Merrie van 2,5j , haar gedrag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

Re: Merrie van 2,5j , haar gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:33

merrieveulen schreef:
wederom een goed verhaal, khirshanta! ik denk ook dat het het beste is om dit dier gewoon los te nemen in de bak, en dan heel eenvoudig wat draw en pull games te doen om te beginnen (paard bij je laten komen, de rust opzoeken, wat contact maken, en het dier rustig van je af sturen). zo creëer je een soort dominantie, maar maak het niet te heftig. het beestje moet ook niet bang worden.

OK dan!

goede tips en dat gaan ik zeker beginnen, wel spijtig dat ik geen longeer bakje heb, ze kan alleen in een 20x40 bak, misschien moet ik zien of ik hem kan afspannen of zo...

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:35

Als ik haar nu aan de hand naast me heb, zien ik altijd dat ik mijn zweepje bij heb, niet om te gebruiken maar in geval van..
En Longeren wou ik pas beginnen als ze 3 was maar omdat ze zo fors en groot is al en een karalterke heeft gaan ik heeeel stilletjes aan de slag gaan als ik een bak heb.
Dus tips welkom en ervaringen met jong paarden Lachen

Allemaal alvast bedankt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:45

echt longeren zou ik nog niet doen. bij het grondwerk (Inge Teblick is dat overigens, goed boek!) kan je wel nu en dan een rondje of wat meepakken, maar de groeiplaten van een 2,5 jarige komen met longeren onder relatief zware belasting te staan, dus ik raad dat echt af. met drie jaar is vroeg genoeg, met hier en daar een cirkel kan je wel al de basis leggen natuurlijk.

de forsheid van een paard zegt nl niets over de mate van volgroeidheid. zo is mijn eigen veulen (1,5 jaar) bijvoorbeeld heel hoog op de benen, slank van model, gewoon echt een iele jaarling. nu zag ik hier op Bokt foto's van een Welsh A van dezelfde leeftijd, maar die was een stuk dikker (ik hou de jonkies altijd slank ivm de groei), en oogde ook veel volwassener. desondanks zullen die twee qua mate van volgroeidheid ongeveer gelijk opgaan nog.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 06:48

marieke2 schreef:
Ik zal heel eerlijk zijn... ik vind het oerdom om met een onbeleerd paard aan de hand tegaan oefenen, echt het stomste wat je kan doen.
Altijd in een bak of piste of in het land aan de longe nooit maar dan ook nooit aan de hand.
Aan de longe en met een longeerzweep of een touw in je ander hand zodat je altijd iets hebt om een dier weg tejagen.... je vraagt zo om ongelukken.
Dit dier slaat en trap omdat ze bang is en in de war, die heeft geen idee wat er moet gebeuren.
Ik zou direkt stoppen totdat je een piste hebt en daar weer verder gaan, je leert gedrag aan op deze manier dat je niet wilt hebben....
Ik hoop dat het met je arm goed gaat, want het is niet fijn !

Ik vind het helemaal niet oerdom om met een jong paard aan de hand al van alles te doen, zo heb ik dat met die van mij ook gedaan toen hij van de opfok kwam, want wij hadden ook geen bak. Ook het draven aan de hand heb ik hem geleerd. Ik heb ook best wel wat toestanden gehad met hem en ik ben daarin vrij makkelijk, naar mij slaan is een schop terug. Daar zal ik wel allemaal opmerkingen over krijgen, maar ik tolereer slaan echt niet. Ook als die van mij probeerde mij omver te lopen, ben ik altijd erg streng geweest en krijg hij gerust een flinke por met mijn elleboog.
Hij is nu echt niet bang voor mij, mijn paard en ik hebben een hele sterke band, hij heeft echt niks van die paar keer dat hij een schop onder zijn donder heeft gehad. Ik laat gewoon niet over me heen lopen door een paard.

