Wat voor band heb je met je paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia
Oppermuts

Re: Wat voor band heb je met je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:45

Ik heb wel een band met m'n verzorgmerrie, maar ik weet niet of je daar menselijke eigenschappen aan kan geven. Ze kwam bijna 2 jaar geleden op stal en vlak daarna ben ik voor haar gaan zorgen. Maar wat een paard zeg, heel erg angstig en bij alles schrikken en willen vluchten. Of je haar nu aan een touw vasthad of dat ze op de wasplaats vast stond, ze kwam los en rende met een rotgang terug naar haar stal. Dat is haar veilige plek en dat is het nog steeds. Er was gewoon niks met haar te beginnen en ik heb ook vaak genoeg geschreeuwd dat ik het niet meer deed, het was gewoon levensgevaarlijk.
Maar langzaam zijn we naar elkaar toegegroeid en met de nodige problemen gaat het nu best goed. Zolang alles maar gebeurt in een bepaalde volgorde, zodat zij weet wat er gaat gebeuren. Ze kan er namelijk niet tegen dat zij dingen opgelegd krijgt. Ze is van zichzelf heel nieuwsgierig en vind alles leuk, zolang ze zelf maar het tempo kan bepalen. Als ik even snel iets van haar wil en zij niet, dan gebeurt het ook niet.
Door nu al bijna 2 jaar met haar te werken en heel goed over haar na te denken, heb ik haar een paar weken geleden autistisch verklaard. Of dat kan bij paarden weet ik niet, maar wat ik ken van autistische kinderen is bij haar ook zo. Wat ik al zei, zolang er structuur in haar leven is en ze weet wat er komen gaat en van haar verwacht wordt, dan is het goed. Maar komen er opeens vreemde zaken die ze moet gaan doen, dan is het blinde paniek en rennen.

Woensdag was wel heel schattig, ik laat haar vaak in het gangpad loslopen. Ze vindt het heerlijk om op haar gemak alles te bekijken en te doen waar ze zin in heeft. Dit doe ik alleen als er niemand op stal is...dan storen wij niemand en dan is zij lekker op haar gemak. Hoe meer rust, hoe beter. Ze was lekker aan het scharrelen toen een stalgenootje van mij binnenkwam...ik roep m'n merrie, haar oren schieten naar voren en ze komt zo naar me toelopen!!! Ik helemaal juichen en haar belonen, want dat was de 1e keer dat ze dit deed.

Gelukkig zijn er veel goede momenten en zie ik dat ze vooruit gaat, maar er zijn helaas ook minder leuke kanten. Zo heeft ze 4 maanden geleden m'n schouder uit de kom getrokken...zeer pijnlijk, maar ik heb er niks meer van.

Hier even een filmpje van m'n mooie merriebeest....
Afbeelding

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:59

Oh en ik geloof wel dat ze me gaat vertrouwen, maar niet zo dat ze mij als leider ziet. In haar ogen kan ze alles alleen en heeft ze geen leider nodig.
Met grondwerk luistert ze absoluut niet, want miss white is dominant en angstig. Dat is een hele nare combi voor een paard.
Ik weet ook niks van haar verleden, ik weet alleen dat ze niet goed behandeld is...want dit is niet natuurlijk gedrag van een paard. Heel verdrietig om je te realiseren en te bedenken wat ze met haar gedaan moeten hebben om haar zo 'te maken'...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:37

de band met mijn paard is nog vrij weinig, heb haar nu 2/3 maanden
het begon met steigeren, aan de hand en onder het zadel. dat heeft ze al gauw afgeleerd, ook omdat ze bij haar veulen weg gehaald is en omdat ze in onze kudde is gezet en haar plaatst nu kent. als ik haar roep reageerd ze direct, ze is gek op knuffelen. ze weet inmiddels wel wat ze bij mij kan doen en niet. probeert er soms nog wel eens een stap onderuit te komen, maar heeft al aardig in de gate dat wat ikd oe goed is. bijv de waterbak, ze was als de dood voor water. heb haar in 10 minuten door de waterbak gekregen, nu doet ze in het begin moeilijk maar het wordt beter. ze is ook heel enthousiast, maar heeft ook zinnige dagen. maar tja, een band. ik durf daar nog niet veel over te zeggen. ze leert me al wel meer vertrouwen. ze wilde eerst de trailer niet in, nu gaat ze met wat bix en mij wel vrij vlot de trailer in. het wordt beter Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:04

