Dressuurruiters: waarom beenbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: Dressuurruiters: waarom beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:01

Henrieke schreef:
Gipsylover schreef:
Ik rij gewoon met leren rijlaarzen! Vind ik prettig rijden, me benen blijven mooi liggen enzo! Hardstikke fijn!
"t is toch ook gevaarlijk ofzo? Dat je met je hak ofzo kan blijven steken! Tenminste dat zeiden ze tegen mij, weet niet of het zo is hoor Knipoog !

ja is het ook, maar als je beugels met korf hebt, dan kun je ook wel gympies aan doen

Oh okee, Yabloko heb je dan zulke beugels als ik vragen mag?

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:05

ik rij in de zomer altijd met johdpurs, met lederen chaps van kentaur.
in de winter en op wedstrijden rijd ik met gevoerde laarzen van aigle

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:01

Ik houd het toch op mijn leren laarzen van derby Vork

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:34

Gipsylover schreef:
Oh okee, Yabloko heb je dan zulke beugels als ik vragen mag?

Nope, ik rijd met gewone- of Ijslandse beugels.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:40

Ik ben dressuurruiter en rij met leren laarzen. En waarom: omdat ik gewoon lekker verpest ben, kan gewoon met niets anders meer rijden. Gympies vind ik onveilig en onverantwoord en tja, die laarzen heb ik niet om er alleen maar naar te kijken natuurlijk! Verder bevordert het de juiste beenligging zodat ik mijn paard niet in de war hoef te brengen met opeens een hele andere beenligging of iets dergelijks.

Verder zit het heerlijk en geven de laarzen me ook nog eens veel meer steun dan iets anders. Voor mij dus ook niets anders meer. En nee, zonder mijn laarzen kan ik een paard niet serieus knap een bak doorsturen...

Verder de vraag aan TS: wat bedóel je nou eigenlijk met dit topic? Probeer je het verschil tussen dressuur- en andere ruiters te ontdekken ofzo? Ik snap even je doel niet namelijk maar goed...so what!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:41

MoniekR schreef:
ahum, gezien dat het hier over Schoeisel gaat zou ik niet de term beenbescherming gebruiken Frusty

en ik snap uberhaupt niet waarom je het vraagt, waarom draag je laarzen??
tja, dat hoort nou eenmaal bij de ruiteruitrusting..?
persoonlijk, ik kan met gympen echt niet rijden, mn benen liggen dan echt niet goed en de beugelriemen doen zeer..
en zoals hierboven werd gezegd: ga eens met leren laarzen rijden en dan weet je het..

Nee hoor MoniekR, ik doel specifiek op hoge laarzen en chaps, dus niet op het gebruik van het schoeisel (alhoewel het duidelijk mag zijn dat een schoentje met hak een logische keuze is). En als een cape van Zorro bij de ruiter uitrusting zou horen zou ik hem ook niet per sé omdoen.

Over chaps hoor ik steeds mensen die het hebben over: "bescherming", en ik vraag me af wat voor bescherming dan precies Blond

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:49

Bescherming van mijn ' kuit-vel' tegen de beugelriemen... Vork

Maar even serieus... Dat speelt bij mij wel een beetje mee. De keren dat ik zonder laarzen of chaps reed, kreeg ik wel een beetje last van blauwe plekken. Maar mijn laarzen heb ik voornamelijk aan voor een betere, stillere beenligging.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:39

Nou omdat ik me anders ziek koop aan nieuwe sokken of rijbroeken.

En dan heb ik het nog niet eens over rijcomvort, daarbij zal je met chaps of laarzen niet zo snel door de beugel glippen. of blijven haken achter de flap van je schoen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:52

Ik rij meestal met leren rijlaarzen, en ik heb voor op stal/in het bos jodphurs met chaps.
Met de rijlaarzen liggen mijn benen iets stiller/netter en het rijdt een stuk comfortabeler. Ik heb wel eens zonder chaps/laarzen gereden, maar dat vind ik bepááld niet lekker zitten Vork
Wat 'bescherming' betreft, het zou erop kunnen slaan dat als je een trap krijgt tegen je kuit en je hebt leren rijlaarzen aan, dan komt dat toch minder hard aan, weet ik uit ervaring Clown

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:44

Charlie82 schreef:
Bescherming van mijn ' kuit-vel' tegen de beugelriemen... Vork

