Trailer op handrem, ja/nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Trailer op handrem, ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:07

Traillers waaien niet zomaar weg hoor. Haha! UIt de wind zetten en even een paar goede stenen achter en voor de banden leggen en alles komt goed Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:08

annastasia schreef:
daarom is de trailer die er bij in de buurt staat al 2 keer in de tuin gewaaid, en de andere 5 keren stond ie ook een stuk verderop dan de mijne. deze stond niet op de rem en is nog een stuk zwaarder als de mijne ook

Dan had ie duidelijk beter gesmeerde wiellagers?
Als je gewoon stenen voor de wielen legt, blijft ie heus wel staan. Ik laat jouw trailer in ieder geval staan bij verkoop; die heeft gegarandeerd kromme remtrommels, geeft een lekkere trilling in je wagen bij het remmen; zijn je paarden blij mee.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:58

Waar basseer je dat op dan? Kromme remtrommels Verward

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:40

Doordat de remblokken continue op één plek tegen de trommel drukken, worden de trommels krom (ovaal). Kost 166 euro om te laten herstellen (de vrachtwagenremmen zijn net uitgedraait, zelfde geintje)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:50

Knipoog De trailer reparateur heeft geconstateerd dat mijn remblokken nog in perfecte staat zijn Ja Ze zijn nergens krom, daar ben ik erg blij mee, scheelt weer een paar € Haha!

Mijn trailer staat ook gewoon op een plek waar het recht is, pure onzin ook eigenlijk om de handrem erop te doen Bloos

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:29

Mijn trailer staat NIET op de hand rem.
We dede het eerst altijd wel totdat hij dus vast zat en niet meer los komen wou.
Nu staat de trailer altijd met een steen tegen de wielen.
Zijn we ergens een paar dagen dan zet ik hem nog wel erop op maar thuis niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:33

Ik heb de trailer ook nooit op de handrem staan. Hij staat of vast aan de auto, of op vlak terrein. Als ik moet parkeren op een plek waar het niet vlak is, dan gebruik ik de parkeerblokjes om het wiel vast te zetten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:14

Vind ik knap dat je vanachter de computer kunt zeggen dat ie kromme remtrommels heeft. Is allemaal nog nagekeken ca 3 maand geleden door een erkend bovag bedrijf.
Tja, en als de ander geen stenen achter z'n wielen legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:30

Mijn trailer staat ook incidenteel op de handrem.
Nooit als ie geparkeerd staat, is niet nodig en slecht voor de remmen.
Het is hier gelukkig weinig heuvelachtig in de polder dus een steen is zelfs niet nodig Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:29

annastasia schreef:
Vind ik knap dat je vanachter de computer kunt zeggen dat ie kromme remtrommels heeft. Is allemaal nog nagekeken ca 3 maand geleden door een erkend bovag bedrijf.
Tja, en als de ander geen stenen achter z'n wielen legt.

Wat nagekeken is zal best, op ovale trommels wordt zelden of nooit gecontroleerd; is ook bijna niet te controleren zonder de trommels te demonteren. Dat remtrommels ovaal worden van lang en/of stevig aangetrokken handremmen is een vaststaand feit. Elke goede automonteur kan je dat bevestigen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:39

Puera schreef:
Mijn trailer staat zelden op de handrem, ik doe er liever een steen achter. Vooral met vorst zegt 'men' dat de handrem dan vast kan gaan zitten.

Ook al eens meegemaakt... gelukkig kon m'n vader de wielen weer los krijgen door de rem af te spannen. Maar ja, toen was m'n les wel half om. Nagelbijten / Gniffelen

Haha ja dit heb ik ook een keer gehad.
We hebben toen met de warmteblazer (haarfhön??) heb echt geen idee hoe je dat schrijft!
Hebben we het losgekregen, maar ik kwam wel veelste laat op concourse..

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:07

Ik heb best een zware 2-paardstrailer, maar keek toch behoorlijk verbaasd toen ik het ding in de tuin zag staan, dwars door de beukenhaag. Met de januaristorm van dit jaar is dat gebeurd. Ik had toen de trailer niet op de rem staan, dit is mij ook ten zeerste afgeraden door de trailerverkoper, ivm vast gaan zitten. Ik rij elke 5-6 weken met de trailer. Nu heb ik houtblokken achter de wielen staan, kan hij ook niet meer wegrijden. En hij staat dus nog steeds niet op de rem.
Ik heb ook een grote aanhanger (dubbelasser) en die had ik per ongeluk wel op de rem gezet: 3 maanden later, toen ik wilde wegrijden, zaten alle wielen zo vast als een huis Haha!
Gelukkig is alles wel weer in orde gekomen, maar ik heb er wel van geleerd, het overkomt je maar 1x!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:05

Goed dat ik dit lees want de mijne staat wel op de rem. Nou gaat hij vrijwel elke week wel een keer mee hoor, maar het risico loop ik liever niet dan. Nu op zoek naar stenen of houtblokken want hij staat wel vlakbij de greppel en ik lach er ook niet mee als ik voor concours mijn trailer uit de sloot moet halen Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:10

Ik heb aan de zijkant van de trailer van die speciale stops zitten om achter de wielen te zetten. Misschien zijn die bij een auto zaak ook los te koop?? (veiliger als steentjes, die rollen echt niet zomaar weg)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:53

trailer op de handrem, antwoord nee niet doen, slechts als je voor even parkeert maar niet voor langere tijd.