Ik zou toch blijven proberen om aan de hand met haar te werken, het is wel zo fijn als je straks een paard heb die aan de hand ook alles doet. Ik zou zelf even een zweepje erbij pakken en als ze echt gaat lopen steigeren of schoppen een tikje geven, ze mag het best voelen. Ik zeg niet dat je de striemen erop moet slaan.
Maar mensen hier gaan ervan uit dat het angst is of dat ze in de war is, het zal ook best heel raar zijn voor haar om uit de opfok ineens weg te zijn naar een nieuwe omgeving, maar ik vind trappen echt veel te ver gaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 06:57

Opeens ongeoefend verwachetn dat ze zomaar draaft aan de hand was iets te ambitieus denk ik.

Zorg in ieder geval als je weer gaat oefenen dat jijzelf (of iemand anders) niet beperkt bent. Steigeren en trappen is geen gewenst gedrag en daar moet je gewoon erg duidelijk in kunnen zijn, als je niet goed kunt corrigeren omdat je voorzichtig bent met jezelf (en natuurlijk moet je dat zeker niet nalaten) kun je beter vragen of iemand anders het aan de hand meedraven verder wil oefenen.

Succes nog en het is geen kwaad van je 2,5 jarige, meer een uiting van ongenoegen. Het is ook wat als je altijd alles zelf hebt mogen besluiten en opeens iemand iets van je verlangt. Sommige paarden zijn ervan overdonderd en doen direct braaf wat wordt gevraagd, andere paarden hebben wat meer strijdlust lijkt het wel Knipoog

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:17

Ja bienotje Lachen

rockwitch Ik denk precies gelijk jij .

Idd met longeren bedoel ik niet echt aan de slag als gelijk een ander paard hoor, maar even leren hoe ze moet 'rond' mij lopen en het gewoon als oefening bezien.
Ik ben benieuwd naar het boek.
Ik moet u wel zeggen da ik niet weet hoe ik haar direct zou gecorrigeerd hebben als ze schopte want madam liep ineens scheef weg , schopte en trok de koord uit mijn haden.
Erna heb ik ze direct herpakt en terug aan de slag gegaan een rondje in stap en haltes, dat ging dan goed.
En ook nog zo iets, als ge ze aanpakt/straft nadat ze iets gedaan heeft, word ze nog lastiger en gaat nog heviger te keer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:25

en gaat ze dan tekeer omdat ze het gevecht aangaat, of uit angst/ onzekerheid/ zelfverdediging? probeer dat eerst uit te vinden, als het angst is is het nl zaak dat jij een rustbaken wordt, en niet kwaad wordt.
ik vind het een goed idee om straks bij de 20x40 bak de helft af te zetten en daarmee te oefenen, zo blijft ze in je buurt en kan je haar makkelijker naar je toe werken ook. duidelijkheid is inderdaad heel belangrijk, dat wil niet per definitie zeggen dat je strenger moet zijn, maar wel consequent. ze zal op dit moment zowiezo wat onzeker zijn, dus probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, en hou de oefeningen makkelijk zodat ze ook makkelijk slaagt. op die manier kan je veel met belonen werken, probeer 'fout' gedrag zoveel mogelijk te negeren (gericht slaan mag natuurlijk nooit, maar kijk wel waarom ze dat doet), en beloon goed gedrag uitbundig. zo vorm je positieve ervaringen, en zal ze makkelijker leren.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:56

Ja dat gaan ik proberen.
Oh en ik kan haast uit zekerheid zeggen en uit mij ervaringen dat ze echt niet uit angst erna tekeer gaat hoor, eerder van dominantie, Ah nee ik blijf de baas. Zie je?
Zo van ik gaan niet toegeven voor jou.
Maar ik denk ook dat ik haar moet leren kennen en zij mij natuurlijk dan gaat het een pak gemakkelijker zijn ook voor mij om haar te verbeteren als ze iets doet.Dan gaan ik ook meer haar reacties op voorhand kennen en haar voor zijn.
Het is echt ongeloofelijk t is een merrie die van niets schriek heeft bijna. En als ze iets ziet gaat ze erop af meestal. Ik heb wel gisteren gehad , als ik ze uit de stal haalde om ze in de wei te zetten, dat er van ver werken en mensen bezig waren met boren enzo...toen was ze hevig en begon te draven aan de hand, zo ter plaatsen van de zeenuwen met haar hoofdomhoog en grote ogen open hihi..Heb dan even aan de lijn getrokken en ops over...braafjes in de wei kunnen zetten.
Ik denk gewoon dat het een paard is die een straf karakter heeft en niet van de gemakkelijkste is door het velle bloed dat ze heeft. Maar ze moet de mens leren respecteren .
Zeg heb je een gedacht met wat ik de piste i 2 kan doen ? gewoon koord of platiek lint...ik kan geen zware dingens heffen, ik heb dan ook geen strooi of hooi in kleine balen.
Ik dacht eraan dat als ik een koord zou zetten en dat ze dan erdoor zou 'lopen' of achterwaarts erin gaan per ongeluk en dat ze ziet dat het breekt , dat ze dan in de wei ook zou proberen door het lint te gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:00