Maar even serieus... Dat speelt bij mij wel een beetje mee. De keren dat ik zonder laarzen of chaps reed, kreeg ik wel een beetje last van blauwe plekken. Maar mijn laarzen heb ik voornamelijk aan voor een betere, stillere beenligging.

ik rijd vaak thuis zonder chaps maar ik heb daar nog nooit last van gehad .. Bloos

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:46

Hoe wil je anders rijden? Met gymen? Clown

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:34

Ik rijd weleens zonder chaps, maar dan heb ik wel gewoon jodphurs aan. Heb ook een tijd met gympen gereden, maar daar had ik wel chaps overheen. Leren rijlaarzen draag ik bijna nooit op m'n paardje, dat voelt nog niet helemaal veilig omdat hij weleens raar uit de hoek kan komen.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:23

Ik rijdt tot nu toe altijd met m'n stalschoenen en vaak chaps erover.Tijdens een buitenrit draag ik dit sowiso en zal je mij zelden met laarzen zien!
Maar sinds vandaag ben ik in het bezit van leren rijlaarzen, van zodra deze wat beter rond en aan m'n voeten/been zitte ga ik daarmee rijden.Wss voelt het stukken beter aan..Hoop ik Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:28

Op wedstrijd met leren laarzen (ook al mogen chaps wel)

thuis meestal met bergschoenen en chaps

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:32

Ik heb het idee dat ik met leren laarzen een beter contact heb. Voor mijn gevoel kan ik beter mijn fine tuning afstemmen.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:03

Ik rij met leren Rijlaarzen, puur omdat ik niet anders kan, mijn enkels zijn heel slap, en nou dan ken je het wel die benen die alle kanten op gaan, nee daar hou ik niet van. Mijn paard raakt dan ook in de war. En verder ook omdat het veiliger is om met rijlaarzen te rijden, ik moet er niet aan denken om met mijn voet te blijven hangen in eenbeugel en dan 10 meter verder te vallen na wat trappeen bijvoorbeeld.
Ook is het erg pijnlij kals je velletje van je been tussen je beugel riem en het zadel komt. Ooh dat is zoo pijnlijk Bloos

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:05

ik rijd eigenlijk altijd met leren rijlaarzen..ik ben het gewoon gewend en als ik dan zonder laarzen ga rijden voelt dat heel raar en alsof je geen steun hebt aan je benen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:07

--> RUI

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:15

Omdat ik het fijner en veiliger vind. Het liefst nog met rijlaarzen ook. Lekker stevig. Alleen heb je met leren dan weer minder gevoel aan het paard. Dus dan maar 'leren' (synthetische van HH) chaps. Lachen Op wedstrijd wel altijd met laars. Staat netter!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:39

ik rij met paardrijschoenen en sokken Haha!
Vind laarzen niks, en chaps kost zoveel tijd Tong uitsteken

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:05

Ik rijd de laatste tijd erg veel met chaps, zijn lekker makkelijk voor mee te trainen. Met wedstrijden heb ik mn leren laarzen, en die heb ik af en toe aan als ik les heb, en ook wel eens zo in de training als ik er zin in heb Tong uitsteken Met laarzen liggen mn benen stiller, dus dat is wel fijner. Met een buitenrit wil ik nog wel eens alleen met jodphurs aan naar buiten gaan, als ik mn chaps niet bij heb.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:24

Ik rijd altijd met leren laarzen, ben gewoon niks anders gewend. Ik vind het rijden met jophurs totaal niet fijn, vandaar mijn keuze voor laarzen Vork

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:45

Ik rij met chaps, de petrie gaithers omdat ik zweetvoeten in mijn leren rijlaarzen krijg en dan
gaan mn tenen en voeten kapot. Maar met wedstrijden rij ik nog met mn leren rijlaarzen.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:46

xx_Irisje schreef:
wat zijn dat voor laarzen dan kellyhvj.

ik vind ze heel mooi, en omdat ik vrij dikke kuiten heb vind ik het ook hele handige laarzen, ze hebben namelijk veters aan de zijkant. ze zijn er in het zwart en bruin, ik wil de bruine Haha!
maar als je op google even ariat grasmere intikt zie je ze vanzelf!! ik vind ze echt heel mooi Haha!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:10

ik rij altijd met chaps omdat het gewoon veiliger is en mijn benen beter beschermd zijn.
En jah, dat zit ook veel steviger, mijn benen zitten veel vaster...