Even technisch doen. Een trailer heeft meestal trommelremmen. Een trommelrem is makkelijk gezegd een soortement van open bak en die draait met het wiel rond. Binnenin de bak zitten twee remschoenen die draaien niet rond. Als je nu de rem bediend drukken die remschoenen tegen de wand van die ronde bak aan en zo remt de trailer af. Die remschoenen worden bediend dmw veertjes en stangetjes als je de trailer op de rem zet heb je kans dat door roestvorming te remschoenen vast komen te zitten, vastroesten als het ware.

beter is het zelfs om als je de trailer heel lang niet gebruikt de banden los van de grond te halen.

En als tip handrem laten zakken. En op de remtrommel van het wiel dat niet draaien wil een ferme tik geven met een hamer meestal springt de rem dan wel in oude toestand terug.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 24-08-07 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:59

ikke schreef:
Doordat de remblokken continue op één plek tegen de trommel drukken, worden de trommels krom (ovaal). Kost 166 euro om te laten herstellen (de vrachtwagenremmen zijn net uitgedraait, zelfde geintje)
.

Meestal trekken remtrommels krom door het te vaak en te stevig achter elkaar remmen. >de trommel wordt dan warm lees heet en de boel trekt krom. Zelfde principe bij schijfremmen vaak stevig remmen geeft kromme schijven goed voelbaar door het trillen tijdens het remmen. Het op de handrem zetten geeft dit euvel niet want een handrem werkt mechanisch en een voetrem op oliedruk Knipoog
mechanisch kun je nooit zoveel druk opbouwen dat je een remtrommel in koude toestand krom of ovaal kunt krijgen.

Krom ovaal kan alleen door verkeerd gebruik, onder dit gebruik valt het op de handrem wegzetten niet.

Mooi verkooppraatje is het wel maar laat je niets wijsmaken, kromme schijven en trommels merk je echt wel, al is het met een trailer aanhanger wel moeilijker omdat je er niet zelf in zit.

Advies is dus altijd rustig remmen. En na een noodstop niet snel weer plotseling hard remmen maar rustig anticiperend remgedrag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:45

Kafue schreef:
Meestal trekken remtrommels krom door het te vaak en te stevig achter elkaar remmen. >de trommel wordt dan warm lees heet en de boel trekt krom. Zelfde principe bij schijfremmen vaak stevig remmen geeft kromme schijven goed voelbaar door het trillen tijdens het remmen. Het op de handrem zetten geeft dit euvel niet want een handrem werkt mechanisch en een voetrem op oliedruk Knipoog
mechanisch kun je nooit zoveel druk opbouwen dat je een remtrommel in koude toestand krom of ovaal kunt krijgen.

Krom ovaal kan alleen door verkeerd gebruik, onder dit gebruik valt het op de handrem wegzetten niet.

Mooi verkooppraatje is het wel maar laat je niets wijsmaken, kromme schijven en trommels merk je echt wel, al is het met een trailer aanhanger wel moeilijker omdat je er niet zelf in zit.

Hoeveel kromme remtrommels heb jij in handen gehad?? Je verhaal klopt in zoverre dat het en-en is. Zowel van te hard remmen als veelvuldig/langdurig handremgebruik komt je op ovale trommels te staan. Die mechanische kracht staat er wel 24/7 enkele maanden lang op dezelfde plek te drukken. Je krijgt van mij schriftelijke garantie dat ie krom wordt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:14

ikke schreef:
Kafue schreef:

Hoeveel kromme remtrommels heb jij in handen gehad?? Je verhaal klopt in zoverre dat het en-en is. Zowel van te hard remmen als veelvuldig/langdurig handremgebruik komt je op ovale trommels te staan. Die mechanische kracht staat er wel 24/7 enkele maanden lang op dezelfde plek te drukken. Je krijgt van mij schriftelijke garantie dat ie krom wordt.

