Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Paarden bij de bereden politie komen op latere leeftijd bij de bereden politie. Daar is geen kans voor om ze van veulen afd aan te desensibiliseren, dat moet op latere leeftijd mee worden genomen. Knallen van pistolen, vuurwerk, sirenes, betonmolens, stenen die naar ze worden gegooid, dat moeten en kunnen ze allemaal op latere leeftijd leren.
Cassidy schreef:Ik zie het verschil niet met mijn methode. Het opzoeken van een startpunt, parallel met je paard meespuiten, je naar je paard toetasten, en wachten tot je ontspanning krijgt voordat je stopt.
Waarom zijn de stappen met jouw methode kleiner?

Speedster schreef:Daar heb je gelijk in. Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, dat kluisteren. Nu je het zo zegt, klinkt het eigenlijk wel logisch om zoiets bij de opleiding te betrekken (voor merries i.i.g.). Maar datzelfde geldt ook voor iets eenvoudigs als scheren, wat voor veel mensen een jaarlijks terugkerende strijd is. Zoiets is best te oefenen.

(hij werd eerst totaal hysterisch als ik wat spoot)) 
WildChild schreef:En toch cassidy, ben ik het niet helemaal met je eens. Politiepaarden zijn geselecteerde paarden, heus niet ieder paard is geschikt als politiepaard. Mijn paard zou in ieder geval het karakter er niet voor hebben. Ik ken genoeg paarden waar, als je erbij ging desensibiliseren, ze hoog en laag zouden springen en vervolgens gewoon kapot trekken waar ze aan vast staan. Bij deze paarden zou ik gewoon liever langzaam beginnen. Dat zou mij een beter gevoel geven, vind ik eerlijker tegenover je paard. Het lijkt me niet echt geweldig om als paard vastgebonden te worden en dan opgedrongen te worden met hetgeen waar ik bang voor was..

Cassidy schreef:Niet ieder paard dat bij de bereden politie als potentieel paard binnenkomt, blijkt geschikt als politiepaard. Maar spelen andere factoren ook mee dan alleen temperament of character (bijv. stokmaat).
Als je het goed aanpakt, doe je het desensibiliseren niet terwijl ze vaststaan. Desensibiliseren, of "sacking out", zoals ze dat in Amerika noemen, gebeurt meestal bij een paard dat in een round penn staat, aan een halster en een touw dat een persoon op de grond vast heeft, met de mogelijkheid om zijn voeten te bewegen.

WildChild schreef:Met langzaam wennen bedoel ik wat er in mijn eerste post staat in dit topic. Maargoed, denk je dat ieder paard lief aan een touwtje blijft staan? Ik ben helemaal niet tegen desensibiliseren, maar ik vind ook niet dat dit DE oplossing is. Ik denk dat er verschillende oplossingen mogelijk zijn die allemaal hun vruchten kunnen afwerpen.
Speedster schreef:@Inge_: Als hij alleen bang is voor het sprayen op zich, dan zou je kunnen beginnen met heel erg zachtjes te sprayen op een plaats waar hij er het minst bang voor is (dus niet gelijk bij het hoofd) en dat steeds wat opbouwen. Of beginnen met sprayen op twee meter afstand van hem en dan steeds wat dichter bij. Als hij al gaat flippen als hij de fles alleen al ziet, zul je nog een paar stapjes terug moeten nemen en bijvoorbeeld eerst moeten zorgen dat hij rustig blijft als je hem de fles laat zien. Natuurlijk is het belangrijk dat je altijd net even de grens opzoekt van wat hij prettig vindt, en dan ophouden op een kalm moment. In dat opzicht verschilt het eigenlijk niet zo heel veel van de manier van Cassidy, alleen zijn de stapjes wat kleiner. Hoe je zelf zoiets aanpakt hangt van jezelf, het paard en de situatie af.