eens een poosje hem laten draven. Hij ziet dan alles en kan overal van schrikken of niet, maar hij merkt dat jij heel rustig blijft, dan is hij op een gegeven moment niet meer onder de indruk. Maar ik weet eigenlijk niet of hij ergens van schrikt of dat hij gewoon geen zin meer heeft.

Succes en zoek jou manier die het beste is voor jou paard!

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:36

[quote="joy76"] Heeft je DA uit zichzelf voorgesteld dat je je paard zou gaan longeren? [quote]

Ik heb aan hem gevraagt hoe ver ik met hem kon gaan.
Dus wat ik wel met hem mocht doen en wat niet.
Zijn reactie was dat ik hem gerust al mocht longeren, maar 10 minuutjes en al eens een zadel enzo opleggen.

Buiten gaan wil ik zeker met hem blijven doen. Hoe sneller hij aan alles went, hoe beter.
Ik heb ooit een merrie gereden van 10 die nog niet verkeersmak was en dat was echt een ramp. Dus dat deel wil ik al achter de rug hebben voor ik hem onder het zadel leer.

Over een zeil enzo lopen doe ik al lang met hem, ook vanalles over zijn hoofd, rug,... kent hij.
Ik doe hem een deken op zonder problemen met alles mogelijke riemen en heb met hem al een stukje gewandeld met ziel op zen rug en het er dan stilletjes aan laten afschuiven.
De meeste van die dingen vind hij wel ok, want bang is hij niet.

Hij is gewoon ja jong, en als hij het beu is begint hij het uit te hangen (zo moet ik er ook niet te lang over doen om het deken vast te maken of hij gaat lopen)
Meestel ga ik hem dan halen en doe verder, zodat hij leert dat het geen nut heeft om weg te lopen.
Maar op straat wil ik wel dat hij begint te leren dat hij daar niet zomaar kan weg spurten, en dat kan ik moeilijk doen door hem telkens terug te halen, dus moet ik het op een iets "hardere" manier aanpakken.

Voor de rest laat ik hem ook wel nog zoveel mogelijk spelen, en wil ik hem niet per se op zijn drie opgeleerd hebben.
Alhoewel dat ik wel denk dat hij er op zijn drie aan toe zal zijn. Hij wil echt nieuwe dingen en uitdagingen, want als hij zich verveelt wordt hij echt lastig.
Maar dat zie ik tegen dan nog wel
Ik wil gewoon hem die uitdaging geven, en andere dingen doen, daarom dat ik ook aan de DA ideeen vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:42

Een paard dat bij andere in de wei staat verveeld zich niet...
Misschien is hij geestelijk er aan toe, maar ook lichamelijk?
Je moet goed opletten dat je met rijden niet te snel gaat omdat je dat nu eigenlijk ook wel doet

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:51

Zoals ik al zei, rijden is nog lang niet aan de orde
Ik wil zelf zo lang mogelijk gewoon van hem genieten en zelf kijken wat hij aangeeft.
Is hij pas 5 voor hij wordt opgeleerd, dan is dat zo, daar heb ik geen probleem mee.

Op de weide bij de andere paarden verveelt hij zich niet, maar als ik met hem bezig ben, voel ik wel dat hij nieuwe dingen wil.
Wanneer ik bv nog eens over een ziel loop, sjokt hij achter mij, maar wanneer ik iets nieuw aanbreng, zoals bv een dekje met een singel fleurt hij helemaal op.
Zijn oortjes staan naar voren. Hij blijft de hele tijd bij mij omdat ding te ontdekken en vind het dan ook geweldig om ermee rond te lopen.

Ik wil gewoon nog meer zulke dingen doen met hem, maar nieuwe dingen die passen bij zijn leeftijd.

Dat de Da zei om hem al te longeren vroeg ik me ook af of dit lichamelijk wel ok was, daarom dat ik het hier ook vroeg.
Maar het longeren laten we nog een klein jaartje voor wat het is

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:01

Ik heb een merrie die nu 2,5 jaar is. Heb haar al eens een bitje in gedaan, er al eens een zadel opgelegt, er 2min op gezeten ..
Deed ik denk ik niets verkeerd mee, dwong haar niet en ze was erg rustig, maakte er geen probleem van.
Allemaal rustig aan gewoon eens iets doen, zo blijf je bezig maar doe je niet echt verkeerde dingen..en ondertussen bouw je lekker een band op. Voor de rest laat ik ze gewoon jong zijn, lekker op de wei en spelen maar.