Ja, ik kan zeker wel zeggen dat ik inmiddels een hele hechte band met mijn paard heb. Vanaf het begin was er al die 'klik' en dan moet de echte band nog groeien natuurlijk. We hebben samen zoveel geleerd van en over elkaar en ik heb heel sterk het gevoel dat we hele dikke maatjes zijn. Ik heb een ietwat eenkennig paard, misschien ook juist doordat ik zoveel grondwerk heb gedaan en nog doe. Daardoor is hij al erg op mij gericht. Maar goed, ik zit ook graag uren in het land in de kudde en dan komt 'ie zo schattig om me heen grazen en me 'neusjes' geven. De andere paarden in zijn kudde kennen mij ook aardig goed, komen ook wel eens 'gedag' zeggen, maar je ziet dat Sam precies weet dat hij bij mij hoort. Hij komt naar me toe, loopt (zonder halster of iets) met me mee etc. Ik zie mijn paard wel als paard, zeg maar, maar ik ben natuurlijk ook een mens, dus je denkt wel eens 'dingen' te zien. Al hoewel ik het meer een kwestie van 'aanvoelen' vind...... Ik voel iets heel sterks bij Sam. Ik vertrouw hem volledig, ondanks zijn leeftijd en daardoor zijn 'onvoorspelbaarheid' (al valt dat in de praktijk nog wel mee, hij is erg lief).

Mijn paard is heel gevoelig en neemt mijn stemming altijd helemaal over. Inmiddels maken we elkaar meestal heel rustig, maar in het begin moesten we echt allebei onze weg vinden met elkaar. Logisch, hij was 2 jaar en ik ben een sterk stemmingswisselend persoon. Bloos
Van hem heb ik geleerd me meer over te geven en 'de boel' ook echt 'de boel' te laten als wij samen zijn. Heerlijk! Bij hem zijn, met hem bezig zijn is vaak mijn rustpunt van de dag.

Mijn paard komt altijd naar me toe als ik hem uit het land haal, in stap, draf, soms galop. Terwijl 'ie in het begin liever bij de kudde bleef. Haha! Daar ben ik nu best trots op. We zijn graag bij elkaar en we zijn ook twee knuffelkousen Lovers . Als ik hem weer terug breng naar het land, blijf ik ook rustig nog een uur bij hem zitten. Dat doet dus niemand met haar paard op onze stalling. Ik moet nogal een eind lopen om hem terug naar zijn kudde te brengen (de meeste paarden staan vlak naast de boerderij) en breng hem vaak ook echt helemaal naar de kudde toe (1 km lopen en dan weer 1 km terug lopen). Ik vind dat helemaal niet erg, maar juist leuk. Het is ook nog eens een mooi natuurgebied namelijk, dus je ziet soms vossen, herten, haasjes etc. Geweldig!

Qua menselijke eigenschappen: tja, angst kent hij zeker. Hij is nog jong en kan best schrikken. Verdriet kent hij ook, dat weet ik van zijn vorige eigenaresse. Zij kocht hem als jaarling en in die begintijd vond ze hem geen gelukkige jaarling. Hij is van hot naar her gegaan in zijn eerste levensfase en had zich afgesloten. Bij haar is 'ie opgebloeid gelukkig. Blijdschap zie ik ook in hem. Kijk maar hoe hij speelt met zijn kuddegenootjes, hij is zo gek als een deur. Vriendschap, ja, dat zie je bij de paarden onderling heel sterk (hij staat in een redelijk stabiele kudde) en ik geloof dat hij zich bij bepaalde mensen fijn voelt en bij bepaalde mensen niet fijn voelt. Met mij heeft hij elke dag te maken natuurlijk en ik durf wel te spreken over een hechte vriendschap. Al besef ik dat ik nooit een ander paard zal vervangen. Zo reeel ben ik ook wel.