Nou hoeveel ik er in handen heb gehad, mag jezelf uitreken ik ben namelijk afgestudeerd MTS´-er autotechniek en heb 11 jaar werkervaring. En ik heb werkelijk nog nooit een remtrommel gezien die kromgetrokken is door het langdurig gebruik van een handrem die correct afgesteld istrommels en remdelen die gewoon correct gemonteerd zijn.
Je kunt me niet wijs maken dat die trommel bij jou werkelijk krom trekt door de handrem. Ik heb er in ieder geval zowel in theorie als in praktijk nog nooit van gehoord. Maar wie weet joh wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vraag me wel overigens af hoe je aan die wijsheid komt?????

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:46

Kafue schreef:
Nou hoeveel ik er in handen heb gehad, mag jezelf uitreken ik ben namelijk afgestudeerd MTS´-er autotechniek en heb 11 jaar werkervaring. En ik heb werkelijk nog nooit een remtrommel gezien die kromgetrokken is door het langdurig gebruik van een handrem die correct afgesteld istrommels en remdelen die gewoon correct gemonteerd zijn.
Je kunt me niet wijs maken dat die trommel bij jou werkelijk krom trekt door de handrem. Ik heb er in ieder geval zowel in theorie als in praktijk nog nooit van gehoord. Maar wie weet joh wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vraag me wel overigens af hoe je aan die wijsheid komt?????

Gewoon recht-toe-recht-aan technologie. als je maar lang genoeg druk uitoefend krijg je vanzelf vervorming, 1e les metaaltechnologie. Heet stoken van een remtrommel doet een hoop, maar drie maanden lang de volle remdruk op een koude trommel heeft ook niet te onderschatten invloeden.
Tja, MBO'er, en wat zat daarvoor?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:14

Hoezo wat zat daarvoor?
Les een materiaalkunde heb je heel erg goed gevolgd. Les twee motorvoertuigentechniek, een correct afgestelde handrem geeft ruim voldoende vertragingsmoment om de massa te kunnen stoppen, mag echter nooit blokkeren. Moraal van dit verhaal is dat als de handrem juist afgesteld is deze nooit de remtrommel kan vervormen omdat de mechanische kracht heeft die net niet helemaal strak in de remtrommel drukt. De voering van de remschoen ligt aan maar niet blokkerend en kan dus niet vervormen.
Bovendien is de voering van de remschoen niet van metaal, alleen de binnenzijde van de trommel. En je weet wat metaal op metaal doet, dan weet je ook waarom de remschoen en trommel zo niet geconstrueerd zijn.
En het is overigens niet het heetstoken het is het het veelvuldig bekrachtigen na dat heetstookmoment.

Nogmaals het is een leuke recht toe rechtaan technologie maar ik denk niet dat het meer dan een theorie is.

JanusJoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:54

Hoi Zilly.

Heb mijn trailer ook nooit op handrem meer staan. Heb hem in het begin voor de deur staan gehad en natuurlijk de handrem erop. Toen ik met de trailer na een dikke week wilde wegrijden zaten ook de remmen vast. Heb hem toen een stukje achteruit gereden op aanwijzing van mijn vriend en het euvel was verholpen. Is misschien nog een tip als de trailer op de handrem heeft gestaan eerst ff achteruit rijden en dan weer gewoon vooruit. Groetjes Joke Haha!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:42

In theorie zou het kunnen dat je trommels iets krom worden van het stil staan. Dit komt door weersinvloeden. Warm koud warm koud etc.
Maar in de praktijk komt dit weinig voor. Mijn vriend heeft dit nog nooit meegemaakt, en hij heeft toch aan heleboel aanhangers gesleuteld.

Maar nog steeds is het beter om je trailer niet op de rem te zetten en gewoon een blok voor de wielen te leggen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:54

Toen wij onze trailer kochten hebben ze er uitdrukkelijk bij verteld dat we de trailer niet op de handrem moesten zetten dus dat doen we dan ook braaf niet Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:44

Ook hier nooit op de handrem geparkeerd.
Zet 'm wel altijd even op de handrem met afkoppelen, 't is me al een keer gebeurd dat het toch niet helemaal vlak was en hij zo tegen de auto aan rolde. Ai...

Overigens evengoed wel eens een geblokkeerd wiel gehad. Op de terugweg was het heel slecht weer geworden en ze hadden veel zout op de weg gestrooid, dus dan wil het wel.... Thuis de trailer weer geparkeerd (handrem half uurtje ofzo erop) en 2 weken later had ik toch mooi een vast wiel. Soms is een beetje vooruit-achteruit heen en weer halen al voldoende, maar er moest nu toch een tik met de hamer aan te pas komen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:09

Dressuurgek schreef:
Toen wij onze trailer kochten hebben ze er uitdrukkelijk bij verteld dat we de trailer niet op de handrem moesten zetten dus dat doen we dan ook braaf niet Knipoog

Bij mij ook, hij kan dan vastroesten ofzo. Ik zet er altijd remblokjes onder Lachen