Hengsten vlecht op wedstrijd bij KWPNer, mooi of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Hengsten vlecht op wedstrijd bij KWPNer, mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:30

Als je een mooie strakke hengstenvlecht maakt vind ik het wel mooi! Ja
Maar lange manen moet maar wel net mooi staan bij je paard, en ze moten wel mooie manen krijgen. Soms krijgen ze van die dunne plukjes, dat is ook weer niet mooi. Knipoog

Vind knotjes wel chiquer staan Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:13

laat het even groeien, en kijk of hij het kan hebben, dat de hengstenvlecht niet een ielig dun klein dingetje wordt.. kwestie van uitproberen.. foto er van maken en later vergelijken..
Doe wat je zelf mooier vind, dat straal je uit.. Lachen

Terry14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:32

ik vind een hengste vlecht mooi alleen knotjes staan netter Pling

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:53

gewoon korte manen en roosjes erin vind ik gewoon het mooiste staan, hengstenvlecht vind ik echt alleenpassen bij bepaalde rassen als fries andalusier enx ookal vind ik ook daarbij knotjes mooier op wedstrijd..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:54

ja maar met super lange manen is knotjes maken onmogelijk en die mooie lange manen zonde om af te knippen. Ik heb nog nooit een fries met afgeknipte maken gezien (gelukkig)

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:57

Mijn paard heeft lange manen en ik vind het jammer om het eraf te halen (de manen dus).Ik ben dus vanplan als ik wedstrijden ga rijden een hengstenvlecht te maken.

Ik vindt hengstenvlechten erg mooi.Maar knotjes staan netter.Maar het is je eigen keuze...

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:52

Ja maar ja, je paard gaat 2x per maand ofzo op wedstrijd, de overige 28 dagen moet je ook naar je paard kijken en dan zie ik liever lange manen, dik of dun, knotjes staan misschien wel netter, maar voor de rest van de tijd de manen afknippen vind ik echt onde..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:29

mmm daar heb je wel gelijk in, je moet er de rest van het jaar wel tegenaan kijken en dus zul je ook voor jezelf moeten beslissen of je losse lange manen of continue een vlecht mooi vind bij je paard Ja

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:20

Bij KWPN'ers vind ik knotjes eigenlijk 'horen', net zoals ik bij Haflingers, Friezen e.d. vaak een hengstenvlecht heel mooi vind. Ik vind bij KWPN'ers lange manen niet passen, juist op handlengte of iets korter en dan met mooie knotjes erin! Als je zóveel knotjes krijgt, probeer het vlechten dan in twee keer te doen, bijvoorbeeld de dag ervoor eerst vlechten, dan rijden/longeren/wandelen, dan de knotjes erin. Of gewoon grotere knotjes maken zodat het er niet zóveel zijn Haha!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:25

Ik ben nou meerdere keren voor een kwpn'er wezen kijken. Alle paarden met recht kortafgeknipte manen voor knotjes, vielen bij mij al minder in de smaak. Kwpn'ers met lange manen staat juist heel erg mooi. Alleen dan moet het wel de kans krijgen om te groeien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:28

Dat ligt aan je paard. Bij veel KWPN-ers is het niet mooi. Nou heb ik zelf een kwpn-er met een beetje een spaanse uitstraling, waardoor de lange manen weer wel goed tot hun recht komen.

Voor een hengstenvlecht heb je echter echt lange manen nodig, en tot die tijd ben je nog veel langer met het maken van knotten bezig...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:13

Ik vind lange manen bij een Kwpn-er vaak zo sloom staan, kort vind ik veel pittiger en sportiever

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:24

Ik vind een hengstenvlecht bij een KWPN echt vreselijk, heel onprofessioneel.

Bij een Fries oid vind ik het ook niet je-van-het maar goed, daar kun je weinig anders. Los vind ik daar overigens nog mooier maar dat levert vaak een lager punt op en je komt soms in de frut met teugels en manen.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:31

knotten natuurlijk! En die heb ik er ook inzitten in 15min..

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:33

Urielle schreef:
Ik vind een hengstenvlecht bij een KWPN echt vreselijk, heel onprofessioneel.

Bij een Fries oid vind ik het ook niet je-van-het maar goed, daar kun je weinig anders. Los vind ik daar overigens nog mooier maar dat levert vaak een lager punt op en je komt soms in de frut met teugels en manen.

