Springwedstrijden: slaan, meppen, zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re: Springwedstrijden: slaan, meppen, zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:57

Hebben ze voor dit soort dingen niet ooit jury's uitgevonden? Zij zijn degenen waar ruiters/begeleiders naar luisteren - verander de wereld, begin bij... het uitbellen van de ram-maar-raak-types!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:58

lie_ke schreef:
het valt mij op dat als ik bij een springwedstrijd kijk, echt (bijna) alle ruiters hun paard heel erg vaak en heel erg hard slaan als ze een keer weigeren, mij lijkt dat niet nodig, omdat een tik als waarschuwing een boze stem en extra aandrijven ook kan.
ook zag ik een meisje die bij iedere sprong, niet net voor de sprong maar tijdens de sprong, haar paard iedere keer een harde tik gaf, ik snap dit niet, het paard deed niks verkeerd, ik vind het ook raar dat ze eerst hun paard zo toetakelen en dan daarna zo doen van aaah 't is zon lief paardje echt een schatje enzo.
waarom doen al die ruiters dat, zo heeft het paard toch ook minder vertrouwen in je?
is er iemand die zijn paard ook zo toetakeld als hij weigerd op wedstrijd?, en wat vinden jullie hiervan?

Niet alle ruiters doen dat, de ruiters die het wel doen hebben waarschijnlijk een paard wat wel weet hoe het moet maar weigert omdat hij eigenwijs/dwars/aan het uitproberen is. Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan, thuis en met losrijden ging alles goed en in de ring ging ze aan 't weigeren, en ja, toen heeft ze ook een paar keer flinke klappen gehad. Een paard heeft heel snel door dat hij na 2 of 3 keer weigeren de ring uit gaat en 'klaar' is, waarom zou hij dan het hele parcours gaan springen als hij net zo goed 2x kan weigeren?
Natuurlijk is het ook heel afhankelijk van het paard hoe je het oplost, het paard waar ik het over heb heeft ontzag voor de zweep maar kan erg eigenzinnig zijn en dus wel een paar tikken nodig hebben. Ik heb ook een paard staan waarbij een boze stem genoeg is, ze wordt panisch van de zweep. Ruiters in een parcours zullen zelf wel weten of ze wel of geen zweep nodig hebben, flipt het paard bij gebruik van een zweep dat zullen ze hem ook echt niet gebruiken.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:18

Een tijdje terug met pony spelen (geen officieele wedstrijd, meer voor beginners) was er een heel schattig en naar mijn idee meegaand b ponytje. Met een draak van een beginnende ruitertje. Die mepte dan ook de hele tijd dat beestje overal heen.
Grote mond tegen paps en mams waar je U tegen zegt.
Als ik maar ook iets te vertellen had dan had ik haar op dat moment de laan uitgestuurd. Waar moet dat heen gaan als die groot is? Werkelijk nog nooit zoiets op zo'n leeftijd gezien. Als dat mijn kind was had ik haar van de pony afgeleurd. Helaas werd dit gedrag nu al getollereerd.... Koe

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:35

mijn paard weigert altijd de eerste hindernis, dat komt meestal doordat ik er twijfelachtig op af rijd. door de zenuwen dan rij ik er opnieuw op af en extra been dan normaal dan gaat hij wel:D

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:22

Het ligt er ook aan op wat voor manier een paard weigert. Mijn paard weigert bijna nooit en als ze weigert is het vaak mijn schuld, dan klop ik haar braaf op de hals omdat zij er niks aan kon doen omdat ik bijvoorbeeld een hele verkeerde afstand reed. Als ik denk dat ze weigert roep ik gewoon een keer kom op en dan springt ze al, ik heb wel een zweep bij me maar gebruik m eigenlijk nooit haha.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:29

Zoals al gezegd, ik denk niet dat iemand het hiermee eens is.
Bij mij is het nu 'truttigheid van de pony' ( zegt instructrice) dus als ik zeker weet dat alles correct gereden is mag ik hem nu ook een tik geven.
Maar al dat ordinaire gemep vind ik ook maar niks.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:01

Heb ook wel eens op een concours gezien dat een ruiter zijn paard helemaal verrot sloeg omdat het paard weigerde, hij moest na zijn parcours wel mooi bij de jury komen!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:42

De gevallen van veel slaan en kloppen, ziet men vaak in de lagere reeksen en heeft meer te maken met onkunde. Enkele jaren geleden stond ik naar een plaatselijke wedstrijd te kijken, de reeks pony's was juist bezig. een ruitertje deed zijn parcours redelijk goed, maar bij de laatste hindernis weigerde de pony. Toen hij de ring uit ging, kwam de papa boos aan en pakte de pony mee tot achter de stallen. Ik ben gevolgd en kon mijn ogen niet geloven, de vader hield de pony aan een teugel vast en sloeg met de zweep op de pony, die wanhopig probeerde toertjes draaide. De jongen (8-9j) stond aan de kant met zijn mama en weende. Ik ben er naar toe gegaan en heb de man aangesproken (mss wel met een wat kwaaie ondertoon), hij heeft mij toen bedreigd met de zweep en zei dat ik ook een pak rammel zou krijgen, maar ik ging niet achteruit. Uiteindelijk is zijn vrouw tussen gekomen en is hij vertrokken. Ik heb dit gemeld aan de jury, maar die zeiden dat ze niks konden doen, gezien ze het zelf niet gezien hebben.
Als ik nog zo'n zaken zie, in springen of dressuur zou ik onmiddelijk terug ingrijpen. Liever zelf een pak rammel dan dat paard. Ik kan mij nog verdedigen en indien nodig nog altijd klacht indienen, het paard niet.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:42