ik zou gewoon een lintje nemen met prikpaaltjes, als ze dat kent van de wei zal ze de link wel leggen. tenzij ze vaak uittest of er nog wel stroom opstaat natuurlijk. in dat geval zou je er even stroom op kunnen zetten dmv een losse stroomklok.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:06

Toen ik adviseerde om haar te corrigeren als ze omhoog wil komen, ging merrieveulen daarop in. Geweld gebruiken terwijl ze net uit de kudde komt.
Dat klinkt misschien wel zo als geweld, maar ik vind toch dat je dit gelijk moet bestraffen om erger te voorkomen. Zoals ik ook al zei: eerst weer rustig aan beginnen en vaak gaat dat dan goed op basis van vertrouwen, maar sommige paarden zijn verrekte slim en kiezen een manier om onder het werk vandaan te komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:21

dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je werkt. pas het werk aan, hou het simpel. het boek van Inge Teblick is daar een hele goede voor, om uit te leren. zo kan je om het geweld heen, en dat vind ik persoonlijk veel prettiger werken.

natuurlijk MOET je corrigeren als ze gericht uithaalt, ik heb mijn paard ook weleens een schop onder zijn kont moeten geven. mijn fout in zijn opvoeding, het had nooit zover mogen komen, maar toch. je kunt het niet laten voor wat het is als zoiets voorkomt.

echter, door van begin af aan het werk goed aan te passen en simpel te maken, kan je een hoop opstand en verzet al voorkomen. het is niet voor ieder paard even makkelijk om met mensen te leren omgaan.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:15

Precies wat ik bedoel merrieveulen. Toen ik iemand hielp met haar hengst in te rijden kwam hij ook vaak omhoog, en dat hebben we maar snel gecorrigeerd voordat er ongelukken gebeurden. Gewoon een paar keer naar beneden een ruk geven en dan schrikken ze al snel hoor.

Edit: het was een hengst die opnieuw werd ingereden, 4 jaartjes oud. Degene die erop zit moet zo stabiel mogelijk blijven zitten en de begeleider zal dan moeten corrigeren. Vandaar.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:43

cinv schreef:
Euh ze staat niet alleen hoor merrieveulen, ze is neus tegen neus met mijne spanjaard en ze zijn dikke maatjes ! ze heeft het reuze naar haar zin.
Ik ben momenteel nog niet met longeren begonnen omdat we geen piste hebben , die zal er volgende maand waarschijnlijk staan en dan gaan ik een paar minuutjes per dag aan de slag met hulp van mijn vriend.
Met grondwerk ook beginnen.
Twistfire ja dank je.
Ben veel info aan het verzamelen en als t niet gaat vraag ik een prof erbij.
Het slaan naar mensen toe is niet tolereerbaar !
Ik ga ze nu eten geven en erna, wijken voor druk oefenen ,een ronde in de wei doen met haltes en stap periodes en erna mag ze lekker grazen gans de dag met haar vriendje. Binnen een paar weken komt mijn ruin ook aan huis te staan en de shet ook , heeft ze nog meer vriendjes.
bedankt voor de berichtjes Lachen

haha das een super idee!!

laat 'merrieveulen' maar zeggen.. ik vind het tof dat je voor een maatje gezorgd heb. ikken mensen waar hun paarden alleen staan omdat ze ze niet bij elkaars paarden in de buurt willen..
in wat die prof begeleiding betref, das helemaal geen selcht idee!!