Ik heb ook het idee dat hij 'trots' kan zijn. De keren dat ik voor het allereerst op hem zat, zag hij er zo prachtig, relaxt en trots uit. Nu ook nog, hoor, 2 maandjes later, maar hij is het ietsje meer gewend, haha....
Hij is momenteel erg leergierig, pakt alles razendsnel op. Ik hoop dat dat lang blijft, want ik doe het wel rustig aan met hem.

Paarden zijn hele gevoelige dieren, die direct weten wie ze voor zich hebben. Mijn paard is daar een genie in (net als vele andere paarden). Prachtig om te zien, vind ik. Hij houdt je een spiegel voor en als je daar open voor staat, kun je heel veel leren. Het valt me vaak op dat mensen vragen naar mijn jonge paard en naar wat ik hem leer. En dan vertel ik altijd over dat ik juist zelf zoveel van mijn eigen paard leer. Het is geen eenrichtingsverkeer, het komt van beide kanten. Ik geloof dat het 'meer' is dan instinctief gedrag. Kan het niet zo 1, 2, 3 uitleggen, maar paarden hebben absoluut emoties. Ja, daar ben ik wel van overtuigd. Ze zijn aan ons, de mens, overgeleverd en hebben daar zeker gevoelens bij. Belangrijk dus ervoor te zorgen dat je paard positieve gevoelens over 'zijn' mens heeft, lijkt mij. Helaas zie ik ook veel paarden die zich totaal afgesloten hebben, dwars liggen of met van die stressogen rondlopen. Daar word ik erg verdrietig van.
Bij Sam let ik altijd op zijn uitstraling en naar hoe hij kijkt. Als hij niet gelukkig is, ben ik dat ook niet. We moeten het samen wel leuk hebben, anders moet ik daar als zijn baasje meteen iets aan doen. En dat geldt voor alles; de manier van hoe ik hem hou, de manier waarop ik hem benader etc.

Paarden zijn zeer gevoelige dieren en zijn in staat situaties aan te voelen, hoe denk je dat dit komt? Is dit instinctief gedrag of is er volgens jou meer dan dat ?

Hoe denk je daarover ?

Nicole[/quote]

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:05

Sorry, ik zie dat het een erg lang verhaal is geworden..... Haha!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:21

Dat laatste stuk...daar ben ik het absoluut mee eens Nicole Ja
Ik kan aan Telma ook zien hoe ze zich voelt...en in wat voor bui ze is. Van haar ik ook absoluut heeeeeel veel geleerd en ik hoop dat ik nog lang van haar mag leren en mag genieten. Ze is een heel speciaal paard....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:08

vanaf moment 1 van kennismaking en eigenlijk al daarvoor van de foto was er een klik. direct kwam ze naar me toe en bleef in mijn buurt, achteraf gezien heeft dat nog meer zo moeten zijn dan ik op dat moment besefte.
toos was toen ik haar net had een paard met angst, heel veel angst. bang voor geluiden, bewegingen, een zweep, bang voor een spuitbus, bang als je een keer nieste of hoeste, bang voor alles wat onverwachts was.... en niet aan stellen, maar serieus schrik om alles.

nu, na bijna twee jaar, kan ik zeggen dat ik een super band met haar heb en nog steeds blijf uitbouwen en dat is van de week maar weer bevestigd. ik heb de afgelopen 2 jaar onwijs veel grondwerk gedaan.... vertrouwen opbouwen, vertrouwensspelletjes, gewoon..samen lekker tijd doorbrengen door te wandelen en enge obstakels samen te overleven;), zomaar een uur of twee uur in haar wei doorbrengen en zien hoe ze zich beweegd in de kudde, samen of alleen...
wanneer iets eng is en ik let op mijn ademhaling en reageer nauwelijks, vertrouwd ze er volledig op dat het oké omdat ik het oké vind, zucht eens en loopt weer door.

