Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mik_ schreef:Haha ja dat snap ik, maar ik neem aan dat we niet precies op die 1200 kg gaan uitkomen hoor.
Maar als ik op 1100 uit kom bijvoorbeeld, zou een auto van 1100 'm dan mogen trekken? Je moet van totaal utigaan toch?
Hij zei tandemasser![]()
![]()

Gok dat het de zwaarste gaat worden
De IV is namelijk 1145... En de MTM van de trailer = 1200....
) cissy schreef:arme margreet, heeft ze speciaal voor dit soort gevallen de FAQ geschreven en wordt het niet gelezen...
viewtopic.php?f=158&t=623044&p=16971072#p16971072
Ludora schreef:Of e rijbewijs, je trekt wat het voertuig mag trekken. Je rekend dan ook altijd ledig gewicht en laadvermogen.
Lielle schreef:Ludora schreef:Of e rijbewijs, je trekt wat het voertuig mag trekken. Je rekend dan ook altijd ledig gewicht en laadvermogen.
Nee dus! het gaat om daadwerkelijk gewicht van de aanhanger.
Mik_, die FAQ is volledig. tandemasser e.d. heeft er NIETS mee te maken. Het is en blijft heel simpel:
chauffeur B rijbewijs:
- ledig gewicht auto moet GROTER zijn dan MTM aanhanger (tenzij aanhanger < 750 kg)
EN
- MTM auto + aanhanger < 3500 kg
EN
- daadwerkelijk gewicht aanhanger moet KLEINER zijn dan maximaal trekvermogen auto waarbij je dus verschillende gewichten hebt voor geremd en ongeremde aanhangers
chauffeur E rijbewijs:
- daadwerkelijk gewicht aanhanger moet KLEINER zijn dan maximaal trekvermogen auto waarbij je dus verschillende gewichten hebt voor geremd en ongeremde aanhangers
/add
zie dat ik het laats e bericht niet helemaal had gelezen, sorry

Ludora schreef:Nope !!!
Dat mag niet, je mag gewoon niet meer trekken als de auto geremt mag trekken.
Je hebt of de regel B rijbewijs, auto zwaarder als ledig gewicht laadvermogen trailer, onder de 3500 kg
Of e rijbewijs, je trekt wat het voertuig mag trekken. Je rekend dan ook altijd ledig gewicht en laadvermogen.
Ik snap niet waarom de regel zo 'moeilijk' is. Als je gewoon van de MTM's uitgaat zit je nooit fout.
En dan nog 100 kg erbij ofzo, en als het dan nog mag, dan zit je wel goed
Ludora schreef:Ok ik snap het maar toch ook nietIk snap niet waarom de regel zo 'moeilijk' is. Als je gewoon van de MTM's uitgaat zit je nooit fout.
Je mag zover ik het dan snap, nooit het trekvermogen van je auto overschijden en ook niet het laadvermogen van je trailer, dus is die regel als je E heb wel ergens goed voor ?