Grappig deze topic

Als het moet geef ik mijn paard een beste mep(pen) met de zweep en hard ook Clown als het MOET zeg ik hé Knipoog
Een pakslaag is zo af en toe wel eens nodig.. er zijn gewoon paarden bij die staken, thuis springen ze alles, maar op wedstrijden niet... als je goed nadenkt willen paarden helemaal niet werken, ze staan veel liever in het land in de vrij natuur waar ze oorspronkelijk uitkomen... Alleen zijn de paarden van tegenwoordig daar niet voor gefokt...
Wij mensen willen dat ze werken en ja wij mensen vinden werken ook niet altijd leuk....Daarom is er wel een aamoedig nodig, bij de ene een lichte en bij de andere een harde.
Ben er wel mee eens dat het er soms best ruw aantoegaan gaan in de parcouren

alleen ja kijk ook eens goed bij het inrijden van het dressuur... mensne die in het B al met priksporen rijden omdat hun paard lui is voor het been... en die handen die nooit stil kunnen blijven

het is gewoon een feit dat wij mensen niet altijd even veel verstand hebben en nogal ruw kunnen zijn...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:58

webster543: Ik vind het echt geweldig van je dat je hebt ingegrepen. Veel mensen doen/zeggen niets, om achteraf erover te roepen dat 't echt niet kon.
Ik vind 't wel jammer dat de meneer niet echt met de zweep jou kant op kwam. Niet voor jou natuurlijk Knipoog maar had hij jou wat gedaan, dan had jij een aanklacht bij de politie in kunnen dienen voor mishandeling.

Onkunde heerst alom, verbeter de wereld, begin bij jezelf, en probeer je omgeving een beetje mee te nemen...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:04

lie_ke schreef:
ook zag ik een meisje die bij iedere sprong, niet net voor de sprong maar tijdens de sprong, haar paard iedere keer een harde tik gaf,
Mag dat??? Hier mag je in de ring maximaal drie keer je zweep gebruiken, daarna word je uitgebeld voor overmatig zweep gebruik. Heel erg streng zijn ze niet, maar zoiets als hierboven zou nooit worden toegestaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:21

Vind het onzin.. zou graag zien dat zo'n paard z'n ruiter er eens keihard af bokte, maarja, zo'n paard weet wel beter, die past dan wel op. Wat ik het ergste vind: een paard is een levend wezen , en geen robot... behandel je paard dus met respect

x__Dj__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:29

ik vindt het ook niet normaal. je kan ee paard 'straffen' door hem een TIKJE te geven maar hij hoeft niet 'gemarteld' te worden ofsoo Verdrietig

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:26

Slaan is niet goed, is vaak frustratie van de ruiter.

Als bij ons een pony/paard weigert dan zetten we hem/haar bij voorkeur even rustig bij de hindernis, kijken en corrigerend tikje, wat dus niet wil zeggen SLAAN, het is echt een tikje om alert te maken, zoals je een kind een waarschuwingsklopje/tikje geeft als ze aan iets zitten wat bv gevaarlijk is.

Dan rijden we rustig opnieuw aan en met name been, teugels en stem en zelfverzekerd, want ze voelen het als je zelf aarzeling geeft. Meestal is het dan niet nodig nog iets te doen, als het echt niet anders kan krijg hij een tikje maar we streven ernaar, en trainen ervoor, dat niet als standaard of te vaak te gebruiken.

Bij springwedstrijden, ook dit weekend weer gezien, zie je best vaak dat ruiters, met al pittige paarden en zelf veel adrenaline, behoorlijk heftig kunnen reageren. Overigens ben ik van mening dat het meestal, als je ze in de hogere categorie weer tegenkomt, alleen maar nadelig heeft gewerkt en je op vertrouwen en techniek veel meer bereikt.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:57

rominy schreef:
ook een keer dat een pony weigerde en het meisje op de hindernis viel die vader kwam naar binnengestormt en sloeg de pony met zijn vuist op zijn gezicht :S daar kan ik met me gezonde verstand niet bij:S:@!!

en werd dit ge accepteerd door de het wedstrijd bestuur?
vaak word hiervoor een waarschuwing gegeven of wel meer dan dat.
ik heb het zelf niet eerder mee gemaakt, maar geloof wel dat de jury daar recht toe heeft.

waar ik heel ziek van kan worden zijn de springruiters die het hele parcour gewoon het hele bit van links naar rechts trekken. vreselijk om te zien.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:04

ik probeer altijd zoveel mogelijk met me stem te doen met springen, heb wel altijd een zweepje bij me maar die gebruik ik bijna niet.. Tenzij ik merk dat het paard twijfelt en dan komt er een klein tikje.. Maar echt niet slaan..
Heb wel eens gezien op een wedstrijd dat een paard deed weigeren, wat doet dat meisje ze beloont hem en hij springt zo over de sprong heen daarna Verward

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:18

Ik neem altijd voor de zekerheid een zweepje mee in het parcour. maar hoef deze nooit te gebruiken! Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:04

Oud topic, slotje Knipoog