IS het oneerlijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: IS het oneerlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:28

Ik heb zelf altijd jonge paarden gehad en zelf opgeleid en dat is juist ook hetgeen wat ik zo leuk vind. Mijn huidige paard is ook pas drie en we gaan weer lekker van voren af aan beginnen. Ik heb ook paarden voor anderen gereden die al wel bijvoorbeeld z-klaar waren en ook daar moet je het toch echt zelf op doen. Alhoewel ik moet toegeven dat het soms best leuk is om een paard te rijden waar de knopjes allemaal al op zitten en als jij zelf netjes kunt rijden, dan is dat idd vaak net wat makkelijker als met een jong paard dat alles nog moet leren. Maar ik persoonlijk vind het echt veel leuker om mijn jonge paardje zelf op te leiden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:29

Je hebt meer te vrezen van een ruiter met een jong paard dat zelf al vaker paarden hogerop heeft gereden dan van een onervaren ruiter met een ervaren paard in de lage klassen. De eerste groep weet wat ze doet en rijd correct paard, de tweede groep hoopt maar dat het paard het doet en wordt zelden eerste als het er op aan komt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:04

als ik me aan 1 dingniet stoor zijn het wel dat soort dingen.
iedereen zit toch met 1 doel in die ring? de beste te willen zijn? okee.. soms schaaf je dat doel een beetje bij Haha!
maar we willen allemaal de ring goed doorkomen en het liefst alles goed aflsuiten.
of je dat doet met een ervaren paard of een groen ding bepaal jehelemaal zelf.

ik heb gekozen voor een paard van toen 16 dat nog nix kon, maar toch haalde ik goede punten en 1e plaatsen tussen de jonge dingen.
nu na 1,5 jaar in de L1 rond te hebben gehobbeld weet ik op zijn 19e op een groot concours tussen de jonge dingen en ervaren ruiters 4e te worden Haha!

voor die ene keer doe ik het. zo trots als dat ik was en waardering ik krijg van de mensen die weten dat het allemaal niet zo lekker is gegaan de laatste tijd en met het oog op willem zijn verleden als manegepaard.
daar doe ik het voor. en dan kan het me nix schelen dat iemand anders dat zelfde gevoel wil krijgen met een paard wat al wel hoger in de sport heeft gelopen.

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:10

Ik vind het ongeveer alles behalfen oneerlijk!
iedereen moet de kans krijgen om te laten zien wat het paard en ruiter in zich hebben.
Dat somige mensen er niet mee kunnen leven is zeer spijtig.
Als jij ook zo hoog wilt komen, zou je nog meer moeten trainen..
nog meer je best moeten doen!
Misschien dat je dan een andere ruiter met jou paard lager kan laten starten.
Dan zie je dat het niet zo veel uitmaakt. Het gaat ook om te ruiter.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:51

Sizzle schreef:
Ik zou zeggen, stel je niet aan en zorg dat je gewoon goed genoeg wordt om ze eruit te rijden. Die andere pony's zijn ook niet geboren met een Z diploma, daar heeft iemand voor moeten werken en jij ook dus net als zoveel andere mensen.
Mooier dan dit kan ik het eigenlijk niet formuleren.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:08

Toen ik een eigen pony kreeg hebben we op advies ook een ervaren pony gekocht. Emeraldo had toen Z2 gelopen bij de pony's. Hij doet de oefeningen echt niet vanzelf. En daarbij zijn niet de oefeningen (gebroken lijn, sb, travers...) het belangrijkste, maar hoe het paard loopt door lijf. En dat doen ze ook zeker niet vanzelf zoals het hoort.
En... Een paard dat bijv. Z heeft gelopen is vaak een wat heter paard. Die moet je bezig houden, anders bedenkt hij zelf wel wat om te doen.