Trainen te saai?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: Trainen te saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:08

1. wat doe je tijdens het dressuren? Als dat heel gevarieerd is kan dit nog wel, maar elke dag hetzelfde aframmelen in de bak is bijzonder saai...
2. Geen vrije dag? en niet echt een vrij uitleefmoment voor je paard blijkbaar?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:59

Ik heb vandaag eens even actie ondernomen:D Ik heb gevraagd of ik een stuk land mocht afzetten met draad (een laag en een hoog want anders gaat ie er onderdoor of overheen) en heb hem erin gezet, het was niet een heel groot stuk maar wel ten grootte van ongeveer 1/3 bak. In het begin wilde hij eruit maar toen bleek dat dat niet kon is ie maar gaan grazen:D Ben van plan dit vaker te doen....alleen kan dit dus niet altijd.

Qua dressuur is het erg verschillend hij kan heel druk zijn en dan ben ik dus de hele rit aan figuren rijden om hem te laten ontspannen. Maar soms is ie heel relax en kan ik zo met hem wijken, schouderbinnewaarts enz dus het is zeker afwisselend. Hij heeft inderdaad niet een vaste vrije dag, wel (zoals ik net al zij) gaat hij vanaf nu vaker de wei op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:56

Je zou eigenlijk moeten proberen een vast maatje voor je paard te vinden zodat ze samen buiten kunnen staan. Sociaal contact is echt ontzettend belangrijk. Als je hem zomaar eens een keer met dan dit en dan dat paard los laat dan kan het idd zijn dat ze klappen oplopen. Maar zorg je voor een vast maatje of een vast groepje, dan zal de eerste paar dagen de rangorde bepaald worden en later weten ze hun plaats en is er van echt vechten en slaan geen sprake meer.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:12

marieke2 schreef:
Niet iedereen heeft de ruimte om een paard 2 dagen op het land te zetten, dus die vlieger gaat niet altijd op.
Ik zou als je een bosdag of buitenritdag heb ipv dressuur even lekker longeren, dan kan de gekkigheid en fitheid eruit zodat je lekker rustig naar buiten kan.
In mss een dagje lekker een uurje de longeerbak in om los telopen en daarna lekker wandelen, en inderdaad mss wat vrijheids dressuur.
Mss kan je je paard als het regent lekker buiten zetten..dat deed ik ook altijd met ons paard wat moelijk was met andere...niemand zet zijn paard in de regen buiten maar ik deed dat wel, lekker een uur of 4 /5 het land op en daarna lekker droogwrijven en benen afspuiten, hoefjes doen etc...lekker klooien dus bijna een vrije dag!

Kwalijke zaak is dat..

Maar wat goed dat jij dit toch voor je paard gedaan hebt! Je hebt er zat die het er bij laten zitten, en hun paard maar volledig op stal gooien..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:15

Hoi Hoi , mischien kan je proberen om ook een keer per week te gaan longeren , of om je paard los te laten springen ??

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 17:31

Urona447 schreef:
Hoi Hoi , mischien kan je proberen om ook een keer per week te gaan longeren , of om je paard los te laten springen ??

Ik longeer nu in ieder geval vaker, los springen zal niet gaan. Op de manege hebben we 1 buitenbak die we dus met z,n allen moeten delen...Hij is dus vaak bezet

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:47

Dan is mijn rijden nog veel zaaier.
Want ik rijd elkedag alleen maar dressuur, verder geen bosritten (vinden ze doodeng) en ik mag van me vader niet springen Koe
Hij vind dat je met dressuur paarden niet hoort te springen Dromen

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 18:31

Elke paard kan springen ookal is het maar 10 centimeter! Aan bosritten kan je werken, ik zou opassen dat je paardje zich op den duur niet gaat vervelen...Misschien kan je je vader toch overhalen om te gaan springen...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:33

Ga dan iig nog cavaletti's draven, of met pilonnen werken ofzo.
Lijkt me vréselijk voor het paard én je zelf .. Elke dag dressuur Bloos

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:56

Sorenna schreef:
Elke paard kan springen ookal is het maar 10 centimeter! Aan bosritten kan je werken, ik zou opassen dat je paardje zich op den duur niet gaat vervelen...Misschien kan je je vader toch overhalen om te gaan springen...

Mijn paard komt wel veel in de wei, en gaat wel eens aan de hand mee het bos in Lachen
Mijn vader overhalen, nee mijn pa is strond eigenwijs Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:27

Zo te zien ben je het er wel mee eens kir_ples! Nagelbijten / Gniffelen
je verdedigd hem alleen maar (je vader)
waarom niet je paard zo verdedigen Scheve mond ?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:28

Ik heb al te vaak tegen me pa gezegt dat ie niet zo moet zeuren.
Maar hij vind het veeel te gevaarlijk, want stel je voor dat de balk tegen de benen komt!
Pff ja hoor balk eraf als het maar 10 CM staat gebeurd heus niet.
En dan nog hij breekt z'n been niet. Sigaar

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 20:39

Tjaah het is toch JOU paard niet die van hem...(ofwel?) je kan hem eens laten zien dat als jij een bodyprotector+cap aanhebt en heel rustig met je paardje over balkjes loopt dat het echt geen groot gevaar zal zijn...je paar gewoon veilig 'kleden' peesbeschermers om...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:04

hoe ziet je week er nu ongeveer uit?