Als je net begint met wedstrijden, dus voorlopig niet op z niveau zit kan dat ene puntje er wel vanaf voor je presentatie. Als je de proef netjes rijd. Daar gaat t uiteindelijk om toch. Dat je paard goed loopt. Kijk kom je hogerop dan zullen de knotjes wel komen. Maar dan heb je nog heel lang de tijd om met m te oefenen het geduld op te brengen om stil te blijven staan tijdens het vlechten Lachen

Maar niveau anky zit je toch voorlopig nog niet dus doe lekker waar je zelf zin in hebt:)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:12

Als je het paard een hooinet geeft, zou dat ook helpen?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:16

nee niet mooi.
maak of dikke knotjes, of maak de manen netjes verzorgd kort.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:40

Tatort schreef:
Nou, zijn manen zijn vooral in het midden erg dik. Als ik ze net kort heb geknipt dan heb ik in het midden een super dikke waaier van haar. Het loopt dan zegmaar helemaal van de hals tot rechtopstaand. Op stal hebben we trouwens een meisje die een hele mooie hengstenvlecht kan maken, helemaal recht over de manenkam zegmaar.

Waarom trek je de manen niet ipv knippen, dan dun je ze tegelijkertijd uit.
Hengstevlecht vind ik niet mooi bij een KWPN-er en ligt er snel weer uit vaak. Tegen de tijd dat je paard van de trailer komt kan je waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:14

Poe als het paard al geen geduld heeft met vlechten lijkt manen trekken me niet echt een optie?
Misschien met de uitdunschaar?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:05

Mijn KWPN-er met hengstenvlecht:
Afbeelding

en zo met (grote) knotten, niet zo mooi als kleine knotten, maar het geeft je wel een idee van hoe het eruit ziet als je manen van ruim 50 cm lang in knotten zet:
Afbeelding

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:11

Tja, het ligt ook aan het paard denk ik en dan heb ik niet alleen over wat staat en niet.
Mijn Gelderse is behoorlijk para voor dazen en andere insecten (en hier zitten er gelukkig niet echt veel) en daarom vind ik het oneerlijk om zijn manen steeds kort te trekken/knippen voor de knotjes. (hij staat namelijk veel buiten)
Dus om die reden laat ik ze groeien en mijn oplossing voor wedstrijden was dan ook de hengstenvlecht.

Edit: bij je schimmel vind ik de hengstenvlecht wel mooi maar, zn manen zijn nog niet erg lang en als ze wat langer worden en je ze niet te vaak borsteld worden ze ook wat dikker en dan vind ik de hengstenvlecht ook vaak mooier worden.
Daarnaast zou ik proberen tot aan het einde van de manenkam de hengstenvlecht echt de lijn van de manenkam te laten volgen.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:08

Ikr ijdt mijn NRPS merrie ook gewoon met een hengstenvlecht.. heb meerdere grotere concoursen gehad en bestgaande enzo en heb nooit een opmerking erover gehad.
Ik vindt mijn pony niet meer wat ie nu is zonder zn manen Haha!
Afbeelding
oogt zn nek meteen ook wat groter Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:30

maar is een hengstenvlecht wel of niet toegestaan? mijn kwpner heeft ook lange manen, ze heeft echt een patseruiterlijk en die lange manen maken haar nog inposanter (of hoe schrijf je dat) ik wil het dus ook liever niet korter maken. Maar dat vlechten ziet er niet meer uit met die lange manen. Clown

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:22

Hengstenvlecht is gewoon toegestaan.

Mijn pony heeft ook lange manen (Arabisch bloed, pony met een Arabische uitstraling) daarbij vind ik korte manen echt lelijk. En knotten kan ik echt niet, een hengstenvlecht maken wel. Als je er gewoon een nette strakke hengstenvlecht in zet kan het er ook heel chique uit zien.
Vind wel dat bij veel KWPN'ers het niet mooi staat, maar dat moet je toch zelf bepalen of het bij je paard past of niet.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:27

De tijd dat ik wedstrijden reed met Nimfe een kwpn merrie had ze ook vaak een hengstevlecht. Normaal staat ze veel op de wei en ik vind het beter dat de manen daar lang zijn tegen de vliegen enz. Heb er nooit commentaar op gehad. Als ik veel tijd had had ze wel knotjes maar toch meestal een hengstenvlecht.