xx
michelle

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:59

TwistFire schreef:
cinv schreef:
Euh ze staat niet alleen hoor merrieveulen, ze is neus tegen neus met mijne spanjaard en ze zijn dikke maatjes ! ze heeft het reuze naar haar zin.
Ik ben momenteel nog niet met longeren begonnen omdat we geen piste hebben , die zal er volgende maand waarschijnlijk staan en dan gaan ik een paar minuutjes per dag aan de slag met hulp van mijn vriend.
Met grondwerk ook beginnen.
Twistfire ja dank je.
Ben veel info aan het verzamelen en als t niet gaat vraag ik een prof erbij.
Het slaan naar mensen toe is niet tolereerbaar !
Ik ga ze nu eten geven en erna, wijken voor druk oefenen ,een ronde in de wei doen met haltes en stap periodes en erna mag ze lekker grazen gans de dag met haar vriendje. Binnen een paar weken komt mijn ruin ook aan huis te staan en de shet ook , heeft ze nog meer vriendjes.
bedankt voor de berichtjes Lachen

haha das een super idee!!

laat 'merrieveulen' maar zeggen.. ik vind het tof dat je voor een maatje gezorgd heb. ikken mensen waar hun paarden alleen staan omdat ze ze niet bij elkaars paarden in de buurt willen..
in wat die prof begeleiding betref, das helemaal geen selcht idee!!

xx
michelle

lieve schat, hoe wil jij een kuddegevoel creëren als de paarden alleen over een draadje kunnen neuzen? voor de rest ben ik het met je eens, en ik heb al begrepen dat de TS voor échte weidegenootjes zorgt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:58

Alle goedbedoelde tips ten spijt om haar te laten draven aan de hand.... ik ben een andere mening toegedaan.
Je hebt het paard pas 2 weken. Er zijn maar weinig paarden die dan helemaal gewend zijn aan de veranderde omstandigheden, laat staan aan zijn nieuwe baas. Is het dan niet veelgevraagd om zo'n dier dan maar meteen even te laten draven aan de hand met iemand die nog vreemder voor haar is (je vriend) omdat iemand dat graag wil zien en dan ook nog ff op zijn kont te tikken met een touw als ze niet wil? Waarom zou ze met hem meedraven? Ze kent hem niet, ze weet niet of hij te vertrouwen is en ze is zelf jong en onzeker. Waar deze merrie vooral behoefte aan heeft volgens mij is het gevoel dat ze jou kan vertrouwen. En dat bereik je niet met het stellen van eisen en al helemaal niet met een hoop ijzerwerk. Werk rustig met haar alleen. Begin simpel. Verzorgen, poetsen, kroelen, totdat ze helemaal ontspannen is met jou. Ga dan aan de hand een rondje stappen. Doet ze dat netjes? Belonen, lekker kroelen en in de stal zetten met plakje hooi (of veel liever nog... in de wei met vriendjes)
Bouw het stapje voor stapje op en begin pas met een paar pasjes draf als ze in stap volledig ontspannen meeloopt en je kunt lezen en schrijven met haar. Dat ze aan de hand kan draven, wil niet automatisch zeggen dat ze dat ook met jou kan. Jullie moeten elkaar leren kennen en zij moet leren of je te vertrouwen bent en of je een geschikt leider bent (oefeningetjes met wijken voor druk bv) Dan denk ik dat het daarna beter gaat. En laat in die tijd niet anderen met haar lopen/rennen. Al helemaal niet omdat iemand anders dat wilt zien. Je moet even helemaal geen druk hebben en de tijd nemen.
Zelf heb ik mijn nieuwe haflinger nu 4 weken. Hij is al op leeftijd en mak. Maar ik doe alleen wat spelletjes met hem en bouw het langzaam op omdat hij onzeker was. Ik merk nu pas dat het begin van vertrouwen begint te komen. Nu pas raakt hij meer en meer ontspannen als ik met hem bezig ben. En telkens voordat ik een volgende stap neem, wil ik dat hij met de huidige stap helemaal ontpannen en vertrouwd is. Ondanks dat hij op leeftijd is. Tenslotte zijn we vreemden voor elkaar.