mijn paard vind het heerlijk om zo nu en dan te vliegen bokken en gek doen in de bak dat ik er met een longeer zweep achteraan ga lekker vind ze dat dat laat ze even weten dat ze nog hard kunnen en dat ze kunnen en mogen bokken want onder het rijden doet ze dat niet.
verder staat mijn paard elke dag op de wei snachts op stal en ik train 5 keer in de week dat wil zeggen dressuur, springen of longeren daarnaast doe ik vaak nog een buitenritje, alleen heb je hier geen bos Bloos!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 21:10

Jaa mijn week ziet er nu ongeveer zo uit:
ma: Dressuur+wei (wei is niet groot (15x15m)
di: Dressuur+bos
woe: Springen+wei
don: longeren+vrijheidsdresuur+wei
vrij: Dressuur+bos
zat: Dressuur+wei+bos
zon: Bos
Veeeel beter dan eerst:)

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:15

hij komt in iedergeval meer op de wei dat is een pluspunt paar ik mis nog steeds een vrije "relax"dag

kusEmma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:10

ik rij zelf om de dag (soms meer/minder), ook zonder zadel Clown en springen. Op de dagen dat ik niet rij longeer ik of laat haar uitrazen met longeerzweep erachteraan (wat perla zegt Knipoog ) en vaak ook nog 1/2 vrije dagen. Naar buiten ga ik niet alleen en er is vaak niemand die mee kan
miss kan dat paarde waarmee hijhet wel goed kan vinden bij hem in dat afgezette stuk wei? Leuk dat je vaak met 'm naar het bos kan!
gr.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:22

Jaaa hij kan heeel makkelijk het bos in, dat is echt ontzettend leuk! De vrije dag is dus die waar ik alleen longeer en wat vrijheidsdressuur doe, ik zal hem waarschijnlijk geen plezier doen als ik hem de hele dag op stal zet, natuurlijk kan ik hem ook alleen de wei in doen zonder longeren maar dan kan hij in ieder geval z,n energie en gekke bokken sprongen even kwijt voordat hij in dat kleine weitje komt.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:34

ik zou zeggen maak je week wat gevarieërder, ik weet niet hoe belangrijk dat dressuur voor jou of je pony is (rijden jullie wedstrijden?)

ik rij ook het liefste dressuur met mn verzorgpony, maar het is een echte fjord, dus ik moet er rekening mee houden dat dressuren alleen niet leuk voor haar is.

dus ik zorg voor veel afwisseling. (ik heb nergens vaste dagen voor)
1 dag in de week is ze vrij
1 dag in de week aan de longe (met pessoa)
1 dag in de week dressuurles
2 dagen in de week dressuur (oefenen met wat we in de les hebben gedaan)
1 dag op buitenrit
en de laatste dag is nogal verschillend.. ene keer springen, andere keer vrijheidsdressuren andere keer vrijspringen, of lekker wandelen of grazen.. noem het maar op Lachen

hopelijk heb je hier wat aan.. mijn verzorgpony is zo op haar best!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:37

Ik heb daar zeker wat aan! Bedankt! We zijn van pan wedstrijden te gaan doen, ze heeft vroeger aardig hoog gelopen en vind het naar mijn idee leuk (weigert nooit iets te doen, dat zegt natuurlijk niet alles maar wel wat:)) Ze heeft vandaag vrijgehad (beetje aan een halster en longeertouw rondgehuppeld voor de beweging) en morge gaan we weer flink dressuren en wat in de wei...dus naar mijn idee is het al veeeeel beter dan eerst!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 06:48

Je doet toch best veel ermee, na het rijden nog even naar buiten enzo. Doe je steeds hetzelfde rondje buiten of varieert dat?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:49

Je hebt verschillende weggetjes, dus bij het uitstappen doe ik soms het ene soms het andere, bij een bosrit ondekken we eigelijk steeds weer andere paadjes dus dat is zeker niet hetzelfde, het begin natuurlijk wel maar daarna sjouwen we eigelijk maar wat rond in het bos:D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:51

Super zeg, zoals je het hebt aangepast! Al een heel stuk beter!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:56

Jaa zeker ben zeer tevreden, het heeft wat moeite gekost maar het resultaat is er:D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:29

mooi dat het al beter gaat, je oude rooster zou hier op stal door niemand getolereerd worden (niet vervelend bedoeld hoor!). zo is het hier vaste prik dat er na een lesdag buiten gereden wordt oid, in ieder geval niet in de bak, en ook niet 'aan het werk'.

je rijdt elke dag, ik zou zéker twee dagen vervangen door iets anders. grondwerk kan heel veel betekenen voor je paard, het contact met jou zal verbeteren, en daar heb je ook onder het zadel profijt van. verder is longeren altijd leuk als afwisseling, of wat denk je van langeteugelen? dressuren terwijl je ernaast staat zeg maar. of gewoon een lekkere wandeling van een goed uur, fietsen, vrijspringen... allemaal mogelijkheden om het voor je paard allemaal een stuk leuker, motiverender en uitdagender te maken.

verder er inderdaad écht mee bezig om het dier meer op het land te krijgen. ik ken het probleem, en heb er toen maar een shet bijgekocht voor mijn paard. hij stond wel buiten, maar altijd alleen. met een goede heining met stroomdraad (desnoods prikpaaltjes van 1,5 meter, die kosten ook niks, zijn wel hoog genoeg) blijft je paard er vast wel in, en voor de rest is het wennen. een weidemaatje is ook echt heel belangrijk, je paard krijgt nu amper sociaal contact op een dag, en een paard is en blijft toch een kuddedier met veel sociale behoeften.