ik heb haar vorige week verhuisd, samen met mijn shet, van een plek waar ze samen stonden naar een plek waar toos al eerder gestaan heeft... met weidegenootjes.
nu heeft haar 'vriendvanvroeger' een ander vriendinnetje gevonden en liet dat zeer duidelijk blijken. hij heeft toos flink de wei door gejaagd en op een gegeven moment behoorlijk gebeten en de draad in gejaagd, dat was het moment waarop ik ingreep... instinctief eigenlijk, slim was anders:P
ik ben toen de wei in gegaan en heb haar geroepen, ze kwam toen op mij af gegalloppeerd en heeft ervoor gezorgd dat 'de bijter' niet bij mij kon komen, zo zijn we samen de wei uit gegaan en hebben het laten rusten. dat was weer een moment waar het voor weer even erg duidelijk was, wat voor band wij hebben... wederzijds vertrouwen en respect. (gelukkig gaat het, nu een week later, weer erg goed.)

ze is ontzettend gevoelig en voelt ook precies aan als ik een pesthumeur heb, die spiegel houdt ze mij direct voor en laat dit blijken in haar gedrag. durft ook aan te geven dat ze ergens geen zin in heeft of haar maandelijkse humeurtje heeft Knipoog
verder zit ik vaak tijden lang in of bij de wei... gewoon te zitten of te knuffelen, spelen we in de wei samen, of genieten we lekker wandelend van de natuur. rijden boeit ons beiden niet heel veel, we doen het soms als we beiden een 'rijbui' hebben, maar verder vermaken we ons prima op de grond

ik ben in ieder geval onwijs blij met deze sterke band! en uit mijn verhaal blijkt wel ongeveer wat de antwoorden op jouw vragen zijn.
in geloof in een gedeelte van alles... gedeelte instinct, maar zeker ook een gedeelte wat uit vertrouwen en respect naar voren komt

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:12

Je moet hem lief behandelen, als jij je bang voelt voelt hij dat.
Dus in het verkeer moet je een held zijn, dan is pony dat (meestal) ook.
De band :
Probeer heb te begrijpen.
Als je een nieuwe oefening probeert moet je er begrip voor hebben als het niet metteen goed gaat.
Je pony afstraffen kan. Maar niet door aan de teugels te trekken. Dat is pijnlijk en erg slecht voor de pony zijn mond.
Je moet veel doen met je pony zodat je een sterke band krijgt. Als dat lukt, word je 1.
Het perfecte koppel dus Vingers aflikken .
Veel praten is ook belangrijk.
Ik persoonlijk vind het fijn om mijn hart te legen bij mijn pony Vingers aflikken .
Want die bemoeid zich er niet mee, maar troost je met zijn snuit.
Ikzelf het echt een erg goede band met mijn pony, die pas heeft geveult.
Ze loopt altijd naar me toe in de wei en is heel erg lief. Ze houd van knuffelen en borstelen, wat ik dan ook vaak die (natuurlijk).
Aan 1 ding erger ik me wel. Mijn pony (die ik nog niet zo lang heb) heeft Z gelopen.
En nu dus altijd als ik klaar ben met rijden bij de club, en ik zeg dat het wijken goed ging vandaag, zeggen sommige : vind je het gek? die heeft Z gelopen!
Maar ze heeft misschien wel Z gelopen, maar toch is ze moeilijker te rijden dan vele andere pony's bij de club.
Alleen zie je dat niet zo goed, want ze is heel erg rustig in het hoofd (lijkt), terwijl ik er wel 3 handen vol aan heb. Als mensen dat zeggen, zeg ik , ze is helemaal niet zo makkelijk dan je denkt. Dan kijken ze me aan alsof ze willen zeggen : jaja.
Maar ik en mijn paard zijn gewoon en goed team. Haar veulen hebben we nu ook al heel mak gemaakt (in omgang, aaien borstelen enzo). En die kan je nu over vastpakken, en als ze ligt kan je er zelfs bij gaan liggen. Echt helemaal geweldig.